Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

realestatenews.gr

Δάνεια:1.000.000 "βουλιάζουν"

Πάνω από 1 εκατ. αιτήσεις ρυθμίσεων δανείων αναμένεται να κατατεθούν στις τράπεζες το 2012, με δεδομένο ότι σε ημερήσια βάση ο αριθμός των δανειοληπτών που προσφεύγουν στις τράπεζες ζητώντας αλλαγή των όρων εξόφλησης των οφειλών τους, έχουν πλέον φτάσει τις 5.000. Την εκτίμηση αυτή διατύπωσαν εκπρόσωποι του Αυτόνομου Δικτύου και της Πρωτοβουλίας Συλλόγων της ΟΤΟΕ, οι οποίοι παρουσίασαν μία εναλλακτική πρόταση για την αναδιάρθρωση των χορηγήσεων προς τον ιδιωτικό τομέα. Σύμφωνα με αυτήν, προτείνεται η διαγραφή μέρους των χρεών από τις τράπεζες, ώστε σε καμία περίπτωση η μηνιαία καταβολή των δόσεων να μην υπερβαίνει το 30% του εισοδήματος του νοικοκυριού. Όπως επεσήμαναν τα στελέχη της ΟΤΟΕ, οι ρυθμίσεις στις οποίες προχωρούν τα πιστωτικά ιδρύματα, περιλαμβάνουν όρους όπως η αύξηση του επιτοκίου ή η παροχή εμπράγματων εξασφαλίσεων, που οδηγούν «μαθηματικά σε μεγαλύτερη επιβάρυνση του δανειολήπτη από άποψη τόκων, ενώ τον εκθέτουν επιπλέον στον κίνδυνο διεκδίκησης του ακινήτου από την τράπεζα σε περίπτωση αδυναμίας εξυπηρέτησης στο μέλλον».

Εξοχική: Ψάχνουν για συνεργασίες

Μπορεί η ελληνική αγορά ακινήτων να μη αποτελεί «μαγνήτη» για τους ξένους αλλά τους τελευταίους μήνες φαίνεται ότι το θερμόμετρο του ενδιαφέροντος αρχίζει να γράφει «υψηλές θερμοκρασίες». Σύμφωνα με πληροφορίες από τις αρχές του χρόνου ευρωπαϊκές εταιρίες που δραστηριοποιούνται στο ευρύτερο τομέα της αγοράς αρχίζουν να κάνουν έρευνες αγοράς αλλά και να αναζητούν συνεργάτες προκειμένου να αποκτήσουν παρουσία στην ελληνική αγορά. Σύμφωνα με πληροφορίες ήδη γαλλικές και βρετανικές επιχειρήσεις που ασχολούνται με την παροχή υπηρεσιών (μεσιτικές και συμβουλευτικές υπηρεσίες) έχουν ξεκινήσει έρευνα αγοράς αλλά και βολιδοσκοπήσεις με ελληνικές επιχειρήσεις που έχουν τις ίδιες ή παραπλήσιες δραστηριότητες προκειμένου να κλείσουν συμφωνίες είτε συνεργασίας είτε εκπροσώπησης.

«Ο κλάδος ο οποίος εμφανίζει σημαντικό ενδιαφέρον για τις ευρωπαϊκές κυρίως επιχειρήσεις είναι αυτός των μεσιτικών και συμβουλευτικών υπηρεσιών. Για τις ευρωπαϊκές επιχειρήσεις του κλάδου η επέκταση τους στην ελληνική αγορά είναι απότοκο του νέου τοπίου που διαμορφώνονται λόγω της κρίσης. Στα πλαίσια αυτά αναζητούν είτε έλληνες συνεργάτες είτε αυτόνομη παρουσία είτε συνεργασία με την μορφή του φανταιζί. Ήδη στα πλαίσια αυτά συνεργασίας κινούνται τουλάχιστον τρείς βρετανικοί και γαλλικοί όμιλοι οι οποίοι αναζητούν έλληνες «συνεργάτες». Φυσικά, η εμπειρία των τελευταίων χρόνων έχει δείξει ότι τουλάχιστον δύο συνεργασίες ελληνικών μεσιτικών και συμβουλευτικών επιχειρήσεων με βρετανικές εταιρίες τινάχθηκαν στον «αέρα» . Η ελληνική αγορά έχει πολλές ιδιαιτερότητες τόσο ως προς την οργάνωση όσο και ως προς την λειτουργία της. Το κύριο χαρακτηριστικό της είναι ότι βασίζεται σε προσωπικές σχέσεις αφού ο μεγαλύτερος όγκος των εργασιών προέρχεται από το ελληνικό κοινό. Τα στοιχεία αυτά καθιστούν την ελληνική αγορά απροσπέλαστη και είναι φυσικό οι έλληνες επιχειρηματίες του κλάδου να αντιμετωπίζουν με σκεπτικισμό τέτοιες συνεργασίες. Αντίθετα το άνοιγμα της αγοράς προς την Ευρώπη αλλά και η παρουσία ξένων επενδυτών θα καταστήσει τέτοιας μορφής συνεργασίες απαραίτητες.», αυτό τόνιζε οικονομικός αναλυτής υπόψη του οποίου τέθηκαν οι πληροφορίες για το ενδιαφέρον ξένων ομίλων που δραστηριοποιούνται στο τομέα των υπηρεσιών της αγοράς ακινήτων να δραστηριοποιηθούν –άμεσα ή έμμεσα- στο συγκεκριμένο κλάδο.

Όμως , τους τελευταίους μήνες έχει αρχίσει να καταγράφεται και ενδιαφέρον από το εξωτερικό για την αγορά εξοχικής κατοικίας. Πληροφορίες μάλιστα εμφανίζουν το ενδιαφέρον που προς το παρόν περιορίζεται στην καταγραφή της αγοράς να προέρχεται από βρετανούς , γερμανούς και ιταλούς επενδυτές οι οποίοι επιθυμούν να επενδύσουν στο τομέα της εξοχικής κατοικίας. Στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος είναι η Κρήτη, η Κέρκυρα αλλά και οι δυτικές ακτές της Πελοποννήσου.

Αλλαλουμ με τις σχολάζουσες κληρονομιές

Αλαλουμ και με το θέμα των σχολαζουσών κληρονομιών. Σύμφωνα με πληροφορίες ενώ απο την μία πλευρά απο το 2011 έχουν παγώσει οι διαδικασίες για την αλλαγή του ισχύοντος θεσμικού πλαισίου ώστε να επιταχυνθεί η αξιοποίηση τους απο την άλλη το υπουργείο Οικονομικών παρακάμπτει , ακόμα και το ισχύον θεσμικό πλαίσιο , μεθοδεύοντας την τοποθέτηση τρίτων προκειμένου να υποκαταστήσουν την γενική γραμματεία δημόσιας περιουσίας. Σημειώνεται ότι με το άρθρο 20 του Ν.3965/11 συστάθηκε η Γενική Γραμματεία Δημόσιας Περιουσίας για να εποπτεύει, συντονίζει και ελέγχει την εφαρμογή της κυβερνητικής πολιτικής από τις συναρμόδιες υπηρεσίες και νομικά πρόσωπα για τη διοίκηση, διαχείριση, αξιοποίηση και προστασία της δημόσιας περιουσίας, της ιδιωτικής περιουσίας του Δημοσίου, καθώς και της κοινωφελούς περιουσίας και κατευθύνει, παρακολουθεί, συντονίζει και ελέγχει τη λειτουργία και το έργο των υπηρεσιών και των συλλογικών οργάνων και επιτροπών, που υπάγονται σε αυτήν, με σκοπό την καλύτερη διαχείριση και αξιοποίηση της δημόσιας και κοινωφελούς περιουσίας. Μάλιστα τοποθετήθηκε επικεφαλής αυτής της Γενικής Γραμματείας με απόφαση του Πρωθυπουργού ο κ.Αβραάμ Γούναρης. Τις τελευταίες μέρες υπάρχουν πολλαπλά δημοσιεύματα για τον ορισμό ακαδημαϊκών που θα φέρουν σε πέρας αυτό ακριβώς το έργο, που είναι αρμοδιότητα της προαναφερόμενης Γενικής Γραμματείας. Επίσης ερωτηματικά προκαλούν και ορισμένες άλλες συμπώσεις :

- Το πόρισμα-έκθεση της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας της 1-2-2011 σχετικά με την διαχείριση των εθνικών κληροδοτημάτων και την αξιοποίηση των σχολαζουσών κληρονομιών υπέρ της εθνικής οικονομίας δεν αξιοποιήθηκε ποτέ...

- Το προσχέδιο νόμου του Υπουργείου Οικονομικών «Περιουσίες υπέρ κοινωφελών σκοπών, υπέρ του Δημοσίου και σχολάζουσες κληρονομιές» που εμφανίστηκε στην Ειδική Μόνιμη Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας στις 6-9-2011 δεν ψηφίστηκε ποτε και αυτό παρά τη δέσμευση του τότε αρμόδιου Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών για την ψήφισή του εντός του 2011.

Μέχρι σήμερα δεν έχει γίνει απολύτως τίποτα με αποτέλεσμα να υπάρχει τέλμα στην διαχείριση όλων αυτών των περιουσιών και να στερούνται τεραστίων ποσών τα κρατικά έσοδα.

Ακίνητα: ¨Εχουν μείνει μόνο τα "κορακια"

Οι άνθρωποι της αγορά ακινήτων , όπως όλοι οι έλληνες , παρακολουθούν έκπληκτοι όσα διαδραματίζονται στην κεντρική σκηνή της χώρας. Ενώ λοιπόν , οι ηγέτες των κομμάτων καταναλώνονται σε μάχες εντυπώσεων με φόντο την επόμενη εκλογική αναμέτρηση –όποτε και αν γίνει αυτή- η πραγματική οικονομία καταρρέει και ουδείς από τους πολιτικούς αρχηγούς όχι μόνο δεν λέει κουβέντα για την αγορά αλλά οι περισσότεροι από αυτούς φροντίζουν να συσκοτίσουν ακόμα περισσότερο την πραγματικότητα. Για να γίνουμε πιο σαφείς ας πιάσουμε την αγορά ακινήτων.

Είναι γνωστό σε όλους ότι στην συγκεκριμένη αγορά σήμερα οι μόνοι που έχουν απομείνει είναι τα «κοράκια». Η αύξηση της φορολογίας, η άρνηση των τραπεζών να χορηγήσουν στεγαστικά δάνεια , η συρρίκνωση των εισοδημάτων και η ανασφάλεια που επικρατεί έχει ήδη κοστίσει περισσότερες από 6 ποσοστιαίες μονάδες ύφεσης και όλα δείχνουν ότι αν οι πολιτικοί εξακολουθήσουν να τραβούν αυτή τη ρότα τότε το κόστος από την κατρακύλα της οικοδομής θα είναι ακόμα μεγαλύτερο. Σίγουρα, για την σημερινή κατάσταση της αγοράς ακινήτων υπεύθυνα είναι τα τρία κόμματα που στήριξαν –άκριτα τις περισσότερες φορές- τα δύο μνημόνια. Όμως, πλέον οι ευθύνες διαχέονται σε όλο το πολιτικό σύστημα το οποίο σε αυτή τη διαδικασία που έχει ξεκινήσει δεν αναζητούν συγκλήσεις σε απλά και πρακτικά θέματα τα οποία άπτονται τις οικονομικής ζωής αλλά αναλώνονται σε γενικότητες και αοριστολογίες.

Για παράδειγμα, σε αυτές τις 10 μέρες που έχουν περάσει από την 6η Μαΐου κανείς δεν έθεσε για παράδειγμα το θέμα της φορολογικής επιβάρυνσης. Ουδείς από τους πολιτικούς που κάνουν πασαρέλα στα κανάλια δεν έθεσε ως βάση της συζήτησης για μία ενδεχόμενη κυβερνητική συνεργασία την φορολόγηση της ακίνητης περιουσίας ή την διατήρηση των προγραμμάτων της στεγαστικής πολιτικής ή τις επιδοτήσεις επιτοκίων των στεγαστικών δανείων , η την προστασία του 15% των οφειλετών στεγαστικών δανείων που βρίσκονται στο «κόκκινο» ή την προστασία των ιδιοκτητών που πέφτουν θύματα των κυκλωμάτων της αγοράς. Και αναρωτιέται κανείς τι τελικά είναι τα μνημόνια; Μήπως είναι όλα αυτά τα επιμέρους θέματα για τα οποία οι πολιτικοί προσπαθούν συνειδητά να υποβαθμίσουν; Αν λοιπόν , ενδιαφέρονται πραγματικά για όλους εμάς δεν έχουν παρά να «κλαδέψουν» όλες τις δεσμεύσεις του μνημονίου που μας έχουν οδηγήσει στην εξαθλίωση. Ας μιλήσουν και ας συμφωνήσουν σε αυτά και ας παραμερίσουν τις γενικότητες οι οποίες σε τελευταία ανάλυση δεν σημαίνουν τίποτε. Φυσικά , το πιο εύκολο είναι να αναλώνεται κανείς σε γενικότητες και να παραμερίζει τα ουσιαστικά θέματα που καθορίζουν την πορεία της οικονομίας και της αγοράς. Για σκεφτείτε το λίγο; μήπως είναι πιο βολικό να μιλά κανείς γενικά για το μνημόνιο από το να καταπιάνεται σε επιμέρους θέματα του (σ.σ όπως αυτά που προαναφέρθηκαν) , τα οποία δεν δημιουργούν δεσμεύσεις και υποχρεώσεις.

Τα «παραθυράκια» για να γλιτώσετε χρήμα

Ο νέος νόμος για τα αυθαίρετα περιλαμβάνει και «παραθυράκια» που οδηγούν σε σημαντικές μειώσεις έως και πλήρη απαλλαγή από το πρόστιμο. :

• Θεωρούνται νομίμως υφιστάμενα όλα τα κτίσματα που έχουν κατασκευαστεί πριν από τις 30 Νοεμβρίου 1955, ημερομηνία εφαρμογής του βασιλικού διατάγματος της 9.8.1955. Οι ιδιοκτήτες τους δεν έχουν υποχρέωση να υποβάλουν δήλωση, αλλά μόνο να πιστοποιήσουν με δημόσια έγγραφα τον χρόνο κατασκευής του ακινήτου τους. Με τη ρύθμιση αυτή καλύπτονται και όσα κτίρια διαθέτουν οικοδομική άδεια που όμως έχει χαθεί. Με το προηγούμενο καθεστώς οι ιδιοκτήτες τους όφειλαν να πληρώσουν σχεδόν το κόστος μιας νέας οικοδομικής άδειας για να προχωρήσουν σε «ανάκτηση φακέλου».

• Πληρώνουν μόνον το παράβολο των 500 ευρώ όσοι έχτισαν αυθαίρετο, αλλά είχαν το δικαίωμα να βγάλουν οικοδομική άδεια. Εχουν όμως υποχρέωση να προχωρήσουν στην έκδοση κανονικής οικοδομικής άδειας μέσα σε μια τριετία, που μπορεί να παραταθεί αν η καθυστέρηση οφείλεται σε κάποια δημόσια υπηρεσία, π.χ. Δασαρχείο ή Αρχαιολογία. Η ειδική αυτή διάταξη ισχύει και για περιοχές όπου έχει αλλάξει το καθεστώς δόμησης, αρκεί να έχει προηγηθεί η κατασκευή του αυθαιρέτου. Σε περίπτωση που το οίκημα είναι μεγαλύτερο από το επιτρεπόμενο, τότε εκδίδεται οικοδομική άδεια για το κανονικό κτίσμα και το υπόλοιπο εντάσσεται στις διατάξεις περί αυθαιρέτων.

• Προβλέπεται έκπτωση 50% για αυθαίρετα τα οποία θα ενταχθούν σε πρόγραμμα ενεργειακής αναβάθμισης, αρκεί το κτίσμα να έχει κατασκευαστεί πριν από το 2003. Για να τεθεί όμως σε εφαρμογή το ευνοϊκό μέτρο πρέπει να εκδοθεί κοινή απόφαση των υπουργών Οικονομικών και Περιβάλλοντος.

• Εφαρμόζονται μειωτικοί συντελεστές και επομένως μικρότερο πρόστιμο σε περίπτωση νόμιμης οικοδομής που έχει μόνον υπέρβαση ύψους. Ο ιδιοκτήτης καταβάλλει το 20% της οφειλής αν η υπέρβαση είναι έως 20% του επιτρεπόμενου ύψους και το 40% αν είναι μεγαλύτερη.

• Μειώνεται κατά 50% το οφειλόμενο πρόστιμο για υπόγειους χώρους που έχουν αλλάξει χρήση, πατάρια που έχουν μετατραπεί σε κανονικά δωμάτια και σοφίτες.

• Παραγράφονται τα οφειλόμενα πρόστιμα ανέγερσης και διατήρησης για αυθαίρετα που έχει πιάσει η «τσιμπίδα» της Πολεοδομίας και έχουν κατεδαφιστεί. Ο ιδιοκτήτης πληρώνει μόνον παράβολο 500 ευρώ και υποβάλλει στην Πολεοδομία τεχνική έκθεση από μηχανικό της επιλογής του.

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki