Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

Πολιτική

"Παγωνουν" μέχρι νεωτέρας οι δουλειές του ΤΑΙΠΕΔ

Λόγω των εκλογών την περασμένη Παρασκευή 9/1 το Ταμείο Αξιοποίησης της Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου έλαβε την απόφαση να μεταθέσει κατά ενάμιση μήνα την καταληκτική ημερομηνία για το διαγωνισμό που αφορά την παραχώρηση του δικαιώματος χρήσης, διαχείρισης του περιβάλλοντος χώρου του Σταδίου Ειρήνης και Φιλίας (ΣΕΦ) στο Φάληρο και γειτονικής έκτασης 22 στρεμμάτων για 99 χρόνια, μαζί με το δικαίωμα διοίκησης, διαχείρισης και εκμετάλλευσης του τουριστικού λιμένα Φαλήρου (Μαρίνα Αθηνών) για περίοδο 50 ετών. Η αρχική ημερομηνία είχε οριστεί για τις 30 Ιανουαρίου και είναι παραπάνω από ...ευνόητοι οι λόγοι της μετάθεσης για τις 9 Μαρτίου. Επιπλέον, στο ''μέτωπο'' του ΤΑΙΠΕΔ δε φαίνεται να αναμένουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τις 16 ηλεκτρονικές δημοπρασίες για δημόσια ακίνητα ανά την Ελλάδα, οι οποίες έχουν προγραμματιστεί για αύριο 14/1 μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας www.e-publicrealestate.gr, όπως άλλωστε συνέβη και στους περασμένους διαγωνισμούς του μηνός Δεκεμβρίου.

Υπόθεση λίγων η αγορά ακινήτων

Υπόθεση των μεγάλων είναι πλέον η αγορά ακινήτων καθώς μόνο αυτοί μπορούν πλέον να επενδύσουν στην αγορά. Σύμφωνα με πληροφορίες κεφάλαια που θα αγγίξουν ακόμα και τα 2 δισ. ευρώ αναμένεται να τοποθετήσουν στην αγορά ακινήτων τα επόμενα τρία-τέσσερα χρόνια οι δύο μεγαλύτερες εταιρείες επενδύσεων σε ακίνητη περιουσία (ΑΕΕΑΠ) της χώρας, η Grivalia Properties (πρώην Eurobank Properties) και η Εθνική Πανγαία. Πλέον, η Grivalia ελέγχεται σε ποσοστό 41,5% από τον όμιλο Fairfax, ενώ η Eθνική Πανγαία έχει συμμαχήσει με την Invel Real Estate. Με την ολοκλήρωση των δρομολογούμενων επενδυτικών σχεδίων τους, η μεν Grivalia θα βρεθεί με ένα χαρτοφυλάκιο αξίας 1,3 δισ. ευρώ, η δε Πανγαία με ακίνητα συνολικής αξίας 2,8 δισ. ευρώ. Υπενθυμίζεται ότι σήμερα, η Grivalia διαθέτει χαρτοφυλάκιο 75 ακινήτων (τα 70 εκ των οποίων στην Ελλάδα), συνολικής επιφάνειας 620.000 τ.μ. και αξίας 726 εκατ. ευρώ με βάση την πιο πρόσφατη εκτίμηση (τέλη Ιουνίου 2014). Αντίστοιχα, μόλις ολοκληρώσει τη διαδικασία συγχώνευσης με την MIG Real Estate, η Εθνική Πανγαία θα ελέγχει ένα χαρτοφυλάκιο αποτελούμενο από 305 ακίνητα (τα 300 εξ αυτών στην Ελλάδα), συνολικής αξίας 1,3 δισ. ευρώ και επιφάνειας άνω των 700.000 τ.μ. Οσον αφορά τις μελλοντικές επενδύσεις της, η Πανγαία αναμένεται να προβεί και σε κινήσεις εκτός Ελλάδας, κυρίως σε Ιταλία, όπου υπάρχει μεγάλη γνώση της τοπικής αγοράς λόγω της Invel, αλλά και στα Βαλκάνια.

Οι ιδιοκτήτες καλούν τα κόμματα...

Εν όψει των Βουλευτικών Εκλογών της 25.1.2015, όπως και στις παραμονές κάθε εκλογικής διαδικασίας, αλλά και εν όψει του 32ου ετήσιου Συνεδρίου της, που θα διεξαχθεί στο ξενοδ. ΤΙΤΑΝΙΑ, το Σάββατο 14.2.2015, 10 π.μ., η ΠΟΜΙΔΑ διοργανώνει στην Αίθουσα Εκδηλώσεων των γραφείων της (Σοφοκλέους 15 & Αιόλου, 4ος όροφος) την Πέμπτη, 15.1.2015, και από ώρα 5 - 8 μ.μ. δημόσια ενημερωτική συζήτηση με θέμα την υπερφορολόγηση της ιδιωτικής ακίνητης περιουσίας στην Ελλάδα. Οι ιδιοκτήτες προσκαλούν τους εκπροσώπους των πολιτικών κομμάτων και τους υποψήφιους βουλευτές τους, για να τους ενημερώσει για τις απόψεις της ΠΟΜΙΔΑ στη φορολογία ακινήτων που έχει προσλάβει καθαρά δημευτικό χαρακτήρα, καθώς και στα εκκρεμή επί μέρους θέματα της φορολογίας ακινήτων και για τις ενδεδειγμένες λύσεις τους, και για να ζητήσει τις δικές τους απόψεις, θέσεις και προθέσεις στο θέμα αυτό. Παράλληλα η ΠΟΜΙΔΑ ΠΡΟΣΚΑΛΕΙ τα ενδιαφερόμενα μέλη των σωματείων της να παρακολουθήσουν την ενδιαφέρουσα αυτή εκδήλωση, να ενημερωθούν από τον Πρόεδρο της και τα αρμόδια στελέχη της οργάνωσης για όλα τα θέματα που τους απασχολούν και να υποβάλλουν ερωτήσεις για κάθε απορία τους στους προσκεκλημένους και στα εξειδικευμένα φορολογικά στελέχη μας. Οι ενδιαφερόμενοι εκπρόσωποι των πολιτικών κομμάτων και οι υποψήφιοι βουλευτές παρακαλούνται να δηλώσουν εγκαίρως συμμετοχή στη Γραμματεία της ΠΟΜΙΔΑ (τηλ. 210 3213211, fax 210 3252470, Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από κακόβουλη χρήση. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε την Javascript για να τη δείτε. ).

Ακίνητα, καράβια και πολιτική

Ίσως το πιο ενδιαφέρον οικονομικό και πολιτικό παιγνίδι που θα παιχθεί στην περίπτωση που το αποτέλεσμα της εκλογικής αναμέτρησης αναδείξει τον ΣΥΡΙΖΑ πρώτο κόμμα, θα αφορά τους εφοπλιστές. Πρόκειται για ένα μπρα ντε φερ, που δεν θα παιχθεί μόνο στις θάλασσες, αλλά και στη στεριά. Απο τη μία πλευρά, το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης θεωρεί ότι οι φόροι που πληρώνουν οι εφοπλιστές για τη ναυτιλιακή τους δραστηριότητα είναι υπερβολικά χαμηλοί, σε σχέση με την επιβάρυνση που έχουν άλλες κατηγορίες επιχειρηματιών, αφήνοντας εμμέσως να εννοηθεί ότι θα πρέπει να αυξηθεί το φορολογικό τους βάρος. Από την άλλη πλευρά, οι εφοπλιστές υποστηρίζουν ότι η φορολογική επιβάρυνση που έχουν με την ελληνική σημαία είναι πολύ μεγαλύτερη, σε σχέση με τη Μάλτα ή την Κύπρο και σε κατ΄ιδίαν συζητήσεις που έχουν κορυφαίοι εκπρόσωποί τους, αφήνουν να αιωρείται η προοπτική της αποχώρησης εντός 48 ωρών. Μάλιστα, ένα από τα επιχειρήματα που προβάλλουν είναι, ότι αν δεν προσαρμοστούν -δια της φυγής- θα έχουν να αντιμετωπίσουν τους μετόχους τους, καθώς αρκετές ναυτιλιακές είναι εισηγμένες στα μεγάλα διεθνή χρηματιστήρια. Τα πράγματα θα ήταν απλά και σίγουρα η προοπτική φυγής ενός σημαντικού αριθμού ναυτιλιακών εταιριών θα ήταν μία σχετικά απλή υπόθεση, αν δεν υπήρχαν τα ...ακίνητα. Τα προηγούμενα χρόνια ένας μεγάλος αριθμός εφοπλιστών είχε επενδύσει στην αγορά αστικών κτιρίων, αλλά και εκτάσεων, τόσο στις αστικές περιοχές της χώρας, όσο και σε τουριστικά θέρετρα. Μάλιστα, κάποιοι από αυτούς θεωρούνται ως οι μεγαλύτεροι κάτοχοι ακίνητης περιουσίας στην Ελλάδα είτε απευθείας ως φυσικά πρόσωπα-ένας μικρός αριθμός-είτε μέσω νομικών προσώπων με έδρα κυρίως το εξωτερικό. Παράλληλα, ένας άλλος μεγάλος αριθμός έχει επενδύσει σε συγγενείς δραστηριότητες με την αγορά ακινήτων, όπως για παράδειγμα στoν τουρισμό. Αυτό πρακτικά σημαίνει, ότι μία μαζική "αναχώρηση" των ναυτιλιακών δραστηριοτήτων, δεν οδηγεί σε αποδέσμευση από την ελληνική αγορά, καθώς τα υπόλοιπα περιουσιακά στοιχεία που έχουν οι εφοπλιστές στη χώρα,περιορίζει σε σημαντικό βαθμό το περιθώριο ευελιξίας τους. Άλλωστε, η σημερινή οικονομική συγκυρία δεν επιτρέπει την άμεση ρευστοποίηση ακινήτων σε ικανοποιητικές τιμές και αυτό με την σειρά του δρα αποτρεπτικά. ´Ετσι το πιο πιθανό είναι ότι θα ξεκινήσει ένα ιδιότυπο παζάρι, το οποίο θα περιλαμβάνει όχι μόνο καράβια, αλλά και ακίνητα. Η τελική έκβαση του είναι αμφίβολη, καθώς καμία απο τις δύο πλευρές δεν φαίνεται διατεθειμένη να υποχωρήσει πίσω από τις "κόκκινες γραμμές" που έχει θέσει, αλλά αναγνωρίζουν ότι μία μετωπική σύγκρουση θα έχει ...θύματα.

Για περισσότερα ρεπορτάζ διαβάστε εδώ

Στον αέρα...

Συμβάσεις τουλάχιστον 3 δισ. ευρώ βρίσκονται σε εκκρεμότητα τη συγκεκριμένη περίοδο από το ΤΑΙΠΕΔ, με πιο μεγάλες εκείνες των 14 περιφερειακών αεροδρομίων και του Ελληνικού. Η πρώτη από τις δύο περιλαμβάνει εγγυημένο αντάλλαγμα ύψους 2,1 δισ. ευρώ, εκ των οποίων το 1,2 δισ. ευρώ θα καταβληθεί εφάπαξ με την ολοκλήρωση της σύμβασης. Η δεύτερη σύμβαση περιλαμβάνει εφάπαξ τίμημα 300 εκατ. ευρώ και άλλα 615 εκατ. ευρώ σε βάθος δεκαετίας.

Ειδικότερα, τα νεότερα από τα μέτωπα των αποκρατικοποιήσεων έχουν ως εξής:

Ελληνικό: Στη διάρκεια του περασμένου Νοεμβρίου, υπογράφηκε η σύμβαση πώλησης του 100% της εταιρείας Ελληνικόν Α.Ε. μεταξύ ΤΑΙΠΕΔ και Lamda Development. Λίγο πριν (6/11/2014), το Στ΄ Τμήμα του Ελεγκτικού Συνεδρίου έκρινε σύννομη τη σύμβαση πώλησης. Ωστόσο κατά της απόφασης αυτής προσέφυγε η Περιφέρεια Αττικής (7/12/2014). Η τελευταία, με αίτηση που υπέβαλε στην Ολομέλεια του Ελεγκτικού Συνεδρίου, ζητεί την απόρριψη της απόφασης του Στ΄ Τμήματος του δικαστηρίου. Η προσφυγή αυτή αναμφίβολα προκαλεί νέες καθυστερήσεις. Παράλληλα όμως εκκρεμούν σημαντικές αποφάσεις, όπως είναι η έγκριση του Σχεδίου Χωρικής Ανάπτυξης του ακινήτου (ΕΣΧΑΔΑ) από το Συμβούλιο της Επικρατείας, η έγκριση της σύμβασης πώλησης της εταιρείας Ελληνικόν Α.Ε. από την ελληνική Βουλή και, τέλος, η έκδοση των σχετικών αδειών για την υλοποίηση των έργων. Θεωρείται απίθανο τα έργα να ξεκινήσουν πριν από την έλευση του 2016.

Δεκατέσσερα περιφερειακά αεροδρόμια: Μέσα στο α΄ τρίμηνο 2015 αναμένεται η υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης των αεροδρομίων. Στη συνέχεια θα πρέπει να εγκριθούν τα σχέδια χωρικής ανάπτυξης των αεροδρομίων (ΕΣΧΑΔΑ) και η σύμβαση παραχώρησης από την ελληνική Βουλή. Χωρίς να υπάρξουν έκτακτες καταστάσεις/γεγονότα, εκτιμάται ότι ο προτιμητέος παραχωρησιούχος θα εγκατασταθεί στα αεροδρόμια το γ΄ τρίμηνο του 2015. Σήμερα ο προτιμητέος παραχωρησιούχος, Fraport AG και Slentel Ltd (Ομιλος Κοπελούζος), είναι απασχολημένος με την έκδοση δανείου άνω του 1 δισ. ευρώ, που θα καλύψει αφενός την εφάπαξ καταβολή του 1,2 δισ. ευρώ προς το ΤΑΙΠΕΔ, αφετέρου τις ανάγκες επενδυτικών κεφαλαίων εκσυγχρονισμού των αεροδρομίων.

ΔΑΑ: Η αποκρατικοποίηση ξεκίνησε δειλά δειλά με την πρόσληψη ανεξάρτητου αποτιμητή της αξίας του αερολιμένα «Ελ. Βενιζέλος» με ή χωρίς την επέκταση του δικαιώματος εκμετάλλευσης για επιπλέον 20 έτη. Το ΤΑΙΠΕΔ θα πρέπει να ξεκινήσει μια διαδικασία πώλησης μετοχών -πιθανώς του 30%- σε συνδυασμό με την επέκταση της διάρκειας της υφιστάμενης σύμβασης παραχώρησης.

Για το 2015 μετατέθηκε το σχέδιο τιτλοποίησης ακινήτων . Στόχος είναι η δημιουργία μιας εταιρείας ανάπτυξης ακινήτων στην οποία το ΤΑΙΠΕΔ θα εισφέρει περίπου 300 ακίνητα. Η εταιρεία θα διαθέσει τις μετοχές της τόσο σε στρατηγικούς όσο και σε μη στρατηγικούς επενδυτές με στόχο την άντληση περίπου 400 εκατ. ευρώ που θα επιστραφούν στο ΤΑΙΠΕΔ ως αντάλλαγμα για τα ακίνητα που θα εισφέρει. Το σχέδιο έχει μπλοκάρει στα γρανάζια της κοινοτικής γραφειοκρατίας, καθώς η σχεδιαζόμενη συναλλαγή, βάσει των κανόνων της ΕΛΣΤΑΤ, χαρακτηρίζεται δανεισμός του ΤΑΙΠΕΔ και κατ’ επέκταση του Δημοσίου, δηλαδή ότι οδηγεί σε αύξηση του χρέους.

  • Ακίνητα Τραπεζών

Newsletter

Εγγραφείτε στο Newsletter του Realestatenews για να λαμβάνετε καθημερινή ενημέρωση.

Τα Ακίνητα στη Ζωή μας

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki