Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

realestatenews.gr

Οι εκτιμήσεις "βαπτίζονται" συναλλαγές

Η κρίση στα ακίνητα βάθυνε στο δ' τρίμηνο του 2012, υποτιμώντας το ενεργητικό των τραπεζών που σχετίζεται με τα στεγαστικά δάνεια. Το ενδιαφέρον είναι ότι ενώ οι τιμές υποχώρησαν με διψήφιο ρυθμό, αντίθετα αυξήθηκαν οι συναλλαγές, γεγονός που οφείλεται στην απόφαση ορισμένων μεγάλων εμπορικών τραπεζών να επανεκτιμήσουν μέρος των οικιστικών ακινήτων τους, τα οποία αποτελούν αντικείμενο χρηματοδότησης ή εξασφάλισης χορηγούμενων δανείων. Με άλλα λόγια, δεν σχετίζεται με αγοραπωλησία ακινήτων, αλλά αφορά επαναδιαπραγμάτευση υφιστάμενων δανείων, εγγραφή εξασφαλίσεων και για μη στεγαστικά δάνεια, μεταφορά οφειλών πελατών από μία τράπεζα σε άλλη. Οι εκτιμήσεις-συναλλαγές επί οικιστικών ακινήτων που πραγματοποιήθηκαν με τη διαμεσολάβηση των τραπεζών έφθασαν το δ' τρίμηνο του 2012 τις 9,5 χιλιάδες, έναντι 5,4 χιλ. το γ' τρίμηνο, 6,7 χιλ. το β' τρίμηνο και 6,5 χιλ. το α' τρίμηνο του 2012. Σε ολόκληρο το 2012 ο αριθμός των εκτιμήσεων αυτών έφθασε τις 28,2 χιλιάδες, καταγράφοντας μείωση κατά 34,2% έναντι του προηγούμενου έτους (2011: 42,8 χιλιάδες). Η αξία των οικιστικών ακινήτων τα οποία αφορούσαν οι εκτιμήσεις που πραγματοποιήθηκαν με τη διαμεσολάβηση των πιστωτικών ιδρυμάτων ήταν το δ' τρίμηνο του 2012 μειωμένη 2,5% έναντι του αντίστοιχου τριμήνου του 2011 (α', β' και γ' τρίμηνο 2012: -51,6%, -50,2% και -49,3% αντίστοιχα, αναθεωρημένα στοιχεία). Η μέση ετήσια μείωση στην αξία των οικιστικών ακινήτων ήταν μεγαλύτερη το 2012 (41,4%) έναντι 40,1% το 2011.

Παιγνίδια στη Βουλιαγμένη

Τις περίεργες μεθοδεύσεις προκειμένου να παρακαμφθεί ο δασικός χαρακτήρας τουλάχιστον 400 στρεμμάτων παραλιακού δάσους στη Βουλιαγμένη και να εμφανιστούν ως εντός σχεδίου αναδεικνύει η Συντονιστική Επιτροπή για τη Διάσωση της Παραλίας Σαρωνικού. Παραλιακά δάση που επιχειρεί να εκποιήσει με προκήρυξή της η Εθνική Τράπεζα για την παραχώρηση του πλειοψηφικού πακέτου της "Αστήρ Παλλάς Βουλιαγμένης Α.Ε.".

Ήτοι, όπως εξηγεί η Συντονιστική:

* Τα 200 στρέμματα από το παραλιακό δάσος του Μικρού Καβουρίου, τα οποία κατέχει η «Αστήρ Παλλάς Βουλιαγμένης Α.Ε».

* Τα 120 στρέμματα από το παραλιακό δάσος του Μικρού Καβουρίου, τα οποία ανήκουν κατά ψιλή κυριότητα στον ΕΟΤ.

* Η μαρίνα Βουλιαγμένης, ιδιοκτησίας του ΕΟΤ και παραχωρημένη στην «Αστήρ Παλλάς Βουλιαγμένης Α.Ε».

* Τα 70 στρέμματα από την πρώην Ακτή ΕΟΤ Βουλιαγμένης, η οποία ανήκει στον ΕΟΤ.

* Τα 87 στρέμματα παραλιακού δάσους της περιοχής του Εκκλησιαστικού Ορφανοτροφείου Βουλιαγμένης, η οποία ανήκει στην Εκκλησία της Ελλάδος και συνορεύει με το Μικρό Καβούρι.

Σε ανακοίνωσή της η Συντονιστική καταγγέλλει ότι οι παραπάνω εκτάσεις, μαζί με 140 στρέμματα από την παραλία Μεγάλο Καβούρι στο σχέδιο που συνοδεύει το Προεδρικό Διάταγμα «Καθορισμός ζωνών προστασίας, χρήσεων γης και όρων και περιορισμών δόμησης στην παραλιακή ζώνη της Αττικής, από τον Φαληρικό Όρμο μέχρι την Αγία Μαρίνα Κρωπίας» (ΦΕΚ 254/Δ/5.3.2004) κατά περίεργο τρόπο περικλείονται με κόκκινη γραμμή, άρα ανήκουν στις ζώνες εντός σχεδίου χωρίς καμία άλλη αναφορά στο σώμα του Π.Δ. Όπως τεκμηριώνει η Συντονιστική, οι εν λόγω περιοχές, πλην του Ορφανοτροφείου, βρίσκονται και εκτός του ισχύοντος Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου Βουλιαγμένης (ΦΕΚ Δ1129/97). Εκτός Σχεδίου είναι και στη μελέτη του Οργανισμού Αθήνας του 1995, στην οποία στηρίχθηκε η έκδοση του Π.Δ. Επιπλέον το πρακτικό επεξεργασίας του ΣτΕ 371/2003 καθιστά σαφές ότι με το διάταγμα δεν μπορεί να ενταχθεί καμία περιοχή στο Σχέδιο Πόλης. Επί λέξει αναφέρεται: “Εφόσον με τις προτεινόμενες διατάξεις δεν επιχειρείται τροποποίηση ρυμοτομικών σχεδίων, αλλά επιβολή όρων και περιορισμών δομήσεως και χρήσεων γης στα ακίνητα που εμπίπτουν στα όρια της περιοχής παρέμβασης, νομίμως προτείνεται το διάταγμα χωρίς να έχει προηγηθεί η διαδικασία του άρθρου 154 του ΚΒΝΠ» (αφορά διαδικασία έγκρισης ή αναθεώρησης - τροποποίησης Σχεδίου Πόλεως). Για την περιοχή του εκκλησιαστικού Ορφανοτροφείου το ίδιο πρακτικό ξεκαθαρίζει ότι είναι εκτός σχεδίου παραθέτοντας την προϋπάρχουσα νομοθεσία, δηλαδή το Β.Δ. της 20/24.4.1951 (ΦΕΚ 121 Α), το Β.Δ. της 14-11/28.12.1960 (ΦΕΚ 186 Δ), το Β.Δ. της 20-4/11.5.1964 (ΦΕΚ 60Δ -144Δ) και το από 28-2/20.3.1969 Β.Δ. (ΦΕΚ 59 Δ) με το οποίο ο χώρος αυτός υπάγεται στην Τουριστική Ζώνη Βουλιαγμένης. Το Μικρό Καβούρι, η ακτή ΕΟΤ και η παραλία του Μεγάλου Καβουρίου ομοίως υπάγονται στην Τουριστική Ζώνη Βουλιαγμένης και ισχύει το 28-2/20.3.1969 Β.Δ. (ΦΕΚ 59 Δ), ενώ ούτε αυτό ούτε προγενέστερα νομοθετήματα καθορίζουν οικοδομικές και ρυμοτομικές γραμμές κ.λπ., επομένως δεν είναι ενταγμένα στο Σχέδιο Πόλης, καταλήγει η Συντονιστική Επιτροπή.

Τρέχουν οι ημερομηνίες για παλιά αυθαίρετα

Εως τις αρχές Φεβρουαρίου 2014 δίδεται διορία στους ιδιοκτήτες παλαιών αυθαιρέτων προκειμένου να μεταφέρουν στον νέο νόμο 4178/2013 δηλώσεις τακτοποίησης αυθαιρέτων που έγιναν με την ρύθμιση 4014/2011 και έχουν ληξιπρόθεσμες οφειλές ή βρίσκονταν σε κατάσταση αρχικής υποβολής. Στις «διευκολύνσεις» που προωθεί το υπουργείο δίδεται οριστική λύση σε όσους είχαν ενταχθεί στον νόμο 3843/2010 για την τακτοποίηση ημιυπαιθρίων («νόμος Μπιρμπίλη») και δεν είχαν αποπληρώσει τα σχετικά πρόστιμα, ενώ όσοι είχαν ενταχθεί στο «νόμο Παπακωνσταντίνου» (ν. 4014/11) και έχουν πληρώσει μόνο τα προβλεπόμενα παράβολα ή σταμάτησαν να πληρώνουν τα σχετικά πρόστιμα, να ενταχθούν πλέον στον «νόμο Καλαφάτη», με συμψηφισμό των ποσών που έχουν καταβάλει και όσων προβλέπει ο νέος νόμος.

Σχεδιάζουν κατεδαφίσεις

Στην τελική ευθεία εισέρχεται η κατεδάφιση αυθαίρετων κατασκευών, σε εφαρμογή του Ν. 4178/2013. Πρόκειται για τον νόμο με τον οποίο χαρακτηρίζονται κατεδαφιστέες οι αυθαίρετες κατασκευές και χρήσεις μετά την 28 Ιουλίου του 2013 αλλά και οι κατασκευές σε αιγιαλούς, παραλίες, δάση και αρχαιολογικούς χώρους. Η Ειδική Υπηρεσία Κατεδαφίσεων (ΕΥΕΚΑ) έχει αποστείλει στις αποκεντρωμένες διοικήσεις τεύχη δημοπράτησης- υποδείγματα για τη διενέργεια μειοδοτικών διαγωνισμών εκτέλεσης κατεδαφίσεων. Η ΕΥΕΚΑ έχει σχεδιάσει και κοινοποιήσει διάγραμμα ροής των εργασιών των εμπλεκομένων για τις κατεδαφίσεις, με τις επιμέρους ενέργειες στις οποίες πρέπει να προβούν. Επίσης, έχει συντάξει εργαλείο αξιολόγησης και κατάταξης για κατά προτεραιότητα κατεδαφίσεις αυθαίρετων κατασκευών σε αιγιαλό, παραλίες, δάση και δασικές εκτάσεις. Η ιεράρχηση των κατεδαφίσεων γίνεται αφού ληφθεί υπόψη το είδος της προστατευόμενης περιοχής, το πλήθος των αυθαίρετων κατασκευών, ο χρόνος έκδοσης των αποφάσεων κατεδάφισης, τα γεωμετρικά χαρακτηριστικά του αυθαιρέτου. Στην παρούσα φάση, βρίσκεται κοντά στην ολοκλήρωσή της η επεξεργασία της εξουσιοδοτικής απόφασης του ειδικού γραμματέα Επιθεώρησης Περιβάλλοντος, η οποία θα ρυθμίζει κάθε σχετική λεπτομέρεια για τις κατεδαφίσεις. Ειδική ομάδα εργασίας έχει προχωρήσει, επίσης, σημαντικά την ηλεκτρονική βάση δεδομένων για τις αυθαίρετες κατασκευές, η οποία μαζί με τον ηλεκτρονικό πίνακα των κριτηρίων και παραμέτρων και τη βαθμολογία ιεράρχησης των κατεδαφίσεων θα αποτελέσουν σημαντικό εργαλείο για την εφαρμογή του νόμου.

Όπως ενημερώθηκε η Βουλή, στην Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας υπάρχουν 365 καταγραφές αυθαίρετων κατοικιών. Από αυτές για 172 έχουν εκδοθεί αμετάκλητες αποφάσεις και έχουν υλοποιηθεί ήδη 22 κατεδαφίσεις (Ζαχάρω, Πάλαιρος), με την εποπτεία της Ειδικής Υπηρεσίας Κατεδαφίσεων. Επίσης, από το Πράσινο Ταμείο εξασφαλίστηκαν πιστώσεις για την κατεδάφιση 59 ακόμη αυθαίρετων κατασκευών σε αιγιαλό και παραλία στην Αιτωλοακαρνανία και την Αχαΐα και έχει ήδη προκηρυχθεί ανοιχτή δημοπρασία για την επιλογή αναδόχου, η οποία ολοκληρώνεται εντός της ημέρας. Ακόμη, έχει δημοσιευθεί πρόσκληση διενέργειας δύο μειοδοτικών διαγωνισμών για την εκτέλεση 70 πρωτοκόλλων κατεδάφισης σε Κορινθία, Αργολίδα, Αρκαδία και Αιτωλοακαρνανία, για την άμεση έναρξη του έργου σε λίγες εβδομάδες. Η Ειδική Υπηρεσία συντονίζει αντίστοιχους διαγωνισμούς για τις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις Αιγαίου.

Ερευνες για βίλλες με κοινοτικά λεφτά

Μία γιγαντιαία εισαγγελική έρευνα πρόκειται να ξεκινήσει σε όλη τη χώρα για να εντοπίσει εθνικές και κοινοτικές επιδοτήσεις που δόθηκαν παράνομα με το πρόσχημα των τουριστικών καταλυμάτων για να επανακατασκευαστούν «γκρίζες βίλες», με αφορμή τα αποκαλυπτικά δημοσιεύματα για το «σαλέ Λιάπη» του «Εθνους». Χθες η εισαγγελέας του Αρείου Πάγου Ευτ. Κουτζαμάνη παρενέβη ζητώντας από τους εισαγγελείς εφετών της χώρας να παραγγείλουν έρευνες από όλες τις εισαγγελίες πρωτοδικών για να διαπιστωθεί εάν στοιχειοθετείται ή όχι το έγκλημα της απάτης, ώστε να ασκηθούν στη συνέχεια οι κατάλληλες ποινικές διώξεις. Σύμφωνα με πληροφορίες, ο οικονομικός εισαγγελέας Π. Αθανασίου έδωσε ήδη σχετική παραγγελία στην εισαγγελέα Ευρυτανίας για να διερευνηθούν όσα είδαν το φως της δημοσιότητας για τη βίλα Λιάπη σχετικά με την επιχορήγηση 10 εκατ. δρχ. που είχε δοθεί σε συγγενικό του πρόσωπο για να επανακατασκευαστεί το κτίσμα και να λειτουργήσει ως τουριστικό κατάλυμα, κάτι που όμως δεν συνέβη όπως υποστηρίζουν τοπικοί παράγοντες. Με πανελλαδική εισαγγελική έρευνα θα διερευνηθεί ποιοι «εισέπραξαν αχρεωστήτως πόρους που προέρχονται από τον εθνικό προϋπολογισμό ή τον γενικό προϋπολογισμό της Ευρωπαϊκής Ενωσης», γεγονός που φανερώνει ότι σε αμέσως επόμενη φάση, ακόμα και δεν μπορέσουν να κάποιες περιπτώσεις να καταλογισθούν ποινικές ευθύνες (π.χ. λόγω παραγραφής κ.λπ.) είναι βέβαιο ότι θα κινηθούν διαδικασίες για επιστροφή όλων των σχετικών κονδυλίων και επιχορηγήσεων, αφού οι ιδιοκτήτες των κτιρίων δεν τα αξιοποίησαν για το σκοπό για τον οποίο όφειλαν. Αλλωστε παράλληλα θα κινηθούν και διαδικασίες για καταλογισμό πολλών σε βάρος των υπευθύνων.

Με την εισαγγελική παραγγελία ζητείται να βρεθούν ποιοι εισέπραξαν τέτοιες επιδοτήσεις (εθνικές - κοινοτικές) προκειμένου να εγκαταστήσουν ή να βελτιώσουν ήδη υφιστάμενες υποδομές τους (για τη δημιουργία ξενώνων ή επιχειρήσεων, ενοικιαζόμενων δωματίων κ.λπ.) χωρίς τελικά να τηρήσουν τις δεσμεύσεις που ανέλαβαν κατά την είσπραξη των επίμαχων επιχορηγήσεων. Οι εισαγγελίες πρωτοδικών θα αντιμετωπίσουν έναν κυκεώνα από χιλιάδες υποθέσεις στο πλαίσιο των προκαταρκτικών εξετάσεων που θα διενεργήσουν σε όλη την επικράτεια, αφού το φαινόμενο πήρε όπως φαίνεται διαστάσεις στην ορεινή και στη νησιωτική χώρα. Οι εισαγγελικές αρχές εκτιμάται ότι θα αναζητήσουν αρχικά τη διαδρομή όλων των σχετικών επιδοτήσεων μέσω αρχείων (για τις αναπτυξιακές εταιρείες πρώην νομαρχιών) στις περιφέρειες της Αποκεντρωμένης Διοίκησης. Βασικό κριτήριο για το ξεκαθάρισμα των ερευνών θα είναι ο χρόνος επιδότησης και πιθανής τέλεσης αδικήματος, αφού το όριο παραγραφής στην περίπτωση κακουργηματικής απάτης είναι η δεκαπενταετία, ενώ σε περίπτωση πλημμελήματος (για ποσά μικρότερα των 30.000 ευρώ) η πενταετία. Παράλληλα θα αξιολογήσουν τις σοβαρότερες από τις υποθέσεις, προκειμένου να ασκηθεί δίωξη για απάτη ή για απάτη σε βάρος των οικονομικών παραγόντων των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων.

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki