Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

Κοινωνία

Πακετάρουν όλα τα ακίνητα του Δημοσιου

Σε ενιαίο φορέα σχεδιάζει να εντάξει ολόκληρη την ακίνητη περιουσία του δημοσίου η κυβέρνηση. Ο νέος οργανισμός, που μπορεί να είναι και η Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίου (ΕΤΑΔ) η οποία ελέγχει σήμερα περί τις 80.000 ακίνητα, αναμένεται να αποτελέσει έναν από τους βραχίονες του νέου υπερταμείου κρατικής περιουσίας. Οι όροι για τη σύσταση και τη λειτουργία του συζητιούνται αυτές τις ημέρες με τους εκπροσώπους των δανειστών. Προϋπόθεση για την προώθηση του σχεδίου είναι να παρέχεται ευελιξία στη διάθεση των εσόδων που θα συγκεντρώνει η εταιρεία από την αξιοποίηση των ακινήτων. Σήμερα το Ταμείο Ιδιωτικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ), στο οποίο έχουν εισφερθεί περί τις 3.000 κρατικά ακίνητα, είναι αναγκασμένο (από τον ιδρυτικό του νόμο) να χρησιμοποιεί τα έσοδα από πώληση ακινήτων μόνο για την αποπληρωμή του δημόσιου χρέους. Αλλά και για το νέο υπερταμείο προβλέπεται πως το 50% των εσόδων από την αξιοποίηση του χαρτοφυλακίου (κρατικές εταιρείες, ακίνητα κ.λπ.) θα κατευθύνεται για την αποπληρωμή του χρέους. Σημειώνεται ότι υπήρχε και παλαιότερα η σκέψη να ενοποιηθεί υπό την ΕΤΑΔ όλη η δημόσια ακίνητη περιουσία» και πως «έγινε ένα βήμα με την ενσωμάτωση στην ΕΤΑΔ της Παράκτιο Μέτωπο, που ήταν σημαντικό». Βέβαια, η Παράκτιο Μέτωπο κατείχε μόλις περί τα 20 ακίνητα στην παραλιακή ζώνη της Αττικής, την ίδια στιγμή που χιλιάδες ακίνητα βρίσκονται στην ιδιοκτησία άλλων υπουργείων, χωρίς ουσιαστικό σχέδιο αξιοποίησης. Ένα τέτοιο παράδειγμα είναι το υπουργείο Αμυνας, το οποίο ελέγχει γύρω στις 2.000 ακίνητα, συνολικής επιφάνειας που ξεπερνά τις 260.000 στρέμματα. Πολλά από τα συγκεκριμένα ακίνητα είναι πρώην στρατόπεδα, αλλά και κτίρια, που αποφέρουν από μηδενικά έως μηδαμινά έσοδα στο δημόσιο. Το ίδιο ισχύει και με άλλους κρατικούς φορείς, εθνικά κληροδοτήματα κ.λπ. Η δημιουργία μιας ενιαίας βάσης δεδομένων με τα κρατικά ακίνητα έχει αναφερθεί (και συμφωνηθεί) αρκετές φορές στις συζητήσεις με τους δανειστές τα τελευταία χρόνια. Προς το παρόν, όμως, παραμένει στα χαρτιά και αντικείμενο αρμοδιότητας της Γενικής Γραμματείας Δημόσιας Περιουσίας του υπουργείου Οικονομικών.

Δεν υπάρχει αγορά

Από τα στοιχεία που δημοσιεύει η ΤτΕ για τις αξίες των ακινήτων, με βάση τις εκτιμήσεις που κάνουν κάθε τρίμηνο οι τεχνικές υπηρεσίες των τραπεζών, προκύπτει ότι ο αριθμός των εκτιμήσεων έχει συρρικνωθεί δραματικά, και, από τις 148.125 που είχαν γίνει το 2007, το πρώτο εξάμηνο του 2015 πραγματοποιήθηκαν μόλις 6.102. Αντίστοιχα, το 2014 είχαν πραγματοποιηθεί μόλις 17.244 εκτιμήσεις ακινήτων, ενώ το 2013, λόγω και των γενικευμένων ρυθμίσεων που οδήγησαν σε επανεκτίμηση ενός σημαντικού μέρους των ακινήτων, ο αριθμός των εκτιμήσεων είχε διαμορφωθεί στις 24.446 και το 2012 στις 30.964.Η μείωση του αριθμού των εκτιμήσεων από το 2008 μέχρι και σήμερα δίνει μια εικόνα και της δραματικής πτώσης των χορηγήσεων, αφού οι όποιες εκτιμήσεις έγιναν με αφορμή τις ανάγκες για ρυθμίσεις δανείων και όχι για νέες χορηγήσεις. Το γεγονός αυτό συμπαρέσυρε και τον σχετικό δείκτη για την αξία των εκτιμήσεων με διψήφια ποσοστά κάθε χρόνο την τελευταία επταετία, υποχωρώντας (από το επίπεδο 100 το 2007) σε ιστορικό χαμηλό (στο 8 το 2014), εξέλιξη που αποτυπώνει τόσο την πτώση των τιμών όσο και τη συρρίκνωση των εκτιμώμενων ακινήτων.

Νέο σκηνικό για τους οικοδομικούς συνεταιρισμούς

Το Ε΄ Τμήμα του Συμβουλίου της Επικρατείας αποφάνθηκε ότι το Δημόσιο υποχρεούται, σύμφωνα με τις συνταγματικές επιταγές, τη νομοθεσία και την Ευρωπαϊκή Σύμβαση Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (ΕΣΔΑ), να ανταλλάσσει ή να απαλλοτριώνει δασικές εκτάσεις οικοδομικών συνεταιρισμών και φυσικών προσώπων, από τη στιγμή που αυτές δεν μπορούν να αξιοποιηθούν, λόγω του δασικού τους χαρακτήρα. Ειδικότερα, το Ανώτατο Ακυρωτικό δικαστήριο έκανε δεκτή αίτηση του Παραθεριστικού Οικοδομικού Συνεταιρισμού Ασφαλιστών και Προσωπικού Ασφαλιστικών Επιχειρήσεων και 257 μελών του, που ζητούσε να ακυρωθεί η άρνηση («παράλειψη οφειλόμενης νόμιμης ενέργειας», όπως λέγεται) του υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής να προβεί στις απαιτούμενες ενέργειες για την ανταλλαγή της έκτασης των 345 στρεμμάτων, που έχει στην κατοχή του στη θέση Χαμωλιά Βραώνας του δήμου Μαρκοπούλου Αττικής, με ίσης αξίας έκταση του Δημοσίου ή την απαλλοτρίωση της έκτασης αυτής. Ο οικοδομικός συνεταιρισμός τον Ιούλιο του 2010 είχε καταθέσει σχετικό αίτημα στο επίμαχο υπουργείο για ανταλλαγή ή απαλλοτρίωση της δασικής έκτασής του, καθώς τα δάση και οι δασικές εκτάσεις δεν μπορούσαν να αξιοποιηθούν οικιστικά, αλλά δεν έτυχε απαντήσεως. Όπως αναφέρει το Συμβούλιο της Επικρατείας στην υπ’ αριθ. 3052/2015 απόφασή του η νομοθεσία (νόμοι 998/1979, 3208/2003 και 4280/2014) προβλέπει ότι με το Δημόσιο μπορεί να γίνει ανταλλαγή εκτάσεων οικοδομικών συνεταιρισμών, φυσικών ή νομικών προσώπων που είναι ιδιοκτήτες δασών ή δασικών εκτάσεων ή εκτάσεων όπου απαγορεύεται η δόμηση ή είναι κηρυγμένοι αρχαιολογικοί χώροι ή αποτελούν τμήμα γεωργικής γης υψηλής παραγωγικότητας. Για την ανταλλαγή αυτή πρέπει να προηγηθεί σχετικό αίτημα του οικοδομικού συνεταιρισμού, κ.λπ. Οι δικαστές του ΣτΕ ερμηνεύοντας το Σύνταγμα, το πρώτο πρόσθετο πρωτόκολλο την ΕΣΔΑ και την νομοθεσία έκριναν ότι η Πολιτεία όφειλε «να προβεί στις απαραίτητες ενέργειες για την απαλλοτρίωση ή την έγκριση της ανταλλαγής της δασικής έκτασης του εν λόγω συνεταιρισμού» και για το λόγο αυτό ακύρωσε την άρνηση της διοίκησης να προβεί στις απαραίτητες ενέργειες για την απαλλοτρίωση ή την ανταλλαγή της επίμαχης δασικής έκτασης.

Η ιερή αγελάδα, ο ΣΥΡΙΖΑ και οι φόροι

Σύμφωνα με τα συγκεντρωτικά στοιχεία της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ιδιοκτητών Ακινήτων (ΠΟΜΙΔΑ),  η επιβάρυνση των ιδιοκτητών αυξάνεται διαρκώς από το 2009 οπότε οι συνολικοί φόροι στα ακίνητα διαμορφώθηκαν περίπου στο μισό δισεκατομμύριο για να επταπλασιαστούν το 2016, σύμφωνα με τον κρατικό προϋπολογισμό.Οι ιδιοκτήτες έχουν πληρώσει από το 2009 έως και σήμερα περισσότερα από 14 δισεκατομμύρια ευρώ σε φόρους. Και εάν ληφθεί υπόψη ότι για το 2016 το οικονομικό επιτελείο προβλέπει ότι θα εισπράξει από τη φορολόγηση της ακίνητης περιουσίας περισσότερα από 3,7 δισ. ευρώ, ο λογαριασμός αυξάνεται στα 17,7 δισ. ευρώ.

Όπως αναφέρουν οι ειδικοί, η φορολογική επιβάρυνση έχει επιτείνει την ύφεση στην αγορά ακινήτων, έχοντας αποθαρρύνει σηµαντικά τη ζήτηση, με την κτηματαγορά να είναι παγιδευμένη σε σπιράλ θανάτου, μεταξύ άλλων, εξαιτίας:

-  της στρέβλωσης των αντικειμενικών αξιών, οι οποίες, σε πολλές περιπτώσεις, ξεπερνούν τις εμπορικές τιμές

-    του ασταθούς φορολογικού περιβάλλοντος

-    του άγνωστου "χ” των πλειστηριασμών και της αγοράς των δανειακών χαρτοφυλακίων από ξένα funds

-    των πενιχρών αγοραπωλησιών από ξένους αγοραστές (ύψους 117 εκατ. ευρώ στο οκτάμηνο) και

-    της ανυπαρξίας προοπτικών για έξοδο από την ύφεση της οικονομίας και κατ' επέκταση του real estate

Όλα αυτά όταν ο ΕΝΦΙΑ ήρθε για να μείνει παρά τις, προ των εκλογών του Ιανουαρίου 2015, υποσχέσεις του ΣΥΡΙΖΑ για την κατάργησή του.

Οι τραπεζίτες -με αριστερή βούλα- αποκτούν τον πλήρη έλεγχο

Αν διαβάσει κανείς κείμενα των τελευταίων πενήντα χρόνων για την ελληνική οικονομία θα διαπιστώσει ότι όλα έχουν ένα κοινό σημείο αναφοράς: την οικοδομή. Σε όλα τα κείμενα αναγνωρίζονταν η συνεισφορά μέσω των δημόσιων και ιδιωτικών επενδύσεων, των μεταναστευτικών και ναυτιλιακών εμβασμάτων και της απασχόλησης. Φυσικά, κάποιοι υποστήριζαν ότι το μοντέλο αυτό ήταν αντιπαραγωγικό, κάποιοι άλλοι επισήμαιναν τις ιδιαιτερότητες και τα προβλήματα οργάνωσης της, αλλά όλοι αν είχαν την ευκαιρία έσπευδαν να αγοράσουν για να εξασφαλίσουν την ... ασφάλεια του μπετόν, των τούβλων και της γης. Με αυτές τις υποσχετικές ασφάλειας πορεύτηκε η αγορά ακινήτων με τις κατά καιρούς ηγεσίες του τόπου να παρακολουθούν άπραγες την ανάδειξή της σε κυρίαρχο περιουσιακό στοιχείο των Ελλήνων-πλούσιων και φτωχών. Για περισσότερο από μισό αιώνα, καμία Κυβέρνηση δεν έστησε τους μηχανισμούς εκείνους που θα της επέτρεπαν να γνωρίζει και να παρεμβαίνει σε περιόδους κρίσης, ώστε να αποτραπούν καταστάσεις που θα απειλούσαν το σημαντικότερο περιουσιακό στοιχείο που είχαν οι Έλληνες. Ακόμα και το σύστημα υπολογισμού των Αντικειμενικών Αξιών, που θα μπορούσε να δώσει το έναυσμα για να στηθούν οι μηχανισμοί γνώσης της αγοράς, δεν ήταν τίποτα άλλο παρά εργαλείο φορολόγησης και εξυπηρετήσεων τοπικού χαρακτήρα. Για εκείνους που θυμούνται είναι παροιμιώδης η προχειρότητα με την οποία διαμορφώνονταν οι τιμές ζώνης, οι συντελεστές εμπορικότητας και όλα εκείνα τα εργαλεία που θα επέτρεπαν στην εκάστοτε πολιτική και οικονομική ηγεσία του τόπου, να έχει γνώση μίας κολοσσιαίας για τα μεγέθη της ελληνικής οικονομίας αγοράς. Και φυσικά, την απουσία αυτήν την εκμεταλλεύτηκαν οι τραπεζίτες. Όταν η αγορά ακινήτων βρέθηκε στη δίνη μίας κρίσης που μόνο με εκείνη της περιόδου 1941-1944 μπορεί να συγκριθεί, προσπάθησαν και πέτυχαν να υποκαταστήσουν το κράτος και τους αρμόδιους φορείς και να γίνουν οι πραγματικοί ρυθμιστές της αγοράς. Μία πράξη του Διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος με την οποία οι εκτιμήσεις της αξίας των ακινήτων που έκαναν οι ίδιες οι τράπεζες θα χρησιμοποιούνταν για την κατασκευή του "τιμαρίθμου" της αγοράς κατοικίας-αρχικά- τους παρέδωσε την αγορά στο πιάτο. Ουσιαστικά αποδέχονταν de facto την εγκυρότητά τους και ουσιαστικά τους παρείχε την δυνατότητα ανά πάσα στιγμή –άμεσα ή έμμεσα-να είναι εκείνοι που θα αποφαίνονταν για την τιμή μίας γκαρσονιέρας στον Κολωνό ή ενός δυαριού στην Επανωμή ή μίας μικρής μονοκατοικίας στα Ζαρουχλεϊκα της Πάτρας. Έτσι απλά, απέκτησαν τη δυνατότητα να διαμορφώνουν τις τιμές, αφού εκείνοι που έπαιρναν τις αποφάσεις αγνοούσαν (;) την αποτελεσματικότητα που θα είχε ένα τέτοιο όπλο... Γιατί αυτό το όπλο θα μπορούσε να διαμορφώνει κλίμα, προσδοκίες και ψυχολογία. Θα μπορούσε να λειτουργήσει ως αυτοεκπληρούμενη προφητεία. Θα μπορούσε να αξιοποιηθεί ως το ΜΟΝΑΔΙΚΟ εργαλείο για το πόσα θα έπρεπε να πληρώσει ένας Έλληνας για να αποκτήσει ένα σπίτι. Θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί όταν η τράπεζα έβγαζε το ίδιο σπίτι στο σφυρί. Θα μπορούσε να εφαρμοστεί για να βρεθεί η αξία του ενεργητικού της τράπεζας. Θα μπορούσε τέλος να διευκολύνει στον υπολογισμό των κεφαλαίων που χρειάζονταν σε επιχειρήσεις...διάσωσης. Θα μπορούσε κοντολογίς να επηρεάσει όλες τις εκφάνσεις της δραστηριότητας της χώρας, τόσο σε ατομικό όσο και σε συλλογικό επίπεδο. ΄Ετσι σήμερα-και- αυτό το υπερόπλο έχει περίοπτη θέση στο οπλοστάσιο των τραπεζιτών...

  • Ακίνητα Τραπεζών

Newsletter

Εγγραφείτε στο Newsletter του Realestatenews για να λαμβάνετε καθημερινή ενημέρωση.

Τα Ακίνητα στη Ζωή μας

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki