Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

realestatenews.gr

Αντικειμενικές και ΕΝΦΙΑ

Προσφάτως ο υπουργός Οικονομικών σε  τηλεοπτική του συνέντευξη για τον χρόνο αλλαγής των αντικειμενικών αξιών των ακινήτων, υποστήριξε ότι αυτό θα γίνει μέσα στο 2021 εφόσον βέβαια οι συνθήκες με την πανδημία το επιτρέψουν.Το πιθανότερο -αν όχι βέβαιο- είναι ότι η αλλαγή των αντικειμενικών αξιών θα συνδυαστεί και με αλλαγή στους συντελεστές υπολογισμού του ΕΝΦΙΑ.

Η πρώτη αλλαγή αφορά στην αύξηση των εκπτωτικών συντελεστών του φόρου κατοχής ακινήτων –από 10% έως 30% που είναι σήμερα σε 10-50%- και η δεύτερη στην ενδεχόμενη κατάργηση του συμπληρωματικού φόρου που επιβαρύνει όσους ιδιοκτήτες έχουν ατομική περιουσία άνω των 250.000 ευρώ.

Αυτή η αλλαγή, την οποία άφησε ανοιχτή και ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, συνδέεται και με την επικείμενη μεταρρύθμιση για μεταφορά του φόρου κατοχής ακινήτων στους δήμους. Το δεδομένο είναι ότι εκατομμύρια φορολογούμενοι μέσα στο 2021 θα πληρώσουν σαφώς λιγότερο ΕΝΦΙΑ. Ειδικά όσοι έχουν ακίνητα σε περιοχές όπου δεν θα υπάρξει αύξηση της τιμής ζώνης ή όσοι έχουν ακίνητα σε περιοχές όπου η ανατίμηση δεν θα ξεπερνά το 10-20%, μπορούν να είναι από τώρα σίγουροι ότι το εκκαθαριστικό της επόμενης χρονιάς θα είναι λιγότερο "φουσκώμενο" σε σχέση με το αντίστοιχο φετινό.

 

Ουσιαστικά, τρεις κατηγορίες φορολογουμένων θα δουν σίγουρα μειωμένο ΕΝΦΙΑ

1. Η πρώτη ομάδα, περιλαμβάνει τους ιδιοκτήτες ακινήτων σε περιοχές όπου θα υπάρξει μείωση της αντικειμενικής αξίας του ακινήτου. Αυτή η ομάδα θα είναι διπλά κερδισμένη καθώς θα ωφεληθεί διπλά καθώς θα κερδίσει και από τη μείωση του συντελεστή φορολόγησης και από τη μείωση της φορολογητέας ύλης δηλαδή της αξίας του ακινήτου.

 

2. Η δεύτερη ομάδα, θα περιλαμβάνει αυτούς με ακίνητα σε περιοχές όπου δεν θα αλλάξει η τιμή ζώνης. Αυτοί θα δουν το εκκαθαριστικό τους να "ξεφουσκώνει" κατά τουλάχιστον 10% καθώς θα εφαρμοστεί χαμηλότερος εκπτωτικός συντελεστής επί ίδιας αξίας.

 

3. Και η 3η ομάδα, περιλαμβάνει τους ιδιοκτήτες ακινήτων οι οποίοι αν και θα δουν αύξηση στην τιμή ζώνης του ακινήτου που έχουν στην ιδιοκτησία τους, αυτή δεν θα επηρεάσει το ύψος του ΕΝΦΙΑ οπότε η πρόσθετη έκπτωση που θα ψηφίσει η κυβέρνηση, θα φέρει τελικώς ελάφρυνση στο εκκαθαριστικό.

 

Γιατί δεν έρχονται επενδύσεις

Πριν μερικές εβδομάδες στα πλαίσια της δημοσιογραφικής έρευνας το realestatenews.gr προσπάθησε να καταγράψει τις υποδομές κυρίως σε αποχετευτικά δίκτυα σε τουριστικές περιοχές των νομών της Πελοποννήσου που γειτνιάζουν με την Αττική. Τα συμπεράσματα της έρευνας απογοητευτικά. Δεν υπήρχαν συγκεντρωτικά στοιχεία και η καταγραφή θα έπρεπε να γίνει ρωτώντας κάθε δήμο ξεχωριστά και παρακαλώντας υπευθύνους και ανεύθυνους να δώσουν πληροφορίες και στοιχεία. Η πραγματικότητα αυτή δυστυχώς δεν αφορά μόνο τις συγκεκριμένες περιοχές αλλά αποτελεί μία πραγματικότητα για ολόκληρη ην Ελλάδα. Η θλιβερή αυτή διαπίστωση δεν έχει μόνο φιλολογικό και δημοσιογραφικό χαρακτήρα. Τα αποτελέσματά της αφορούν κυρίως στο πόσο φιλικό είναι το περιβάλλον για τη προσέλκυση μεγάλων επενδύσεων κυρίως από το εξωτερικό. Για παράδειγμα ένας επενδυτικός οίκος του εξωτερικού προκειμένου να εξετάσει την πιθανότητα να πραγματοποιήσει μία επένδυση αναλύει όλα τα απαραίτητα στοιχεία που παρέχουν την εικόνα του οικονομικού περιβάλλοντος. Δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις εκείνες επενδυτών που δεν δέχθηκαν να συζητήσουν μία επένδυση λόγω έλλειψης διαθέσιμων στοιχείων.Αλλωστε είναι γνωστό ότι αυτό που λείπει είναι τα κεφάλαια και όχι ο χώρος. Για τη διαμόρφωση αυτού του εχθρικού επενδυτικού περιβάλλοντος υπεύθυνοι δεν είναι τόσο οι ΟΤΑ, όσο η κεντρική Κυβέρνηση η οποία ουσιαστικά αδιαφορεί στο να "κτίσει" όχι μόνο βάσεις δεδομένων αλλά φιλικούς μηχανισμούς παροχής πληροφόρησης. Για παράδειγμα δεν έχει εκπαιδεύσει στελέχη να συγκεντρώνουν τη πληροφόρηση και – το κυριότερο- να διαχειρίζονται τη ροή τους τόσο προς την πλευρά των χρηστών-ιδιωτών- όσο προς την πλευρά και των άλλων φορέων του Δημοσίου. Πρόκειται για ουσιαστική αλλά επικοινωνιακή διαδικασία η οποία είναι απαραίτητη στη διαδικασία προσέλκυσης επενδύσεων. Δυστυχώς οι αρμόδιοι φορείς συμπεριφέρονται λες και οι υπηρεσίες στις οποίες εργάζονται είναι «μαγαζί του πατέρα τους» και δεν καταλαβαίνουν ότι τελικά η ίδια η εργασιακή τους δραστηριότητα είναι άνευ ουσίας και σκοπιμότητας αν δεν εξυπηρετεί το κοινωνικό σύνολο. Πρόκειται για μία πραγματικότητα η οποία εξηγεί, δικαιολογεί και ερμηνεύει το γεγονός ότι η χώρα μας είναι ουραγός στη προσέλκυση επενδύσεων από το εξωτερικό. Με απλά λόγια ο επενδυτής , που επιλέγει μία αγορά , δεν θα πρέπει να αντιμετωπίσει τους « δράκους και τα τέρατα» αλλά αντίθετα θα πρέπει να αισθανθεί ότι η προσπάθεια του είναι ευπρόσδεκτη και αυτό εκφράζεται με έργα και όχι με λόγια. Σε διαφορετική περίπτωση θα στραφεί στο διπλανό μαγαζί το οποίο θα του προσφέρει αυτό που είναι απαραίτητο. Την εξυπηρέτηση.Αντί λοιπόν οι αρμόδιοι να περιμένουν να ανακαλύψουν τη πυρίτιδα ας πάνε να δουν πως δουλεύουν οι….κουτόφραγκοι.

Οι πέντε "παγίδες"

Το νέο  περιβάλλον έχει διαμορφώσει ένα κώδικα επικοινωνίας στην αγορά εντελώς διαφορετικό από εκείνο που ίσχυε πριν από τρία χρόνια. Στα πλαίσια αυτά έγινε μία προσπάθεια κωδικοποίησης τόσο των προβλημάτων όσο και των μεθόδων αντιμετώπισης τους με σκοπό την διευκόλυνση των αγοραστών αλλά και των πωλητών.

1o Συστηματική έρευνα αγοράς: Σε περιόδους κρίσης σε κάθε γωνία μπορεί να «κρύβεται» μία ευκαιρία αρκεί όμως να υπάρχει μπόλικο απόθεμα υπομονής. Από τον κανόνα αυτό δεν μπορεί να αποτελεί εξαίρεση η αγορά ακινήτων και για τον λόγο αυτό επιβάλλεται συστηματική έρευνα αγοράς και ακόμα πιο σκληρό παζάρι. Ήδη οι περισσότεροι κατασκευαστές κάνουν εκπτώσεις έως και 10% προκειμένου να πουλήσουν τα αδιάθετα διαμερίσματα τους. Οι πλέον ασφαλείς δείκτες για τα περιθώρια διαπραγμάτευσης της τιμής είναι ο χρόνος που παραμένον αδιάθετα τα διαμερίσματα. Για παράδειγμα αν παραμένουν αδιάθετα για διάστημα μεγαλύτερο το τεσσάρων μηνών τα περισσότερα διαμερίσματα μίας οικοδομής τότε τα περιθώρια διαπραγματεύσεων του αγοραστή είναι μεγαλύτερα. Αντίθετα αν σε μία καινούργια οικοδομή έχει μείνει απούλητο ένα ή δύο διαμερίσματα τότε τα περιθώρια για μεγάλες εκπτώσεις στην τιμή είναι περιορισμένα.

2ο . Εκμετάλλευση της ρευστότητας: Σε περιόδους κρίσης το σπανιότερο αγαθό στην αγορά είναι το ρευστό. Οι κάτοχοι του βρίσκονται σε θέση ισχύος και αυτό μπορεί να το επωφεληθούν περιορίζοντας το κόστος της αγοράς. Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι σήμερα , λόγω της απροθυμίας των τραπεζών να χορηγούν στεγαστικά δάνεια οι πωλητές είναι ιδιαίτερα επιφυλακτικοί όταν ο αγοραστής δηλώνει ότι θα κάνει χρήση του στεγαστικού δανείου. Αντίθετα , σε περιπτώσεις που ο αγοραστής εμφανίζεται ότι θα πραγματοποιήσει μέρος ή το σύνολο της αγοράς με δικά του κεφάλαια τότε μπορεί να διαπραγματευτεί τόσο το τίμημα όσο και τις πρόσθετες παροχές και να εξασφαλίσει ιδιαίτερα σημαντικά οφέλη.

3ο . Διασφάλιση της συναλλαγής: Ένας από τους μεγάλους κινδύνους που αναλαμβάνει κάθε αγοραστής ημιτελούς ακινήτου είναι να βρεθεί μπροστά στο ενδεχόμενο ο πωλητής να μη μπορεί να εκπληρώσει τις υποχρεώσεις που έχει αναλάβει. Προκειμένου να αποτραπεί ένα τέτοιο ενδεχόμενο θα πρέπει να υπάρχουν δεσμευτικές ρήτρες τόσο ως προς τον χρόνο όσο και ως προς την αποζημίωση στην περίπτωση που δεν εκπληρωθούν οι αμοιβαίες υποχρεώσεις που αναλαμβάνουν οι δύο πλευρές.

4ο . Ακριβής γνώση των οικονομικών δυνατοτήτων: Οι εποχές που οι τράπεζες χρηματοδοτούσαν έως και το 120% της εμπορικής αξίας των ακινήτων έχουν περάσει. Σήμερα οι τράπεζες χρηματοδοτούν το 70-75% της εμπορικής αξίας και προκειμένου να δώσουν το ποσό που υπολείπεται ζητούν πρόσθετες εγγυήσεις όπως για παράδειγμα εγγραφή προσημείωσης σε άλλο ακίνητο του αγοραστή. Για τον λόγο αυτό πριν προχωρήσει το κλείσιμο της συμφωνίας καλό είναι η πλήρης γνώση των όρων χρηματοδότησης.

5ο Χρόνος εκταμίευσης : Το νέο σκηνικό που χαρακτηρίζει τις χορηγήσεις στεγαστικών δανείων είναι οι μεγάλες καθυστερήσεις στην εκταμίευση του αιτούμενου ποσού. Αυτό έχει ως συνέπεια να ακυρώνονται συμφωνίες ενώ δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις που είτε η πλευρά του αγοραστή είτε η πλευρά του πωλητή ζητούν αποζημιώσεις προβάλλοντας ως αιτία την αθέτηση της συμφωνίας. Προκειμένου , να αποτραπούν δυσάρεστες εκπλήξεις , η σύνταξη ενός προσυμφώνου που θα ξεκαθαρίζει τους όρους της συμφωνίας , το χρονοδιάγραμμα εκπλήρωσης και τις προϋποθέσεις ακύρωσης μπορεί να έχει κάποιο επιπλέον κόστος αλλά αποσοβεί πολλές και ενδεχομένως κοστοβόρες και ψυχοφθόρες εκπλήξεις τόσο για τον αγοραστή όσο και για τον πωλητή.

Αλλάζει η αγορά ακινήτων σε 15 δήμους

Αλλάζει το προφιλ της αγοράς ακινήτων σε 15 δήμους της Αττικής απο τις παρεμβάσεις που θα γίνουν στον Υμηττό. Πρόκειται για τους δήμους Αγ. Παρασκευής, Χολαργού, Παπάγου, Αθηναίων, Ζωγράφου, Καισαριανής, Βύρωνα, Ηλιούπολης, Αργυρούπολης, Γλυφάδας, Βάρης, Κορωπίου, Παιανίας και Γλυκών Νερών, που βρίσκονται στις παρυφές του Υμηττού. Σύμφωνα με το σχέδιο Π.Δ. ο Υμηττός χωρίζεται σε πέντε ζώνες:

Α' ζώνη: Καταλαμβάνει το 88,5% του όρους και είναι απόλυτης προστασίας, όπου απαγορεύεται κάθε δόμηση. Στα νομίμως υφιστάμενα κτίσματα επιτρέπονται οι επισκευές και αναστηλώσεις, χωρίς όμως επέκτασή τους. Αντίθετα, επιτρέπονται έργα αντιπυρικής προστασίας, η εγκατάσταση πυροσβεστικών κρουνών, η χάραξη μονοπατιών και ποδηλατικών διαδρομών. Επιτρέπεται επίσης η κατασκευή δύο ιστών για τη συγκέντρωση εγκαταστάσεων κεραιών ραδιοφωνίας και τηλεόρασης, με στόχο των απομάκρυνση των υφισταμένων.

Β' ζώνη: Αυξάνεται από τα 4 στα 40 στρέμματα το όριο αρτιότητας για τη δόμηση εντός της ζώνης αυτής, ενώ η κάλυψη φθάνει το 15% του οικοπέδου. Καθορίζεται ως περιοχή γεωργικής χρήσης, εκπαίδευσης και υπαίθριας αναψυχής, πολιτισμού και αθλητισμού, ενώ επιτρέπονται η γεωργία, η ανέγερση γεωργικών αποθηκών, βιοκλιματικών εκπαιδευτηρίων, υπαίθριων χώρων αναψυχής, πολιτισμού και αθλητισμού. Στους Δήμους Βάρης, Κρωπίας, Παιανίας και Γλυκών Νερών επιτρέπεται η δημιουργία βιοκλιματικού κέντρου περιβαλλοντικής εκπαίδευσης ανά δήμο.

Γ' ζώνη: Είναι αρχαιολογικής προστασίας και επιτρέπεται μόνο η γεωργική χρήση και ανέγερση αποθηκών μέχρι 30 τ.μ. σε γήπεδα αρτιότητας 20 στρεμμάτων.

Δ' ζώνη: Καθορίζεται ως περιοχή σύνδεσης του ορεινού οικοσυστήματος με την πόλη εντός της οποίας ιδρύονται δύο νέα μητροπολιτικά πάρκα (Γουδή και Ιλισίων).

Ε' ζώνη: Επιτρέπεται μόνο η λειτουργία των υφιστάμενων νεκροταφείων.

Επίσης : * Καταργούνται οι βιομηχανικές και βιοτεχνικές εγκαταστάσεις, καθώς και εγκαταστάσεις παραγωγής, αποθήκευσης και εμπορίας υλικών. Οφείλουν να μετεγκατασταθούν εντός πέντε ετών από τη δημοσίευση του σχεδίου Π.Δ. στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. * Κατεδαφίζονται οι εγκαταστάσεις του ολυμπιακού κέντρου Μπάντμιντον, αλλά μετά τη λήξη της σύμβασης με τον επιχειρηματία. * Εντάσσονται στην Α' ζώνη προστασίας όλα τα ρέματα, μαζί με λωρίδες πλάτους 50 μέτρων από τις δύο πλευρές του άξονά τους. * Επιτρέπεται η χωροθέτηση του Κεντρικού Σταθμού Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων (ΚΣΜΑ) στη θέση του πρώην εργοταξίου της Αττικής Οδού στου Γουδή. * Διατηρούνται όλα τα νομίμως υφιστάμενα κτίρια (κατοικίες, σχολεία, νοσοκομεία, ναοί, μονές κ.λπ.) εφόσον βρίσκονται σε περιοχή όπου προβλέπονται οι χρήσεις τους. Δεν έχουν δικαίωμα επέκτασης, αλλά μπορούν να πάρουν άδεια για επισκευές. * Ανενεργά χαρακτηρίζονται όλα τα λατομεία που υπάρχουν στον Υμηττό και υποχρεώνονται σε αποκατάσταση του φυσικού περιβάλλοντος μέσα σε μία τριετία. Παραμένουν τα στρατόπεδα Ζορμπά και Φακίνου. * Απαγορεύονται το κυνήγι, η ανάρτηση υπαίθριων διαφημίσεων, ο μηχανοκίνητος αθλητισμός, ενώ όλα τα νέα κτίρια πρέπει να τηρούν τους όρους της βιοκλιματικής αρχιτεκτονικής. * Οι οικοδομικές άδειες που έχουν εκδοθεί και ισχύουν θα εκτελεστούν, και μάλιστα μπορούν να αναθεωρούνται, χωρίς όμως αύξηση του συντελεστή δόμησης και της κάλυψης του οικοπέδου. * Συστήνεται φορέας οικολογικής διαχείρισης, ο οποίος θα συντάσσει πενταετή σχέδια με έμφαση στους οικοτόπους.*

Η Ιταλία αντέχει

Αντίθετα από τις περισσότερες χώρες της Ευρώπης, η Ιταλία δεν έζησε την εμπειρία της κατρακύλας των τιμών κατοικιών. Μετά από την άνοδο άνω του 70% που καταγράφηκε από το 1998 έως το 2008, ο δείκτης τιμών των κατοικιών έχει παραμείνει στάσιμος χωρίς ιδιαίτερες διακυμάνσεις (περί το 0,3% σε ετήσια βάση).. Το τελευταίο χρόνο αυξήσεις τιμών σημειώθηκαν στις πόλεις της Κάλιαρι (0,4%), Κατάνια (0,2%) και Γένοβας (0,2%). Παράλληλα ο όγκος των πωλήσεων έχει αρχίσει να ανακάμπτει. Οι πωλήσεις κατοικιών προβλέπεται να αυξηθούν κατά 2,2% σε περίπου 620.000 μονάδες το 2010,. Αυτό, ωστόσο, είναι σημαντικά χαμηλότερο από το σχεδόν 850.000 μονάδες που πωλήθηκαν το 2007. Οι κτηματομεσίτες που ρωτήθηκαν από την Τράπεζα της Ιταλίας είναι αισιόδοξοι. Κατά τη διάρκεια των επόμενων δύο ετών, το 61% εκτιμά ότι η συνολική αγορά στέγης θα βελτιωθεί, το 26% δεν βλέπει τις αλλαγές, ενώ το υπόλοιπο 13% προβλέπει επιδείνωση των συνθηκών. Η πλειοψηφία αναμένει ότι οι τιμές των κατοικιών σε 13 μεγάλες πόλεις να παραμείνουν σταθερές το 2011. Ωστόσο, ισχυρές αυξήσεις των τιμών των κατοικιών είναι απίθανο, λόγω της ισχνής οικονομικής ανάπτυξης.

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki