Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

realestatenews.gr

Μισθώσεις : Συμφωνούν ότι διαφωνούν

Αντίστροφη μέτρηση για το θέμα της απελευθέρωσης των εμπορικών μισθώσεων . Σύμφωνα με πληροφορίες οι θέσεις της ηγεσίας του υπουργείου Ανάπτυξης συγκλίνουν σε μια σταδιακή απελευθέρωση των εμπορικών μισθώσεων η οποία όμως δεν θα πλήττει τις μισθώσεις που βρίσκονται ήδη σε ισχύ. Η τρόικα έχει ζητήσει την κατάργηση του προστατευτικού πλαισίου .Απο την άλλη πλευρά οι ενδιαφερόμενοι φορείς έχουν διαμετρικά αντίθετες θέσεις. Συγκεκριμένα εκπρόσωποι των ιδιοκτητών (ΠΟΜΙΔΑ) επιμένουν σε πλήρη απελευθέρωση των εμπορικών μισθώσεων χωρίς ωστόσο να θέτουν θέμα για τις μισθώσεις που βρίσκονται σε ισχύ και για τις οποίες συμφωνούν να παραμείνουν ως έχουν. Εντελώς αντίθετοι σε οποιαδήποτε αλλαγή του ισχύοντος πλαισίου εμφανίζονται οι εκπρόσωποι της Γενικής Συνομοσπονδίας Επαγγελματιών Βιοτεχνών και Εμπόρων που ζητούν να παραμείνει το καθεστώς ως έχει , εκτιμώντας ότι οποιαδήποτε αλλαγή στην δεδομένη στιγμή θα αποτελέσει τροχοπέδη για τις επιχειρήσεις. Από την πλευρά τους οι εκπρόσωποι της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου ζητούν οι εμπορικές μισθώσεις να έχουν διάρκεια 6 ετών με ισόχρονη παράταση υπό την προϋπόθεση ότι ο ενοικιαστής είναι συνεπής στις υποχρεώσεις του. Πάντως σήμερα στην Ε.Ε δεσμεύσεις ως προς τις εμπορικές μισθώσεις ισχύουν στην Ιταλία όπου ο νόμος προβλέπει ισχύ της μίσθωσης τουλάχιστον έξι χρόνια με δυνατότητα ανανέωσης για άλλα έξι . Τουλάχιστον 9 χρόνια προβλέπεται βάση νόμου η διάρκεια των επαγγελματικών μισθώσεων στη Γαλλία όπως και στο Βέλγιο . Ωστόσο δεν υπάρχει περιορισμός από το νόμο στη Γερμανία , την Μεγάλη Βρετανία, την Ιρλανδία, την Ισπανία , την Πορτογαλία, , την Κύπρο , την Πολωνία, την Βουλγαρία, την Ελβετία και το Λουξεμβούργο.

Ο ενιαίος φόρος θα είναι ...καταστροφή

Έντονη κριτική στον ενιαίο φόρο ασκεί για άλλη μια φορά η Διεύθυνση Οικονομικών Μελετών της Alpha Bank στο εβδομαδιαίο δελτίο οικονομικών εξελίξεων που έδωσε στη δημοσιότητα. «Το κράτος καιροφυλαχτεί όχι μόνο να φορολογήσει με δημευτικό τρόπο την κατοχή, αλλά και να 'απαλλοτριώσει' μέρος της προσδοκώμενης υπεραξίας τα επόμενα χρόνια, στην ουσία υπονομεύοντας την ανάκαμψη της αγοράς ακινήτων», υπογραμμίζει εμφατικά. Ειδικά για τον Ενιαίο Φόρος ιδιοκτησίας Ακινήτων και τον συμπληρωματικό φόρο οι αναλυτές της Alpha Bank υποστηρίζουν πως είναι «απολύτως βέβαιο» ότι θα αποτελέσουν ουσιαστικό εμπόδιο στην ανάκαμψη της αγοράς ακινήτων και της οικονομίας το 2014, παρά την πολύ ευνοϊκή επίπτωση που μπορεί να έχει η σημαντική μείωση του φόρου επί των συναλλαγών ακινήτων. «Η κυβέρνηση προφανώς υπό την πίεση του πιο οπισθοδρομικού μέρους του πολιτικού συστήματος της χώρας και ομάδων συμφερόντων, φαίνεται να υιοθετεί, εντελώς εκτός τόπου και χρόνου, πολιτικές που, εάν δεν διορθωθούν έγκαιρα, μπορεί να αποτελέσουν σημαντικά - και εντελώς αδικαιολόγητα εμπόδια στην ανάκαμψη της χώρας», σημειώνεται στην σχετική έκθεση. Η Διεύθυνση Οικονομικών Μελετών της Alpha Bank αφού επισημαίνει ότι ηδη στο 10μηνο 2013 οι ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις από φόρους περιουσίας αυξήθηκαν κατά 433 εκατ. ευρώ σε ετήσια βάση και προφανώς θα αυξηθούν πολύ περισσότερο στους επόμενους μήνες, αναφέρει πως είναι πραγματικά δυστύχημα για τη χώρα το γεγονός ότι αντί του ευρείας φορολογικής βάσης ΕΝΦΑ, επιβάλλεται και πάλι ένας αδιέξοδος φόρος, ο ΕΝΦΙΑ, που ουσιαστικά απαλλάσσει και πάλι από (ή ελαχιστοποιεί) την φορολογία τα μεγάλης αξίας εντός σχεδίου πόλης οικόπεδα και εκτός σχεδίου πόλης αγροκτήματα και καταφεύγει και πάλι στην επιβολή διπλής φορολογίας κατοχής στα αστικά ακίνητα.

Ο φόρος υπεραξίας

Με αφορμή το φόρο υπεραξίας οι αναλυτές της τράπεζας γίνονται ακόμη πιο επικριτικοί σημειώνοντας πως το κράτος καιροφυλαχτεί όχι μόνο να φορολογήσει με δημευτικό τρόπο την κατοχή, αλλά και να «απαλλοτριώσει» μέρος της προσδοκώμενης υπεραξίας τα επόμενα χρόνια. Σύμφωνα με την Alpha προωθείται από τις αρχές του 2014 η επιβολή φόρου υπεραξίας 15% στις πωλήσεις μετοχών, παραγώγων και επιχειρηματικών ομολόγων, ταυτόχρονα με το φόρο επί της αξίας των πωλήσεων που είναι σήμερα 0,2%. Όπως σημειώνουν, οι ενδεχόμενες εισπράξεις του κράτους από τον φόρο υπεραξίας στις μετοχές και τα παράγωγα είναι πιθανό να μην υπερβούν τις μερικές δεκάδες εκατομμύρια το 2014 και το 2015. Ωστόσο, αναφέρουν ότι οι αρνητικές επιπτώσεις στην ανάκαμψη της οικονομίας από την τυχόν αδόκιμη και άκαιρη εφαρμογή αυτών των επιβαρύνσεων μπορεί να είναι πολλαπλάσιες. «Σε μια περίοδο που θα έπρεπε να εφαρμόζονται σημαντικά κίνητρα για την ενθάρρυνση της εισροής επιχειρηματικών κεφαλαίων από εγχώριους και ξένους επενδυτές, η ελληνική κυβέρνηση θεωρεί και πάλι πρέπον να επιβάλλει σημαντικά αντικίνητρα», τονίζει η Alpha Bank. Οι αναλυτές υπογραμμίζουν πως ήδη έχει επιβληθεί φόρος υπεραξίας στα ακίνητα ο οποίος, στην σημερινή συγκυρία δραστικής μείωσης των τιμών των ακινήτων, δρα ανασταλτικά στην ζήτηση ακινήτων για επένδυση. «Το κράτος καιροφυλαχτεί όχι μόνο να φορολογήσει με δημευτικό τρόπο την κατοχή, αλλά και να «απαλλοτριώσει» μέρος της προσδοκώμενης υπεραξίας τα επόμενα χρόνια, στην ουσία υπονομεύοντας την ανάκαμψη της αγοράς ακινήτων», υπογραμμίζουν εμφατικά. Προειδοποιούν μάλιστα πως η επιβολή αυτών των φόρων επιβαρύνει κυρίως τους εγχώριους επενδυτές και ιδιαίτερα εκείνους που στα προηγούμενα έτη εξήγαγαν τις αποταμιεύσεις τους στις κεφαλαιαγορές του εξωτερικού και μπορεί τώρα να εξέταζαν τη δυνατότητα επαν-εισροής αυτών των κεφαλαίων για τοποθέτησή τους στο ελληνικό χρηματιστήριο και στην αγορά ακινήτων. Τέλος, σημειώνουν πως η επιβολή αυτών των φόρων προωθείται χωρίς να λαμβάνονται υπόψη οι προϋποθέσεις και οι κανόνες επιβολής τους, όπως αυτές ισχύουν στις χώρες που ήδη εφαρμόζεται τέτοια φορολογία.

Το μπόνους για τα αυθαίρετα

Μέσα στο καλοκαίρι αναμένεται να τεθεί σε ισχύ το μέτρο που θα δίνει τη δυνατότητα στους ιδιοκτήτες αυθαιρέτων να γλιτώσουν το μισό πρόστιμο τακτοποίησης, αν αναβαθμίσουν ενεργειακά και να ενισχύσουν στατικά τα ακίνητά τους, καθώς από το ΥΠΕΚΑ υπήρξε η δέσμευση ότι θα υπογραφεί η σχετική απόφαση που εκκρεμούσε από πέρυσι.Σύμφωνα με δημοσίευμα των Νέων, αν και ο νόμος (4178/2013) τέθηκε σε εφαρμογή το περασμένο καλοκαίρι, βρισκόταν σε εκκρεμότητα η υπογραφή Κοινής Υπουργικής Απόφασης.

Σημειώνεται πως η ρύθμιση αφορά όλα τα αυθαίρετα που ανεγέρθηκαν έως το 2003, ενώ στον συμψηφισμό δεν περιλαμβάνεται το παράβολο για την τακτοποίηση του αυθαιρέτου που κυμαίνεται από 500 έως 10.000 ευρώ.Το οικονομικό επιτελείο επιδιώκει να αυξήσει τα έσοδα από την είσπραξη προστίμων για τα αυθαίρετα.

Σύμφωνα με το δημοσίευμα, τα απαραίτητα δικαιολογητικά για να ενταχθεί ένας ιδιοκτήτης στη σχετική ρύθμιση, περιλαμβάνουν, αίτηση στο ηλεκτρονικό σύστημα του ΤΕΕ, αντίγραφο οικοδομικής άδειας, αποδείξεις και παραστατικά για τις δαπάνες, αντίγραφα παραστατικών ενεργειακής αναβάθμισης και πόρισμα ενεργειακού επιθεωρητή.

Αντικειμενικές: Το μαρτύριο της σταγόνας

Σε σταδιακή αναπροσαρμογή των αντικειμενικών αξιών των ακινήτων θα προχωρήσει το υπουργείο Οικονομικών τη διετία 2015 - 2016. Αυτό αναφέρεται στην έκθεση της τρόικας αναφορικά με τις εξελίξεις στην ελληνική οικονομία στην τελευταία συμφωνία με τους εκπροσώπους των δανειστών μας. Οπως αναγράφεται χαρακτηριστικά στην έκθεση, «το τελευταίο διάστημα γίνονται προσπάθειες από το υπουργείο Οικονομικών προκειμένου να γίνει σταδιακή αναπροσαρμογή των αντικειμενικών αξιών των ακινήτων. Ωστόσο ο νέος ενιαίος φόρος ιδιοκτησίας ακινήτων (ΕΝΦΙΑ) που ισχύει από φέτος θα βασιστεί στις αντικειμενικές αξίες του 2007». Η διαδικασία αλλαγών στις τιμές ζώνης της Εφορίας, που ισχύουν εδώ και μια 7ετία, έχει ξεκινήσει και το δύσκολο αυτό έργο έχει αναλάβει η Γενική Γραμματεία Δημόσιας Περιουσίας με εξειδικευμένα στελέχη. Η διάρκεια συλλογής στοιχείων από την πραγματική αγορά αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί ως το τέλος του 2014. Χαρακτηριστική είναι η αναφορά της τρόικας ότι η ομάδα εργασίας έχει βάλει κάτω 5.500 τιμές ζώνης σε ολόκληρη την επικράτεια και ήδη συγκεντρώνει πληροφορίες από τις κατά τόπους επιτροπές που έχουν συσταθεί για τον σκοπό αυτόν ώστε να καταγράψει τις αποκλίσεις. Μάλιστα, τα στοιχεία που έχουν συγκεντρωθεί ως τώρα ανέρχονται σε περίπου 11.000 τιμές ζώνης σε ολόκληρη την περιφέρεια. Δηλαδή σχεδόν διπλάσιος αριθμός από τις περιοχές που κάλυπταν οι αντικειμενικές αξίες του 2007. Μέχρι στιγμής η όλη διαδικασία βασίζεται ουσιαστικά στην «επικαιροποίηση» (update) των τιμών του 2007 σε παρούσες αξίες η οποία σε λίγους μήνες θα ολοκληρωθεί. Ομως η δεύτερη και πιο ουσιαστική φάση του συγκεκριμένου έργου έχει να κάνει με την τροφοδοσία των σχετικών πινάκων με τις πραγματικές τιμές της αγοράς που προκύπτουν από συναλλαγές - μεταβιβάσεις, πληρωμές φόρων, συμβόλαια ενοικίων, στεγαστικά δάνεια κ.τ.λ. Από τον Ιανουάριο του 2017 στόχος του υπουργείου Οικονομικών είναι να έχουν εξισωθεί οι αγοραίες - πραγματικές τιμές με αυτές της Εφορίας. Αν επιτευχθεί ο συγκεκριμένος στόχος θα βοηθήσει ουσιαστικά στην ανάπτυξη της κτηματαγοράς που τα τελευταία χρόνια βρίσκεται στο ναδίρ τόσο από πλευράς συναλλαγών όσο και από πλευράς επενδυτικών κινήσεων.

Απροστάτευτη...Ελλάδα

Βίαιη κατεδάφιση όλου του θεσμικού πλαισίου της ισχύουσας χωροταξικής και πολεοδομικής νομοθεσίας του τελευταίου αιώνα, με τις παρεκκλίσεις του Μεσοπρόθεσμου του 2011 και της προηγηθείσας fast track νομοθεσίας να γίνονται ο κανόνας, φέρνει ο νόμος με τον ψευδεπίγραφο τίτλο "Χωροταξική και Πολεοδομική Μεταρρύθμιση - Βιώσιμη Ανάπτυξη".

 

Ταυτόχρονα επιτρέπει παντού τα πάντα, με τον κατάλογο των χρήσεων και των δραστηριοτήτων που θεσμοθετεί να υποβαθμίζει ακόμη περισσότερο τις περιοχές κατοικίας που υποφέρουν από την απουσία ελέγχου στις χρήσεις γης. Κοντά σε αυτά, το πελατειακό κράτος, στις δόξες του, αλλάζει, μέσω της Βουλής, χρήσεις γης στους οδικούς άξονες και όχι μόνο, προσφέροντας νέες περιοχές για κερδοσκοπία.

Το νομοσχέδιο κατατέθηκε το βράδυ της Δευτέρας και με τη διαδικασία του κατεπείγοντος ψηφίστηκε την Τετάρτη. Η συζήτηση την Τρίτη στην Επιτροπή κράτησε από τις 12.25 το μεσημέρι έως τις 16.35 μόλις και στο θερινό τμήμα, την επομένη, από τις 10.25 το πρωί έως τις 16.00 περίπου το απόγευμα.

Για τη χύδην και σημειακή χωροθέτηση και πολεοδόμηση της "ανάπτυξης παραγωγικών ή επιχειρηματικών δραστηριοτήτων ή την πραγματοποίηση προγραμμάτων και παρεμβάσεων μεγάλης κλίμακας ή στρατηγικής σημασίας", στο νέο σύστημα απορρύθμισης κυριαρχεί ένα νέο εργαλείο, το Ειδικό Χωρικό Σχέδιο,"ανεξαρτήτως διοικητικών ορίων" στην κατώτερη πυραμίδα του σχεδιασμού. Εργαλείο κομμένο και ραμμένο για την εξυπηρέτηση των επενδυτών, οι οποίοι θα αρπάξουν τη δημόσια περιουσία μέσω των Ειδικών Σχεδίων Χωρικής Ανάπτυξης Δημοσίων Ακινήτων (ΕΣΧΑΔΑ) ή των Ειδικών Σχεδίων Χωρικής Ανάπτυξης Στρατηγικών Επενδύσεων (ΕΣΧΑΣΕ) για τα ιδιωτικά ακίνητα.

Άλλωστε, σε άλλη διάταξη αποσαφηνίζεται ότι ως Ειδικά Χωρικά Σχέδια νοούνται τα ΕΣΧΑΔΑ και ΕΣΧΑΣΕ, οι Περιοχές Ολοκληρωμένης Τουριστικής Ανάπτυξης, Ανάπτυξη Παραγωγικών Δραστηριοτήτων, τα Επιχειρηματικά Πάρκα και τα Εμπορευματικά Κέντρα. Αυτά θα καθορίζουν χρήσεις γης, όρους και περιορισμούς δόμησης και θα εγκρίνονται με Προεδρικό Διάταγμα. Η διαδικασία εκπόνησής τους εκκινεί με πρωτοβουλία του υπουργού ΠΕΚΑ, ή των συναρμόδιων υπουργείων, από τον δήμο, την Περιφέρεια, ή από τον φορέα υλοποίησης του "σχεδίου, έργου η προγράμματος". Κατισχύουν δε έναντι θεσμοθετημένων Ζωνών Οικιστικού Ελέγχου στις εκτός σχεδίου περιοχές, συμπεριλαμβανομένων και όσων θεσμοθετήθηκαν βάσει του Νόμου 1650/86 για την προστασία περιβαλλοντικά ευαίσθητων περιοχών ή άλλων ειδικών διαταγμάτων που καταργούνται μετά την έγκριση των ΕΧΣ.

Με τον νόμο καταργείται η κορυφή της πυραμίδας του ολοκληρωμένου χωρικού σχεδιασμού: το Εθνικό Χωροταξικό, το Ρυθμιστικό Σχέδιο της Θεσσαλονίκης και άλλων πέντε μεσαίων πόλεων (Ιωαννίνων, Λάρισας, Βόλου, Πάτρας, Ηρακλείου), η εκπόνηση των οποίων είχε χρηματοδοτηθεί με 1,1 εκατ. ευρώ και πλέον από το Γ' ΚΠΣ.

Το Ρυθμιστικό Αθήνας - Αττικής επέχει θέση Περιφερειακού Χωροταξικού. Επίσης καταργούνται και τα Γενικά Πολεοδομικά Σχέδια, τα οποία θέτουν δεσμευτικούς κανόνες για την οργάνωση και τη λειτουργία των πόλεων, καθορίζουν χρήσεις γης, όρους και περιορισμούς δόμησης, οριοθετούν τις περιοχές προστασίας και τις ζώνες παραγωγικών δραστηριοτήτων στον εξωαστικό χώρο.

Το σύστημα της απορρύθμισης περιγράφεται ως εξής:

* Το Εθνικό Χωροταξικό, το οποίο θεσμοθετήθηκε και εγκρίθηκε από τη Βουλή μόλις το 2008 και περιέχει βασικές προτεραιότητες και στρατηγικές κατευθύνσεις (π.χ. περιορισμός της εκτός σχεδίου δόμησης, προστασία της γεωργικής γης υψηλής παραγωγικότητας) "για την ολοκληρωμένη χωρική ανάπτυξη και αειφόρο οργάνωση του εθνικού χώρου", εξαφανίζεται. Αντικαθίσταται από κείμενο αρχών "Εθνικής Χωροταξικής Στρατηγικής", μια κυβερνητική ανακοίνωση στη Βουλή.

* Τα σημερινά Ειδικά Χωροταξικά, π.χ. του τουρισμού και των ιχθυοκαλλιεργειών, μετονομάζονται σε Εθνικά Χωροταξικά Πλαίσια και κάνουν κουμάντο παρ' ότι είναι τομεακά.

* Τα Περιφερειακά Χωροταξικά παραμένουν υποβαθμισμένα, παραλαμβάνοντας εκ των προτέρων και τους εγκεκριμένους υποδοχείς παραγωγικών και επιχειρηματικών δραστηριοτήτων, όπως και εγκεκριμένα σχέδια δημόσιων ή ιδιωτικών επενδύσεων μεγάλης κλίμακας.

 

Πολεοδομικός Σχεδιασμός

* Τα Γενικά Πολεοδομικά Σχέδια καταργούνται. Εμφανίζονται τα Τοπικά Χωρικά Σχέδια, τα οποία καθορίζουν "γενικές χρήσεις, γενικούς όρους και περιορισμούς δόμησης" και καλύπτουν την έκταση μίας ή και περισσότερων δημοτικών ενοτήτων ή και το σύνολο της έκτασης του δήμου, όπως προστέθηκε την τελευταία στιγμή, και εγκρίνονται με Π.Δ.

* Ρυμοτομικά Σχέδια εφαρμογής στη θέση της πολεοδομικής μελέτης (ρυμοτομικό, χρήσεις γης, όροι δόμησης κ.λπ.) εγκρίνονται με απόφαση του γενικού γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης.

 

Τα πάντα όλα, μαζί και τα ρουσφέτια

Αντί με Προεδρικό Διάταγμα, που προϋποθέτει έλεγχο νομιμότητας από το ΣτΕ, ο νόμος έχει έναν κατάλογο με δεκαοκτώ χρήσεις γης και το περιεχόμενό τους, αποφεύγοντας χρήσεις για τις εκτός σχεδίου περιοχές. Φορτώνει τις περιοχές κατοικίας με πλήθος εμπορικών δραστηριοτήτων, ενώ υπονομεύει τους ελεύθερους χώρους αστικού και περιαστικού πρασίνου, στις οποίες επιτρέπει βαριές εγκαταστάσεις αστικών υποδομών, από σταθμούς μεταφόρτωσης απορριμμάτων έως εγκαταστάσεις αποθήκευσης - καύσης στερεών τοξικών αποβλήτων.

Κατά παραγγελία σε πρωτεύουσες και δευτερεύουσες αρτηρίες όλων των θεσμοθετημένων Γενικών Πολεοδομικών Σχεδίων και των Ρυθμιστικών Σχεδίων Αθήνας και Θεσσαλονίκης, τα οικόπεδα που έχουν πρόσωπο σε αυτές με χρήση αμιγούς κατοικίας... τιμωρούνται. Μπορούν να δεχτούν δεκαπέντε δραστηριότητες, από εμπορικά καταστήματα, εκπαίδευση, εστιατόρια, αναψυκτήρια έως και ξενοδοχεία.

 

 

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki