Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

realestatenews.gr

Τι αλλάζει σε χωροταξικο-κτηματολόγιο

Ασφυκτικά χρονοδιαγράματα για τον Κτηματολόγιο και τον χωροταξικό σχεδιασμό προβλέπονται απο το μνημόνιο ΙΙ. Συγκεκριμένα , η Κυβέρνηση υποχρεώνεται να επιταχύνει την ολοκλήρωση του κτηματολογίου, προκειμένου:

▪ να προκηρύξει όλα τα εναπομείναντα δικαιώματα (περίπου 15 εκατομμύρια) και να κατακυρώσει κτηματολογικά έργα για 7 εκατομμύρια δικαιώματα [4ο τρίμηνο 2012]

▪ να ψηφιοποιήσει τις λειτουργίες όλων των υποθηκοφυλακείων και συμβολαιογραφείων και να μεταφέρει όλες τις νεοεγγραφείσες πράξεις στο κτηματολόγιο έως το 2015

▪ να δημιουργήσει κτηματολογικά γραφεία αποκλειστικής λειτουργίας για μεγάλα αστικά κέντρα έως το 2015

▪ να δημιουργήσει πλήρες κτηματολογικό μητρώο και κτηματολογικά γραφεία αποκλειστικής λειτουργίας σε όλη την επικράτεια έως το 2020.

Επίσης μέχρι το τέλος του χρόνου , η Κυβέρνηση ολοκληρώνει την αναθεώρηση των 12 περιφερειακών χωροταξικών σχεδίων προκειμένου να τα καταστήσει συμβατά προς τα τέσσερα κλαδικά σχέδια για τη βιομηχανία, τον τουρισμό, τις ιχθυοκαλλιέργειες και την ανανεώσιμη ενέργεια. [4ο τρίμηνο 2012]

Τέλος  καλείται άμεσα να νομοθετήσει μέτρα προκειμένου :

(α) να απλουστεύσει και να μειώσει τον απαιτούμενο χρόνο για τις πολεοδομικές διαδικασίες,

(β) να επικαιροποιήσει και να κωδικοποιήσειτη νομοθεσία για τα δάση, τις δασικές εκτάσεις και τα πάρκα. [3ο τρίμηνο 2012]

Παράλληλα  στην δέσμη των υποχρεώσεων περιλαμβάνονται νομοθετικά μέτρα για τη διαχείριση των βιομηχανικών επικίνδυνων αποβλήτων [2ο τρίμηνο 2012] και την παροχή αδειοδότησης σε τουλάχιστον δύο χώρους διάθεσης επικίνδυνων αποβλήτων [4ο τρίμηνο 2012].

Πίττα 15% για την εξοχική κατοικία

Η εξοχική κατοικία εξακολουθεί να είναι ρυθμιστής της αγοράς κατοικίας καθως παρά την κρίση οι τουριστικές περιοχές στις οποίες επικεντρώνεται η ζήτηση για εξοχική κατοικία εξακολουθούν να καλύπτουν το 15% της συνολικής οικοδομικής δραστηριότητας. Απο στοιχεία που προέρχονται απο τις πολεοδομίες της χώρας προκύπτει ότι στα επόμενα δύο χρόνια στην Κρήτη, Δωδεκάνησα, Κυκλάδες και Ιόνια νησιά οι οικοδομές που θα κτιστούν και οι οποίες στην συντριπτική τους πλειοψηφία αφορούν σε εξοχικές κατοικίες καλύπτουν:

-Κρήτη το 6% του συνόλου της οικοδομικής δραστηριότητας

-Δωδεκάνησα και Κυκλάδες το 5%

-Ιόνια νησιά το 3,2%.

Συμφωνα με εκτιμήσεις οικονομικών αναλυτών , η ισχυρή παρουσία,παρα την κρίση της αγοράς εξοχικής κατοικίας μπορεί να δώσει το έναυσμα για την ανάκαμψη της οικοδομής στην περίπτωση που ακολουθηθούν πολιτικές ανάκαμψης της ζήτησης. Πρέπει να σημειωθεί ότι στις περιοχές στις οποίες η κύρια κατοικία κάλυπτε το σύνολο σχεδόν της οικοδομικής δραστηριότητας το μερίδιο στην συνολική "πίτα" της οικοδομής έχει περιοριστεί. Συγκεκριμένα , στην Αττική που μέχρι πριν ένα χρόνο οι οικοδομές αντιπροσώπευαν το 30% της οικονομικής δρασηριότητας τώρα το ποσοστό έχει περιοριστεί στο 28% με τάσεις περαιτέρω συρρίκνωσης. Πρέπει να σημειωθεί ότι η αγορά κύριας κατοικίας είναι πιο ευάλλωτη στην κρίση αφού απευθύνεται σε χαμηλά και μεσαία εισοδήματα τα οποία είναι ευαίσθητα στην αλλαγή του οικονομικού κλίματος και στην ανεργία. Σε αντίθεση , η αγορά εξοχικής κατοικίας εμφανίζεται λιγότερο εκτεθειμένη λόγω της σύνθεσης της ζήτησης.

Το δημόσιο χαρίζει δισ. στους "επενδυτες"

Με νέες επιβαρυντικές χρήσεις και υψηλούς συντελεστές δόμησης φορτώνονται τα εκτός σχεδίου ακίνητα του Δημοσίου, τα οποία έχουν περιέλθει στο Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων, ενώ ως προίκα στους επίδοξους επενδυτές δίδονται παραποτάμιες και παραλίμνιες περιοχές και η εκμετάλλευση αιγιαλού και παραλίας για μια ζωή (99 έτη). Αυτά και άλλα πολλά περιλαμβάνονται, υπό τον τίτλο "άλλες επείγουσες ρυθμίσεις", στο νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών.

Ουσιαστικά τροποποιείται προς το χειρότερο ο εφαρμοστικός νόμος του Μεσοπρόθεσμου (Ν. 3986, 1η Ιουλίου 2011). Έτσι, στα δημόσια ακίνητα, τα οποία προσφέρονται στους ιδιώτες, προστίθεται η χρήση "παραθεριστικό - τουριστικό χωριό". Επιτρέπεται η δημιουργία παραθεριστικών κατοικιών, τουριστικών λιμένων (μαρίνες, αγκυροβόλια, καταφύγια τουριστικών σκαφών), ξενοδοχείων, εγκαταστάσεων περίθαλψης - αναψυχής - εστίασης, γκολφ, spa, εμπορικών καταστημάτων, εγκαταστάσεων αναψυχής κ.λπ. Ο μέσος συντελεστής δόμησης στο σύνολο των οικοδομήσιμων χώρων και όχι επί του συνόλου της έκτασης ορίζεται στα 0,4. Η πολεοδόμηση θα εγκρίνεται με κοινή απόφαση των υπουργών Περιβάλλοντος, Τουρισμού και Οικονομικών αντί Προεδρικού Διατάγματος, όπως είναι η συνήθης διοικητική πρακτική που προϋποθέτει και έλεγχο νομιμότητας από το ΣτΕ. Για την έκδοση της ΚΥΑ, τον πρώτο λόγο έχει το Κεντρικό Συμβούλιο Διοίκησης για την αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας. Επιπλέον ο επενδυτής απαλλάσσεται από την υποχρέωση να καταβάλλει εισφορά σε γη και χρήμα, όπως ισχύει για τις εντάξεις στο σχέδιο πόλης. Αντ' αυτών προβλέπεται να διαθέσει το 50% της συνολικής έκτασης για κοινόχρηστους και κοινωφελείς χώρους.

Η προσθήκη των τουριστικών χωριών, όταν στην Ισπανία κατεδαφίζονται μαζικά επειδή έμειναν απούλητα, στην εισηγητική έκθεση με περισσή υποκρισία προβάλλεται ως "εμπόδιο στην αυθαίρετη δόμηση, αλλά και στην εκτός σχεδίου δόμηση, η οποία έχει οδηγήσει σε πραγματικές, αλλά στερούμενες νομιμότητας καταστάσεις, οι οποίες υποβαθμίζουν το φυσικό περιβάλλον αλλά και τον τουρισμό στη χώρα μας"... Με την ίδια διαδικασία προβλέπεται και η πολεοδόμηση των επιχειρηματικών πάρκων, για τα οποία θεσπίζεται μέσος συντελεστής δόμησης 0,6 πάλι επί των οικοδομήσιμων χώρων. Νέα χρήση στα προς εκποίηση δημόσια ακίνητα είναι και οι επιχειρήσεις εφοδιαστικής αλυσίδας (logistics) και αποθήκες.

Ακίνητα: Τα κόμματα τα αγνοούν

Αν διαβάσει κανείς τις εκτιμήσεις για την πορεία της αγοράς ακινήτων στις ΗΠΑ και στη Μεγάλη Βρετανία σίγουρα θα αισθανθεί μελαγχολία. Παρά το γεγονός ότι οι περισσότεροι ειδικοί εμφανίζονται επιφυλακτικοί στο αν η ανάκαμψη είναι διατηρήσιμη εντούτοις κανείς δεν αμφισβητεί ότι ήδη τα σημάδια είναι πιο αισιόδοξα . Και όλα αυτά εξαιτίας της πολιτικής απόφασης να προχωρήσουν σε συγκεκριμένες παρεμβάσεις για την στήριξη της αγοράς. Στην ελληνική αγορά , κανείς δεν μπορεί να υποστηρίξει με πειστικό τρόπο ότι βλέπει φως στο τούνελ. Αντίθετα οικονομολόγοι , τραπεζίτες, μεσίτες και κατασκευαστές ομονοούν στο ότι για 24 μήνες τουλάχιστον μήνες η αγορά θα έχει πτωτική πορεία με τις επενδύσεις σε κατοικία να είναι στο ναδιρ και τις αγορές να βρίσκονται στα χαμηλότερα επίπεδα της τελευταίας δεκαετίας. Αν μάλιστα επιβεβαιωθούν και οι εκτιμήσεις που θέλουν την τραπεζική αγορά τους προσεχείς μήνες να αντιμετωπίζει ακόμα πιο έντονα προβλήματα ρευστότητας τότε οι προοπτικές είναι ακόμα πιο δυσοίωνες. Αυτό λοιπόν που διαπιστώνει κανείς είναι ότι η αγορά κατοικίας έχει αφεθεί από το κράτος όχι απλώς στη τύχη της αλλά στην συνειδητή απαξίωση.

Τα κόμματα που φιλοδοξούν να διαφεντέψουν τις τύχες αυτή της χώρας , χρησιμοποιώντας το επιχείρημα της κρίσης , όχι μόνο σιωπούν αλλά ομονοούν στο να συνεχίσουν αυτή τη πολιτική που οδήγησε χιλιάδες έλληνες να βλέπουν το ακίνητο ως πηγή δεινών. Κανένα μέτρο ενίσχυσης της ζήτησης δεν έχει ανακοινωθεί , καμία πολιτική ενίσχυσης της στεγαστικής πίστης δεν έχει εξαγγελθεί , καμία δήλωση στήριξης δεν έχει γίνει από τους αρμόδιους υπουργούς. Και το εύλογο ερώτημα που ανακύπτει είναι ένα μεγάλο :ΓΙΑΤΙ. Η αγορά ακινήτων τελικά υπάρχει μόνο για να μαζεύει το υπουργείο Οικονομικών έσοδα; Δεν καταλαβαίνει κανείς ότι σε τελευταία ανάλυση ο κλάδος συνεισφέρει πολύ περισσότερα στο ΑΕΠ αυτής της χώρας από δεκάδες κλάδους του εμπορίου; Δεν συνειδητοποιεί κανείς ότι αν συνεχιστεί η ύφεση της οικοδομικής δραστηριότητας οι επιπτώσεις στο κοινωνικό ιστό μικρών κοινωνιών που ζούν από τα τούβλα θα είναι καταλυτικές; Ίσως δεν γνωρίζουν ότι πολλές τοπικές οικοδομικές επιχειρήσεις σε νησιά και σε τουριστικούς προορισμούς έχουν απολύσει τα 4/5 του δυναμικού τους και αν συνεχιστεί αυτή η κατάσταση αυτή θα απολύσουν και τους υπόλοιπους. Μία τέτοια επιλογή στην Αθήνα περνά απαρατήρητη αλλά σε μία μικρή και κλειστή κοινωνία 1.000 ή 2.000 ανθρώπων οι απολύσεις αυτές προσλαμβάνουν άλλες διαστάσεις. Το μόνο σίγουρο είναι ότι σήμερα η αγορά κατοικίας χρειάζεται στήριξη και υποστήριξη όχι τόσο για να ανακάμψει όσο για να μη πέσει ακόμα χαμηλότερα. Το χειρότερο από όλα είναι ότι σε μία ημιθανή αγορά ακόμα και οι δυνατότητες άντλησης φορολογικών εσόδων περιορίζονται στο ελάχιστο με ότι αυτό σημαίνει για το δημόσιο έλλειμμα και χρέος. Το «ουκ αν λάβεις παρά του μη έχοντος» φαίνεται ότι δεν το γνωρίζουν εκείνοι που χαράσσουν και υλοποιούν την οικονομική πολιτική.

Παραδοσιακοί οικισμοί : Περιορισμοί στη δόμηση

Το Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) ακύρωσε άδεια κατεδάφισης παλιάς οικοδομής σε παραδοσιακό νησιώτικο οικισμό καθώς και την οικοδομική άδεια για ανέγερση νέας διώροφης κατοικίας στη θέση της. Οι ιδιοκτήτες είχαν ζητήσει τις σχετικές άδειες και το Συμβούλιο Χωροταξίας Οικισμού Περιβάλλοντος (ΣΧΟΠ) Κυκλάδων δεν ενέκρινε αρχικά την κατεδάφιση επειδή το παλαιό κτίσμα παρουσίαζε ενδιαφέροντα αρχιτεκτονικά στοιχεία και έκρινε ότι έπρεπε να ανακατασκευαστεί και να ενσωματωθεί στη νέα μελέτη των ιδιοκτητών. Αργότερα, ύστερα από άλλη μελέτη, ενέκρινε τις δυο άδειες, τις οποίες προσέβαλε στο ΣτΕ ιδιοκτήτης γειτονικού ακινήτου υποστηρίζοντας ότι οδηγούν σε ανέγερση κτίσματος μεγαλύτερου σε διαστάσεις και ύψος, περιορίζοντας τη θέα και αλλοιώνοντας τη φυσιογνωμία του οικισμού. Το ΣτΕ έκανε δεκτή την αίτηση ακύρωσης και έκρινε πλημμελείς τις κρίσεις του ΣΧΟΠ Κυκλάδων. Το δικαστήριο αναφέρει ότι σε περίπτωση ανακατασκευής οικοδομής ή κατασκευής νέας οικοδομής σε ακίνητο όπου προϋπήρχε κτίσμα το οποίο κατεδαφίστηκε σε παραδοσιακό οικισμό, η νεότερη οικοδομή εντάσσεται στον παραδοσιακό οικισμό ως μέρος ενός συνόλου, τόσο ως προς τον όγκο όσο και ως προς το ύψος, ώστε να μην διαταράσσεται η σχέση της με τα γειτονικά ακίνητα λαμβάνοντας υπόψη τη στάθμη του φυσικού εδάφους, αλλά και τη συνολική φυσιογνωμία του παραδοσιακού οικισμού, δεδομένου ότι συχνά οι οικισμοί των Κυκλάδων (το ακίνητο βρίσκεται στην Τήνο) έχουν αμφιθεατρική διάταξη. Η κρίση του ΣΧΟΠ Κυκλάδων είναι πλημμελής, σύμφωνα με το ΣτΕ, επειδή δεν εξέφερε ειδική αιτιολογία για την ανάγκη κατεδάφισης και ανέγερσης νέας οικοδομής σε σχέση με τα όμορα ακίνητα, αφού υπήρχε διαφορά σημαντική σε όγκο και ύψος και είχε εντονότερη υποχρέωση να εκφέρει ειδική αιτιολογία λόγω και της αρχικής του αρνητικής γνωμοδότησης. Η υπόθεση παραπέμπεται προς νέα νόμιμη κρίση στις αρμόδιες κρατικές υπηρεσίες.

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki