Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

realestatenews.gr

Εμπ.Κέντρα: Ψάχνουν το αντίδοτο στη κρίση

Ψάχνουν τρόπους για να αντιμετωπίσουν την κρίση τα εμπορικά κέντρα. Ήδη, εε αρνητικούς ρυθμούς έχει ξεκινήσει η χρονιά για την Lamda Development, καθώς το πρώτο τρίμηνο του 2012, παρουσιάζει μείωση από -4% έως -10% σε επίπεδο τζίρου στα εμπορικά κέντρα που εκμεταλλεύεται ο όμιλος σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Παράλληλα το Smart Park προωθεί την λειτουργία του πρώτου complex κινηματογράφων και ψυχαγωγίας στην Ανατολική Αττική προκειμένου να βελτιώσει την επισκεψθμότητα του. Αυτό , αναμένεται να ξεκινήσει τη λειτουργία του εντός του 2013 και ήδη έχει υπογραφεί ιδιωτικό προσυμφωνητικού μακροχρόνιας εμπορικής μίσθωσης ακινήτου, έναντι εγγυήσεων, μεταξύ της Reds ΑΕ και της Village Roadshow Α.Ε. Το project προβλέπει την ανάπτυξη συγκροτήματος πέντε κινηματογραφικών αιθουσών με υποστηρικτικές δραστηριότητες κυλικείου, café bar, καταστήματος λιανικής πώλησης ειδών κινηματογράφου καθώς και κατάστημα διεξαγωγής ηλεκτρονικών ψυχαγωγικών παιχνιδιών. Η συνολική επιφάνεια της νέας επένδυσης αγγίζει περίπου τα 3.450 τ.μ., ενώ θα παρουσιάζεται με τη γνωστή επωνυμία «Village Cinemas» και θα αφορά την τελική, Β' Φάση ανάπτυξης του Εμπορικού Πάρκου στα Σπάτα.

Που είναι τα "κόκκινα" δάνεια

Σύμφωνα με του ισολογισμούς των τεσσάρων μεγαλύτερων τραπεζών, το πρώτο τρίμηνο του έτους:

1. Στην Εθνική Τράπεζα το ύψος των δανείων σε καθυστέρηση του ομίλου ως προς το σύνολο των χορηγήσεων διαμορφώθηκε στο 14% του συνολικού χαρτοφυλακίου. Ειδικότερα, στην Ελλάδα το ποσοστό ανήλθε σε 15,5% έναντι 13% στο τέλος του 2011. Αντίθετα, στην Τουρκία, που χαρακτηρίζεται από υγιείς ρυθμούς οικονομικής ανάπτυξης, το ύψος των καθυστερήσεων ως προς το σύνολο του δανειακού χαρτοφυλακίου αυξήθηκε οριακά σε 5% έναντι 4,8% το 2011. Παρά την καθυστέρηση της ανάκαμψης των οικονομιών της Ν.Α. Ευρώπης, εξαιτίας της συνεχιζόμενης κρίσης στην ευρωζώνη, η μεταβολή της ποιότητας του δανειακού χαρτοφυλακίου στην περιοχή εμφανίζει σημάδια σταθεροποίησης. Ως αποτέλεσμα της συντηρητικής πολιτικής προβλέψεων, το ποσοστό κάλυψης των δανείων σε καθυστέρηση ανέρχεται στα υψηλά επίπεδα του 56% σε επίπεδο ομίλου και 57% στην Ελλάδα, πριν βεβαίως ληφθούν υπόψη οι πάσης φύσεως εμπράγματες εξασφαλίσεις.

2. Στη Eurobank σημειώθηκε αύξηση των νέων δανείων σε καθυστέρηση άνω των 90 ημερών κατά 15%, λόγω κυρίως της συνεχιζόμενης αστάθειας και της οικονομικής στενότητας που αντιμετωπίζουν τα νοικοκυριά και οι επιχειρήσεις στην Ελλάδα. Τα δάνεια σε καθυστέρηση άνω των 90 ημερών ανήλθαν στο 17,2% και τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια διαμορφώθηκαν στο 13,7% των συνολικών χορηγήσεων, γεγονός που οδήγησε στην αύξηση των προβλέψεων για επισφαλείς απαιτήσεις κατά 5,1% σε 365 εκατ. ευρώ το α΄ τρίμηνο του 2012.

3. Στην Alpha Bank ο δείκτης καθυστερήσεων αυξήθηκε στο 14,9%, ως αποτέλεσμα της κατακόρυφης πτώσεως της οικονομικής δραστηριότητας, με τη μείωση του ΑΕΠ να καταγράφεται στο 6,2% το α΄ τρίμηνο του 2012. Λαμβάνοντας υπόψιν την επίπτωση του PSI στα υπόλοιπα των χορηγήσεων, ο δείκτης καθυστερήσεων διαμορφώνεται σε 15,7%. Στην Ελλάδα, ο δείκτης καθυστερήσεων διαμορφώθηκε σε 15,1% στο τέλος Μαρτίου 2012, παρουσιάζοντας αύξηση 200 πόντους, ενώ στη Νοτιοανατολική Ευρώπη ο δείκτης καθυστερήσεων διαμορφώθηκε σε 14,1%. Τα επιχειρηματικά δάνεια σε καθυστέρηση αυξήθηκαν στο 16,3% έναντι 13,8% στο τέλος του 2011, ενώ οι καθυστερήσεις από τα στεγαστικά δάνεια ανήλθαν στο 13,1% έναντι 12,2% και ο δείκτης καθυστερήσεων στην καταναλωτική πίστη διαμορφώθηκε σε 12,1% έναντι 9,9% το προηγούμενο τρίμηνο. Σωρευτικά οι προβλέψεις ανήλθαν σε 3,1 δισ. ευρώ, που αντιστοιχεί σε δείκτη κάλυψης των καθυστερήσεων 43%, ο οποίος, συμπεριλαμβανομένων των εξασφαλίσεων διαμορφώνεται σε 122%.

4. Στον όμιλο Πειραιώς ο δείκτης δανείων σε καθυστέρηση άνω των 90 ημερών προς το σύνολο των δανείων του ομίλου διαμορφώθηκε στο 16,0% των συνολικών χορηγήσεων στο τέλος Μαρτίου 2012. Η επιδείνωση του δείκτη από το 13,5% τον Δεκέμβριο 2011 προήλθε πρωτίστως από την Ελλάδα (16,0% από 13,2% τον Δεκ. ’11), λόγω εμβάθυνσης της ύφεσης και αύξησης της πολιτικής αβεβαιότητας και δευτερευόντως από τις διεθνείς δραστηριότητες (16,4% από 14,6% αντίστοιχα). Ειδικά για την Ελλάδα ο αντίστοιχος δείκτης για το σύνολο της αγοράς προσέγγισε το 17% στο τέλος Μαρτίου 2012 (εκτίμηση) από 15,9% τον Δεκέμβριο 2011. Η κάλυψη των δανείων σε καθυστέρηση μεγαλύτερη των 90 ημερών από τις συσσωρευμένες προβλέψεις διαμορφώθηκε σε 48%, ενώ λαμβάνοντας υπόψη και τις αξίες των ενσώματων καλυμμάτων μετά από περικοπές αποτίμησης (συντηρητικότερη προσέγγιση) στο τέλος Μαρτίου 2012 ήταν 97%. Ο δείκτης συσσωρευμένων προβλέψεων προς το σύνολο δανείων στο τέλος Μαρτίου 2012 διπλασιάστηκε στο 7,7% από 3,9% ένα έτος νωρίτερα.

Το παράλογο του πόθεν έσχες

Το υπουργείο Οικονομικών προχωρεί στην πρόωρη κατάργηση της αναστολής της υποχρέωσης «πόθεν έσχες» για αγορά ακινήτων. (Αν τελικώς η ρύθμιση αυτή ενταχθεί στο νέο φορολογικό νομοσχέδιο, καθ' ότι πολλά αλλάζουν καθημερινώς). Απόφαση σωστή, που είχε ληφθεί στο πλαίσιο της αναζήτησης μέτρων που θα μπορούσαν να λειτουργήσουν ως κίνητρο για τον επαναπατρισμό ή ένταξη στην πραγματική οικονομία αδήλωτων κεφαλαίων και εκ παραλλήλου για την ενίσχυση της δραστηριότητας στην αγορά ακινήτων. Ο απολογισμός του μέτρου έδειξε πενιχρά αποτελέσματα, αν και είναι βέβαιον ότι κάποιοι έχουν επωφεληθεί, χωρίς όμως να υπάρξει ένα συνολικά αξιόλογο θετικό αποτέλεσμα για κανέναν από τους δύο στόχους. Αυτό οδήγησε τους αρμόδιους να αναστείλουν έναν χρόνο νωρίτερα την ισχύ του μέτρου, επαναφέροντας το «πόθεν έσχες» στις αγορές ακινήτων. Και αυτό σε μία στιγμή που η αγορά ακινήτων έχει καταρρεύσει, παρά το γεγονός ότι οι τιμές από το 2009 έχουν μειωθεί περίπου κατά 30%. Είναι αμφίβολο όμως αν οι αρμόδιοι ανέλυσαν το αποτέλεσμα του μέτρου και διερεύνησαν τους λόγους της αποτυχίας του. Διότι σε ό,τι αφορά ειδικότερα το μείζον θέμα της ενίσχυσης της αγοράς ακινήτων, είναι εύκολα κατανοητό πως το περιβάλλον κατά τα δύο τελευταία χρόνια σε καμία περίπτωση δεν ήταν δυνατόν να υποστηρίξει την οποιαδήποτε κινητικότητα στην αγορά ακινήτων, παρά το ισχυρό κίνητρο της απαλλαγής από το «πόθεν έσχες».

Η βαθιά ύφεση, η έλλειψη ρευστότητας και ιδιαίτερα οι συνθήκες της κρίσης και η αβεβαιότητα για το μέλλον αποτρέπουν τέτοιες αποφάσεις οδηγώντας σε κατάρρευση την αγορά. Από την άλλη πλευρά όμως, ακριβώς τώρα που η ελληνική οικονομία φθάνει το σημείο καμπής και μπορεί να διεκδικήσει, υπό τις γνωστές προϋποθέσεις, την επιστροφή της σε τροχιά ανάκαμψης, χρειάζεται μία συγκροτημένη και πολύπλευρη πολιτική με αναπτυξιακά μέτρα, πρωτοβουλίες και κίνητρα που θα ενεργοποιήσουν την επενδυτική δραστηριότητα. Και είναι γνωστό ότι σε μία διαδικασία ανάκαμψης και αποκατάστασης της εμπιστοσύνης, η αγορά ακινήτων επανέρχεται γρήγορα λειτουργώντας και σαν πολλαπλασιαστής για την υπόλοιπη οικονομία. Ακριβώς λοιπόν γι' αυτό, τώρα είναι αψυχολόγητη και αναιτιολόγητη και η επιστροφή του «πόθεν έσχες», που θα αποτελέσει και πάλι ένα σοβαρό αντικίνητρο για την εισροή νέου χρήματος στην πραγματική οικονομία.

ΠΗΓΗ: ΚΕΡΔΟΣ

Αναζητώντας αγοραστές

Η αστάθεια έχει προκαλέσει «έμφραγμα» στην κτηματαγορά και κυρίως στην αγορά εξοχικής κατοικίας , καθώς οι λιγοστοί ενδιαφερόμενοι αγοραστές, είτε Ελληνες είτε ξένοι, ανέβαλαν τις αποφάσεις τους. Αν μάλιστα το τουριστικό ρεύμα δεν ανακάμψει κατά τους επόμενους μήνες, τότε, δύσκολα θα υπάρξει θετικός αντίκτυπος στην αγορά των εξοχικών, παρά τη σημερινή τόνωση του ενδιαφέροντος, καθώς προς το παρόν οι ξένοι κινούνται απλώς διερευνητικά. Βέβαια, οι ξένοι αγοραστές ποτέ δεν ήταν μεγάλη «δύναμη» στην ελληνική αγορά, η οποία παραδοσιακά τροφοδοτούνταν από τους εγχώριους αγοραστές. Ωστόσο, «έστω κι έτσι, υπολογίζεται ότι την περίοδο 2003-2007 πουλήθηκαν περί τις 12.000 εξοχικές κατοικίες σε ξένους, συνολικής αξίας 3 δισ. ευρώ, ήτοι περίπου 3.000 κατοικίες ετησίως. Σημείωνεται ότι την ίδια περίοδο στην Ισπανία πωλούνταν περισσότερες απο 45.000 εξοχικές κατοικίες κατ’ έτος και 8.000 η Κύπρος. Η αλήθεια είναι ότι οι ημέρες της ευδιαμονίας θα αργήσουν πολύ να επανέλθουν αφού θα απαιτηθούν αρκετά χρόνια, έως ότου επανέλθει η αναπτυξιακή προοπτική στον κλάδο της εξοχικής κατοικίας.

Ανεξάρτητα από την πορεία της ζήτησης ή έστω του ενδιαφέροντος για αγορά κατοικίας στην ελληνική αγορά, όσο πιο ριψοκίνδυνη καθίσταται για κάποιον ξένο αγοραστή μια τέτοια κίνηση, τόσο ο τελευταίος αναμένει χαμηλότερες τιμές. Αυτό σημαίνει ότι η μόνη διέξοδος για τους κατασκευαστές που δεν έχουν κατορθώσει να πωλήσουν τα ακίνητα που κατασκεύασαν τα τελευταία 2-3 χρόνια, είναι οι νέες, γενναίες, εκπτώσεις, ώστε οι τιμές πώλησης να ευθυγραμμιστούν με τις προσδοκίες των λιγοστών ενδιαφερόμενων αγοραστών. Μόνο έτσι θα καταστεί εφικτή η μείωση του σημερινού αποθέματος νεόδμητων, πλην όμως απούλητων εξοχικών κατοικιών, που προσεγγίζει τις 50.000 κατοικίες πανελλαδικά.

Αλλωστε, το «παράθυρο» που διαθέτουν για να πωλήσουν το απόθεμα εξοχικών που έχει δημιουργηθεί από τις χαμηλές πωλήσεις των τελευταίων ετών σταδιακά θα αρχίσει να μικραίνει. Ο λόγος είναι ο υψηλός ανταγωνισμός που θα προκύψει από την έλευση των τουριστικών κατοικιών, δηλαδή των κατοικιών που είναι ενταγμένες σε παραθεριστικά συγκροτήματα πολυτελείας και συνυπάρχουν με ξενοδοχειακές μονάδες. Βάσει νόμου, οι εν λόγω κατοικίες, αποκλειστικά πολυτελούς χαρακτήρα, θα μπορούν πλέον και να πωλούνται και όχι μόνο να μισθώνονται, γεγονός που θα πλήξει σημαντικά τη ζήτηση για μεμονωμένες εξοχικές κατοικίες στο μέλλον.

Ο παράδεισος-των καταπατητών

Στοιχεία-σοκ από τα οποία προκύπτει πως ένα στα τρία ακίνητα του Δημοσίου είναι «καταπατημένα», με αποτέλεσμα να ανεβαίνει ο βαθμός δυσκολίας για την αξιοποίησή τους, διαβίβασε στη Βουλή η αρμόδια υπηρεσία του υπουργείου Οικονομικών, απαντώντας σε σχετική ερώτηση του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ, Β. Αποστόλου. Στοιχεία-σοκ από τα οποία προκύπτει πως ένα στα τρία ακίνητα του Δημοσίου είναι «καταπατημένα», με αποτέλεσμα να ανεβαίνει ο βαθμός δυσκολίας για την αξιοποίησή τους, διαβίβασε στη Βουλή η αρμόδια υπηρεσία του υπουργείου Οικονομικών, απαντώντας σε σχετική ερώτηση του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ, Β. Αποστόλου. Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχουν αποστείλει οι Κτηματικές Υπηρεσίες και τηρούνται ηλεκτρονικά στο αρχείο της Εταιρείας Ακινήτων του Δημοσίου, τα φερόμενα ως «κατεχόμενα» ακίνητα ανέρχονται σε 28.300 σε σύνολο περίπου 90.000 ακινήτων και κατέχουν συνολική επιφάνεια μιας Αττικής, δηλαδή 403.000 στρεμμάτων, όταν η έκταση του Λεκανοπεδίου της Αττικής είναι 412.000 στρέμματα.

Για τα ακίνητα που φέρουν τον χαρακτήρα «ΑΓΝΩΣΤΟΥ ΙΔΙΟΚΤΗΤΗ» στις Κτηματολογικές Εγγραφές, η Διεύθυνση Δημόσιας Περιουσίας και Εθνικών Κληροδοτημάτων, με εγκύκλιο διαταγή της, έδωσε οδηγίες στις περιφερειακές της υπηρεσίες (κτηματικές) για την καλύτερη δυνατή προστασία της δημόσιας περιουσίας.

Όσον αφορά στην προστασία των καταπατημένων δημοσίων εκτάσεων αρμοδιότητας του υπουργείου Οικονομικών, η Γενική Διεύθυνση Δημόσιας Περιουσίας υπενθυμίζει ότι «λαμβάνονται μέτρα προστασίας (κατασταλτικά), τα οποία προβλέπονται από τις διατάξεις περί δημοσίων κτημάτων προς διασφάλιση των συμφερόντων του Δημοσίου».

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki