Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

realestatenews.gr

Συναγερμός για τα μισθώματα

Επιστολή με επισήμανση των εκκρεμών και προς επίλυση ουσιαστικών και διαδικαστικών ζητημάτων που σχετίζονται  με τη μείωση ενοικίων και την αποζημίωση των εκμισθωτών απέστειλε η ΠΟΜΙΔΑ προς την ηγεσία του Υπουργείου Οικονομικών και το Διοικητή της ΑΑΔΕ. Στην επιστολή ζητείται να ολοκληρωθούν όλες οι εκκρεμούσες διορθώσεις, πληρωμές και συμψηφισμοί αποζημιώσεων των εκμισθωτών, να ανοίξει η πλατφόρμα της ΑΑΔΕ για όλες τις αναγκαίες διορθώσεις και αρχικές δηλώσεις μισθωτηρίων COVID και λύσεων μισθώσεων και να αποζημιωθούν οι ιδιοκτήτες υπεκμισθωμένων ακινήτων.

 

Επίσης για να αντιμετωπιστεί η κακόπιστη άρνηση καταβολής των οφειλομένων μισθωμάτων από τους ενοικιαστές που έκαναν μονομερείς μειώσεις ενοικίων δηλώνοντας ότι δήθεν είναι πληττόμενοι και οι δηλώσεις COVID των ιδιοκτητών απορρίφθηκαν από την ΑΑΔΕ, η ΠΟΜΙΔΑ ζήτησε στις απορριπτικές απαντήσεις της ΑΑΔΕ με τις οποίες αυτή κρίνει ότι «ο μισθωτής δεν ήταν πληττόμενος και συνεπώς δεν ήταν δικαιούχος μείωσης μισθώματος», να προστίθεται και ότι «ως εκ τούτου ο μισθωτής υποχρεούται στην καταβολή ολοκλήρου του μισθώματος»,ώστε να αποφευχθούν οι αμφισβητήσεις και οι δικαστικές αντιδικίες και να δρομολογηθεί η καταβολή των οφειλομένων μισθωμάτων.

 

Τέλος η ΠΟΜΙΔΑ ζητά με την επιστολή της να τερματιστεί επιτέλους η αναγκαστική μείωση ενοικίων, ή αν συνεχιστεί μετά την 30.4.2021, αυτό ναγίνει με φορολογητέα αποζημίωση των ιδιοκτητών στο 100% του ποσού της μείωσης!

Το κείμενο της επιστολής  έχει ως εξής:

 

Προς τον Υπουργό Οικονομικών κ. Χρήστο Σταϊκούρα,

Τον Αναπληρωτή Υπουργό Οικονομικών κ. Θόδωρο Σκυλακάκη

Τον Υφυπουργό Οικονομικών κ. Απόστολο Βεσυρόπουλο

Τον Διοικητή της ΑΑΔΕ κ. Γιώργο Πιτσιλή

 

Ενταύθα

Αθήνα, 25.4.2021

 

ΘΕΜΑ: Ουσιαστικά και διαδικαστικά ζητήματα της μείωσης μισθωμάτων και αποζημίωσης εκμισθωτών.

 

Αξιότιμοι κ.κ. Υπουργοί, κ. Διοικητά,

 

Μετά την εκ μέρους σας αποδοχή των τεσσάρων εκ των πέντε αιτημάτων μας της από 11.4.2021 επιστολής μας σχετικά με τη φορολογία εισοδήματος των ιδιοκτητών ακινήτων, του αιτήματός μας να μην υπολογιστεί ο ΕΝΦΙΑ 2021 με αυξημένες αντικειμενικές αξίες και την πρόσφατη πληρωμή 200 εκ. ευρώ προς

εξόφληση μεγάλου μέρους των οφειλομένων αποζημιώσεων, για τα οποία και σας ευχαριστούμε, με την παρούσα μας σας επισημαίνουμε την ανάγκη άμεσης επίλυσης και των εξής σχετικών ουσιαστικών και διαδικαστικών ζητημάτων που σχετίζονται με την αναγκαστική μείωση των μισθωμάτων:

 

1.    Να ολοκληρωθούν όλες οι εκκρεμούσες διορθώσεις, πληρωμές και συμψηφισμοί αποζημιώσεων των εκμισθωτών ακόμη και με δόσεις ρυθμισμένων οφειλών.

2.    Να ανοίξει άμεσα η πλατφόρμα της ΑΑΔΕ για δηλώσεις όχι μόνον Μαρτίου (όπως προβλέπει στο άρθρο 3 παρ. 1 η ΚΥΑ  ΓΔΟΥ 400/2021), αλλά ταυτόχρονα και Ιανουαρίου-Φεβρουαρίου 2021.

3.    Να ανοίξουν όλα τα πεδία στην εφαρμογή της ΑΑΔΕ για την διόρθωση των λαθών της περιόδου έτους 2020, βάσει μηνυμάτων της ΑΑΔΕ, που δεν έχει ολοκληρωθεί έως τώρα.  (Ενδεικτικά λάθη όπως: Μισθώσεις που δεν φαίνονται ενεργές ενώ είναι, Μισθώσεις  που έχουν ως μισθωτές Φυσικά Πρόσωπα τα οποία  έχουν συστήσει Νομικά Πρόσωπα χωρίς να έχουν ενημερώσει τους Εκμισθωτές, Εκμισθωτής-νομικό πρόσωπο που συγχωνεύτηκε η απορροφήθηκε από άλλο και εμφανίζεται στην εφαρμογή ότι έχει δηλώσει διακοπή εργασιών στην ΑΑΔΕ, το ίδιο και για μισθωτή-επιχείρηση που μετατράπηκε σε νομικό πρόσωπο και

εμφανίζεται στην εφαρμογή ότι έχει δηλώσει διακοπή εργασιών στην ΑΑΔΕ, κ.α.)

4.    Να εκδοθεί άμεσα η απόφαση με τους ΚΑΔ κλειστών και πληττόμενων Απριλίου 2021 και να εφαρμοστεί και για το μήνα αυτόν η ίδια διαδικασία προκαταβολής του ποσού στους δικαιούχους που έγινε για τον μήνα Μάρτιο 2021 με βάση τη «Δήλωση Covid» που υπέβαλαν  για το μήνα Φεβρουάριο 2021 ή καλούνται να υποβάλουν για τον μήνα Μάρτιο.

5.    Να δοθεί παράταση για τη δήλωση λύσης των ανενεργών μισθώσεων ακινήτων μέχρι την έναρξη και κατά τη διάρκεια υποβολής των φορολογικών δηλώσεων εισοδήματος.

6.    Να ανακοινωθεί η τελική λύση στο επίμαχο ζήτημα αποζημίωσης των ιδιοκτητών στις περιπτώσεις όταν μετά την αρχική μίσθωση, έχει ακολουθήσει μισθωτήριο που έχει υποβληθεί από τον μισθωτή, για υπεκμίσθωση του ακινήτου προς τρίτο πρόσωπο (υπομισθωτή).

7.    Για να αντιμετωπιστεί η κακόπιστη άρνηση καταβολής των οφειλομένων μισθωμάτων από τους ενοικιαστές που έκαναν μονομερείς μειώσεις ενοικίων δηλώνοντας ότι δήθεν είναι πληττόμενοι και οι δηλώσεις COVID των ιδιοκτητών απορρίφθηκαν από την ΑΑΔΕ, ζητούμε στις απορριπτικές απαντήσεις της ΑΑΔΕ με τις οποίες αυτή κρίνει ότι «ο μισθωτής δεν ήταν πληττόμενος και συνεπώς δεν ήταν δικαιούχος μείωσης μισθώματος», να προστίθεται και ότι «ως εκ τούτου ο μισθωτής υποχρεούται στην καταβολή ολοκλήρου του μισθώματος». Με την ρητή αυτή προσθήκη που δεν θα αφήνει περιθώρια παρερμηνείας, θα αποφευχθούν οι αμφισβητήσεις και οι δικαστικές αντιδικίες και θα δρομολογηθεί η καταβολή των οφειλομένων μισθωμάτων.

8.    Να ανακοινωθεί πότε, μετά το Πάσχα, θα ανοίξει η πλατφόρμα για αναδρομικές διορθώσεις μισθωτηρίων και για αρχικές δηλώσεις COVID περιόδου τόσο της περιόδου Μαρτίου-Οκτωβρίου 2020, προκειμένου αφενός να εφαρμοστούν οι κατά περίπτωση νέες ρυθμίσεις της  κωδικοποιημένης απόφασης  Α. 1228/2020 με την Α. 1059/2021, και αφετέρου να «θεραπευθούν», οι εκκρεμούσες περιπτώσεις δικαιολογημένων παραλείψεων και λαθών.

9.    Να προστεθεί παράρτημα στην ως άνω κωδικοποιημένη απόφαση με όλους τους κατά περίπτωση και κατά μήνα αντίστοιχους ΚΑΔ πληττόμενων και κλεισμένων επιχειρήσεων.

10.    Να τερματιστεί επιτέλους η αναγκαστική μείωση ενοικίων, ή αν συνεχιστεί μετά την 30.4.2021, αυτό να γίνει με φορολογητέα αποζημίωση των ιδιοκτητών στο 100% του ποσού της μείωσης.

Δέκα φοροελαφρύνσεις απο 1ης Οκτωβρίου

Δέκα  φοροελαφρύνσεις  μπαίνουν σε εφαρμογή από την προσεχή Παρασκευή 1η Οκτωβρίου και ως εκ τούτου θα πρέπει τις επόμενες ώρες να νομοθετηθούν από την κυβέρνηση. Μεταξύ αυτών περιλαμβάνονται η κατάργηση του φόρου γονικών παροχών, η επέκταση του μειωμένου συντελεστή ΦΠΑ, η τρίμηνη παράταση του προγράμματος επιδότησης δόσεων δανείων για τα νοικοκυριά και το «κούρεμα» κατά 50% του φόρου στη συγκέντρωση κεφαλαίου.Στην ίδια κατηγορία περιλαμβάνεται και ρύθμιση για την επιδότηση του ηλεκτρικού ρεύματος, μέτρο το οποίο όπως έχει ανακοινωθεί θα εφαρμοστεί αναδρομικά από τον Σεπτέμβριο. Η επιδότηση ανέρχεται σε 30 ευρώ ανά μεγαβατώρα στους λογαριασμούς ηλεκτρικού ρεύματος, αφορά όλους τους καταναλωτές χαμηλής τάσης – νοικοκυριά και επιχειρήσεις- ανεξαρτήτως παρόχου (ΔΕΗ ή κάποιας άλλης ιδιωτικής εταιρείας) και η θα ισχύει για την κατανάλωση έως 300 κιλοβατώρων τον μήνα (δηλαδή η επιδότηση θα ανέρχεται σε 9 ευρώ μηνιαίως).

Πιο συγκεκριμένα, μέσα στην εβδομάδα θα νομοθετηθούν τα εξής:

 

Γονικές Παροχές: Αυξάνεται από τις 150.000 ευρώ στις 800.000 ευρώ το αφορολόγητο όριο των γονικών παροχών και των δωρεών σε συγγενείς της  πρώτης κατηγορίας (συζύγους, πρόσωπα που έχουν συνάψει σύμφωνο συμβίωσης, παιδιά, εγγόνια και γονείς). Εφόσον η αξία των γονικών δωρεών ή παροχών υπερβαίνει τις 800.000 ευρώ ανά φυσικό πρόσωπο θα επιβάλλεται φόρος με συντελεστή 10%. Σήμερα, η κλίμακα γονικών παροχών, δωρεών, κληρονομιών για συγγενείς πρώτου βαθμού έχει αφορολόγητο 150.000 ευρώ και στη συνέχεια επιβάλλεται φόρος με συντελεστή 1% για τα επόμενα 150.000 ευρώ, 5% για το τμήμα από 300.000 έως 600.000 ευρώ και 10% για αξία άνω των 600.000 ευρώ. Το αφορολόγητο όριο των 800.000 ευρώ αφορά τόσο ακίνητη περιουσία όσο και κινητή (μετοχές, ομόλογα, επιχειρήσεις, μετρητά).

Μείωση ΦΠΑ – τουριστικό πακέτο: Επεκτείνεται  έως τον Ιούνιο του 2022 η μείωση του συντελεστή ΦΠΑ από 24% σε 13% στις μεταφορές, τον καφέ και μη αλκοολούχα ποτά, τους κινηματογράφους και το τουριστικό πακέτο έως τον Ιούνιο του 2022.  Το μέτρο έληγε κανονικά στις 30 Σεπτεμβρίου 2021.

Μείωση ΦΠΑ – σχολές χορού- γυμναστήρια: Μειώνεται ο συντελεστής ΦΠΑ στα γυμναστήρια και τις σχολές χορού από το 24% σε 13%  από 1η Οκτωβρίου 2021  έως τον Ιούνιο του 2022.

Μείωση ΦΠΑ – ζωοτροφές: Μειώνεται ο συντελεστής ΦΠΑ των ζωοτροφών που προορίζονται για ζωική παραγωγή από το 13% στο 6%.

Μείωση φόρου: Μειώνεται κατά 50% ο φόρος στη συγκέντρωση κεφαλαίου από 1η Οκτωβρίου 2021.

Συνδρομητική τηλεόραση: Επεκτείνεται η  αναστολή πληρωμής τέλους συνδρομητικής τηλεόρασης έως τον Ιούνιο του 2022.

Πολιτισμός: Επεκτείνεται το πρόγραμμα επιδότησης κενών θέσεων στον πολιτισμό έως τον Δεκέμβριο 2021.

ΣΥΝ-ΕΡΓΑΣΙΑ: Επεκτείνεται το πρόγραμμα ΣΥΝ-ΕΡΓΑΣΙΑ έως τέλος του 2021.

Επιδότηση δόσεων στεγαστικών δανείων: Επεκτείνεται για τρεις μήνες το πρόγραμμα επιδότησης δανείων νοικοκυριών «Γέφυρα 1»  με κάλυψη 40% επί των δόσεων δανείων.

«Κούρεμα» έως 75% της επιστρεπτέας προκαταβολής: Μειώνεται το ποσοστό επιστροφής όλων των επιστρεπτέων προκαταβολών ανάλογα με την πτώση των ακαθάριστων εσόδων της επιχείρησης. Εφόσον έχει τηρηθεί η ρήτρα διατήρησης εργαζομένων που προβλεπόταν σε κάθε κύκλο επιστρεπτέας, επιστρέφεται:

α) Για επιχειρήσεις που έχουν κάνει έναρξη εργασιών πριν την 1η Ιανουαρίου 2019 και έχουν θετικά ακαθάριστα έσοδα το 2019:

 

–  το 25% εφόσον έχουν πτώση ακαθάριστων εσόδων το 2020 σε σχέση με το 2019 άνω του 70% και καταγράφουν ζημίες προ φόρων.

 

– το 33,3% εφόσον έχουν πτώση ακαθάριστων εσόδων το 2020 σε σχέση με το 2019 μεταξύ 30% και 70% και καταγράφουν ζημίες προ φόρων.

 

– Το 50% για τις λοιπές επιχειρήσεις

 

β)Για νέες επιχειρήσεις που έχουν κάνει έναρξη εργασιών μετά την 1η Ιανουαρίου 2019 ή είχαν μηδενικά ακαθάριστα έσοδα το 2019 επιστρέφεται:

 

– το 25% εφόσον έχουν πτώση ακαθάριστων εσόδων το 2020 σε σχέση με το 2019 (εφόσον είχαν καταγράψει θετικά ακαθάριστα έσοδα το 2019) άνω του 30% και καταγράφουν ζημίες προ φόρων.

 

– το 33,3% για τις λοιπές επιχειρήσεις.

ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ: 4 απαντήσεις

Μετά την επεξεργασία των δηλώσεων, που υποβλήθηκαν από τους πολίτες κατά την κτηματογράφηση, σε συνδυασμό με στοιχεία που συλλέχθηκαν από διάφορες υπηρεσίες και τα αποτελέσματα επιτόπιων εργασιών, ακολουθεί η Ανάρτηση των κτηματολογικών διαγραμμάτων και πινάκων. Με την Ανάρτηση δίνεται η δυνατότητα στους πολίτες και στο δημόσιο να ελέγξουν την ορθότητα της καταγραφής των δικαιωμάτων τους και την ορθή γεωγραφική απεικόνιση του ακινήτου τους και στην περίπτωση που δεν συμφωνούν να κάνουν αίτηση για διόρθωση ή ένσταση.

Πως θα ενημερωθείτε για τον τόπο και χρόνο Ανάρτησης

Όσοι έχουν υποβάλει Δήλωση κατά τη συλλογή δηλώσεων πριν από την έναρξη της Ανάρτησης, για κάθε δικαίωμα που δήλωσαν θα λάβουν στη διεύθυνση επικοινωνίας που έχουν δηλώσει, απόσπασμα από τους κτηματολογικούς πίνακες και τα διαγράμματα με σκοπό να ελέγξουν την ορθή καταγραφή του δικαιώματός τους και του ακινήτου στο οποίο αφορά και εφόσον χρειάζεται να προβούν σε ενέργειες.

Τι θα κάνετε αν δείτε λάθη

Ανάλογα με τη σοβαρότητα του σφάλματος ή της παράλειψης μπορεί να υποβληθεί Αίτηση διόρθωσης ή Ένσταση ή Αίτηση διόρθωσης Προδήλου σφάλματος. Αίτηση διόρθωσης προδήλου σφάλματος υποβάλλεται καθόλη τη διάρκεια της κτηματογράφησης και δεν εξαρτάται από το χρόνο Ανάρτησης των κτηματολογικών στοιχείων. Ως πρόδηλο σφάλμα θεωρείται ιδιαίτερα η λανθασμένη αναγραφή των στοιχείων του δικαιούχου, του είδους του δικαιώματος ή του τίτλου κτήσης.

Που γίνονται οι αναρτήσεις

Η Ανάρτηση των στοιχείων της κτηματογράφησης πραγματοποιείται στα κατά τόπους Γραφεία Κτηματογράφησης, στους αντίστοιχους Δήμους και Κοινότητες και δημοσιοποιείται μέσω των ΜΜΕ. Για πρώτη φορά, στην Ανάρτηση των 106 περιοχών θα δοθεί η δυνατότητα υποβολής ένστασης ηλεκτρονικά μέσω του Portal της Κτηματολόγιο ΑΕ. Τα κτηματολογικά διαγράμματα και πίνακες αναρτώνται για διάστημα δύο μηνών, ενώ για τους κατοίκους του εξωτερικού, το διάστημα είναι τέσσερις μήνες. Κατά περίπτωση επιτρέπεται η δίμηνη παράταση των παραπάνω προθεσμιών.

Τι γίνεται εάν δεν έχει υποβληθεί Δήλωση δικαιώματος

Η Ανάρτηση αφορά καταρχήν όσους έχουν υποβάλει Δήλωση και έχουν καταβάλει το πάγιο τέλος κτηματογράφησης. Όμως, και οι δικαιούχοι που για οποιοδήποτε λόγο δεν υπέβαλαν μέχρι τώρα Δήλωση και το ακίνητο ή το ποσοστό τους στο ακίνητο θα καταγραφεί ως «Αγνώστου ιδιοκτήτη» έχουν μία ακόμα ευκαιρία να καταγράψουν το δικαίωμά τους και το ακίνητο στο οποίο αφορά μέχρι την Ανάρτηση.

Η ανάκαμψη περνά απο τις τράπεζες

Ο ετήσιος ρυθμός ανόδου της συνολικής χρηματοδότησης του εγχώριου ιδιωτικού τομέα σημείωσε περαιτέρω επιβράδυνση τον Ιούλιο του 2010 και διαμορφώθηκε σε 2,0%, από 2,4% τον Ιούνιο του 2010 και 4,2% το Δεκέμβριο του 2009. Ειδικότερα, επιβράδυνση παρουσίασε ο ρυθμός ανόδου της χρηματοδότησης προς τις επιχειρήσεις και προς τους ιδιώτες ενώ σχεδόν αμετάβλητη παρέμεινε η πιστωτική επέκταση προς τους ελεύθερους επαγγελματίες. Επισημαίνεται ότι από τον Ιούνιο του 2010 οι ελεύθεροι επαγγελματίες, σύμφωνα και με τους κανόνες του Ευρωπαϊκού Συστήματος Λογαριασμών (ESA 95), δεν περιλαμβάνονται στις επιχειρήσεις αλλά ως ξεχωριστός υποτομέας. Η αλλαγή αυτή, που είναι καθαρά στατιστικής φύσης, δεν έχει επηρεάσει τους ρυθμούς της πιστωτικής επέκτασης. Η χρηματοδότηση προς τις εγχώριες επιχειρήσεις παρουσίασε τον Ιούλιο του 2010 θετική καθαρή ροή 161 εκατ. ευρώ (Ιούλιος 2009: 464 εκατ. ευρώ) και ο ετήσιος ρυθμός της πιστωτικής επέκτασης παρουσίασε επιβράδυνση σε σύγκριση με τον προηγούμενο μήνα (Ιούλιος 2010: 2,8%, Ιούνιος 2010: 3,1%, Δεκέμβριος 2009: 5,1%). Από την ανάλυση της χρηματοδότησης των επιχειρήσεων κατά κλάδο οικονομικής δραστηριότητας προκύπτει ότι τον επισκοπούμενο μήνα επιταχύνθηκε η πιστωτική επέκταση προς τον κλάδο των λοιπών χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων (Ιούλιος 2010: 8,7%, Ιούνιος 2010: -3,6%, Δεκέμβριος 2009: 5,8%) ενώ παρέμεινε στο ίδιο επίπεδο στους κλάδους του εμπορίου (Ιούλιος 2010: -1,8%, Ιούνιος 2010: -1,7%, Δεκέμβριος 2009: 4,2%) και των «λοιπών» κλάδων (Ιούλιος 2010: 5,0%, Ιούνιος 2010: 5,0%, Δεκέμβριος 2009: 10,4%). Αντίθετα, επιβράδυνση παρατηρήθηκε στο ρυθμό πιστωτικής επέκτασης προς τους κλάδους της γεωργίας (Ιούλιος 2010: 0,2%, Ιούνιος 2010: 1,0%, Δεκέμβριος 2009: 3,7%), της βιομηχανίας (Ιούλιος 2010: -2,2%, Ιούνιος 2010: -0,6%, Δεκέμβριος 2009: -3,5%), της ναυτιλίας (Ιούλιος 2010: 6,1%, Ιούνιος 2010: 6,8%, Δεκέμβριος 2009: 4,0%), των κατασκευών (Ιούλιος 2010: 1,0%, Ιούνιος 2010: 2,0%, Δεκέμβριος 2009: 2,7%), του τουρισμού (Ιούλιος 2010: 4,0%, Ιούνιος 2010: 4,2%, Δεκέμβριος 2009: 7,8%), του ηλεκτρισμού-φωταερίου-ύδρευσης (Ιούλιος 2010: 33,5%, Ιούνιος 2010: 36,4%, Δεκέμβριος 2009: 14,7%) αλλά και προς τον κλάδο των επικοινωνιών και μεταφορών πλην ναυτιλίας (Ιούλιος 2010: 16,5%, Ιούνιος 2010: 23,6%, Δεκέμβριος 2009: 25,5%). Η καθαρή ροή των δανείων προς ελεύθερους επαγγελματίες, αγρότες και ατομικές επιχειρήσεις ήταν θετική 55 εκατ. ευρώ τον επισκοπούμενο μήνα και ο δωδεκάμηνος ρυθμός ανόδου των δανείων αυτών παρέμεινε σχεδόν αμετάβλητος σε σύγκριση με τον προηγούμενο μήνα (Ιούλιος 2010: 2,7%, Ιούνιος 2010: 2,6%). Αρνητική κατά 258 εκατ. ευρώ ήταν η καθαρή ροή χρηματοδότησης προς τους ιδιώτες και τα μη κερδοσκοπικά ιδρύματα τον Ιούλιο του 2010, έναντι θετικής καθαρής ροής τον Ιούλιο του 2009 (383 εκατ. ευρώ). Ο ετήσιος ρυθμός της πιστωτικής επέκτασης προς τους ιδιώτες επιβραδύνθηκε περαιτέρω (Ιούλιος 2010: 1,1%, Ιούνιος 2010: 1,6%, Δεκέμβριος 2009: 3,1%). Αναλυτικότερα, η καθαρή ροή των στεγαστικών δανείων ήταν θετική 21 εκατ. ευρώ τον Ιούλιο του 2010 (Ιούλιος 2009: θετική καθαρή ροή 329 εκατ. ευρώ), ενώ o ετήσιος ρυθμός ανόδου τους επιβραδύνθηκε (Ιούλιος 2010: 1,9%, Ιούνιος 2010: 2,3%, Δεκέμβριος 2009: 3,7%). Στα καταναλωτικά δάνεια η καθαρή ροή ήταν αρνητική 279 εκατ. ευρώ (Ιούλιος 2009: θετική καθαρή ροή 116 εκατ. ευρώ), ενώ ο ετήσιος ρυθμός επέκτασης μειώθηκε σε σύγκριση με τον προηγούμενο μήνα (Ιούλιος 2010: -0,7%, Ιούνιος 2010: 0,4%, Δεκέμβριος 2009: 2,0%). Η καθαρή ροή των «λοιπών» δανείων προς τους ιδιώτες και τα ιδιωτικά μη κερδοσκοπικά ιδρύματα ήταν μηδενική τον Ιούλιο του 2010 (Ιούλιος 2009: καθαρή αρνητική ροή 63 εκατ. ευρώ) και ο ετήσιος ρυθμός μεταβολής τους αυξήθηκε σε 2,2% από 0,1% τον Ιούνιο του 2010 (Δεκέμβριος 2009: -1,1%).

Αξιοποίηση : Προχειρότητα ή....

Λίγες εβδομάδες μετά την εκλογική επικράτηση του ΠΑΣΟΚ έφτασε στο γραφείο του υπουργού Οικονομικών ένα κείμενο. Σε αυτό , γίνονταν μνεία για το ρόλο που θα μπορούσε να έχει η ακίνητη περιουσία στην προσπάθεια για δημοσιονομική εξυγίανση αλλά και για τα απαραίτητα βήματα που θα έπρεπε να γίνουν προκειμένου να γίνει η αξιοποίηση της. Πρώτη στη λίστα των προτεραιοτήτων η καταγραφή και ακολουθούσαν όλες οι εναλλακτικές λύσεις που ξεκινούσαν από εκποιήσεις και κατέληγαν σε μακροχρόνιες συμβάσεις παραχώρησης και σε εταιρίες επενδύσεων ακινήτων. Δυστυχώς, αυτή δεν ήταν η πρώτη κρούση για την ανάγκη αξιοποίησης της ακίνητης περιουσίας. Το καλοκαίρι του 2009 , το ΔΝΤ σε μία μελέτη του , είχε επισημάνει ότι το ελληνικό δημόσιο δεν είχε καταγράψει την αξία της ακίνητης περιουσίας στα επίσημα λογιστικά του έκανε μάλιστα λόγο για τις θετικές επιπτώσεις που θα είχε μία τέτοια πρωτοβουλία στην εικόνα των δημόσιων οικονομικών της χώρας. Δυστυχώς , οι επισημάνσεις αυτές , πέρασαν ουσιαστικά απαρατήρητες αφού οι μόνες αναφορές ήταν μία ομιλία κορυφαίου οικονομολόγου στις αρχές του προηγούμενου χρόνου και κάποιες υποσημειώσεις σε κείμενο της κεντρικής τράπεζας. Οι αποφάσεις. Παρά τις συνεχείς εξαγγελίες για την ανάγκη αξιοποίησης της ακίνητης περιουσίας του Δημοσίου, ουσιαστικά πέρασαν σχεδόν δέκα τέσσερεις μήνες για να γίνει η πρώτη επίσημη παρέμβαση.

Στα μέσα Δεκεμβρίου 2010, παραμονές Χριστουγέννων , η Διυπουργική Επιτροπή Αναδιαρθρώσεων και Αποκρατικοποιήσεων ασχολήθηκε με την αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας και αποφάσισε ότι : «Η ΔΕΕΑ έλαβε υπόψη τις εισηγήσεις της ομάδας εργασίας η οποία λειτουργεί με βάση τις κατευθύνσεις που έχει ορίσει, και στην οποία συμμετέχουν Γενικοί Γραμματείς των αρμόδιων υπουργείων και εκπρόσωποι φορέων για τη διαχείριση της ακίνητης περιουσίας του Δημοσίου (ΚΕΔ Α.Ε., ΕΤΑ Α.Ε. κ.α.), και προχώρησε σήμερα στις εξής συγκεκριμένες αποφάσεις: · Καταγραφή της ακίνητης περιουσίας του Δημοσίου. Δόθηκε εντολή στην Ειδική Γραμματεία Αποκρατικοποιήσεων και Αναδιαρθρώσεων του Υπουργείου Οικονομικών για την άμεση πρόσληψη ομάδας εξειδικευμένων συμβούλων με στόχο την καταγραφή, ποιοτική ανάλυση και επενδυτική διερεύνηση των ακινήτων του Δημοσίου, προκειμένου να υπάρξουν ολοκληρωμένα και αξιόπιστα στοιχεία για το σύνολο των ακινήτων του Δημοσίου που μπορούν να αξιοποιηθούν άμεσα. Ολοκλήρωση της καταγραφής: Ιούνιος 2011. · Αξιοποίηση του τέως αεροδρομίου του Ελληνικού. Με στόχο την επιτάχυνση της διαδικασίας αξιοποίησης του πρώην αεροδρομίου του Ελληνικού και με τη χρήση της διαδικασίας fast-track, αποφασίστηκε α) συγκρότηση φορέα ειδικού σκοπού ΕΛΛΗΝΙΚΟΝ Α.Ε στον οποίο περιέρχεται η διαχείρισή της, και β) η πρόσληψη χρηματοοικονομικών και τεχνικών συμβούλων για την αξιοποίηση της έκτασης. · Επιλογή και προώθηση αξιοποίησης συγκεκριμένων σημαντικών ακινήτων. Αποφασίστηκε η συγκρότηση Ομάδων Διοίκησης Έργου με τη συμμετοχή και εξειδικευμένων συμβούλων για την άρση των διοικητικών εμποδίων και την προώθηση αξιοποίησης συγκεκριμένων σημαντικών ακινήτων από τους υπεύθυνους φορείς (ΚΕΔ, ΕΤΑ/Ολυμπιακά Ακίνητα).». Στην συνέχεια γίνεται λόγος για « την αποφασιστικότητα της κυβέρνησης για συγκεκριμένες ενέργειες που θα επιτρέψουν για πρώτη φορά την καταγραφή και αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του Δημοσίου στη βάση ολοκληρωμένων σχεδίων, αξιοποιώντας και βελτιώνοντας σημερινές δομές, ξεπερνώντας την πολυδιάσπαση αρμοδιοτήτων και εγκαθιστώντας διαφανείς οριζόντιες διαδικασίες λήψης αποφάσεων για τη διαχείριση και διάθεση των ακινήτων του δημοσίου.»

Οι αποφάσεις προκάλεσαν θύελλα διαμαρτυριών από το σύνολο της αντιπολίτευσης που έκανε λόγο για εκποίηση της δημόσιας περιουσίας. Οι χριστουγεννιάτικές διακοπές έκαναν –όπως συνηθίζεται- τα πράγματα να ξεχαστούν . Και να σου η Τρόικα Παγκόσμιο ρεκόρ Και ήλθε η, περίφημη , συνέντευξη των εκπροσώπων της τρόικας, οι οποίοι -αν και από πολλούς αντιμετωπίστηκαν ως άσκηση πίεσης προς την Κυβέρνηση- στην πραγματικότητα επανέλαβαν όλα εκείνα που είχαν ανακοινωθεί πριν από δύο μήνες. Δεν είναι τυχαίο ότι η ανακοίνωση της επιτροπής δεν έθετε κανένα περιορισμό ούτε ως προς τον αριθμό ούτε ως προς τα προσδοκώμενα έσοδα από την «αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας.»

Φυσικά , ο θόρυβος που προκλήθηκε και οι δηλώσεις περί μη εκποίησης αλλά αξιοποίησης ήταν αναμενόμενος και για αυτό, δεν ήταν λίγοι εκείνοι, που παρομοίασαν την εμπλοκή των εκπροσώπων της τρόικας με τις κινήσεις αντιπερισπασμού που εφαρμόζονται στα πεδία των μαχών. Και ενώ , η κοινή γνώμη αναλώνονταν σε δηλώσεις και σχόλια εντυπωσιασμού, σημαντικά ερωτήματα που αφορούσαν τις αποφάσεις του Δεκεμβρίου όπου γίνονταν λόγος « για την άμεση πρόσληψη ομάδας εξειδικευμένων συμβούλων με στόχο την καταγραφή, ποιοτική ανάλυση και επενδυτική διερεύνηση των ακινήτων του Δημοσίου, προκειμένου να υπάρξουν ολοκληρωμένα και αξιόπιστα στοιχεία για το σύνολο των ακινήτων του Δημοσίου που μπορούν να αξιοποιηθούν άμεσα» . Στην ίδια σύσκεψη μάλιστα είχε τεθεί καταληκτική ημερομηνία για την « Ολοκλήρωση της καταγραφής: Ιούνιος 2011». Κανείς δεν ενδιαφέρονταν για το: ποιος , με ποιες διαδικασίες και με ποιες προδιαγραφές θα έκανε το τιτάνιο έργο της καταγραφής και διαμόρφωσης φακέλων για τα 70.000 ακίνητα που ως ιδιοκτήτης τους φέρεται το δημόσιο; Ακόμα και οι επαΐοντες που εμφανίζονταν στις τηλεοπτικές κάμερες ξεχνούσαν να επισημάνουν ότι η υλοποίηση ενός τέτοιου έργου σε διάστημα 6 μηνών θα ήταν ένα μοναδικό φαινόμενο στην παγκόσμια ιστορία της αγοράς ακινήτων. Ξεχνούσαν επίσης ότι δύο προσπάθειες που είχαν γίνει στο παρελθόν κατέληξαν σε αποτυχία. Φυσικά, την προηγούγούμενη εβδομάδα πήγε σε τράπεζες ένα έγγραφο το οποίο ζητούσε μέσα σε ελάχιστες εβδομάδες να καταθέσουν προτάσεις για την ΚΑΤΑΓΡΑΦΗ !

Όταν μάλιστα , η «αξιοποίηση» των ακινήτων του δημοσίου μετατράπηκε σε προϋπόθεση για την επιμήκυνση του χρέους κάθε φωνή προβληματισμού και αμφισβήτησης εξαφανίστηκε μπρος στην επιτυχή έκβαση της «μάχης». Ακόμα και οι πλέον επιφυλακτικοί και καχύποπτοι «υποτάχθηκαν» εμπρός στο «εθνικό συμφέρον» το οποίο όπως και οι εξοπλιστικές δαπάνες απαιτεί… συναίνεση αφού είναι υπεράνω «μικροκομματικών σκοπιμοτήτων».

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki