Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

realestatenews.gr

Η κρίση και οι αλυσίδες

Μεγάλες αλυσίδες επιχειρούν να διευρύνουν την παρουσία τους, επωφελούμενες από τις ιστορικά χαμηλές τιμές ενοικίασης, κάτι που εντοπίζεται τόσο στην Αθήνα όσο και στη Θεσσαλονίκη. Η τάση που καταγράφεται την τελευταία διετία αφορά τη στροφή προς τις δευτερεύουσες αγορές. Για παράδειγμα, σε αγορές όπως αυτή της Νέας Σμύρνης και του Χαλανδρίου, τα κενά καταστήματα είναι ελάχιστα. Πλέον, το φαινόμενο αυτό έχει αρχίσει να εκδηλώνεται και στις κύριες εμπορικές οδούς, αρχής γενομένης από την οδό Ερμού, τους δρόμους του Κολωνακίου και τη Γλυφάδα, όπου πραγματοποιήθηκαν σημαντικές νέες μισθώσεις.Ανάλογη εικόνα καταγράφει και η αγορά εμπορικών καταστημάτων στη Θεσσαλονίκη. Από τις σημαντικότερες κινήσεις ήταν η λειτουργία νέου καταστήματος της αλυσίδας H&M στη συμβολή των οδών Τσιμισκή και Κομνηνών. Πρόκειται για το πρώτο κατάστημα της H&M στη Θεσσαλονίκη, το οποίο μάλιστα περιλαμβάνει και τμήμα επίπλων. Επιπλέον, τα πολυκαταστήματα Attica εγκαινίασαν τον νέο τους χώρο στην οδό Τσιμισκή, στον οποίο φιλοξενούνταν η αλυσίδα Fokas. Πρόκειται για κτίριο επιφάνειας 7.000 τ.μ. το οποίο ανακατασκευάστηκε πλήρως αντί ποσού 10 εκατ. ευρώ.

Κοκκινα στεγαστκά στο περίμενε

Αλλαγή σχεδίων από την κυβέρνηση για τα «κόκκινα» δάνεια, με την ίδρυση του Φορέα Διαχείρισης των «προβληματικών» στεγαστικών που έχουν τα φτωχά νοικοκυριά να τοποθετείται χρονικά τον ερχόμενο Σεπτέμβριο. Ειδικότερα, ο υπουργός Οικονομίας Γ. Σταθάκης θα προχωρήσει στην πρόσληψη εξειδικευμένου συμβούλου για την υλοποίηση του Φορέα, ενώ λόγω της ιδιαιτερότητας του εγχειρήματος ο χρόνος σύστασής του, εφόσον οι διαδικασίες τρέξουν γρήγορα και απρόσκοπτα, εκτιμάται σε 4 με 6 μήνες. Επιπλέον, είναι προφανές ότι η κυβέρνηση επιδιώκει τη σωστή προετοιμασία του σχεδίου, μιας και πρόκειται να διεκδικήσει μέρος των χρημάτων του ΤΧΣ, ποσό της τάξης των 3 δισ. ευρώ, κάτι που δεν μπορεί να πράξει σε αυτή τη φάση. Έτσι επιλέγει χρονική περίοδο όπου πια η χώρα, σύμφωνα με την άποψη Κ. Σταθάκη, θα έχει πάει στη νέα συμφωνία με τους εταίρους, δηλαδή μετά το καλοκαίρι. Άγνωστο παραμένει το πότε η κυβέρνηση θα προχωρήσει στην εφαρμογή της δέσμευσής της για τη ρύθμιση των δανείων των υπόλοιπων νοικοκυριών αλλά και των μικρομεσαίων επιχειρήσεων. Πηγές του υπουργείου Οικονομίας, αποφεύγουν να προσδιορίσουν χρονικά την κατάθεση των σχετικών νομοθετικών παρεμβάσεων, καθώς όπως σημειώνουν: «Τα δύο πλαίσια για τα δάνεια των νοικοκυριών με μεσαία εισοδήματα και για εκείνα των επιχειρήσεων, τα σχεδιάζει μεν το υπουργείο, χωρίς τη συνδρομή εξειδικευμένου συμβούλου, είναι πιο απλά σε σχέση με τον Φορέα, αλλά θέλουμε να κάνουμε σωστή και προσεκτική δουλειά». Σε ό,τι αφορά το νομοσχέδιο που θα απαγορεύει τους πλειστηριασμούς της κύριας κατοικίας, το οποίο ήταν να κατατεθεί την προηγούμενη εβδομάδα, ο υπουργός Οικονομίας εκτιμάται ότι θα το φέρει σύντομα στη Βουλή, αφού λάβει στα χέρια του και την επιστολή γνωμοδότησης της ΕΚΤ. Πηγές αναφέρουν ότι ο κ. Σταθάκης ήθελε να κατεβάσει το σχετικό κείμενο αυτόνομο μαζί με άλλες διατάξεις που θα αφορούν τον τομέα του, ενώ άλλα κυβερνητικά στελέχη επιθυμούσαν να μπει ως τροπολογία σε ένα από τα νομοσχέδια της ανθρωπιστικής κρίσης ή των «100 δόσεων». Ωστόσο, προκρίθηκε η «πρόταση Σταθάκη» να κατέβει, δηλαδή, στη Βουλή ως αυτόνομο νομοσχέδιο και αφού έχει στα χέρια και τη γνωμοδότηση της ΕΚΤ

Αξίζει να επενδύσετε

Επτά πόλεις ξεχωρίζουν παγκοσμίως ως πολλά υποσχόμενοι προορισμοί για επενδύσεις σε ακίνητα. Πρόκειται για τη Μελβούρνη, το Μπρίσμπεϊν, το Μάντσεστερ, το Λονδίνο, το Βερολίνο, το Μαϊάμι και το Σικάγο. Σύμφωνα με την έρευνα της εταιρείας του κλάδου ακινήτων IP Global, αποτελούν επενδυτικές οάσεις σε μια στιγμή αυξανόμενης αβεβαιότητας εν μέσω εντεινόμενων πολιτικών και οικονομικών κρίσεων στην Ευρώπη και πολεμικών συγκρούσεων σε μεγάλο τμήμα του πλανήτη. Για το Βερολίνο, στο οποίο η ζήτηση για ακίνητα υπερβαίνει την προσφορά, το περασμένο έτος οι τιμές των διαμερισμάτων σημείωσαν αύξηση κατά 10,1%. Οπως επισημαίνει η IP Global, ο κοσμοπολιτισμός της γερμανικής πρωτεύουσας και τα διακεκριμένα εκπαιδευτικά της ιδρύματα προσελκύουν διαρκώς καινούργιους κατοίκους. Το 2018, άλλωστε, θα τεθεί σε λειτουργία το νέο αεροδρόμιο του Βερολίνου αξίας τεσσάρων δισ. δολαρίων. Στην επίσης κοσμοπολίτικη μητρόπολη της Αυστραλίας, το Μπρίσμπεϊν, πρόκειται σύντομα να δημιουργηθούν 1.300 νέες θέσεις εργασίας καθώς μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες διαχείρισης τυχερών παιχνιδιών θα ανοίξει γραφεία αξίας 77 εκατ. δολαρίων. Εξ άλλου, το επόμενο έτος ο ταξιδιωτικός όμιλος Flight Centre θα μεταφέρει τα κεντρικά του γραφεία στο νότιο Μπρίσμπεϊν, όπου και θα δημιουργηθούν 1.800 θέσεις εργασίας. Υπολογίζεται, έτσι, πως οι κάτοικοι της πόλης θα έχουν αυξηθεί κατά 34% μέχρι το 2031. Στο Σικάγο, όπου έχουν τα κεντρικά γραφεία τους 31 εταιρείες του Fortune 500, βρίσκεται το ταχύτερα αναπτυσσόμενο αστικό κέντρο των ΗΠΑ. Η αμερικανική πόλη καθιερώνεται ως πρωτεύουσα της τεχνολογίας και από το 2010 έως το 2013 έχουν αυξηθεί οι θέσεις εργασίας κατά τουλάχιστον 25%. Μόνο μέσα στο περασμένο έτος δημιουργήθηκαν σχεδόν 80.000 θέσεις εργασίας. Η αγορά ακινήτων έχει σημαντικές δυνατότητες δεδομένου ότι τον Φεβρουάριο ήταν κατά 17% κάτω από τα ανώτερα επίπεδά της. Δεδομένου ότι παρήλθε η αβεβαιότητα που καλλιεργούσαν οι βρετανικές εκλογές, το Λονδίνο προσελκύει και πάλι τους επενδυτές. Η ανάπτυξη αναμένεται να συνεχισθεί στη βρετανική πρωτεύουσα μιας και βρίσκονται σε εξέλιξη μεγάλα έργα υποδομής, όπως το σιδηροδρομικό δίκτυο Crossrail που θα τεθεί σε λειτουργία το 2018. Εκτιμάται πως η ζήτηση για στέγη υπερβαίνει την προσφορά κατά 21.000 κατοικίες τον χρόνο, ενώ οι τιμές των ακινήτων αναμένεται να έχουν αυξηθεί κατά 25,8% μέχρι το 2019. Σε ό,τι αφορά το Μάντσεστερ, ο πληθυσμός του έχει αυξηθεί κατά 300% μέσα στα τελευταία 20 χρόνια ενώ στο κέντρο της πόλης έχει τετραπλασιαστεί στο ίδιο χρονικό διάστημα. Εκτιμάται πως έως το 2019 οι τιμές των ακινήτων θα έχουν αυξηθεί κατά 26,4%. Ενδιαφέρουσα για τους επενδυτές είναι, άλλωστε, η Μελβούρνη, με τη σταθερή οικονομία της και τον διαρκώς μεγεθυνόμενο πληθυσμό της, που αυξάνεται κατά 95.000 κατοίκους κάθε χρόνο. Τους τελευταίους 12 μήνες οι τιμές των διαμερισμάτων αυξήθηκαν κατά 5,2% και υπολογίζεται πως μέσα στο 2015 θα αυξηθούν συνολικά κατά 9%. Το ποσοστό κενών διαμερισμάτων δεν υπερβαίνει το 2,1% με αποτέλεσμα να παραμένουν υψηλά τα κέρδη από τα ενοίκια. Εξ ίσου ελκυστικός προορισμός επενδύσεων σε ακίνητα είναι το Μαϊάμι, στο οποίο σημειώθηκε μια ιλιγγιώδης άνοδος του πληθυσμού. Στο σύνολο της πόλης η αύξηση του πληθυσμού ήταν 99,6% από το 2000 έως το 2014, και φθάνει στο 151,8% στην περιοχή Μπρίκελ.

Ανεβαίνουν τα ...ενοίκια

Ανοδο της τάξεως του 4% κατά το πρώτο τρίμηνο του έτους κατέγραψαν οι τιμές των ενοικίων κατοικιών στο Αμπου Ντάμπι, ανέφερε πρόσφατα σχετική έρευνα της Jones Lang LaSalle. Παράλληλα, η εταιρεία αναφέρει ότι ο ρυθμός ανόδου των τιμών ενοικίασης κατοικιών θα παραμείνει σε μονοψήφιο ποσοστό καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, κυρίως λόγω της υφιστάμενης έλλειψης ποιοτικών κατοικιών. Ως εκ τούτου, πολύ δύσκολα θα μπορέσει να επαναληφθεί η επίδοση της προηγούμενης διετίας (2013-2014), όταν τα ενοίκια στην πρωτεύουσα των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων αυξάνονται με διψήφιο ποσοστό και συγκεκριμένα με 11% το 2014 και 17% το 2013. Πάντως, μέχρι το τέλος του 2015 αναμένεται να παραδοθούν συνολικά 5.000 νέες κατοικίες, παρότι κατά το πρώτο τρίμηνο δεν διατέθηκαν νέα συγκροτήματα προς πώλησης.

Εκβιασμός μέσω εργοταξίων

Τα αιτήματα διακοπής εργασιών επειδή το δημόσιο έχει καθυστερήσει να πληρώσει για διάστημα μεγαλύτερο των δύο μηνών έχουν λάβει πλέον διαστάσεις χιονοστιβάδας. Ακόμα και οι μεγάλοι κατασκευαστικοί όμιλοι που συμμετέχουν στην κατασκευή των πέντε σημαντικότερων οδικών αξόνων με συμβάσεις παραχώρησης (Ολυμπία Οδός, Ιόνια Οδός, Αξονας Κεντρικής Ελλάδας, Μαλιακός - Κλειδί και Κόρινθος - Τρίπολη - Καλαμάτα) καταβάλλουν προσπάθειες ώστε να διατηρήσουν εν ζωή τα εργοτάξια αφού το δημόσιο έχει καθυστερήσει να καταβάλλει περί τα 250 εκατ. ευρώ. Η κατάσταση είναι πολύ χειρότερη σε μικρά και μεσαία έργα ανά την Ελλάδα, όπως επισημαίνει ο ιδιοκτήτης τεχνικής εταιρείες που έχει αναλάβει εργολαβίες σε αρκετές περιοχές της χώρας. Οπως δηλώνει σε δύο - τρία εργοτάξια έχει ήδη απολυθεί το 75% του προσωπικού και συνεχίζουν με το ελάχιστο δυνατό δυναμικό. Ο ίδιος λέει πως το ίδιο μοντέλο θα ακολουθήσει και σε άλλα εργοτάξια στην περίπτωση που δεν ανατραπεί η σημερινή εικόνα. Τα σοβαρά προβλήματα ρευστότητας στα δημόσια έργα συνδέονται και με τους κανόνες του ΕΣΠΑ οι οποίοι επιβάλλουν να πληρώσει πρώτα το δημόσιο το 100% του ποσού και αφού καταθέσει τα σχετικά έγγραφα, οι κοινοτικές υπηρεσίες του επιστρέφουν το 95%. Το ΕΣΠΑ προβλέπει πως κάθε έργο χρηματοδοτείται κατά 95% από κοινοτικά κονδύλια και μόλις κατά 5% από εθνικούς πόρους. Ετσι, ενώ το υπουργείο Οικονομίας εξέδιδε εντολές πληρωμής, το Γενικό Λογιστήριο δεν έδινε τη σχετική εντολή εκταμίευσης στην Τράπεζα της Ελλάδος με αποτέλεσμα οι υπάλληλοι των τεχνικών εταιρειών να μένουν με τα χαρτιά στο χέρι. Η νομοθεσία προβλέπει πως αν μια πληρωμή καθυστερήσει πέραν των δύο μηνών τότε ο ανάδοχος έχει τη δυνατότητα να ζητήσει αποχώρηση από το εργοτάξιο, ενώ οι περαιτέρω καθυστερήσεις του επιτρέπουν να προσφύγει για αποζημιώσεις κ.λπ.

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki