Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

realestatenews.gr

Τι αλλάζει στη δόμηση σε τουριστικές περιοχές

Αύξηση της αρτιότητας, δημιουργία οργανωμένου υποδοχέα τουριστικών δραστηριοτήτων, αλλά και αναβάθμιση του αγροτουρισμού προβλέπεται, μεταξύ άλλων, στο νέο ειδικό χωροταξικό πλαίσιο για τον τουρισμό που δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Πιο συγκεκριμένα, με το νέο πλαίσιο: ομαδοποιείται με μεγαλύτερη σαφήνεια ο εθνικός χώρος βάσει κριτηρίων α) αναπτυξιακών (ένταση τουριστικής ανάπτυξης), β) γεωμορφολογικών (νησιωτικός, παράκτιος, ορεινός κλπ), γ) ευαισθησίας περιβαλλοντικών και πολιτιστικών πόρων και λαμβάνεται ιδιαίτερη μέριμνα, ώστε να προκύπτει ο σαφής διαχωρισμός της κάθε κατηγορίας του με ευδιάκριτη διατύπωση των ρυθμίσεων σε καθεμία από αυτές, ώστε να μην προκύπτουν επικαλύψεις εισάγονται νέα τουριστικά προϊόντα όπως οι οργανωμένοι υποδοχείς τουριστικών δραστηριοτήτων και τα σύνθετα τουριστικά καταλύματα ήπιας ανάπτυξης, καθώς και οι οργανωμένοι υποδοχείς τουριστικών δραστηριοτήτων προτύπου χαρακτήρα.

Η κατηγοριοποίηση αφορά στην κλιμάκωση της επιτρεπόμενης δόμησης με βάση την περιβαλλοντική ευαισθησία της εκάστοτε περιοχής λαμβάνεται πρόνοια, προκειμένου να ενισχυθεί η εξωστρέφεια του ελληνικού τουρισμού με την προώθηση κατάλληλων τουριστικών προϊόντων και με στόχευση στην ποιότητα. Στο πλαίσιο αυτό: προωθείται η δημιουργία τουριστικών καταλυμάτων υψηλότερου αριθμού αστέρων, στις περιοχές, οι οποίες διαθέτουν τουριστικά αναπτυξιακά πλεονεκτήματα δίδονται κίνητρα για αναβάθμιση υφισταμένων τουριστικών καταλυμάτων (σε 4 και 5 αστέρων και σε σύνθετα τουριστικά καταλύματα) καταργούνται οι κατηγορίες «Περιοχές με περιθώρια ανάπτυξης μαζικού τουρισμού» και «Περιοχές τουριστικού ενδιαφέροντος με μειονεκτικά χαρακτηριστικά» που προβλέπονται από το ισχύον Πλαίσιο προτείνεται η προώθηση δράσεων αποφόρτισης και προστασίας των φυσικών και ανθρωπογενών πόρων που δέχονται υψηλές πιέσεις με στόχο την ποιοτική αναβάθμιση του προσφερόμενου τουριστικού προϊόντος και την υποστήριξη της ελκυστικότητάς τους. Στην κατεύθυνση αυτή προτείνεται στο σχέδιο δράσης πιλοτική δράση για την ανάπλαση των περιοχών αυτών λαμβάνεται ιδιαίτερη μέριμνα, ώστε η εγκατάσταση οργανωμένων υποδοχέων ήπιας ανάπτυξης σε περιοχές, που εντάσσονται στο σύστημα προστατευομένων περιοχών του ν. 3937/2911, να υλοποιείται έπειτα από αξιολόγηση και τεκμηρίωση της συμβατότητας του τουριστικού υποδοχέα με τα ειδικά χαρακτηριστικά και τους στόχους διατήρησης, προστασίας και ανάδειξης των εν λόγω περιοχών, όπως αυτά έχουν προβλεφτεί από ειδικότερα προεδρικά διατάγματα ή/και υπουργικές αποφάσεις. Ειδικότερα προβλέπεται η κατάρτιση Ειδικής Οικολογικής Αξιολόγησης στην περίπτωση που δεν έχουν καθορισθεί ακόμη ειδικές διατάξεις για την προστασία τους. αυξάνεται η αρτιότητα στις εκτός σχεδίου και εκτός ορίων οικισμών περιοχές για αποτροπή της διάχυσης και μειώνεται ο αριθμός κλινών ανά στρέμμα.

Ενδεικτικά αναφέρεται ότι στις αναπτυγμένες περιοχές η αρτιότητα αυξάνεται στα 20 στρέμματα (από 15 με το προϋφιστάμενο), ενώ στις αναπτυσσόμενες περιοχές στα 10 ή 15 στρέμματα (από τα 8 στρέμματα στο προϋφιστάμενο) ανάλογα με τη μορφή του τουριστικού προϊόντος. διευρύνονται και επικαιροποιούνται οι ειδικές – εναλλακτικές μορφές τουρισμού με στόχο τη διαφοροποίηση του ελληνικού τουριστικού προϊόντος, την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου και την αξιοποίηση ανενεργών τουριστικών πόρων (ενσωμάτωση τουρισμού «κρουαζιέρας», «σκαφών αναψυχής», «αλιευτικού» κλπ) εξειδικεύονται οι κατευθύνσεις για την επίλυση συγκρούσεων του τουρισμού με άλλες χρήσεις Επίσης τροποποιούνται κριτήρια χωροθέτησης τουριστικών δραστηριοτήτων και αίρονται περιορισμοί με στόχο την τόνωση του τουρισμού και συγκεκριμένα αφορούν: στην επιτρεπόμενη δόμηση στο νησιωτικό χώρο (αίρονται περιορισμοί όπως π.χ του ποσοστού των ετήσιων κλινών) στη χωροθέτηση οργανωμένων υποδοχέων ήπιας ανάπτυξης σε νησιά με επιφάνεια μικρότερη των 90 τετρ. χιλιομέτρων στην επιτρεπόμενη δόμηση από τα όρια των οικισμών (αίρεται ο περιορισμός των 500 μ.) στην έκταση των ακατοίκητων νησιών όπου επιτρέπεται η δόμηση (από 500 στρ σε 300 στρ) στον επανακαθορισμό των κριτηρίων για τον χαρακτηρισμό της κατηγορίας του ορεινού χώρου (από 600 μ. στα 800 μ.)

Κατηγορίες υποδοχέων και συντελεστές δόμησης «Οργανωμένος υποδοχέας τουριστικών δραστηριοτήτων» ορίζεται η περιοχή που αναπτύσσεται σύμφωνα με συγκεκριμένες διατάξεις προκειμένου να λειτουργήσει –κατά κύριο λόγο- ως χώρος ανάπτυξης δραστηριοτήτων τουρισμού –αναψυχής και άλλων συνοδευτικών με τον τουρισμό δραστηριοτήτων. Σε ό,τι αφορά τους οργανωμένους υποδοχείς πρότυπου χαρακτήρα, με το νέο Σχέδιο οι συντελεστές δόμησης καθορίζονται ανάλογα με το μέγεθος της έκτασης και όχι ανάλογα με την περιοχή, όπως ίσχυε μέχρι τώρα. Έτσι, για έκταση από 300 έως 2.000 στρέμματα ορίζεται ως ανώτατος μεικτός συντελεστής δόμησης 0,05. Για έκταση από 2.000 έως 4.000 στρέμματα ο συντελεστής δόμησης ορίζεται σε 0,03, ενώ για μεγαλύτερες εκτάσεις ο συντελεστής δόμησης περιορίζεται στο 0,01. Σε ό,τι αφορά τους οργανωμένους υποδοχείς ήπιας ανάπτυξης, συνδέονται οι επενδύσεις με δράσεις οικολογικού και πολιτιστικού χαρακτήρα και ενσωμάτωση καινοτόμων τεχνολογιών. Για τους οργανωμένους υποδοχείς ήπιας ανάπτυξης, ο συντελεστής δόμησης είναι γενικά 0,05. Μέσω αυτών των επενδύσεων γίνεται προσπάθεια για την ανάπτυξη ειδικών μορφών τουρισμού που συνδέονται λειτουργικά με εγκαταστάσεις και υποδομές ανάδειξης και αξιοποίησης περιβαλλοντικών, γεωλογικών, γεωμορφολογικών, αρχιτεκτονικών, ιστορικών, θρησκευτικών ή πολιτιστικών στοιχείων της περιοχής, οι οποίες είτε βρίσκονται στο γήπεδο εκμετάλλευσης είτε εντός της οικείας δημοτικής ενότητας. Κατηγοριοποίηση υπάρχει και για τα σύνθετα τουριστικά καταλύματα. Τα γενικά, που αναπτύσσονται σύμφωνα με τις διατάξεις του νόμου 2160/1993 και τα ήπιας ανάπτυξης όπου ο συντελεστής δόμησης είναι 0,05 που συνδέονται λειτουργικά με εγκαταστάσεις και υποδομές ανάδειξης και αξιοποίησης περιβαλλοντικών, γεωλογικών, γεωμορφολογικών, αρχιτεκτονικών, ιστορικών, θρησκευτικών ή πολιτιστικών στοιχείων της περιοχής, οι οποίες είτε βρίσκονται στο γήπεδο εκμετάλλευσης, είτε εντός της οικείας δημοτικής ενότητας.

Νησιά

Για τα ακατοίκητα νησιά και τις βραχονησίδες με έκταση μέχρι 300 στρέμματα (από 500 με το προϋφιστάμενο καθεστώς) δεν επιτρέπεται καμία τουριστική επένδυση. Το ίδιο συμβαίνει και για βραχονησίδες και ακατοίκητα νησιά (ανεξαρτήτως έκτασης) που βρίσκονται σε απόσταση μικρότερη των 10νμ από τα θαλάσσια σύνορα. Για τα ακατοίκητα νησιά και τις βραχονησίδες με έκταση πάνω από 300 στρέμματα που βρίσκονται σε απόσταση μεγαλύτερη από 10 ναυτικά μίλια από τα θαλάσσια σύνορα, επιτρέπεται αποκλειστικά η δημιουργία οργανωμένων υποδοχέων τουριστικών δραστηριοτήτων πρότυπου χαρακτήρα, που συνδέονται υποχρεωτικά με τη δημιουργία και προβολή πρότυπων εγκαταστάσεων και δράσεων οικολογικού και πολιτιστικού χαρακτήρα με ενσωμάτωση καινοτόμων τεχνολογιών και σύνθετων τουριστικών καταλυμάτων ήπιας ανάπτυξης. Προϋπόθεση για τέτοιες τουριστικές αναπτύξεις είναι η συμβατότητα με τυχόν υφιστάμενα ειδικά καθεστώτα (αρχαιολογικοί χώροι, μνημεία, ιστορικοί τόποι, περιοχές του Εθνικού Συστήματος Προστατευομένων Περιοχών, δάση και δασικές εκτάσεις) και να βρίσκονται σε απόσταση μικρότερη των 10 ναυτικών μιλίων του νησιού από παράκτιες περιοχές του ηπειρωτικού τμήματος της χώρας ή από νησιά που διαθέτουν ακτοπλοϊκή πρόσβαση Στην (ενιαία, πλέον) κατηγορία των ανεπτυγμένων και αναπτυσσόμενων νησιών προστίθενται τα νησιά Αλόννησος, Κύθνος, Αμοργός, Αστυπάλαια, Ίος, Κέα, Μήλος, Σαμοθράκη, Τήνος και Φολέγανδρος, ενώ μεταφέρονται στην κατηγορία των μικρών ή με προβλήματα ανάπτυξης νησιών η Κίμωλος και η Ανάφη. Δηλαδή στην κατηγορία των ανεπτυγμένων και αναπτυσσόμενων νησιών ανήκουν πλέον τα εξής νησιά: Αίγινα, Αλόννησος, Αμοργός, Άνδρος, Αντίπαρος, Αστυπάλαια, Ζάκυνθος, Θάσος, Θήρα, Ιθάκη, Ικαρία, Ίος, Κάλυμνος, Κάρπαθος, Κάσος, Κέα, Κέρκυρα, Κεφαλονιά, Κύθηρα, Κύθνος, Κως, Λέρος, Λευκάδα, Λέσβος, Λήμνος, Μήλος, Μύκονος, Νάξος, Πάρος, Πάτμος, Πόρος, Ρόδος, Σαμοθράκη, Σάμος, Σέριφος, Σίφνος, Σκιάθος, Σκόπελος, Σκύρος, Σπέτσες, Σύμη, Σύρος, Τήνος, Ύδρα, Φολέγανδρος, Χίος. Σε αυτή την κατηγορία επιτρέπονται πλέον μόνο νέες μονάδες τεσσάρων και πέντε αστέρων, οργανωμένοι υποδοχείς και σύνθετα τουριστικά καταλύματα σύμφωνα με τις προβλέψεις που ισχύουν γενικότερα για τις ανεπτυγμένες και αναπτυσσόμενες περιοχές. Στην κατηγορία «σχετικά μικρά νησιά με προβλήματα ανάπτυξης» ανήκουν όλα τα υπόλοιπα κατοικημένα νησιά της χώρας (εκτός Κρήτης και Εύβοιας που στο Ειδικό Χωροταξικό Σχέδιο για τον Τουρισμό αντιμετωπίζονται ως ηπειρωτικός χώρος). Στα μικρά νησιά αυτής της κατηγορίας, η αρτιότητα για τις εκτός σχεδίου περιοχές ορίζεται στα 15 στρέμματα και επιτρέπονται 8, 9 και 10 κλίνες ανά στρέμμα σε πέντε, τεσσάρων και τριών αστέρων μονάδες αντίστοιχα. Για νέα ξενοδοχεία (εντός σχεδίου ή οικισμού) επιτρέπεται μόνο η ανέγερση μονάδων τριών, τεσσάρων και πέντε αστέρων και μέχρι 100 κλίνες συνολικά. Όλες οι ξενοδοχειακές εγκαταστάσεις θα εντάσσονται στα μορφολογικά πρότυπα των υφιστάμενων οικισμών.

Κρουαζιέρα

Δημιουργία εγκαταστάσεων εξυπηρέτησης επιβατών κρουαζιέρας (ports of call) σε λιμάνια που έχουν ήδη δυνατότητα, ή μπορούν να αποκτήσουν τη δυνατότητα να εξυπηρετούν μεγάλα κρουαζιερόπλοια και βρίσκονται σε περιοχές τουριστικού ενδιαφέροντος. Κατά προτεραιότητα οι περιοχές αυτές είναι: Πειραιάς, Θεσσαλονίκη, Κατάκολο, Ρόδος, Βόλος, Καβάλα, Κως, Πάτμος, Πύλος, Μύκονος, Σαντορίνη, Καλαμάτα, Κέρκυρα, Κρήτη. Ειδικά για την περίπτωση της Αττικής διερεύνηση της δυνατότητας δημιουργίας εγκαταστάσεων εξυπηρέτησης επιβατών κρουαζιέρας στον Πειραιά, στην ευρύτερη περιοχή του Φαληρικού Όρμου και στο Λαύριο. Πρόβλεψη διαχωρισμού λιμενικής ζώνης σε ζώνη για εξυπηρέτηση κρουαζιέρας και ζώνη εμπορικού / επιβατικού-ακτοπλοϊκού λιμένα και προσδιορισμός χρήσεων στην λιμενική ζώνη για εξυπηρέτηση τουρισμού κρουαζιέρας με αντίστοιχες λιμενικές και χερσαίες εγκαταστάσεις. Προστασία του προορισμού από τις ταυτόχρονες αφίξεις κρουαζιερόπλοιων που εξαντλούν τα όρια των διαθέσιμων υποδομών.

Καταδυτικός τουρισμός και υποβρύχια μουσεία

Ανάπτυξη τουρισμού καταδύσεων, αυτόνομων ή οργανωμένων, με στόχο τον εμπλουτισμό του τουριστικού προϊόντος. Δημιουργία θαλάσσιων καταδυτικών πάρκων, τα οποία οριοθετούνται σε παράκτιες ή μη θαλάσσιες περιοχές, προστατευμένες από την αλιεία και από άλλες θαλάσσιες και υποθαλάσσιες δραστηριότητες, εντός των οποίων αναπτύσσονται και διεξάγονται καταδυτικές δραστηριότητες για λόγους αναψυχής. Τα θαλάσσια καταδυτικά πάρκα αναπτύσσονται σε περιοχές που διαθέτουν τους απαιτούμενους προς τούτο πόρους (υποθαλάσσιοι γεωλογικοί σχηματισμοί και πλούσια σε ιχθυοπανίδα οικοσυστήματα ή επιδεχόμενα αναβάθμισης σε αριθμό και μέγεθος ειδών με κατάλληλα μέτρα, ναυάγια, ενάλιες αρχαιότητες, στοιχεία ιδιαίτερης τεχνητής μορφολογίας κλπ), προσβασιμότητα και πληρούν τις προδιαγραφές που καθορίζονται από τη νομοθεσία, ιδίως επί θεμάτων υγείας και ασφάλειας. Για τη χωροθέτηση καταδυτικών και πάρκων και υποβρύχιων μουσείων, απαιτούνται επαρκής οδική προσβασιμότητα και λιμενική υποδομή σε απόσταση μικρότερη των 10 ν.μ. Επίσης προβλέπεται ανάπτυξη υποθαλάσσιων μουσείων με στόχο την αναψυχή και σε θαλάσσιες περιοχές με κατάλληλο ενάλιο απόθεμα, υπό τους όρους και τις δεσμεύσεις που αφορούν τη νομοθεσία για την προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς Με το νέο Ειδικό Χωροταξικό για τον Τουρισμό προωθείται η βελτίωση της προσβασιμότητας στα χιονοδρομικά κέντρα. Επίσης όσον αφορά τις μονάδες με γήπεδα γκολφ, μπορούν να χωροθετούνται στις περιοχές αστικών κέντρων ή/και κύριων τουριστικών προορισμών όπως η Αθήνα, η Θεσσαλονίκη, ο Βόλος, τα Ιωάννινα, η Κρήτη, η Κέρκυρα, η Ρόδος, η Ζάκυνθος και η Κως, ενώ μπορούν επίσης να χωροθετηθούν στις περιφερειακές ενότητες Ηλείας, Μεσσηνίας, Χαλκιδικής, Αχαΐας, Αργολίδας, Λευκάδας, Αιτωλοακαρνανίας και Κεφαλονιάς.

Άλλες προβλέψεις

Οι εγκαταλελειμμένοι οικισμοί της χώρας (συνήθως χωριά) εντάσσονται στην ίδια κατηγορία με τους παραδοσιακούς οικισμούς, ώστε σε περίπτωση τουριστικών αναπτύξεων να ισχύουν ειδικοί μορφολογικοί και άλλοι όροι προστασίας. Προωθείται η αξιοποίηση εγκαταλελειμμένων ορεινών οικισμών που παρουσιάζουν αρχιτεκτονικό ενδιαφέρον, με τη μετατροπή κτιρίων σε καταλύματα ή και με νέες μεγαλύτερου μεγέθους επενδύσεις (αύξηση μέχρι και 20% της υφισταμένης δομημένης επιφάνειας), με κίνητρα είτε προς τους σημερινούς ιδιοκτήτες είτε προς ενδιαφερόμενους επενδυτές. Επιτρέπεται πλέον η δημιουργία μονάδων υδατοκαλλιεργειών σε ανεπτυγμένες και αναπτυσσόμενες περιοχές σύμφωνα με τα όσα προβλέπονται για την λειτουργία τους από το Ειδικό Χωροταξικό για τις Υδατοκαλλιέργειες. Κρήτη και Εύβοια αντιμετωπίζονται ως ηπειρωτικός χώρος, δηλαδή δεν υπάρχουν οριζόντιες ρυθμίσεις για όλη τους την έκταση αλλά χωρίζονται σε παράκτια ζώνη, ενδοχώρα και ορεινή περιοχή. Στην περίπτωση έργων και δραστηριοτήτων που λαμβάνουν χώρα σε προστατευόμενες περιοχές του δικτύου Natura 2000, η περιβαλλοντική αδειοδότηση διενεργείται με βάση τις σχετικές προβλέψεις των ειδικότερων προεδρικών διαταγμάτων και υπουργικών αποφάσεων προστασίας. Σε περίπτωση έλλειψης σχετικών προβλέψεων υποβάλλεται, ως τμήμα της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, Ειδική Οικολογική Αξιολόγηση σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 10 του ν. 4014/2011 (Α' 209). Σε κάθε περίπτωση ο συντελεστής δόμησης εντός των τμημάτων του οργανωμένου υποδοχέα ή του σύνθετου τουριστικού καταλύματος που εμπίπτουν σε προστατευόμενες περιοχές δεν μπορεί να υπερβαίνει το 0,05. Προβλέπεται επίσης ειδικό τέλος υπέρ των Φορέων Διαχείρισης, επί των δραστηριοτήτων του τουρισμού που αναπτύσσονται στις περιοχές αυτές, με σκοπό να χρησιμοποιείται για την προστασία, διαχείριση και ανάδειξη του φυσικού περιβάλλοντος και του τοπίου. Ενισχύεται ως νέα ειδική κατηγορία ειδικών μορφών τουρισμού ο αγροτουρισμός και ο οινοτουρισμός. Γενικά προωθείται η οργάνωση περιοχών της χώρας σε δίκτυα φυσικού και πολιτιστικού περιβάλλοντος, που θα αναδεικνύουν και αξιοποιούν τον φυσικό πλούτο των περιοχών, το σύνολο των πολλαπλών πολιτιστικών στοιχείων τους (αρχαιολογικοί χώροι, ιστορικοί τόποι, παραδοσιακοί οικισμοί, ήθη και έθιμα) σε σύνδεση με τη σύγχρονη κοινωνική και πολιτιστική δραστηριότητα και την τοπική οικονομική δραστηριότητα με έμφαση στην παραγωγή ποιοτικών τοπικών αγαθών

Το ξεπούλημα της Κέρκυρας

Κυβέρνηση και ΤΑΙΠΕΔ ξεπουλάνε την Κέρκυρα. Βγάζουν στο σφυρί τέσσερις μεγάλες πανέμορφες παραλίες-οικοσυστήματα που προστατεύονται από την περιβαλλοντική συνθήκη NATURA 2000, ένα ακίνητο 80 στρεμμάτων με παλιό αρχοντικό, το λιμάνι και το αεροδρόμιο του νησιού, ακόμη και το Αγγλικό Νεκροταφείο που δημιουργήθηκε το 1814, όταν το νησί βρισκόταν υπό αγγλική κατοχή, καθώς και 30 ακόμη ακίνητα μεγάλης αξίας. Χερσόνησος Ερημίτης, στα ΒΑ του νησιού Χερσόνησος Ερημίτης, στα ΒΑ του νησιού Περί τα 1.780 στρέμματα της χερσονήσου Ισσός στη λιμνοθάλασσα Κορισσίων στη ΝΔ Κέρκυρα, 500 στρέμματα στη χερσόνησο Ερημίτης, στα ΒΑ του νησιού, με 725 μ. ακτογραμμή, οι Αλυκές Λευκίμμης, η Αντινιώτη, είναι οι 4 μεγάλες παραλίες-υδροβιότοποι. Το αρχοντικό Καστέλο Μιμπέλι, του 1890, που ο ίδιος ο πρωθυπουργός Αντ. Σαμαράς είχε υπογράψει ως υπουργός Πολιτισμού το χαρακτηρισμό του ως μνημείου, κτήρια που έχουν ανακαινιστεί με χρήματα του ΕΣΠΑ, είναι τα μεγάλα ακίνητα που μαζί με το λιμάνι και το αεροδρόμιο της πόλης και άλλα 30 ακίνητα δίνονται βορά, από την κυβέρνηση και το ΤΑΙΠΕΔ, στα ιδιωτικά συμφέροντα.

Στην πραγματικότητα  ξεπουλιούνται χιλιάδες στρέμματα δημόσιας γης, δεκάδες χιλιόμετρα παραλιών, μέχρι και φυλάκιο του Ναυτικού ακριβώς απέναντι από την Αλβανία, με σκοπό τον έλεγχο της υδάτινης συνοριογραμμής, μετακινείται, ώστε να απελευθερωθούν οι προς πώληση δημόσιες εκτάσεις. Και στον αγώνα αυτό,  καταπατούνται σειρά νόμων, τόσο εθνικών όσο και ευρωπαϊκών, ακόμη και το ίδιο το Σύνταγμα που απαγορεύει την εκποίηση δημοσίων εκτάσεων.

Με εξώδικό τους, 39 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ καταγγέλλουν το ΤΑΙΠΕΔ ότι παραβιάζοντας το Σύνταγμα ξεπουλάει δημόσιες εκτάσεις. Πλήρη φάκελο με όλα τα στοιχεία παραβίασης σειράς νόμων της ευρωπαϊκής περιβαλλοντικής νομοθεσίας έχει στείλει ο ΣΥΡΙΖΑ στην αρμόδια Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Οι Κερκυραίοι που αντιδρούν στο ξεπούλημα του νησιού τους ανέπτυξαν συλλογικότητες και με ένδικα μέσα προσπαθούν να σταματήσουν τις ιδιωτικοποιήσεις.

Πουλάνε κόκκινα δάνεια

Οι ευρωπαϊκές τράπεζες και διαχειριστές περιουσιακών στοιχείων σχεδιάζουν να πωλήσουν ή να αναδιαρθρώσουν €584 δισ. από ριψοκίνδυνα ακίνητα, καθώς προσπαθούν να καθαρίσουν τους ισολογισμούς τους, σύμφωνα με τη Cushman & Wakefield Α.Ε.

Σύμφωνα με το πρακτορείο Bloomberg, οι δανειστές της περιοχής, διαχειριστές περιουσιακών στοιχείων και κακές τράπεζες, όπως η ισπανική Sareb, πώλησαν €40,9 δισ. των δανείων που συνδέονται με τα ακίνητα κατά τους πρώτους έξι μήνες καταγράφοντας αύξηση 611% σε σχέση με πέρσι.

Οι συναλλαγές συμπεριλαμβανομένων των πωλήσεων αποκλεισμού θα φτάσουν το ρεκόρ των €60 δισ. το τρέχον έτος, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Cushman & Wakefield.

 

Νέα σενάρια για επαναπατρισμό κεφαλαίων

Νέα σενάρια για την θέσπιση ρύθμισης επαναπατρισμού κεφαλαίων έχουν αρχίσει να πέφτουν στο τραπέζι του υπουργείου Οικονομικών. Οι σχετικοί σχεδιασμοί που για να υλοποιηθούν πρέπει να καμφθεί το βέτο της τρόικας σε χαριστικές ρυθμίσεις ήρθαν στο προσκήνιο μετά την πρόσφατη παρουσίαση του νέου αναπτυξιακού σχεδίου της χώρας από τον Πρωθυπουργό. Ο Αντώνης Σαμαράς είπε ότι θα ληφθούν μέτρα για την ταχύτερη επιστροφή καταθέσεων στις ελληνικές τράπεζες. Σενάρια για την θέσπιση ρύθμισης επαναπατρισμού κεφαλαίων είχε εκπονήσει το υπουργείο Οικονομικών και τα 2012, ωστόσο, είχαν προσκρούσει στην κατηγορηματική άρνηση της τρόικας. Οι εκπρόσωποι των δανειστών σε κάθε αναθεωρημένο μνημόνιο αναγράφουν ότι η ελληνική κυβέρνηση δεσμεύεται να μην θεσπίσει ξανά ρύθμιση χαριστικού χαρακτήρα, όπως είναι οι ρυθμίσεις περαίωσης ή επαναπατρισμού κεφαλαίων. Στο υπουργείο Οικονομικών σκοπεύουν να θέσουν υπόψη της τρόικας τα νέα σενάρια για τη ρύθμιση επαναπατρισμού κεφαλαίων τον ερχόμενο Σεπτέμβριο, όταν και θα επιστρέψουν οι εκπρόσωποι των δανειστών. Τα σενάρια που επεξεργάζεται το ΥΠΟΙΚ προβλέπουν τα εξής: -καταβολή κατ’ αποκοπήν φόρου που θα υπολογίζεται με συντελεστή ο οποίος θα είναι αντιστρόφως ανάλογος του ποσού που θα επαναπατρίζεται. Έτσι για μεγάλα ποσά ο συντελεστής θα είναι 5% ενώ για μικρά ποσά θα αυξάνεται στο 10%. -ο συντελεστής του κατ΄αποκοπήν φόρου θα μειώνεται και ανάλογα με τα έτη που βρίσκονται τα χρήματα στο εξωτερικό. Έτσι ο συντελεστής θα είναι μειωμένος εφόσον τα χρήματα βρίσκονται στο εξωτερικό για περισσότερα από 20 χρόνια ενώ θα είναι αυξημένος για όσους μετέφεραν χρήματα στο εξωτερικό την τελευταία τετραετία. Οι φορολογούμενοι που θα επαναπατρίζουν ποσά με βάση τη ρύθμιση θα απαλλάσσονται από το φορολογικό έλεγχο για την προέλευση των χρημάτων με την εξαίρεση των ποσών που προέρχονται από εγκληματικές δραστηριότητες. Σημειώνεται το 2010 είχε θεσπιστεί ρύθμιση επαναπατρισμού κεφαλαίων που προέβλεπε την καταβολή φόρου 5%. Μάλιστα, ο συντελεστής του φόρου μειωνόταν στο 2,5% στην περίπτωση που τα κεφάλαια που επαναπατρίζονταν τοποθετούνταν σε τίτλους του Ελληνικού Δημοσίου ή ακίνητα. Η ρύθμιση αυτή δεν είχε επιτυχία και τα ποσά που επαναπατρίσθηκαν ήταν πενιχρά.

Το παζάρι για τα ακίνητα

Και η αμερικανική εταιρεία ακινήτων Hines έχει, σύμφωνα με πληροφορίες, συζητήσει με τους δύο βασικούς πιστωτές της Μπ. Βωβός (την Alpha Bank και την Τράπεζα Πειραιώς) για το ενδεχόμενο συμμετοχής στην ανάπτυξη του εμπορικού κέντρου στο Βοτανικό. Το σχέδιο εξυγίανσης που εγκρίθηκε από τη χθεσινή γενική συνέλευση έχει ως πυρήνα το εμπορικό κέντρο στο Βοτανικό το οποίο πρόκειται να περιέλθει σε εταιρεία που θα υποδείξουν οι δύο τράπεζες.

Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, οι τράπεζες αναζητούν ήδη στρατηγικό επενδυτή η οποίος θα συμμετάσχει μέσω αύξησης κεφαλαίου στην εν λόγω εταιρεία προκειμένου στη συνέχεια να αναλάβει την ανάπτυξη του εμπορικού κέντρου. Το όνομα της Hines, στελέχη της οποίας είχαν δηλώσει προ μηνών πως επιδιώκουν να επενδύσουν μέχρι και μισό δισ. δολάρια στην ελληνική αγορά ακινήτων, έχει ακουστεί και για άλλες συμφωνίες. Εχει, μάλιστα, επισημοποιηθεί πως συζητά με την οικογένεια Στέγγου για την εξαγορά του Πόρτο Καρράς. Πληροφορίες την έφερναν να έχει καθίσει στο ίδιο τραπέζι και με την οικογένεα Θεοδωρίδη για την Trastor.

Κατά τη διάρκεια της χθεσινής συνέλευσης η διοίκηση επανέλαβε ότι η εταιρεία έχει εξασφαλίσει τη συμφωνία του 65% των πιστωτών της με βάση τις διαδικασίες του άρθρου 99 και το σχέδιο εξυγίανσης θα κατατεθεί προς επικύρωση την επόμενη εβδομάδα.

Το σχέδιο προβλέπει πως το αργότερο εντός εξαμήνου από την έγκριση της συμφωνίας εξυγίανσης με βάση το άρθρο 99 μεταβιβάζονται στις Πειραιώς και Alpha το υπό ανέγερση εμπορικό κέντρο στο Βοτανικό μέσω απόσχισης κλάδου αξίας 120.000.000 ευρώ, οι υπό ανέγερση κατοικίες στην Νέα Ερυθραία έναντι τιμήματος 8.840.000 ευρώ, για τις οποίες η εταιρεία πρόκειται να διατηρήσει ισόποσο δικαίωμα επαναγοράς για πέντε έτη, το ακίνητο στο Σούνιο επί του οποίου επρόκειτο να κατασκευαστούν παραθεριστικές κατοικίες, αξίας 10.000.000 ευρώ (επίσης με δικαίωμα επαναγοράς) και δικαίωμα υψούν στο οικόπεδο επί της Λεωφ. Κηφισίας 95-97 έναντι τιμήματος 100.000 ευρώ

Τα ανωτέρω αντιστοιχούν σε συνολική αξία 138.940.000 τα οποία θα καλύψουν 105.140.000 ευρώ τραπεζικό δανεισμό. Από το υπόλοιπο ποσό 23.800.000 θα καλυφθεί, 1.210.000 ευρώ αρχική χρηματοδότηση, 12.733.000 ευρώ ενδιάμεση χρηματοδότηση στις τράπεζες και 4.972.000 ευρώ υποχρεώσεις προς προνομιακούς πιστωτές (ΙΚΑ και Δημόσιο).

Το σχέδιο εξυγίανσης αναμένεται να συζητηθεί στο Πρωτοδικείο τον προσεχή Σεπτέμβριο με τον διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρείας Αρη Βωβό να προβλέπει πως η απόφαση θα εκδοθεί στις αρχές του επόμενου έτους. Οσο για την πιθανότητα επαναδιαπραγμάτευσης των μετοχών, οι τεράστιες ζημιές που έχουν οδηγήσει σε αρνητικά ίδια κεφάλαια αποτελούν εμπόδιο. Χθες, πάντως, η διοίκηση της Μπ. Βωβός υποστήριξε πως έχει λάβει παράταση μέχρι τον Μάρτιο του 2015 για τη μη διαγραφή της από το Χ.Α. και ευελπιστεί πως θα λάβει παράταση «ακόμα και μέχρι το 2020».

Η διοίκηση αναφέρθηκε χθες και στην αγωγή κατά του Ελληνικού δημοσίου με την οποία ζητεί αποζημίωση περί τα 475.000.000 ευρώ που κατέθεσε στις 2 Ιουλίου στο Τριμελές Διοικητικό Πρωτοδικείο Αθηνών, με αφορμή το «ναυάγιο» της περίφημης διπλής ανάπλασης Λεωφόρου Αλεξάνδρας και Βοτανικού.

Στην αγωγή η διοίκηση της εταιρείας υποστηρίζει πως «ζημιώθηκε πολλαπλώς από την εμπιστοσύνη που επέδειξε στις διατάξεις του προαναφερόμενου αντισυνταγματικού νόμου (σ.σ. με βάση τον οποίο προωθήθηκε η διπλή ανάπλαση Λεωφ. Αλεξάνδρας / Βοτανικού που ουδέποτε υλοποιήθηκε), ως έκφανση της επισημότερης κρατικής λειτουργίας, τόσο σε υλικό επίπεδο εκ του ατελέσφορου της επενδύσεώς της, όσο και σε ηθικό (ηθική βλάβη) εκ της απαξίωσης του ονόματος και της φήμης της στις εμπορικές συναλλαγές, μάλιστα δε άνευ δικής της υπαιτιότητας».

ΠΗΓΗ: Euro2day

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki