Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

realestatenews.gr

Εγκλωβισμένη στον ΕΝΦΙΑ

Εγκλωβισμένη στον ΕΝΦΙΑ δείχνει η κυβέρνηση, και ο εκνευρισμός για την τροπή που έχει πάρει η υπόθεση είναι μεγάλος στο μέγαρο Μαξίμου. Για δεύτερη εβδομάδα, το υπουργείο Οικονομικών προσπαθεί να βρει λύση, όμως η μία γκάφα διαδέχεται την άλλη και μέχρι τις 15 Σεπτεμβρίου, που θα ανακοινωθούν οι διορθώσεις και οι νέες επιβαρύνσεις, το κυβερνητικό σχήμα θα βρίσκεται υπό πίεση.

Η αναβολή της πρώτης δόσης, με τον τρόπο που συμφωνήθηκε ανάμεσα στον Γκ. Χαρδούβελη και τους εκπροσώπους της τρόικας (με το παράλληλο πάγωμα των επιστροφών και των συμψηφισμών), κατέδειξε τα στενά έως ανύπαρκτα περιθώρια ελιγμών που έχει η κυβέρνηση. Επιστροφή φόρου δικαιούνται 1 εκατομμύριο φορολογούμενοι και το συνολικό ποσόν υπολογίζεται σε 300 εκατ. ευρώ, ωστόσο η διαδικασία επιστροφής μετατίθεται ώστε προηγουμένως να δοθεί ο ΕΝΦΙΑ. Το ποσό που αναλογεί σε κάθε δικαιούχο είναι κατά μέσον όρο 265 ευρώ.

Φθινοπωρινά προβλήματα

Το κράτημα είναι ενδεικτικό των προβλημάτων που έχει μπροστά της η κυβέρνηση το φθινόπωρο. Στο επιτελείο του πρωθυπουργού, ο προβληματισμός είναι διάχυτος, παρότι η ανάπαυλα του Δεκαπενταύγουστου επρόκειτο να αξιοποιηθεί για τον σχεδιασμό των επόμενων κυβερνητικών πρωτοβουλιών, αρχής γενομένης από τη ΔΕΘ και ορίζοντα την προεδρική εκλογή. Με τα φορολογικά έσοδα να είναι στον αέρα μέχρι τα μέσα Σεπτεμβρίου, η συνάντηση του κυβερνητικού κλιμακίου με την τρόικα στο Παρίσι στις αρχές του μήνα μόνον ευχάριστη δεν προδιαγράφεται.

Ο πρωθυπουργός επισκέφθηκε χθες τον τύμβο Καστά στην Αρχαία Αμφίπολη συνοδευόμενος από τον υπουργό Πολιτισμού Κ. Τασούλα και ενημερώθηκε από την αρχαιολόγο Κ. Περιστέρη για την πορεία των ανασκαφών. Πέραν του μεγάλου ενδιαφέροντος που έχει η αρχαιολογική ανακάλυψη, είναι εμφανής η προσπάθεια του κ. Σαμαρά να γυρίσει την ατζέντα της κυβέρνησης που βρίσκεται κολλημένη στο φιάσκο του ΕΝΦΙΑ και στα προβλήματα ζωτικής σημασίας που έχουν οι παραγωγοί της Μακεδονίας από την κρίση στις σχέσεις Ε.Ε.-Ρωσίας.

Ο αναπληρωτής υπουργός Υγείας Λ. Γρηγοράκος και ο υφυπουργός Ανάπτυξης Γ. Γιακουμάτος σε συνεντεύξεις τους («Βήμα Fm» και «Mega») δεν έκρυψαν την αγωνία τους για τις επιπτώσεις που θα έχει ο ΕΝΦΙΑ στην εικόνα της κυβέρνησης. Στο πρόβλημα των ροδακινοπαραγωγών, από την άλλη, ενδεικτική είναι η θέση αμηχανίας στην οποία έχει βρεθεί ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης Γ. Καρασμάνης που, αν και εκλέγεται στην Πέλλα, αποφεύγει να συναντηθεί με τους παραγωγούς της εκλογικής του περιφέρειας και της Ημαθίας. Την Πέμπτη αναμένονται οι ανακοινώσεις της Ε.Ε. που όμως ενδέχεται να είναι διαπιστωτικές. Και σαν να μην έφταναν τα προβλήματα των παραγωγών φρούτων, η κυβέρνηση διαπιστώνει με ανησυχία ότι κλιμακώνονται και οι αντιδράσεις από την πλευρά των κτηνοτρόφων, που είδαν τις εξισωτικές αποζημιώσεις τους να υπολείπονται δραματικά από αυτές που υπολόγιζαν.

Κοινωνική δυσφορία

Μέσα σε αυτές τις συνθήκες κυβερνητικοί παράγοντες διαβλέπουν ότι η αφήγηση της εξόδου από την κρίση και η… κλοτσιά στην τρόικα δεν γυρίζει τον δείκτη της κοινωνικής δυσφορίας και η επίσκεψη του πρωθυπουργού στη ΔΕΘ, στις 6 Σεπτεμβρίου, αντί να σηματοδοτήσει μια νέα, τη μεταμνημονιακή -όπως έχουν σπεύσει να τη χαρακτηρίσουν- περίοδο, μπορεί να πυροδοτήσει μια νέα περίοδο κοινωνικών αντιδράσεων.

Ο κ. Σαμαράς έχει προγραμματίσει να πάει, όπως κάθε χρόνο για τον Δεκαπενταύγουστο, στην ιδιαίτερη πατρίδα του, τη Μεσσηνία, και να επισκεφθεί το Ναύπλιο. Από τη Δευτέρα όμως έχει ζητήσει και από τους στενούς του συνεργάτες, όπως επίσης τους υπουργούς που έχουν ανοιχτά θέματα, να είναι έτοιμοι για συσκέψεις.

Πηγή:www..efsyn.gr

.

Πως θα γίνει η ρύθμιση των δανείων του ΟΕΚ

Λύση στο πρόβλημα 97.343 οικογενειών εργαζομένων, που έχουν λάβει στεγαστικά τραπεζικά δάνεια με επιδότηση επιτοκίου από τον πρώην Οργανισμό Εργατικής Κατοικίας (ΟΕΚ) και δυσκολεύονται να τα εξυπηρετήσουν, δίνει νομοθετική ρύθμιση, που αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή. Με το νέο νόμο, οι δανειολήπτες θα έχουν τη δυνατότητα να πετύχουν τη χρονική επιμήκυνση των δανείων και καλύτερους όρους αποπληρωμής χωρίς να χάσουν την επιδότηση του επιτοκίου από τον Οργανισμό Απασχόλησης Εργατικού Δυναμικού (ΟΑΕΔ). Πρόκειται για στεγαστικά δάνεια δεκαπενταετούς διάρκειας, που χορηγήθηκαν από τράπεζες συμβεβλημένες με τον τέως ΟΕΚ με επιδότηση του επιτοκίου για τα πρώτα 9 έτη. Τα τελευταία δάνεια αυτού του προγράμματος αυτού, χορηγήθηκαν το 2011, ενώ από την κατάργηση, τον Φεβρουάριο του 2012, του ΟΕΚ οι υποχρεώσεις του Οργανισμού αναλήφθηκαν από τον ΟΑΕΔ. Σκοπός της νέας ρύθμισης, σύμφωνα με την εισηγητική έκθεση, είναι να διευκολυνθούν οι δανειολήπτες, που πήραν στεγαστικό δάνειο με επιδότηση από τον ΟΕΚ και αντιμετωπίζουν πρόβλημα στην αποπληρωμή των δόσεων, λόγω της οικονομικής κρίσης. Απαραίτητη προϋπόθεση για την ένταξη στη ρύθμιση, είναι οι δανειολήπτες, κατά το χρόνο της υποβολής της αίτησης, να μην έχουν καθυστερούμενες δόσεις για περισσότερους από έξι μήνες. Σύμφωνα με την ίδια διάταξη, ο ΟΑΕΔ, δεν θα παρεμβάλλεται στη διαπραγμάτευση, του δανειολήπτη με την τράπεζα. Μετά τη ρύθμιση, το ποσό επιδότησης, θα καταβάλλεται σε μικρότερο χρονικό διάστημα, χωρίς όμως να μεταβάλλεται το ύψος του, προκειμένου να μην αυξηθεί η δαπάνη για τον ΟΑΕΔ, λόγω της αύξησης των δόσεων αποπληρωμής των δανείων.

Αραχνιασμένα γραφεία

Συνεχίστηκε για έκτο διαδοχικό έτος η κρίση στην αγορά γραφείων της Αθήνας, με κύρια χαρακτηριστικά τη μειωμένη ζήτηση και την αύξηση στην προσφορά κτιρίων γραφείων, όχι λόγω της ανάπτυξης νέων χώρων αλλά εξαιτίας της συρρίκνωσης της επιχειρηματικής δραστηριότητας, που έχει ως αποτέλεσμα τον πολλαπλασιασμό των κενών γραφείων Συνολικά, το απόθεμα γραφείων (Α΄ και Β΄ Κατηγορίας) της Αθήνας υπολογίζεται ότι κυμαίνεται μεταξύ 2,2 και 2,4 εκατ. τ.μ., ενώ με την προσθήκη και των γραφείων των χαμηλότερων κατηγοριών (π.χ. διαμερίσματα-γραφεία σε παλιά ακίνητα), το συνολικό απόθεμα ανέρχεται σε περίπου 7-8 εκατ. τ.μ. Μεταξύ των δύο πρώτων κατηγοριών γραφείων, δηλαδή από τα ποιοτικότερα ακίνητα, το 36% εντοπίζεται στη Βόρεια Αθήνα (850.000 τ.μ. περίπου), το 24% στη Νότια Αθήνα (550.000 τ.μ.), το 27% στο κέντρο και την ευρύτερη ζώνη γύρω από αυτό (620.000 τ.μ.), ενώ επιπλέον 11% βρίσκεται στην περιοχή της Δυτικής Αθήνας (253.000 τ.μ.). Στη δημοφιλέστερη περιοχή της Βόρειας Αθήνας, όπου κυριαρχεί ο άξονας της Λ. Κηφισίας, τα καλύτερης ποιότητας γραφεία δύσκολα μισθώνονται σε τιμές μεγαλύτερες των 15 ευρώ/τ.μ. μηνιαίως. Αντίστοιχα, στη Νότια Αθήνα (Συγγρού, Ποσειδώνος και Βουλιαγμένης), το ποσοστό των κενών χώρων διαμορφώνεται σε 12-13% στη Συγγρού και σε 18% στη Λ. Βουλιαγμένης. Η μέση επιφάνεια ζήτησης διαμορφώνεται μεταξύ 1.500 - 3.000 ευρώ/τ.μ.

Η κλιματική αλλαγή επηρεάζει και το ελληνικό real estate

Συναγερμό για το περιβάλλον προκειμένου να αποφευχθεί η ερημοποίηση της χώρας. Όπως προκύπτει από τα αποτελέσματα των κλιματικών προσομοιώσεων, προβλέπεται ότι μέχρι τα τέλη του 21ου αιώνα η θερμοκρασία στην Ελλάδα θα σημειώσει σημαντική άνοδο, ενώ το ύψος του υετού (του ποσοστού βροχόπτωσης) θα μειωθεί. Παράλληλα θα αυξηθούν δραστικά η ένταση των θερμών εισβολών και η διάρκεια των περιόδων ξηρασίας, με συνέπεια, μεταξύ άλλων, τη σημαντική αύξηση του κινδύνου δασικών πυρκαγιών.

Η αύξηση της θερμοκρασίας, η ξηρασία, τα ακραία καιρικά φαινόμενα και η άνοδος της στάθμης της θάλασσας θα είναι μερικές από τις επιπτώσεις που θα οδηγήσουν σε μείωση της παραγωγικότητας, σε απώλεια κεφαλαίου και σε επιπλέον δαπάνες για την αποκατάσταση των ζημιών. Αρνητικές συνέπειες θα υπάρξουν επίσης όσον αφορά τη βιοποικιλότητα, τα οικοσυστήματα της Ελλάδος και την υγεία των κατοίκων.

Αν η κλιματική αλλαγή εξελιχθεί με την ένταση που αναμένεται έως το 2050 και το 2100 χωρίς παγκόσμια προσπάθεια μείωσης των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, η σωρευτική ζημία για την ελληνική οικονομία μέχρι και το 2100 φθάνει τα 701 δισεκ. ευρώ, δηλ. ισοδυναμεί με το τριπλάσιο του σημερινού ετήσιου ΑΕΠ της χώρας. Η αποφυγή ή ο μετριασμός της κλιματικής αλλαγής -περιορισμός της αύξησης της θερμοκρασίας στους 2 βαθμούς Κελσίου- απαιτεί μεγάλη προσπάθεια στους τομείς της εξοικονόμησης ενέργειας, στην ανάπτυξη των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και στη διάδοση νέων τεχνολογιών σε όλους τους τομείς, περιλαμβανομένου του τομέα των μεταφορών. Το κόστος των μέτρων για την ελληνική οικονομία εκτιμήθηκε ότι σωρευτικά φθάνει τα 113 δισεκ. ευρώ μέχρι το 2050 και συνολικά τα 142 δισεκ. ευρώ μέχρι το 2100, δηλ. ισοδυναμεί με περισσότερο από το ήμισυ του σημερινού ετήσιου ΑΕΠ. Το όφελος για την οικονομία θα είναι όμως πολλαπλάσιο, γιατί ο μετριασμός της κλιματικής αλλαγής, αν η μείωση των εκπομπών γίνει σε παγκόσμιο επίπεδο, θα περιορίσει το κόστος των αρνητικών συνεπειών της κλιματικής αλλαγής για την ελληνική οικονομία σχεδόν κατά 60% (σε 294 δισεκ. ευρώ σωρευτικά έως το 2100, έναντι 701 δισεκ. ευρώ σε περίπτωση μη δράσης).

Το σύνολο των επενδύσεων και δαπανών που θα απαιτηθούν συνολικά μέχρι το 2100 φθάνει τα 67 δισεκ. ευρώ, δηλ. ισοδυναμεί περίπου με το 1/3 του σημερινού ετήσιου ΑΕΠ. Οι επενδύσεις αυτές, σε έργα υποδομής στους τομείς της γεωργίας, των μεταφορών, των δασών, του τουρισμού, καθώς και στις παράκτιες περιοχές και στο δομημένο περιβάλλον σε αστικές περιοχές, δεν εξαλείφουν το φαινόμενο της κλιματικής αλλαγής, ούτε εκμηδενίζουν τις επιπτώσεις του, τις περιορίζουν όμως σημαντικά. Εκτιμήθηκε ότι οι επενδύσεις σε μέτρα προσαρμογής θα διασφαλίσουν μείωση του κόστους από την κλιματική αλλαγή σχεδόν κατά 30% (σε 510 δισεκ. ευρώ σωρευτικά έως το 2100, έναντι 701 δισεκ. ευρώ σε περίπτωση μη δράσης). Μείωση που ισοδυναμεί σχεδόν με το σημερινό ετήσιο ΑΕΠ.

Οι μύθοι και οι παγίδες για την εξοχική κατοικία

Δεν είναι λίγοι εκείνοι που θεωρούν ότι η εξοχική κατοικία μπορει να χρησιμεύσει να πάρει την μορφή  πολιορκητικού κριού, με τον οποίο  θα γκρεμιστούν τα τείχη που κρατούν την ελληνική οικονομία έξω από την ανάκαμψη. Η προηγούμενη Κυβέρνηση, χρησιμοποιώντας την προσδοκία αυτή, άλλαξε το χωροταξικό -και όχι μόνο-χάρτη των περιοχών που θα μπορούσαν να υποδεχτούν τέτοιας μορφής επενδύσεις. Οι  μεγαλοστομίες και οι ρητορικές υπερβολές που χρησιμοποίησε,  ήταν το προκάλλυμα για να  αποσιωπηθεί  η πραγματικότητα: Όλα έγιναν χωρίς σχέδιο και  προγραμματισμό.

 

Στην πραγματικότητα, οι πρακτικές που οι πολιτικές που εφαρμόστηκαν στην συνέχεια αγνόησαν το γεγονός ότι  η ανάπτυξη οποιαδήποτε αγοράς χωρίς σχέδιο και χωρίς να λαμβάνει ύποψη τα ιδιαίτερα οικονομικά, κοινωνικά και περιβαλλοντικά χαρακτηριστικά μιας περιοχής, προκαλεί περισσότερα προβλήματα από αυτά που υποτίθεται πως λύνει.

 

Αν και αυτός είναι ένας γενικός κανόνας, ειδικά στην περίπτωση της εξοχικής κατοικίας οι παρεμβάσεις χωρίς μακροπρόθεσμο σχεδιασμό  προκαλούν στρεβλώσεις, που ξεπερνούν τα στενά οικονομικά μεγέθη, αφού μπορούν να «καταστρέψουν» ολόκληρες περιοχές.

 

Το πρώτο εύλογο ερώτημα είναι πώς είναι δυνατόν η πολιτεία να θέλει να εφαρμόσει πολιτικές που θα αυξήσουν την προσφορά, όταν ήδη υπάρχει ένα αδιάθετο απόθεμα δεκάδων χιλιάδων εξοχικών κατοικιών. Ήδη στην αγορά εξοχικής κατοικίας υπάρχει ένα αδιάθετο απόθεμα, το οποίο ξεπερνά τα 50.000 σπίτια. Ο αριθμός αυτός μπορεί να είναι στην πραγματικότητα πολύ μεγαλύτερος, καθώς ένας μεγάλος αριθμός "κόκκινων στεγαστικών δανείων" αφορά σε εξοχικές κατοικίες, ενώ ταυτόχρονα υπάρχει ένας άγνωστος αριθμός ιδιοκτητών που απέκτησαν τις κατοικίες με κληρονομιές και πλέον η διατήρησή τους δεν είναι άνευ κόστους.

 

Αν σε όλα αυτά προσθέσει κανείς και μερικές δεκάδες χιλιάδες μη αξιοποίησιμα  αγροτεμάχια-λόγω αρτιοτητας ή έλλειψης των προϋποθέσεων δόμησης  - τότε εύκολα κατανοεί κάποιος ότι το σύνολο των περιοχών εξοχικής κατοικίας  βρίσκονται αντιμέτωπες με μια απασφαλισμενη βόμβα. Αν μάλιστα προστεθεί και το γεγονός ότι οι ιδιοκτήτες των αδιάθετων ακινήτων είναι είτε μικροί και μεσαίοι τοπικοί κατασκευαστές είτε πολίτες με μικρά ή μεσαία εισοδήματα, τότε εύκολα μπορεί να συνειδητοποιήσει κανείς την ένταση της απαξίωσης τω περιουσιών αυτών και το κοινωνικό αδιέξοδο που θα προκληθεί αν αυξηθεί η προσφορά.

 

Πρόκειται για μία πραγματικότητα την οποία  τη διαπιστώνει κανείς αν  μελετήσει τους φακέλους των οικοδομικών αδειών της διαρκείας της δεκαετίας 2000-2010. Θα διαπιστώσει ότι η συντριπτική πλειοψηφία των αδειών, υποβλήθηκαν είτε απο μικρούς τοπικούς κατασκευαστές είτε από επίδοξους τοπικούς developer, οι οποίοι προσπάθησαν να προλάβουν το τραίνο που μοίραζε ...λεφτά. Δηλαδή για τη «ραχοκαλιά» των τοπικών οικονομιών. Ήδη πολλές ιστορίες χρεοκοπίας έχουν πρωταγωνιστή κάποιους από αυτούς και σίγουρα στη λίστα θα προστεθούν και άλλοι συνάδελφοί τους, όταν οι μεγάλοι των κατασκευών και του τουρισμού αποφασίσουν να κάνουν την κίνησή τους αξιοποιώντας το νέο θεσμικό πλαίσιο . Το μόνο σίγουρο είναι ότι ακόμα και αν κάποιοι καταφέρουν να περάσουν στο «δεύτερο γύρο», η διατήρησή τους στην αγορά  θα εξακολουθήσει να είναι αβέβαιη.

 

Το σίγουρο είναι ότι με τα σημερινά δεδομένα η αγορά εξοχικής κατοικίας θα είναι υπόθεση των μεγάλων, με ό,τι αυτό σημαίνει τόσο για την απασχόληση, όσο και για τη διάχυση των οφελημάτων στις τοπικές κοινωνίες. Η συνύπαρξη και σύμπραξη  των αλυσίδων τουρισμού, με τους κατασκευαστές, τις τράπεζες , τα funds  και τους tours operators,  είναι ο πιο ενδεδειγμένος τρόπος για να παραμείνουν όλα τα κέρδη πίσω από τους φράκτες που θα χωρίζουν τα τουριστικά συγκροτήματα από τον ...έξω κόσμο. Άλλωστε αυτό δείχνει η διεθνής εμπειρία.

 

Το μοντέλο της «γκετοποιημένης» εξοχικής κατοικίας που πεισματικά και ενδεχομένως άκριτα προώθησε η προηγούμενη Κυβέρνηση, δεν είναι άγνωστο. Έχει εφαρμοστεί πλειστάκις και δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις που τα αποτελέσματα ήταν καταστρεπτικά. Τυπική περίπτωση θα πρέπει να θεωρηθει η Ισπανία. Οι αναπτύξεις εξοχκών συγκροτημάτων που στόχευαν στο κοινό των βορειοευρωπαίων ηλικιωμένων, μπορεί  στην αρχή να δημιούργησε προσδοκίες και υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης, αλλά στη συνέχεια όχι μόνο απέτυχε, αλλά οδήγησε το ισπανικό τραπεζικό σύστημα σε αδιέξοδο και την ισπανική οικονομία στην υπερχρέωση και στα Μνημόνια, ενώ  χιλιάδες επιχειρήσεις που ενεπλάκησαν στη φούσκα, κατέληξαν στη χρεωκοπία. Από αυτό το «όνειρο», το μόνο που έχει απομείνει είναι  τα κουφάρια από τις φαραωνικές κατασκευές. Αυτά τα τσιμεντένια τερατουργήματα είναι η πιο τρανή απόδειξη των αποτελεσμάτων που έχει η κερδοσκοπική ανάπτυξη που δεν σέβεται ούτε το περιβάλλον ούτε την ιστορία ούτε καν τους ανθρώπους.

 

Ο κίνδυνος  για την ελληνική αγορά είναι πολύ μεγαλύτερος, καθώς οι περιοχές –κράχτες που πληρούν τις προϋποθέσεις για τέτοιου είδους εγχειρήματα,  έχουν περιορισμένη έκταση και αυτό σημαίνει ότι αν το project αποτύχει, απειλεί να συμπαρασύρει μαζί του όλη την οικονομία της περιοχής. Αν καλοσκεφτεί κανείς αυτήν την προπτική, τότε μπορεί να αισθανθεί σοκ και δέος από τους κινδύνους που κρύβει το συγκεκριμένο μοντέλο ανάπτυξης. Αντίθετα, η  ενίσχυση των μικρών και μεσαίων τοπικών επιχειρήσεων,  η αξιοποίηση του περιβάλλοντος και η υποστήριξη των τοπικών υποδομών στις μεταφορές, επικοινωνίες, στο διαδίκτυο και στην υγεία,  είναι μονόδρομος προκειμένου να επιτευχθεί μία σταθερή και –σχετικά-ασφαλής ανάπτυξη.

 

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki