Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

realestatenews.gr

Χρυσά μυστικά

Προνομιακή θέα, συγκοινωνιακές υποδομές , όροφος  και ποιότητα κατασκευής είναι οι τρείς παράγοντες που επηρεάζουν άμεσα την τιμή της κατοικίας. Αυτό προέκυψε από έρευνα που αφορά στους ποιοτικούς παράγοντες που διαμορφώνουν το επίπεδο της τιμής μίας κατοικίας στην ίδια περιοχή. Σύμφωνα με την έρευνα η διαφορά της τιμής μεταξύ του πρώτου και του τελευταίου ορόφου μίας πολυκατοικίας «μεταφράζεται» σε διαφορά τιμής που μπορεί να ξεπεράσει το 20%. Παράλληλα η Θέα σε πράσινο , θάλασσα  , πλατείες κ.α , ανεβάζει την τιμή σε ποσοστό που μπορεί να ξεπεράσει το 15% περίπου. Παράγοντες που επηρεάζουν την τιμή είναι η ευκολία στάθμευσης καθώς και οι υποδομές σε παιδεία και υγεία . Συγκεκριμένα από την ανάλυση στοιχείων που προέρχονται από εκτιμήσεις της αξίας των δανειοδοτούμενων κατοικιών προκύπτει ότι διαμερίσματα που βρίσκονται κοντά σε σχολεία πωλούνται σε τιμές υψηλότερες σε σύγκριση με αντίστοιχα που έχουν μεγαλύτερη απόσταση. Το ενδιαφέρον έιναι ότι η γειτνίαση με σχολεία είναι παράγων που «αφαιρεί» αξία.
Οι παράγοντες , που κονταίνουν τις τιμές είναι η παλαιότητα . Υπολογίζεται ότι μετά την πρώτη πώληση η τιμή χάνει περί το 5% της αξίας ενώ κάθε χρόνος που προστίθεται αφαιρεί περί το 1% από την αξία του  διαμερίσματος.  Τα τελευταία χρόνια προστέθηκε ένας ακόμα παράγων που επηρεάζει το επίπεδο των τιμών. Πρόκειται για τους δείκτες εγκληματικότητας οι οποίοι σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας θεωρούνται ως καθοριστικής σημασίας για την διαμόρφωση του επιπέδου τιμών μίας περιοχής . Οι εκτιμητές θεωρούν μάλιστα ότι στα επόμενα χρόνια η εγκληματικότητα θα είναι ο καθοριστικός παράγων που θα διαμορφώνει τα ποιοτικά χαρακτηριστικά της ζήτησης και θα αναβαθμίζει ή θα απαξιώνει όχι μόνο την αγορά κατοικίας αλλά και των επαγγελματικών χώρων της επιμέρους αγοράς. Ήδη , τα πρώτα σημάδια από τις επιπτώσεις έχουν γίνει ορατά σε αρκετές περιοχές του κεντρου της Αθήνας.

Σταματούν στα μπετά

Στα χαμηλότερα επίπεδα της τελευταίας δεκαετίας αναμένεται να πέσει η προσφορά νέων κατοικιών. Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα έως το τέλος του χρονου αναμένεται να μπούν σε στάδιο κατασκευής -αθροιστικά απο τα μέσα του προηγούμενου χρόνου-έως 20.000 νέες κατοικίες. Το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι ότι οι οικοδομές που ξεκινούν να κατσασκευάζονται είναι σημαντικά λιγότερες απο εκείνες για τις οποίες εκδόδονται άδειες. Εκτιμάται μάλιστα ότι απο τις άδειες που εκδίδονται μόνο το 20% ξεκινά η κατασκευή και απο αυτές μόνο ένα ποσοστό ξεπρνά τα μπετά. Σε όλες τις περιπτώσεις οι κατασκευαστές περιμένουν να εξαντληθεί η τετραετία. Όσο αφορά στην γεωγραφική κατανομή η κρίση φαίνεται ότι περνά στις περιοχές εκτός Αττικής και Θεσσαλονίκης και κυρίως στις περιοχές οι οποίες βασίζουν τη οικοδομική τους δραστηριότητα στην εξοχική κατοικία. Ενδεικτικό θα πρέπει θεωρηθεί το γεγονός ότι ήδη πολλές μικρές και μεσαίες οικοδομικές επιχειρήσεις τοπικής εμβέλειας έχουν περιορίσει το αριθμό των εργαζομένων τους έως και 40% σε σύγκριση με τις αρχές του 2008. Μάλιστα σε νησιά των Κυκλάδων πολλοί οικονομικοί μετανάστες που ασχολούνταν με τις οικοδομικές εργασίες έχουν αποχώρήσει με κατεύθυνση αστικά κέντρα προσδοκώντας ότι σε αυτά θα έχουν μεγαλύτερες ευκαιρίες απασχόλησης. Πρέπει να σημειωθεί ότι υψηλό αδιάθετο απόθεμα κατοικιών που έχει συσσωρευτεί από το 2005 μέχρι το 2007 όταν οι ρυθμοί αύξησης της οικοδομικής δραστηριότητας έφθασαν σε ιστορικά επίπεδα ρεκορ.

Μεσίτες-Κατασκευαστές : Μάχη με τη κρίση

Ένας βουβός αγώνας επιβίωσης βρίσκεται σε εξέλιξη στην αγορά ακινήτων . Μεσίτες , κατασκευαστές αλλά και επιχειρήσεις προσφοράς ενδιάμεσων υπηρεσιών "παλεύουν" για να επιβιώσουν καθώς οι συναλλαγές είναι ουσιαστικά πεσμένες στο 25% σε σύγκριση με το 2007 γεγονός που περνά σε όλες τις δραστηριότητες της αγοράς ακινήτων. Σύμφωνα με πληροφορίες το τελευταίο τρίμηνο τουλάχιστον 300 μικρού και μεσαίου μεγέθους κατασκευαστικές εταιρίες έχουν διακόψει την δραστηριότητα τους κάνοντας απολύσεις στο διοικητικό προσωπικό. Οι πιο πολλοί διατηρούν ένα μικρό γραφείο και περιμένουν τον αγοραστή για τα αδιάθετα σπίτια τους. Κορυφαίοι παράγοντες του κλάδου σε κατ΄ιδία συζητήσεις έκαναν λογο για διακοπή των εργασιών περισότερων απο 1.000 επιχειρήσεων στην διάρκεια του 2010. Παράλληλα κάνουν λόγο για περιθωριοποίηση του 30% των επαγγελματικών που ακούσαν το μεσιτικό επάγγελμα περιν 4 τέσσερα χρόνια.

Το ανησυχητικό είναι οτι η συρρίκνωση αυτή έχει οδηγήσει σε σημαντική συρρίκνωση της αγορά εργασίας στα οικοδομικά επαγγέλματα. Αν και οι επισημες στατιστικές εμφανίζουν 70.000 ανέργους στο κλάδο των καστασκευών ,στην πραγματικότητα ο αριθμός είναι πλασματικός και αυτό διότι δεν συνπεριλαμβάνει εκείνους που εργάζονται λίγες μέρες τον μήνα ούτε τους οικονομικούς μετανάστες οι οποίοι πρέπει να εχουν ένα συγκεκριμένων αριθμό ενσήμων για την άδεια παραμονής τους. Αλλά και στο κλάδο των μεσιτών τα πράγματα δεν είναι καλύτερα. Αν και δεν υπάρχουν στοιχεία για τις επιχειρήσεις που διέκοψαν την δραστηριότητα τους , ανεπίσημα στοιχεία κάνουν λόγο για το 25% περίπου των απασχολούμενων στο κλάδο. Το ανησυχητικό είναι όμως ότι πολλές επιχειρήσεις που απασχολούσαν συνεργάτες με προμήθεια έχουν σταματήσει την συνεργασία ενώ κάποιοι απο αυτούς έχουν κλείσει το γραφείο τους και συνεργάζονται με συναδέλφους τους.

Η συρρίκνωση των εργασιών έχει επηρεάσει σε σημαντικό βαθμό και τις λειτουργικές δαπάνες καθώς ακόμα και μεγάλες επιχειρήσεις του κλάδου τις έχουν περιορίσει στο ελάχιστο δυνατό. Δαπάνες προβολής, επενδύσεις σε δίκτυα πώλησης κ.α έχουν περιοριστεί στα απολύτως απαραίτητα και αυτό μεταφέρει το πρόβλημα σε μία σειρά άλλων υποστηρικτικών υπηρεσιών.

"Ηλθαν" και οι Κινέζοι

Κινεζικό ενδιαφέρον φαίνεται ότι εκδηλώνεται για την αγορά εξοχικών κατοικιών. Σύμφωνα με πληροφορίες, Κινέζοι που ανήκουν στη μεσαία και ανώτερη οικονομική τάξη έχουν επισκεφτεί την Ελλάδα και διαπραγματεύονται την αγορά παραθεριστικών σπιτιών σε περιοχές της Κρήτης, της Σαντορίνης και της Πελοποννήσου. Μεσίτες από τις τοπικές αγορές εμφανίζουν τους ενδιαφερόμενους ως τυπικές περιπτώσεις της ανώτερης εισοδηματικής τάξης η όποια ως γνωστόν αυξένεται με γεωμετρικούς ρυθμούς τα τελευταία χρόνια .

Στο μικροσκόπιό τους έχουν μπει περιοχές κοντά στην Αθήνα ή σε άλλο αεροδρόμιο (π.χ. η Χαλκιδική που είναι κοντά στη Θεσσαλονίκη), η περιοχή του Κορινθιακού κόλπου, τα ανατολικά της Αττικής, αλλά και οι Κυκλάδες (Μύκονος, Σαντορίνη, Πάρος κυρίως) και η Κρήτη είναι στις βασικές επιλογές τους. Μία άλλη αγορά που αναμένεται να προσελκύσει το ενδιαφέρον είναι η αγορά ξενοδοχείων με μεγάλη έκταση γης που θα προσφέρεται για μετατροπή σε παραθεριστικές κατοικίες . Συγκεκριμένα τέτοιου είδους επενδύσεις προσφέρονται για μαζικό τουρισμό υψηλού επιπέδου καθώς συνδυάζουν τις ξενοδοχειακές υπηρεσίες με κατοικίες προδιαγραφών ενώ ταυτόχρονα μπορούν να αξιοποιηθούν και σε περιπτώσεις χρονομίσθωσης.

Πρέπει να σημειωθεί ότι στην Κίνα τον τελευταίο χρόνο έχει παρατηρηθεί στροφή στην επενδυτική στρατηγική καθώς περιορίζονται οι επενδύσεις σε χρέος πχ ομόλογα του ελληνικού δημοσίου και κατευθύνονται σε άμεσες επενδύσεις σε τομείς -κυρίως-της βιομηχανίας και των πρώτων υλών. Ιδιαίτερα δραστήρια είναι η αγορά και στο τομέα των υπηρεσιών.

Η επέλαση των εμπορικών κέντρων

Με καθυστέρηση δύο ετών από τον αρχικό προγραμματισμό, ανοίγει την ερχόμενη Άνοιξη, το πρώτο εκπτωτικό χωριό επώνυμων προϊόντων στην Ελλάδα. Ο λόγος για το ΜcΑrthurGlen Designer Οutlet Αthens ένα εκπτωτικό χωριό που θα βρίσκεται στο Σπάτα στο οποίο θα λειτουργούν περισσότερα από 110 καταστήματα διαφορετικών εταιρειών προσφέροντας επώνυμα προϊόντα από το στοκ επώνυμων εταιρειών. Κόντρα στην κρίση, στη μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος των Ελλήνων καταναλωτών και στη γενικότερη δυσπραγία της ελληνικής οικονομίας ο πολυεθνικός όμιλος εκπτωτικών κέντρων μόδας ΜcΑrthurGlen διακρίνει ευκαιρίες καθώς η οικονομική δυσπραγία αλλά και η σταδιακή εξοικείωση του καταναλωτή στην αναζήτηση του φθηνότερου shopping φέρνουν στο προσκήνιο της λιανικής τα οργανωμένα stock outlets. Επί πλέον ποντάρει όχι μόνο στους έλληνες καταναλωτές αλλά και στους τουρίστες. Το γεγονός ότι το εν λόγω εμπορικό κέντρο, το οποίο θα διαθέτει χώρους 21.200 τ.μ., βρίσκεται 25 χλμ ανατολικά του κέντρου της πόλης και 15 μόλις λεπτά με το αυτοκίνητο από το Διεθνές Αεροδρόμιο εκτιμάται ότι θα αποτελέσει πόλο έλξης τόσο για τους εγχώριους καταναλωτές όσο και για τους τουρίστες. Στο πλαίσιο αυτό ο όμιλος McArthurGlen σχεδιάζει να συνεργαστεί στενά με τις ελληνικές τουριστικές επιχειρήσεις –σημειώνεται ότι την Αθήνα την επισκέπτονται περί τα 6 εκατ. τουρίστες ετησίως-, προκειμένου να αξιοποιήσει και αυτό το κομμάτι της αγοράς. Επί πλέον όπως υποστηρίζει η Τζούλια Calabrese, Chief Executive Officer McArthurGlen UK Ltd, παρά τη σοβαρή κρίση που αλλάζει τις καταναλωτικές συνήθειες και πλήττει την δέσμευση των καταναλωτών στο εταιρικό όνομα εξακολουθεί να υπάρχει μια ισχυρή κουλτούρα για τη μάρκα.

Εκτίμηση η οποία επιβεβαιώνεται και από πρόσφατη έρευνα αγοράς σύμφωνα με την οποία το 50% των Ελλήνων καταναλωτών δηλώνουν ότι αγοράζουν μόνο επώνυμες μάρκες. Επώνυμα προϊόντα τα οποία ο πολυεθνικός όμιλος θα τα διαθέτει με έκπτωση από 35-70%. Σε ότι αφορά στο εκπτωτικό χωρίο, για τη δημιουργία του οποίου επενδύθηκαν περί τα 100 εκατ. ευρώ, εκτός από τα 110 καταστήματα διαφορετικών εταιρειών, όπως Cavalli, Moschino, Versace, Tommy Hilfiger, Replay, Gant, Lacoste, Timberland κ.α., θα διαθέτει τέσσερα εστιατόρια, πέντε καφετέριες και χώρους στάθμευσης για 2.000 αυτοκίνητα ενώ θα απασχολεί 1.000 εργαζόμενους.

Το πρώτο εκπτωτικό χωριό της McArthurGlen στην Ελλάδα, σηματοδοτεί ένα σημαντικό βήμα για την ανάπτυξή της εταιρείας στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, ενώ θέμα χρόνου πρέπει να θεωρείται η περαιτέρω επέκτασή της εντός των ελληνικών τειχών. Στα σχέδια του πολυεθνικού ομίλου ο οποίος σήμερα διαθέτει 19 καταστήματα σε λειτουργία σε διάφορες ευρωπαϊκές χώρες - 500.000 τ.μ.- μερίδιο αγοράς άνω του 18% στην Ευρώπη και 75 εκατομμύρια επισκέψεις ανά έτος. Στα σχέδιά της για την διετία 2011-2012 περιλαμβάνεται η λειτουργία περισσότερων από 100.000 τ.μ. χώρων πώλησης, συμπεριλαμβανομένων του εμπορικού McArthurGlen στην Αθήνα. Σημειώνεται ότι εκτός από την Αθήνα, η ΜcΑrthurGlen η οποία ξεκίνησε τη δραστηριοποίησή της το 1995 διαθέτει σήμερα 19 εκπτωτικά χωριά σε Βρετανία, Αυστρία, Ιταλία, Γαλλία, Γερμανία, Ολλανδία και Λουξεμβούργο.

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki