Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

realestatenews.gr

Το ΣτΕ για το χαράτσι

Δημοσιεύθηκε η απόφαση υπ' αριθμόν 1972/2012 του Συμβούλιου της Επικρατείας, που όπως είχε γίνει γνωστό ήδη από την διάσκεψη της Ολομέλειας τον περασμένο Μάρτιο, κρίνει συνταγματικό το «χαράτσι» στα ακίνητα, αλλά απαγορεύει την διακοπή της ηλεκτροδότησής τους αν αυτό δεν πληρωθεί, ως αντισυνταγματική. Η Ολομέλεια του ΣτΕ, υπό τον πρόεδρο του ανώτατου ακυρωτικού δικαστηρίου Παναγιώτη Πικραμμένο, είχε συνεδριάσει στις 2 Δεκεμβρίου 2011 για να εξετάσει λόγω σπουδαιότητας σε πλήρη σύνθεση αίτηση πολίτη, η οποία στρεφόταν κατά του υπουργού Οικονομικών. Ο πολίτης ζητούσε από το δικαστήριο «να ακυρωθεί η υπ' αριθ. ΠΟΛ.1211/10.10.2011 απόφαση του Αναπληρωτού Υπουργού των Οικονομικών (ΦΕΚ 2298 Β΄/13-10-2011)», δηλαδή το έκτακτο ειδικό τέλος ηλεκτροδοτούμενων δομημένων επιφανειών, που κλήθηκε να πληρώσει με το λογαριασμό της ΔΕΗ με την απειλή της διακοπής του ρεύματος. Το δικαστήριο δέχθηκε εν μέρει μόνο την αίτηση. Έτσι για το ίδιο το χαράτσι έκρινε ότι προκειμένου να αντιμετωπιστεί το δημοσιονομικό έλλειμμα της χώρας η καταβολή του - εκτάκτως και προσωρινώς - είναι συνταγματικά ανεκτή. Ακύρωσε όμως την υπουργική απόφαση ως προς το σκέλος του τιμωρητικού μέτρου της διακοπής του ηλεκτρικού ρεύματος, με το σκεπτικό ότι η εν λόγω ρύθμιση είναι ανίσχυρη και μη εφαρμοστέα ως αντισυνταγματική.

Ληστρικοί φόροι

Για ληστρική φορολόγηση των ακινήτων καταγγέλουν την Κυβέρνηση οι μεσίτες . Όπως επισημαίνουν οι συνέπειες από τους υπέρμετρους φόρους είναι:

• αναβλητικότητα σε πιθανούς αγοραστές - επενδυτές ακινήτων

• καταθέσεις - επενδύσεις τοποθετούνται σε άλλες χώρες

• αδυναμία σε ιδιοκτήτες με χαμηλό εισόδημα να ανταποκρίνονται στην πληρωμή φόρων

• είναι άδικο και παρανοϊκό να πληρώνουν πολλοί ιδιοκτήτες μεγαλύτερο φόρο εισοδήματος επειδή δυστυχώς ήταν άτυχοι που δεν έβγαλαν τα χρήματα στο εξωτερικό ή είναι κατατεθειμένα σε κάποια ελληνική τράπεζα.

Η Ομοσπονδία μεσίτων προτείνει την φορολόγηση των ακινήτων βάσει των εσόδων που αποφέρουν, και να διαμορφώνονται βάση των εξής παραμέτρων :

• Εισόδημα ( συνταξιούχοι , μισθωτοί, υπάλληλοι κα)

• Δάνεια (πόσο πληρώνει για το δάνειο και τι ποσό δανείου είναι)

• Χρήση ακινήτου ( αποθήκη-υπόγεια –αγροτική γη-βοσκότοπος κα)

• Τι είδος ακινήτου είναι (διατηρητέο, προς απαλλοτρίωση, δεσμευμένο από το Δήμο κα)

Ειδικότερα προτείνονται στη Κυβέρνηση τα εξής:

• Να μειώσει τις αντικειμενικές αξίες και να καταργήσει τους συντελεστές εμπορικότητας

• Να καταργήσει τα τεκμήρια διαβίωσης με κριτήριο την κατοχή ακινήτων

• Να μειωθεί ο φόρος μεταβίβασης στο 5% και να επανέλθει ο φόρος υπεραξίας, όπως ισχύει σε όλη την Ευρώπη, με κλίμακα ανάλογη με την αξία του ακινήτου και η μείωση αυτού του φόρου να είναι ιδιαίτερα μεγάλη σε: o Αγορά διατηρητέων ακινήτων o Αγορά ακινήτων σε παραμεθόριες περιοχές o Αγορά ακινήτων που αποδεδειγμένα χρηματοδοτείται από την αμέσως προηγηθείσα πώληση ενός άλλου ακινήτου o Αγορά αγροτικής γης o Αγορά εκτάσεων που πρόκειται να ανεγερθούν επαγγελματικοί τουριστικοί χώροι. o Αγορά ξενοδοχείων – τουριστικών καταλυμάτων

• Να συνεχίσει να υπάρχει απαλλαγή του φόρου μεταβίβασης για αγορά πρώτης κατοικίας, και να υπάρξει απαλλαγή του φόρου μεταβίβασης για αγορά πρώτης επαγγελματικής στέγης

• Να μην βγαίνουν στον πλειστηριασμό ακίνητα που συνδέονται με χρέη από πιστωτικές κάρτες και καταναλωτικά δάνεια , είτε για τους ιδιοκτήτες είτε για τους εγγυητές. • Να μειωθούν τα τέλη μεταγραφής – προσημείωσης και υποθήκης στα υποθηκοφυλακεία – κτηματολογικά γραφεία

• Φόρος μεγάλης ακίνητης περιουσίας (ΦΜΑΠ). Ο φόρος αυτός αποτελεί σημαντικό πλήγμα στην κτηματαγορά, στην οικοδομή αλλά και στην οικονομία γενικότερα. Θα πρέπει να αυξηθούν τα αφορολόγητα όρια και να αλλάξουν οι κλίμακες ώστε να αφορά μόνον την πραγματικά μεγάλη ακίνητη ιδιοκτησία, και όχι τη μεσαία ή τη μικρή, διαφορετικά το ακίνητο θα καταστεί ανεπιθύμητο αγαθό, που ουδείς θα θέλει να έχει στην κατοχή του. Ιδιαίτερα θα πρέπει να απαλλαγούν τα διατηρητέα ακίνητα που δεν έχουν επισκευαστεί, τα υπό απαλλοτρίωση και γενικότερα όσα δεν αποδίδουν εισόδημα όπως γίνεται στα περισσότερα ευρωπαϊκά κράτη.

• Να δίνεται άμεσα VISA για 5 έτη σε όσους πραγματικά επενδύουν σε ακίνητα στη χώρα μας, όπως κάνει και η Μεγάλη Βρετανία.

Σε όλη την Ελλάδα αντικειμενικές

Σε όλη την Ελλάδα θα επεκταθεί το αντικειμενικό σύστημα καθώς αυτό είναι απαραίτητο προκειμένου το Δημόσιο να φορολογήσει τα εκτός σχεδίου οικόπεδα και αγροτεμάχια . Δηλαδή τα παραπάνω ακίνητα θα πρέπει να αποκτήσουν αντικειμενική αξία. Σε πρώτη φάση αναμένεται να συσταθούν επιτροπές σε όλους τους νομούς της χώρας προκειμένου να προσδιορίσουν τις αντικειμενικές αξίες των ακινήτων που βρίσκονται εκτός συστήματος. Το έργο αυτό είναι ιδιαίτερα δύσκολο, δεδομένου ότι δεν υπάρχουν πρόσφατα στοιχεία αγοραπωλησιών. Οι τελευταίες αγοραπωλησίες έγιναν το 2009 σε μία περίοδο όπου ακόμα οι τιμές των ακινήτων βρίσκονταν σε ιδιαίτερα υψηλά επίπεδα. Οι τιμές της εποχής εκείνης δεν έχουν καμία σχέση με το σήμερα αναφέρουν στελέχη του υπουργείου Οικονομικών και γι’ αυτό τον λόγο το έργο της εφαρμογής των αντικειμενικών αξιών κρίνεται ως ιδιαίτερα δύσκολο. Επίσης αρκετοί ιδιοκτήτες τέτοιων ακινήτων θα πρέπει να υποβάλλουν από την αρχή το έντυπο Ε9 προκειμένου να δηλώσουν την ακριβή θέση των ακινήτων τους.

Πως θα γλυτώσετε τεκμήρια

Για εισοδήματα που αποκτώνται ή δαπάνες απόκτησης περιουσιακών στοιχείων που πραγματοποιούνται από την 1-1-2010 και μετά, η προστιθέμενη διαφορά τεκμηρίων καλύπτεται ή περιορίζεται μεταξύ άλλων, με «ανάλωση κεφαλαίου» προηγούμενων ετών, το οποίο αποδεδειγμένα έχει φορολογηθεί ή νόμιμα έχει απαλλαγεί από τον φόρο. Για τον προσδιορισμό του «κεφαλαίου» κάθε έτους, αθροίζονται τα πραγματικά εισοδήματα που έχουν φορολογηθεί ή νόμιμα απαλλαγεί από τον φόρο, τα χρηματικά ποσά που έχουν αποκτηθεί αλλά δεν θεωρούνται εισόδημα, τα χρηματικά ποσά που προέρχονται από την πώληση περιουσιακών στοιχείων, από την εισαγωγή χρηματικών κεφαλαίων από το εξωτερικό, από δάνεια, δωρεές, γονικές παροχές κ.λπ., καθώς και οποιοδήποτε άλλο ποσό, το οποίο αποδεδειγμένα έχει εισπραχθεί. Από το άθροισμα όλων αυτών των ποσών εισοδημάτων και εσόδων, αφαιρούνται οι αντικειμενικές δαπάνες ή τεκμήρια διαβίωσης για κατοικίες, ΙΧ, σκάφη, πισίνες, υπηρετικό προσωπικό και δίδακτρα ιδιωτικών σχολείων, καθώς, επίσης, οι δαπάνες που πραγματοποιήθηκαν για την απόκτηση περιουσιακών στοιχείων, για δωρεές ή γονικές παροχές χρηματικών ποσών και για την αποπληρωμή δανείων. Το ποσό που απομένει μετά την αφαίρεση των παραπάνω δαπανών, είναι το «μη αναλωθέν κεφάλαιο» που μπορεί να επικαλεστεί ο φορολογούμενος. Με τις ισχύουσες διατάξεις, δεν προβλέπεται χρονικός περιορισμός για την κάλυψη των τεκμηρίων με «ανάλωση κεφαλαίου». Συνεπώς, για την κάλυψη τεκμηρίων μπορεί να γίνει επίκληση «ανάλωσης κεφαλαίου» οσονδήποτε προηγούμενων ετών (δηλαδή 5, 10, 20, 25 ή ακόμη και 30 ετών), εφόσον βέβαια είναι δυνατό να διασταυρωθούν οι σχετικοί ισχυρισμοί του φορολογουμένου με τα στοιχεία που τηρούνται στις εφορίες.

Περιμένουν 3 δισ. απο το νέο χαράτσι

Εξαιρετικά επαχθές θα είναι το νέο ενιαίο τέλος που θα επιβληθεί στα ακίνητα από την 1-1-2013, στη θέση του υφιστάμενου ΕΕΤΗΔΕ (εισπράττεται μέσω ΔΕΗ) και του ΦΑΠ, καθώς για τον υπολογισμό του φόρου θα υπολογίζονται όχι μόνο τα ηλεκτροδοτούμενα κτήρια, αλλά το σύνολο των ακινήτων, ακόμα και τα αγροτεμάχια, ενώ θα έχει και χαμηλό αφορολόγητο όριο. Προκειμένου να εφαρμοστεί και να αποδώσει το νέο σύστημα φορολόγησης των ακινήτων, το υπουργείο Οικονομικών επιταχύνει τις διαδικασίες για τη λειτουργία του Περιουσιολογίου, ενώ παράλληλα ετοιμάζει την επέκταση των αντικειμενικών αξιών των ακινήτων σε όλη χώρα. Τουλάχιστον υπάρχει η διαβεβαίωση από το ΥΠΟΙΚ ότι δεν θα αυξηθούν άμεσα οι αντικειμενικές αξίες των ακινήτων, που θα επιβάρυναν ακόμα περισσότερο τους ιδιοκτήτες ακινήτων, καθώς πείστηκε η τρόικα να υπαναχωρήσει από το σχετικό όρο του μνημονίου.

Με την εφαρμογή του Περιουσιολογίου, θα καταχωρηθεί σε κάθε φορολογούμενο η ακίνητη περιουσία και με βάση την αντικειμενική της αξία θα υπολογίζεται ο φόρος, ενώ θα παρακολουθούνται και οι μεταβολές στην περιουσιακή κατάσταση. Σύμφωνα με πληροφορίες, το επικρατέστερο σχέδιο του υπουργείου Οικονομικών προβλέπει την αντικατάσταση του ΕΕΤΗΔΕ, που σήμερα επιβάλλεται μέσω των λογαριασμών της ΔΕΗ και του Φόρου Ακίνητης Περιουσίας, από ένα νέο ενιαίο φόρο, όπως άλλωστε έχει υποσχεθεί προεκλογικά η κυβέρνηση, πλην όμως η αλλαγή του φόρου δεν σημαίνει και ελάφρυνση των νοικοκυριών. Ο νέος φόρος θα ενσωματώσει το Εκτακτο Ειδικό Τέλος Ηλεκτροδοτούμενων Δομημένων Επιφανειών, που επιβάλλεται μόνο στα κτίσματα που ηλεκτροδοτούνται, καθώς και το Φόρο Ακίνητης Περιουσίας, ο οποίος επιβαρύνει κτίσματα και οικόπεδα εντός σχεδίου πόλεως. Ομως το σχέδιο του ΥΠΟΙΚ προβλέπει ότι ο νέος φόρος θα επιβάλλεται επίσης και σε ακίνητα που σήμερα απαλλάσσονται, όπως είναι οι αγροί, τα αγροτεμάχια και οι λοιπές εκτός σχεδίων πόλεων ή οικισμών εκτάσεις γης. Θα εξαιρούνται μόνο οι αγροτικές εκτάσεις οι οποίες ανήκουν και καλλιεργούνται από κατά κύριο επάγγελμα αγρότες. Η όποια αντικειμενική αξία των αγροτεμαχίων, θα προστίθεται στην αντικειμενική αξία των άλλων ακινήτων που τυχόν έχει ο φορολογούμενος και θα φορολογείται για το σύνολο της περιουσίας.

Επίσης το αφορολόγητο από το νέο φόρο θα είναι χαμηλό και θα οριστεί στις 100.000 ευρώ και η επιβάρυνση θα κλιμακώνεται ανάλογα με την αξία της περιουσίας, που θα εκτιμά η εφορία.Τα προσδοκώμενα έσοδα από το νέο φόρο υπολογίζονται σε 3 δισ. ευρώ

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki