Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

realestatenews.gr

Εχουν 9.200 ακίνητα και θέλουν και άλλα

Περίπου 9.200 ακίνητα, συνολικής αξίας περί τα 7,6 δισ. ευρώ, βρίσκονται σήμερα στον έλεγχο των τεσσάρων «συστημικών τραπεζών», σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσιάζουν στα ενημερωτικά δελτία για την ανακεφαλαιοποίηση. Μεγάλο τμήμα των συγκεκριμένων ακινήτων αφορά δίκτυα υποκαταστημάτων τους, ενώ στο χαρτοφυλάκιο περιλαμβάνονται και εκατοντάδες εμπορικά ακίνητα και κτίρια γραφείων τα οποία περιήλθαν στην κατοχή τους από πλειστηριασμούς. Σύμφωνα με το ενημερωτικό δελτίο της Εθνικής Τράπεζας, στις 31/12/2012 ο όμιλος είχε στην κατοχή του 2.557 ακίνητα, από τα οποία 1.711 είναι κτίρια. Στην Τράπεζα Πειραιώς δεν συμπεριλαμβάνουν στον κατάλογο των 2.831 ακινήτων 45 ακίνητα τα οποία είναι ήδη προς πώληση (αξίας 18,5 εκατ. ευρώ). Το πλέον πολύτιμο, με βάση την αξία, ακίνητο του ομίλου Πειραιώς είναι το εμπορικό κέντρο Citylink (στο κτίριο του Μετοχικού Ταμείου Στρατού στο Σύνταγμα), αξίας 431 εκατ. ευρώ, ενώ ακολουθεί επενδυτικό οικόπεδο στη Λευκωσία που έχει εγγραφεί στα βιβλία της τράπεζας με αξία 82 εκατ. ευρώ. Στη δεκάδα περιλαμβάνονται και επενδυτικό ακίνητο στην Αίγυπτο, αξίας 26 εκατ., και αντίστοιχο ακίνητο στην Πάτρα (33 εκατ. ευρώ). Στο χαρτοφυλάκιο της Alpha Bank περιλαμβάνονται και 810 ακίνητα προς πώληση τα οποία προήλθαν από πλειστηριασμούς, εκ των οποίων τα 159 είναι οικόπεδα ή αγροτεμάχια και τα 651 κτίρια. Στην πρώτη δεκάδα των ακινήτων της Alpha Bank βρίσκονται μόνο κτίρια γραφείων (με ακριβότερα τα κτίρια που στεγάζουν τις κεντρικές υπηρεσίες), όλα στην Αθήνα.

Οι φόροι στα νοίκια γονατίζουν τους ιδιοκτήτες

Νέα κλίμακα με αυξημένους συντελεστές που θα φθάνουν μέχρι και 40% ή 45% για όσους αποκτούν εισοδήματα από ενοίκια ανεβάζοντας κατακόρυφα τη φορολογική τους επιβάρυνση.

Ειδικότερα στο υπουργείο Οικονομικών έχουν ανοίξει τη φορολογική βεντάλια και επεξεργάζονται εναλλακτικά σενάρια. Ειδικότερα,με βάση το σχέδιο που προωθεί το οικονομικό επιτελείο, η νέα κλίμακα που θα εφαρμοστεί για τα εισοδήματα από ενοίκια έχει ως εξής:

Ο συντελεστής 11% που ισχύει σήμερα για εισοδήματα έως 12.000 ευρώ ανεβαίνει στο 15%, με αποτέλεσμα η επιβάρυνση της πλειονότητας των ιδιοκτητών να αυξηθεί έως και 36%.

Ο συντελεστής 33% που επιβάλλεται σήμερα σε εισοδήματα από ενοίκια άνω των 12.000 ευρώ έως και 40.000 ευρώ, αυξάνεται στο 35%.

Θεσπίζεται νέος συντελεστής 40%, χωρίς να αποκλείεται να «κλειδώσει» και στο 45%, για το τμήμα εισοδήματος άνω των 40.000 ευρώ.

Το δημοσιονομικό όφελος που προκύπτει με την εφαρμογή της νέας κλίμακας για τα εισοδήματα από ακίνητα υπολογίζεται στα 250 εκατ. ευρώ, δηλαδή περίπου 100 εκατ. ευρώ από αυτά που προβλέπει για φέτος ο προϋπολογισμός.

Ανοιχτό παραμένει το θέμα εάν η νέα κλίμακα με τους αυξημένους συντελεστές εφαρμοστεί αναδρομικά για τα εισοδήματα από ενοίκια που απέκτησαν οι φορολογούμενοι το 2015.

Πάντως, η υπερμετρη φορολογική επιβάρυνση στα ακίνητα βγάζει στους δρόμους και τους ιδιοκτήτες.Η ΠΟΜΙΔΑ και τα σωματεία Ιδιοκτητών Ακινήτων Θεσσαλονίκης, Ηρακλείου Κρήτης και Β.Α. Προαστείων Αθηνών, εν όψει και της υποβολής των δηλώσεων φόρου εισοδήματος,  οργανώνουν συγκεντρώσεις των μελών τους με σκοπό τη διαμαρτυρία τους για τα νέα φορολογικά μέτρα, και την ενημέρωσή τους για τα τρέχοντα γενικότερα αλλά και τοπικά προβλήματα της ακίνητης ιδιοκτησίας, με συντονιστή τον πρόεδρο της ΠΟΜΙΔΑ κ. Στράτο Παραδιά και με το εξής πρόγραμμα:

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ: Την Παρασκευή, 26.2.2016 και ώρα 18.00 στην Αίθουσα του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης, οδός Αριστοτέλους 27.

ΧΑΛΑΝΔΡΙ: Τη Δευτέρα, 29.02.2016 και ώρα 6 μ.μ. στο χώρο συγκεντρώσεων του Ομίλου Αντισφαιρίσεως Χαλανδρίου, Γαρρητού 13.

ΗΡΑΚΛΕΙΟ ΚΡΗΤΗΣ: Την Πέμπτη, 10.3.2016 και ώρα 19.30 στην Αίθουσα του Εργατικού Κέντρου Ηρακλείου, Λεωφόρος Δημοκρατίας.

Προσοχή στη καταναλωση νερού

Σαρωτικοί θα είναι οι έλεγχοι της εφορίας σε όσους φορολογούμενους κληθούν για έλεγχο πόθεν έσχες . Ενδεικτικό της έντασης των νέων ελέγχων είναι κάποια από τα ζητούμενα στοιχεία όπως ο αριθμός υδροδότησης προκειμένου να διαπιστωθεί εάν για παράδειγμα, υπερβολικά επίπεδα κατανάλωσης νερού, οδηγούν σε ύπαρξη πισίνας! Στους ελέγχους θα καλείται να αναγράψει όλα τα περιουσιακά του στοιχεία προσκομίζοντας και κάθε σχετικό δικαιολογητικό που αποδεικνύει την ακρίβεια των υποβαλλόμενων στοιχείων (φερ' ειπείν: τίτλους ή συμβόλαια αγοράς ακίνητης περιουσίας) φής. Απο τον φορολογούμενο θα ζητηθούν στοιχεία για τους αριθμούς παροχής ηλεκτροδότησης και υδροδότησης των ιδιοχρησιμοποιούμενων κατοικιών (κύρια, εξοχική ή δευτερεύουσα για κάθε ελεγχόμενο έτος). Οι ελεγχόμενοι θα καλούνται επίσης να δηλώσουν τους αριθμούς σταθερής και κινητής τηλεφωνίας και τα χρήματα που δαπάνησαν για αυτούς. Θα καλούνται επιπλέον να δηλώνουν με λεπτομέρεια τις δαπάνες τους μέσω πιστωτικών καρτών καθώς τους αριθμούς των καρτών που διαθέτουν οι ίδιοι και μέλη της οικογένειάς τους, καθώς και τα ποσά γιοα αποπληρωμές χορηγηθέντων δανείων, τα ποσά των ασφαλίστρων που καταβάλουν για ασφαλιστικά προγράμματα ζωής, υγείας, συνταξιοδότησης και ακινήτων. Τα δίδακτρα για ιδιωτικά σχολεία κάθε μορφής εκπαίδευσης (για παράδειγμα επωνυμία σχολείου). Οι έλεγχοι αναμένεται να εστιάσουν, κατά προτεραιότητα, σε αυταπασχολούμενους και ελεύθερους επαγγελματίες, με ενδεχομένως πολύ χαμηλά δηλωθέντα εισοδήματα σε σύγκριση με τον (υπό διερεύνηση) τρόπο διαβίωσής τους.

Στο 15% το πρόστιμο και δόσεις

Τα σενάρια που διερευνώνται απο το υπουργείο Οικονομικών κινούνται στο πλαίσιο της ρύθμισης που έγινε πέρυσι για τους ημιυπαίθριους. Δηλαδή, θα γίνει «τακτοποίηση» και όχι «νομιμοποίηση». Μόνο που τα γνωστά εξοντωτικά ισχύοντα πρόστιμα ανέγερσης και διατήρησης, τα οποία επιβάλλονται μετά το 2003 βάσει του νόμου Τρίτση, θα περιοριστούν σημαντικά, προκειμένου να υπάρξει προσέλευση ιδιοκτητών. Σήμερα τα πρόστιμα ανέγερσης φτάνουν στο 30% της αντικειμενικής αξίας του αυθαιρέτου και διατήρησης στο 5% επίσης της αντικειμενικής. Η προσέλκυση ιδιοκτητών θα μπορούσε να επιτευχθεί μόνο αν το πρόστιμο ανέγερσης περιοριστεί πολύ κάτω από το 50%, επισημαίνουν αρμόδιοι παράγοντες του υπουργείου Οικονομικών, τονίζοντας ότι δεν τίθεται ζήτημα επιβολής προστίμου διατήρησης. Ενώ συζητείται να υπάρξει ειδική μέριμνα για αυθαίρετα που αποτελούν πρώτη κατοικία, καθώς και κλιμάκωση των προστίμων ανάλογα με την οικογενειακή κατάσταση και το οικογενειακό εισόδημα. Η εξόφληση δε του προστίμου θα γίνει σε δόσεις, καθώς και πάλι το ποσό θα είναι υψηλό, οπότε πρέπει να υπάρξει διευκόλυνση στην αποπληρωμή του. Το υπουργείο Οικονομικών δεν συζητάει σε καμία περίπτωση τακτοποίηση αυθαιρέτων σε δάση, αιγιαλό, παραλία, ρέματα και αρχαιολογικούς χώρους.

Επτά σωσίβια για να γλυτώσετε απο τα τεκμήρια

Πολλοί φορολογούμενοι πρέπει να βρουν τις κατάλληλες λύσεις προκειμένου να καλύψουν τη διαφορά που προκύπτει μεταξύ του πραγματικού εισοδήματός τους και του πιο υψηλού ποσού εισοδήματος που προσδιορίζουν τα τεκμήρια.

Αυτό μπορεί να γίνει με πολλούς τρόπους .Σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, ο φορολογούμενος μπορεί να καλύψει τυχόν προστιθέμενη διαφορά φορολογητέου εισοδήματος λόγω τεκμηρίων, αναγράφοντας στη φορολογική του δήλωση έως και 8 διαφορετικές κατηγορίες ποσών. Συγκεκριμένα, τα ποσά που πρέπει να δηλώσει ο φορολογούμενος για να καλύψει και να δικαιολογήσει την πρόσθετη διαφορά φορολογητέου εισοδήματος που προκύπτει λόγω των τεκμηρίων είναι:

1) Εισοδήματα και έσοδα που αποκτήθηκαν τα έτη προ του 2015, δεν ξοδεύτηκαν μέχρι τις 31-12-2014 και αναλώθηκαν εντός του 2015. Πρόκειται για τη μέθοδο κάλυψης τεκμηρίων μέσω "ανάλωσης κεφαλαίου παρελθόντων ετών"!

Με την "ανάλωση κεφαλαίου", οι φορολογούμενοι μπορούν να καλύψουν την όποια πρόσθετη διαφορά φορολογητέου εισοδήματος έχει προκύψει λόγω της εφαρμογής των τεκμηρίων, επικαλούμενοι εισοδήματα και έσοδα δηλωθέντα ακόμη και πριν από 10, 20 ή 30 χρόνια! Μπορούν ειδικότερα να ανατρέξουν στις φορολογικές δηλώσεις προηγούμενων συνεχόμενων ετών (όσων ετών θέλουν) και να προβούν στις ακόλουθες ενέργειες:

- Να αθροίσουν τα ποσά των πάσης φύσεως εισοδημάτων (από μισθούς, συντάξεις, ενοίκια, επιχειρήσεις, τόκους καταθέσεων, μερίσματα, υπεραξίες από πώληση μετοχών κ.λπ.) και τα ποσά των εσόδων από πωλήσεις περιουσιακών στοιχείων, τα οποία έχουν αναγράψει στις δηλώσεις των παρελθόντων ετών.

- Από το άθροισμα εισοδημάτων και εσόδων προηγούμενων ετών, που θα προκύψει, να αφαιρέσουν τα ποσά που ελήφθησαν υπόψη στις ίδιες φορολογικές δηλώσεις ως τεκμήρια διαβίωσης (για κατοικίες, ΙΧ αυτοκίνητα, πισίνες, σκάφη, υπηρετικό προσωπικό κ.λπ.) καθώς και τα ποσά που δήλωσαν στις ίδιες δηλώσεις ότι δαπάνησαν για να αποκτήσουν περιουσιακά στοιχεία (ακίνητα, ΙΧ αυτοκίνητα, σκάφη, κινητά αντικείμενα μεγάλης αξίας κ.λπ.).

Το καθαρό ποσό που θα προκύψει από τις παραπάνω μαθηματικές πράξεις είναι το "κεφάλαιο" των προηγούμενων ετών που μπορούν όλοι οι φορολογούμενοι να "σχηματίσουν" και να εμφανίσουν στην Εφορία ως προϊόν αποταμίευσης! Από κει και πέρα, σε κάθε περίπτωση, από το "κεφάλαιο" που θα σχηματιστεί με τον τρόπο αυτό, ο φορολογούμενος μπορεί να χρησιμοποιήσει ένα μέρος για να καλύψει την πρόσθετη διαφορά εισοδήματος που του προσδιορίζουν τα τεκμήρια στη φετινή του δήλωση. Μπορεί δηλαδή να ισχυριστεί ότι η πρόσθετη διαφορά τεκμαρτού εισοδήματος της φορολογικής του δήλωσης καλύφθηκε με "ανάλωση" ενός μέρους του "κεφαλαίου" το οποίο τού περίσσεψε από τα προηγούμενα έτη.

Η καταγραφή όλων των παραπάνω ποσών (εισοδημάτων, δαπανών, καθαρού κεφαλαίου) μπορεί να γίνει χειρόγραφα σε ένα απλό φύλλο χαρτιού ή ηλεκτρονικά σε πρόγραμμα EXCELL, με την μορφή ενός πίνακα εσόδων, δαπανών και καθαρού "κεφαλαίου". Τα ποσά που θα αναγραφούν στον πίνακα αυτό θα πρέπει να αποδεικνύονται από τα δεδομένα των φορολογικών δηλώσεων των παρελθόντων ετών που θα επικαλεστεί ο φορολογούμενος. Δηλώσεις παρελθόντων ετών ο φορολογούμενος μπορεί να βρει στον λογαριασμό του στο σύστημα ΤΑΧΙSNET όπου είναι καταχωρημένα σε ηλεκτρονική μορφή τα έντυπα Ε1 που έχουν υποβληθεί για τα εισοδήματα των ετών 2002-2014 (οικονομικά έτη 2003-2015).

2) Πραγματικά εισοδήματα τα οποία αποκτήθηκαν το 2015 από τον ίδιο το φορολογούμενο, τη σύζυγό του και τα εξαρτώμενα μέλη του και τα οποία απαλλάσσονται από το φόρο ή φορολογούνται με ειδικό τρόπο. Ως τέτοια εισοδήματα θεωρούνται η αποζημίωση λόγω απόλυσης από την εργασία, τα επιδόματα ανεργίας, το Ε.Κ.Α.Σ., τα κέρδη από μετοχές και αμοιβαία κεφάλαια, οι τόκοι από REPOS, έντοκα γραμμάτια και ομόλογα του Ελληνικού Δημοσίου, οι τόκοι από καταθέσεις στις τράπεζες, τα επιδόματα επικινδυνότητας κ.λπ..

3) Χρηματικά ποσά που δεν θεωρούνται εισόδημα κατά τις ισχύουσες διατάξεις και αποκτήθηκαν από το φορολογούμενο. Τέτοια ποσά είναι για παράδειγμα το εφάπαξ που έλαβε ο φορολογούμενος ως συνταξιούχος, μια αποζημίωση που εισέπραξε από την ασφαλιστική του εταιρεία κ.λπ.

4) Κάθε έσοδο ή τίμημα που εισέπραξε ο φορολογούμενος εντός του 2015 από την πώληση περιουσιακών στοιχείων του. Ως έσοδα από την πώληση περιουσιακών στοιχείων λαμβάνονται υπόψη τα ποσά που εισέπραξε ο φορολογούμενος από την πώληση ακινήτων, αυτοκινήτων, κινητών πραγμάτων συνολικής αξίας άνω των 10.000 ευρώ, μετοχών, ομολόγων, εντόκων γραμματίων μεριδίων αμοιβαίων κεφαλαίων και άλλων κινητών αξιών. Από το τίμημα πώλησης που εισπράχθηκε εντός του 2015 αφαιρείται το κόστος απόκτησης, δηλαδή το τίμημα που καταβλήθηκε σε κάποιο προηγούμενο έτος για την αγορά του περιουσιακού στοιχείου. Εάν το κόστος απόκτησης του πωληθέντος εντός του 2015 περιουσιακού στοιχείου θεωρείτο "τεκμήριο" την χρονιά κατά την οποία αποκτήθηκε και ο φορολογούμενος επικαλείται ανάλωση κεφαλαίου του έτους εκείνου, τότε το τίμημα το οποίο καταβλήθηκε τη χρονιά εκείνη για την απόκτησή του δεν θα πρέπει να αφαιρείται από το τίμημα στο οποίο πωλήθηκε εντός του 2015 και θα πρέπει να λαμβάνεται υπόψη ολόκληρο το ποσό του τιμήματος για την κάλυψη της πρόσθετης διαφοράς εισοδήματος.

Για να αποδείξει ο φορολογούμενος την είσπραξη ποσού από την πώληση περιουσιακού του στοιχείου πρέπει να έχει στη διάθεσή του και να προσκομίσει, εφόσον του ζητηθεί, κυρωμένο αντίγραφο συμβολαίου ή προσυμφώνου ή βεβαίωση του συμβολαιογράφου από τα οποία προκύπτουν τα χρηματικά ποσά που εισέπραξε. Για αγοραπωλησία αυτοκινήτων μεταξύ ιδιωτών αρκεί μία υπεύθυνη δήλωση του ν. 1599/1986 από τους δύο συναλλασσόμενους.

5) Χρηματικά ποσά σε συνάλλαγμα που εισήγαγε στην Ελλάδα ο φορολογούμενος το 2015, εφόσον η απόκτησή τους στο εξωτερικό δικαιολογείται. Για την απόδειξη των ποσών αυτών απαιτείται το πρωτότυπο παραστατικό που εκδίδει κάθε τράπεζα όταν εισάγονται χρηματικά κεφάλαια από το εξωτερικό. Μεταξύ των παραστατικών περιλαμβάνεται και η μοναδική βεβαίωση αγοράς συναλλάγματος.

6) Δάνεια που έλαβε ο φορολογούμενος εντός του 2015 από τράπεζες, συγγενείς ή τρίτους. Η σύναψη δανείου αποδεικνύεται από συμβολαιογραφικό ή ιδιωτικό έγγραφο που έχει χαρτοσημανθεί και έχει βέβαιη ημερομηνία για τη συνομολόγηση του δανείου. Από την ημερομηνία πρέπει να προκύπτει ότι το δάνειο ελήφθη εντός του 2015 και πριν από την πραγματοποίηση της δαπάνης αγοράς περιουσιακού στοιχείου που πρόκειται να δικαιολογηθεί.

7) Ποσά που εισέπραξε το 2015 ο φορολογούμενος είτε από δωρεές είτε από γονικές παροχές. Για να αποδείξει ο φορολογούμενος ότι εισέπραξε εντός του 2015 τέτοια ποσά, θα πρέπει να έχει στη διάθεσή του (ώστε εάν χρειαστεί να μπορεί να προσκομίσει στις φορολογικές αρχές) σχετικό πιστοποιητικό του αρμοδίου προϊσταμένου ΔOY από το οποίο προκύπτει ότι η δωρεά ή η γονική παροχή έγινε πριν από την 31η-12-2015.

8) Κέρδη από λαχεία, ΠPOΠO, ΛOTTO, TZΟKEP, Προκαθορισμένο Στοίχημα κ.λπ. τυχερά παιχνίδια του Ο.Π.Α.Π. Τα ποσά των κερδών από τυχερά παιχνίδια του ΟΠΑΠ λαμβάνονται υπόψη εφόσον αφαιρεθεί η δαπάνη του φορολογούμενου για την αγορά του κουπονιού ή του δελτίου ή του λαχείου που κέρδισε. Για να αποδειχθεί η είσπραξη κέρδους από τυχερό παιχνίδι του ΟΠΑΠ ή λαχείο θα πρέπει ο φορολογούμενος να έχει στη διάθεσή του τη σχετική βεβαίωση από τον O.Π.A.Π. ή από την εταιρία που διενεργεί τις κληρώσεις των Λαχείων.

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki