Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

realestatenews.gr

Σχέδιο Πόλης: Φρένο στις επεκτάσεις

Τέλος μπαίνει στις μεγάλες επεκτάσεις των γενικών πολεοδομικών σχεδιασμών των δήμων, σύμφωνα με τη πολιτική του υπουργείου Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής (ΥΠΕΚΑ). Όπως δήλωσε ο αναπληρωτής ΥΠΕΚΑ, Νίκος Σηφουνάκης, το υπουργείο δεν θέλει τις μεγάλες επεκτάσεις και νέες εκτάσεις δεν πρόκειται να ενταχθούν στους γενικούς πολεοδομικούς σχεδιασμούς των δήμων. ¨Όπως προκύπτει από την τοποθέτηση του οι όποιες επεκτάσεις θα γίνονται με πολύ μεγάλη φειδώ. Στα πλαίσια αυτά , περιορίζεται η έκταση εφαρμογής του Ρυθμιστικού Σχεδίου Θεσσαλονίκης, που περιελάμβανε ολόκληρους τους νομούς Θεσσαλονίκης, Κιλκίς και Χαλκιδικής, ένα μεγάλο τμήμα του νομού Πέλλας, αλλά και το βόρειο τμήμα του νομού Πιερία Σε σύσκεψη που είχε με τη διοίκηση του Οργανισμού Ρυθμιστικού Σχεδιασμού Θεσσαλονίκης (ΟΡΘ), ο Ν. Σηφουνάκης, υπογράμμισε ότι με τη διαβούλευση που σχεδόν έχει ολοκληρωθεί έφτασε ο χρόνος το νέο ρυθμιστικό να πάρει πλέον τη νομοθετική μορφή προκειμένου το αργότερο ως τα τέλη Ιανουαρίου να οδεύσει προς νομοθέτηση. Όπως είπε, πέντε αρχιτεκτονικοί διαγωνισμοί ύψους 1.48 εκατομμυρίων ευρώ αφορούν στο θαλάσσιο μέτωπο της πόλης και χρηματοδοτούνται από πόρους του Πράσινου Ταμείου, ενώ έχουν προκηρυχθεί ήδη η ανάπλαση του άξονα «Αχειροποιήτου - Αγ. Σοφίας» ως την παραλία και η ανάπλαση της Βαλκανικής πλατείας στο δήμο Νεάπολης - Συκεών, ενώ αναμένεται άμεσα και η προκήρυξη για την ανάπλαση του Επταπυργίου.

Πλούσιοι στα "χαρτιά"

Με την ιδιοκατοίκηση στην Ελλάδα να βρίσκεται σταθερά πάνω από 80%, θα πίστευε κανείς ότι οι Ελληνες είναι...... πλούσιοι παρά την οικονομική κρίση. Ισως τα ιδιόκτητα ακίνητα βλέπουν και οι ξένοι και εκτιμούν ότι η χώρα μπορεί να αντέξει ακόμη πιο σκληρά μέτρα λιτότητας. Όμως, άλλο είναι να διαθέτει κάποιος ακίνητα, αλλά να μη μπορεί να τα πουλήσει κι άλλο να έχει ρευστότητα ώστε να είναι σε θέση να πληρώνει τους φόρους ή άλλες επιβαρύνσεις. Ετσι, οι πολίτες μπορεί τα προηγούμενα χρόνια να επένδυσαν τα χρήματά τους σε ακίνητα ή να δανείστηκαν για να το κάνουν, όμως, σήμερα δεν έχουν ρευστότητα, διότι άλλο ο πλούτος κι άλλο το ρευστό. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι φτωχότεροι Ελληνες φαίνεται να είναι πέντε φορές πλουσιότεροι από τους φτωχότερους Γερμανούς, ακριβώς λόγω της επένδυσης σε ακίνητα.

Πλούσιοι και επώνυμοι με ξένα διαβατήρια

Στα πολύ γνωστά ονόματα που έχουν ήδη αποκτήσει ή επιθυμούν να αποκτήσουν πολυτελείς κατοικίες στην Ελλάδα είναι ο Ρώσος μεγιστάνας κ. Ρομάν Αμπράμοβιτς, ο οποίος φέρεται να έχει κλείσει μεγάλο deal στη Σκιάθο, o βετεράνος της Formula 1 Μίκαελ Σουμάχερ, ο οποίος ενδιαφέρεται για ακίνητο στην Ελαφόνησο και ο Σίλβιο Μπερλουσκόνι για ακίνητο στη Σύμη. Στο σύμπλεγμα των Πεταλιών το δικό της νησί έχει η οικογένεια του φημισμένου ζωγράφου Π. Πικάσο. Από τον καλλιτεχνικό χώρο, σπίτι στην Ανδρο έχει ο Mr Bean, Ρόουαν Ατκινσον, ενώ ο Σον Κόνερι προτίμησε το Πόρτο Χέλι, αυτοί δεν είναι οι μόνοι... Στο «Μονακό της Ελλάδας» στη Βόρεια Κέρκυρα, όπως αποκαλείται το τόξο από τον Αγιο Στέφανο έως την Κασσιόπη και το Νησάκι, βρίσκεται το σπίτι του μεγαλοτραπεζίτη κ. Ναθάνιελ Ρότσιλντ, γιου του λόρδου Τζέικομπ Ρότσιλντ, όπου έχει φιλοξενήσει στο παρελθόν προσωπικότητες όπως η λαίδη Νταϊάνα. Στην περιοχή μεταξύ Αγίου Στεφάνου και παραλίας Αυλακίου διατηρεί ακίνητη περιουσία ο πρώην υφυπουργός Υγείας της Βρετανίας κ. Τομ Σάκβιλ.

Λάτρης του Ιονίου και συγκεκριμένα της νήσου Οξιά αποδείχθηκε η βασιλική οικογένεια του Κατάρ. Το νησί συνολικής έκτασης περίπου 5.000 στρεμμάτων, το οποίο ανήκε σε μια οικογένεια Ελληνοαυστραλών από 7 εκατ. ευρώ που ήταν η αρχική του τιμή πουλήθηκε στον Σεΐχη Αχθάν με μόλις 5 εκατ. ευρώ. Πρόσφατα, βίλα στην Πελοπόννησο με πισίνα και ιδιωτική παραλία και υποδομές μαρίνας απέκτησε στην περιοχή του Κρανιδίου δίπλα στο παραθαλάσσιο οικισμό Δορούφι ο διάδοχος του ολλανδικού θρόνου πρίγκιπας Γουίλιαμ - Αλεξάντερ, έναντι του ποσού των 4,5 εκατ. ευρώ με πωλητή τον Γερμανό φωτογράφο Μάνφριντ Ρίκερ. Σε κλειστό κλαμπ επωνύμων έχει μετατραπεί τα τελευταία χρόνια η Πάτμος κατέχοντας μια θέση στο διεθνές jet set και προσελκύοντας πασίγνωστους επιχειρηματίες, εφοπλιστές, πολιτικούς, γαλαζοαίματους κ.ά. με μοναδικά αρχοντικά. Διάσημοι ιδιοκτήτες στο νησί είναι ο πρίγκιπας Μιχαήλ της Ελλάδας εξάδελφος του τέως βασιλιά Κωνσταντίνου, ο ηθοποιός Τομ Χανκς, ο οποίος είναι και ιδιοκτήτης ενός πολυτελούς ακινήτου στην Αντίπαρο, ο Σικελός γλύπτης Maurizio Lo Castro, ο τραγουδιστής Ντέιβιντ Μπάουι, ενώ πληροφορίες έφεραν την Τζούλια Ρόμπερτς και τον Ρίτσαρντ Γκιρ να αναζητούν ακίνητο στο νησί.

ΠΗΓΗ: ΚΕΡΔΟΣ

Πότε ήλθε η ώρα να πουλήσετε

Να πουλήσω τώρα ή να περιμένω; Την χρονιά που έρχεται ,όλο και περισσότεροι ιδιοκτήτες θα βρεθούν αντιμέτωποι με αυτό το ερώτημα. Η απάντηση όμως φέτος δεν είναι καθόλου εύκολη αφού εξαρτάται από τους λόγους για τους οποίους κάποιος ιδιοκτήτης σκέπτεται να πουλήσει το ακίνητό του. Στην πραγματικότητα , οι αιτίες που πουλά κάποιος σήμερα είναι τρείς:

1.Οικονομικά προβλήματα

2.Φορολογικά προβλήματα 3.Χαμηλές αποδόσεις σε σχέση με άλλες επενδύσεις. Για κάθε μία από τις τρείς αιτίες , η απάντηση στο ερώτημα είναι διαφορετική. Εμείς , ρωτήσαμε κάποιους ειδικούς και κωδικοποιήσαμε τις απαντήσεις:

Α. Οικονομικά προβλήματα. Σίγουρα οι περισσότεροι έλληνες αντιμετωπίζουν προβλήματα ρευστότητας. Άλλοι χρειάζονται ρευστό για να κρατήσουν τις επιχειρήσεις τους. Άλλοι , για να πληρώσουν τον δανεισμό τους. Άλλοι , γιατί έχουν μείνει άνεργοι και χρειάζονται χρήματα για να ζήσουν τις οικογένειες τους. Για αυτούς λοιπόν , το ερώτημα : «να πουλήσω ή να περιμένω» στην πραγματικότητα δεν υφίσταται. Το σωστό ερώτημα είναι : «έχω άλλη λύση για να βρω χρήματα;» Φυσικά, οι περισσότεροι θα απαντήσουν: «Δεν περιμένουμε από εσάς να μας το πείτε. Έχουμε ήδη εξαντλήσει κάθε δυνατό τρόπο να βρούμε ρευστότητα.» Δεν αντιλέγουμε αλλά παρόλα αυτά πιστεύουμε ότι οι περισσότεροι δεν γνωρίζουν τα «παράθυρα» που προσφέρει η αγορά. Για παράδειγμα οι «νομικές ντρίπλες» που υπάρχουν για όσους αντιμετωπίζουν προβλήματα με τα δάνεια τους ή η δυνατότητα αξιοποίησης ενός κοινοτικού προγράμματος. Για να το πούμε πιο απλά, το κάθε πρόβλημα έχει την λύση του. Αυτή την λύση μπορεί να την ανακαλύψετε με την βοήθεια των ειδικών. Για αυτό πριν βγάλετε το ακίνητο στο «σφυρί» ζητήστε την βοήθεια τους. Εξαντλείστε όλες τις δυνατότητες που προσφέρονται και αν εξακολουθείτε να βρίσκεστε μπροστά σε αδιέξοδο τότε σίγουρα η λύση της πώλησης είναι η μοναδική.

Β.Φορολογικά προβλήματα. Και στην περίπτωση αυτή το ερώτημα δεν εστιάζεται στο «πότε πουλάω». Ίσως , η καλύτερη διατύπωση του προβλήματος είναι « Υπάρχει τρόπος για να αποφύγω την πώληση;». Για ιδιοκτήτες που αντιμετωπίζουν αυτό το πρόβλημα προστίθεται και ένα ακόμα ερώτημα : «Και τι θα κάνω με τα χρήματα που θα αποφέρει η πώληση;». Η απάντηση και στα δύο ερωτήματα θα πρέπει να δοθεί αφού εξετάσετε όλες τις παραμέτρους του προβλήματος οι οποίες είναι νομικές, φορολογικές και οικονομικές. Και στην περίπτωση αυτή , το πρόβλημα είναι πολύπλοκο και είναι πολύ δύσκολο για να δώσετε απαντήσεις χωρίς την βοήθεια επαγγελματιών. Αυτοί μπορεί να δείξουν «παράθυρα» αλλά και το κόστος των διαφορετικών επιλογών. Φυσικά θα σας υποδείξουν και τρόπους αξιοποίησης της ρευστότητας και των κινδύνων από μία λάθος επενδυτική επιλογή. Όλα αυτά φυσικά είναι σε άμεση συνάρτηση και με την αξία του ακίνητου περιουσιακού στοιχείου που θέλετε να εκποιήσετε. Όσο μεγαλύτερη είναι η αξία του τόσο πιο επιβεβλημένη είναι η χρήση των γνώσεων που έχουν οι ειδικοί. Αντίθετα σε ακίνητα μικρής αξίας οι εναλλακτικές λύσεις περιορίζονται.

Γ. Επενδύσεις. Υπάρχει μία κατηγορία πωλητών που πωλούν με κριτήριο τις αποδόσεις που προσφέρει η ακίνητη περιουσία τους. Σίγουρα, οι αποδόσεις μίας επένδυσης σε κατοικία είναι πολύ μικρές –έως και αρνητικές-, ενώ οι προοπτικές υπεραξίας τουλάχιστον για τα επόμενα τρία χρόνια περιορισμένες. Όμως, πόσο ασφαλείς είναι οι εναλλακτικές επιλογές; Για να παράδειγμα , η επένδυση σε μετοχές στην δεδομένη χρονική περίοδο είναι μία κίνηση υψηλού επενδυτικού ρίσκου; Μήπως οι καταθέσεις , που σήμερα προσφέρουν υψηλα πραγματικά επιτόκια έχουν υψηλότερο οικονομικό ρίσκο σε μία υπερχρεωμένη οικονομία; Ο χρυσός μήπως αποδειχθεί η επόμενη επενδυτική «φούσκα»; Πρόκειται για ερωτήματα που θα πρέπει να θέσετε στον εαυτό σας πριν πάρετε την απόφαση να πουλήσετε κάποιο ακίνητο. Σε κάθε περίπτωση η απόφαση της εκποίησης είναι συνάρτηση πολλών παραγόντων και όχι μόνο της τρέχουσα οικονομικής συγκυρίας

Τα μεγάλα "κόλπα"

Παραφουσκωμένα λειτουργικά έξοδα, έκτακτες μισθοδοσίες, δαπάνες που δεν προβλέπονται στις εγκρίσεις ήταν μόνο μερικά από τα κόλπα που χρησιμοποιήθηκαν στο πλιάτσικο των ευρωπαϊκών κονδυλίων που διατέθηκαν για έργα υποδομής. Από τα πορίσματα των ευρωπαίων ελεγκτών προκύπτει ότι στα κονδύλια του Ταμείου Συνοχής κατά το Β' Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης την περίοδο 1993-1999 διαπιστώθηκαν περιστατικά παράνομων επιστροφών ΦΠΑ σχεδόν μισού εκατομμυρίου ευρώ στη Θεσσαλονίκη, ενώ σε Ρόδο και Καλαμάτα βρέθηκε να χρησιμοποιείται για δύο διαφορετικά έργα ακριβώς η ίδια κοινωνικοοικονομική μελέτη και ας είχε πληρωθεί μία για κάθε έργο. Πάνω από τα μισά ευρωπαϊκά κονδύλια που έχουν δοθεί από το 1989 και μετά έχουν γίνει έργα υποδομής μεταφορών. Υπολογίζεται ότι οι κοινοτικοί πόροι που έχουν διατεθεί για αυτό το σκοπό τα τελευταία 22 χρόνια ξεπερνούν τα 18 δισ. ευρώ. Οπως επισημαίνουν οι ειδικοί, σχεδόν σε όλα τα μεγάλα έργα που έφεραν νέες θέσεις εργασίας υπήρξαν και μεγάλες υπερβάσεις στο κόστος κατασκευής. Αυτό γινόταν είτε λόγω των ελλιπών μελετών που είχαν εκπονηθεί για αυτά τα έργα είτε επειδή παρουσιαζόταν επίτηδες μικρότερο κόστος έτσι ώστε να ενταχθούν περισσότερα έργα σε ένα πρόγραμμα. Εντύπωση σε έργα οδοποιίας - συγκεκριμένα σε τμήμα του ΠΑΘΕ - είχαν προκαλέσει στο Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο οι υπολογισμοί των εξόδων λειτουργίας της εθνικής οδού. Οπως ανέφερε σε έκθεσή του ανέρχονταν σε περίπου 36.400 ευρώ ανά χιλιόμετρο, «χωρίς απολύτως καμία τεκμηρίωση με σχετικά έγγραφα». Δεν ήταν η μόνη φορά που υποβάλλονταν ελλιπή στοιχεία για μεγάλα έργα.

Από ελέγχους που είχαν γίνει σε όλα τα κράτη-μέλη το 1993, την τελευταία χρονιά του Α' Κοινοτικού Πλαισίου Στήριξης προέκυπτε ότι μεγάλο μέρος των δικαιολογητικών που υποβάλλονταν προκειμένου να επιτευχθεί η πληρωμή προκαταβολών ή και τελικών πληρωμών δεν ήταν πλήρες, ενώ είχαμε και τις καθυστερήσεις. Σημειώνεται πως οι καθυστερήσεις στην κατασκευή των έργων ήταν ο πλέον συχνός λόγος για την αδυναμία απορρόφησης και ουσιαστικά την απώλεια των κοινοτικών πόρων. Ως πλέον χαρακτηριστικό παράδειγμα οι ειδικοί αναφέρουν αυτό που συνέβη την άνοιξη του 2005 όταν οι αρμόδιοι δεν είχαν καταφέρει ακόμα να ολοκληρώσουν τα προγράμματα οδικών αρτηριών και σιδηροδρόμων του Β' Κοινοτικού Πλαισίου Στήριξης για την περίοδο 1994-1999, με αποτέλεσμα να χαθεί σχεδόν 1 δισ. ευρώ. Στην Ελλάδα, οι παρατυπίες σε θέματα διαχείρισης κοινοτικού χρήματος αρχίζουν πριν από το 1989, προτού καλά καλά αρχίσουν τα Κοινοτικά Πλαίσια Στήριξης. Από τα Μεσογειακά Ολοκληρωμένα Προγράμματα επιτόπιοι έλεγχοι του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου αποκάλυψαν εσφαλμένους χειρισμούς ευρωπαϊκών πόρων 30 εκατ. δραχμών για το Λιμάνι των Χανίων καθώς και άλλες δαπάνες για έργα στον τομέα της καινοτομίας στην Κρήτη. Ενα από τα σημαντικότερα ευρήματα τότε ήταν ότι μερίδιο των κονδυλίων που σχετιζόταν με τα λειτουργικά έξοδα νέων εργαστηρίων είχε διατεθεί για άσχετους σκοπούς. Με έκπληξη οι ελεγκτές είχαν διαπιστώσει ότι από τα συγκεκριμένα κονδύλια εμπλεκόμενοι στο έργο είχαν επισκευάσει αυτοκίνητο (κόστος 600.000 δραχμές) και είχαν αγοράσει και αναμεταδότη ραδιοφώνου (περίπου 4 εκατ. δρχ.).

Ενα από τα πλέον συχνά κόλπα για το φούσκωμα των δαπανών ήταν η παρουσίαση αυξημένων αναγκών μέσω μελέτης, έτσι ώστε να γίνει το έργο μεγαλύτερο από όσο χρειάζεται στην πραγματικότητα. Σε επίσκεψή τους στα τέλη της προηγούμενης δεκαετίας ευρωπαίοι ελεγκτές διαπίστωσαν ότι ενώ η ημερήσια κατανάλωση νερού στην Ελλάδα έφτανε τα 197 λίτρα το 2008, στις προβλέψεις για έργα υδροδότησης που έγιναν είχαν υπολογιστεί τιμές από 375 έως 609 λίτρα. «Με αυτό τον τρόπο ανέβαζαν το κόστος του έργου», επισήμαναν. Υπάρχουν βέβαια και εξόφθαλμες περιπτώσεις για τους ελεγκτές, όπως αυτή σε περιοχή της Βορειοδυτικής Ελλάδας. Ενώ οι τοπικοί άρχοντες είχαν λάβει χρηματοδότηση για να μειώσουν τις απώλειες του δικτύου ύδρευσης και το σχετικό έργο είχε ολοκληρωθεί, σε νέα σχέδια που υπέβαλαν για την αναβάθμιση των υποδομών υπολόγισαν τις απώλειες το ίδιο υψηλές σαν να μην είχε γίνει απολύτως κανένα έργο. Υπήρχαν όμως και αστοχίες: αρκετά χρόνια μετά την κατασκευή φραγμάτων στη χώρα μας, συμπληρωματικές μονάδες επεξεργασίας που απαιτούνταν για να κάνουν τα έργα λειτουργικά έπρεπε να επανασχεδιαστούν και να κατασκευαστούν από την αρχή. Αποτέλεσμα ήταν να καθυστερεί η λειτουργία των έργων, ενώ αυτά ήταν έτοιμα.

Στην ίδια κατηγορία έργων εμπίπτουν και πολλές λιμνοδεξαμενές που κατασκευάστηκαν με κοινοτικό χρήμα ανά την επικράτεια, οι οποίες δεν κατέστησαν πλήρως λειτουργικές είτε λόγω λανθασμένων μελετών - αφού δεν καταφέρνουν να μαζεύουν νερό - είτε επειδή δεν υπήρχαν οι κατάλληλες συμπληρωματικές υποδομές για τη μεταφορά του νερού. Είναι γεγονός ότι η μεγαλύτερη απορρόφηση των κονδυλίων για το περιβάλλον - στα οποία περιλαμβάνονται και η υδροδότηση και τα έργα για την αντιμετώπιση της λειψυδρίας - πραγματοποιήθηκε τη δεκαετία του 1990. Κατά το Β' ΚΠΣ έγιναν έργα αξίας 2,4 δισ. ευρώ, σε αντίθεση με το Α' ΚΠΣ οπότε είχαμε απορροφήσει λίγο πάνω από 160 εκατ. ευρώ ενώ στο Γ' ΚΠΣ μόλις που ξεπεράσαμε τα 2 δισ. ευρώ. Στα μεγαλύτερα έργα συγκαταλέγονται η αποκατάσταση της λίμνης Κάρλας και τα μέτρα αντιμετώπισης της λειψυδρίας στο Λεκανοπέδιο Αθηνών. «Μαύρο πρόβατο», το πρότζεκτ του Εθνικού Κτηματολογίου που άρχισε το 1996: μέχρι το 2002 δεν είχε ολοκληρωθεί και ας είχε κοστίσει μέχρι τότε τα διπλάσια χρήματα από αυτά που είχαν προϋπολογιστεί.

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki