Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

realestatenews.gr

Τα προικίζουν για να τα πάρουν

Την άμεση νομιμοποίηση των αυθαιρέτων ακινήτων του ΟΣΕ, αλλά και την ευκολότερη αξιοποίηση της ακίνητης σιδηροδρομικής περιουσίας προβλέπει το πολυνομοσχέδιο. Ταυτόχρονα, εισάγονται ρυθμίσεις για τα λατομεία με στόχο τη διευκόλυνση της λατομικής δραστηριότητας. Πιο εύκολη η αξιοποίηση των σιδηροδρομικών ακινήτων Νομιμοποίηση με διαδικασίες εξπρες αυθαίρετων σιδηροδρομικών κτισμάτων προβλέπει το πολυνομοσχέδιο. Ειδικότερα: σε κτίρια, εγκαταστάσεις και χρήσεις που εξυπηρετούν τη σιδηροδρομική υποδομή και λειτουργία, εφαρμόζονται οι παρακάτω διατάξεις:

1. Κτίρια, εγκαταστάσεις και χρήσεις που εξυπηρετούν τη σιδηροδρομική υποδομή και λειτουργία και οι οποίες έχουν ανεγερθεί ή εγκατασταθεί προ της 30.11.1955 επί των ακινήτων που διαχειρίζεται η ΓΑΙΑΟΣΕ, θεωρούνται νομίμως υφιστάμενες. Σχετικά εκδίδεται βεβαίωση της ΓΑΙΑΟΣΕ Α.Ε.

3.Αυθαίρετες κατασκευές και χρήσεις που εξυπηρετούν τη σιδηροδρομική υποδομή και λειτουργία και οι οποίες έχουν ανεγερθεί ή εγκατασταθεί προ της 1.1.1983 επί των ακινήτων που διαχειρίζεται η ΓΑΙΑΟΣΕ, εξαιρούνται οριστικά από την κατεδάφιση κατά τη διαδικασία του ν. 4178/2013 (Α’ 174). Για την υπαγωγή υποβάλλονται μόνον τα δικαιολογητικά των περιπτώσεων 1, 4 5 και 7 του άρθρου 11 του ν. 4178/2013, καθώς και αποτύπωση των κατόψεων του κτιρίου ή της ιδιοκτησίας.

3. Με την επιφύλαξη των όσων ορίζονται παρακάτω στην υποπερίπτωση

4. της παρούσας, αυθαίρετες κατασκευές και χρήσεις που εξυπηρετούν τη σιδηροδρομική υποδομή και λειτουργία και οι οποίες έχουν ανεγερθεί ή εγκατασταθεί μετά την 1.1.1983 και προ της 28.7.2011 επί των ακινήτων που διαχειρίζεται η ΓΑΙΑΟΣΕ, υπάγονται σε αναστολή ή εξαίρεση από την κατεδάφιση κατά τις διατάξεις του ν. 4178/2013. Για την υπαγωγή υποβάλλονται μόνον τα δικαιολογητικά των περιπτώσεων 1, 4, 5 και 7 του άρθρου 11 του ν. 4178/2013, καθώς και αποτύπωση των κατόψεων του κτιρίου ή της ιδιοκτησίας.

5. Υπέργειες και υπόγειες κατασκευές, όπως ενδεικτικά γέφυρες, επιχώματα και ορύγματα ανοικτής εκσκαφής, που αποτελούν τμήμα της σιδηροδρομικής υποδομής, θεωρούνται νομίμως υφιστάμενες, εφόσον έχουν κατασκευαστεί με δημόσιο διαγωνισμό ή έχουν κατασκευαστεί από τον «ΟΣΕ Α.Ε.» ή την «ΕΡΓΑ ΟΣΕ Α.Ε.» με αυτεπιστασία.

Στις περιπτώσεις αυτές, η έγκριση των μελετών εφαρμογής επέχει θέση έγκρισης δόμησης και άδειας δόμησης. Η σύνδεση των εγκαταστάσεων αυτών με τα πάσης φύσεως δίκτυα, όπως ενδεικτικά ύδρευσης, ηλεκτροφωτισμού και αποχέτευσης, γίνεται ύστερα από βεβαίωση του «ΟΣΕ Α.Ε.» ή της «ΕΡΓΑ ΟΣΕ Α.Ε.» ότι τα έργα εκτελέστηκαν σύμφωνα με την εγκεκριμένη μελέτη.

Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων που δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως ύστερα από την έκδοση της απόφασης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σχετικά με ζητήματα κρατικών ενισχύσεων του ΟΣΕ σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 93, 107, 108 και 109 της Συνθήκης για τη Λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, μπορεί να μεταβιβαστεί το σύνολο της ακίνητης περιουσίας που ανήκει στον ΟΣΕ, συμπεριλαμβανομένων των ακινήτων της σιδηροδρομικής υποδομής, αυτοδικαίως κατά κυριότητα στο Δημόσιο. Η μεταβίβαση των ακινήτων πραγματοποιείται αυτοδικαίως χωρίς άλλη διατύπωση από τη δημοσίευση της προηγούμενης απόφασης. Μετά την ανωτέρω μεταβίβαση, το Δημόσιο, με τις αρμόδιες εκάστοτε υπηρεσίες, οργανισμούς ή εταιρίες, μεριμνά για την επέκταση του σιδηροδρομικού δικτύου, που αποτελεί την Εθνική Σιδηροδρομική Υποδομή, αποκτώντας τα αναγκαία προς τούτο ακίνητα κατά κυριότητα και διαθέτοντας τα για τον ανωτέρω σκοπό.

Εκκρεμείς διαδικασίες κήρυξης αναγκαστικής απαλλοτρίωσης ακινήτων υπέρ ΟΣΕ με τη δημοσίευση της ανωτέρω απόφασης συνεχίζονται και ολοκληρώνονται υπέρ του Δημοσίου Ακίνητα κεντρικών σιδηροδρομικών σταθμών Για την ανάπτυξη και αξιοποίηση των ακινήτων των κεντρικών σιδηροδρομικών σταθμών, καθορίζονται όροι και περιορισμοί δόμησης κατά τις εξής ειδικότερες διακρίσεις:

α. Σιδηροδρομικά ακίνητα εντός αστικών περιοχών:

(i) Ως σιδηροδρομικά ακίνητα εντός αστικών περιοχών χαρακτηρίζονται τα εκτός σχεδίων πόλεων και εκτός ορίων οικισμών ακίνητα κεντρικών σιδηροδρομικών σταθμών, τα οποία είτε περικλείονται από εγκεκριμένα σχέδια πόλεως ή πολεοδομικές μελέτες, είτε εμπίπτουν σε περιοχές εντός εγκεκριμένων Γενικών Πολεοδομικών Σχεδίων (Γ.Π.Σ.) ή Σχεδίων Χωρικής και Οικιστικής Οργάνωσης Ανοικτών Πόλεων (Σ.Χ.Ο.Ο.Α.Π.) οι οποίες προορίζονται για πολεοδόμηση.

(ii) Για τα ακίνητα των κεντρικών σιδηροδρομικών σταθμών εφαρμόζονται ο συντελεστής δόμησης και η κάλυψη που ισχύουν για τις όμορες εντός σχεδίου πόλεως περιοχές ή, προκειμένου περί ακινήτων που εμπίπτουν εντός περιοχών προς πολεοδόμηση, ο μέσος συντελεστής δόμησης που ορίζεται από το οικείο Γ.Π.Σ. ή Σ.Χ.Ο.Ο.Α.Π. για την περιοχή ή πολεοδομική ενότητα στην οποία εντάσσεται το ακίνητο. Εάν σε περισσότερες όμορες περιοχές με εγκεκριμένο σχέδιο πόλεως ισχύουν διαφορετικοί συντελεστές δόμησης και ποσοστά κάλυψης, εφαρμόζονται εκείνα που συμφωνούν περισσότερο με τη γενική πολεοδομική λειτουργία του σιδηροδρομικού ακινήτου, όπως αυτή ορίζεται στην παράγραφο 1 του άρθρου αυτού. Για τον υπολογισμό της μέγιστης επιτρεπόμενης δόμησης και εκμετάλλευσης, η έκταση κάθε σιδηροδρομικού ακινήτου νοείται ως ενιαίο σύνολο.

(iii) Το μέγιστο επιτρεπόμενο ύψος των κτιρίων και εγκαταστάσεων στα πιο πάνω ακίνητα υπολογίζεται σύμφωνα με τις διατάξεις της παραγράφου 1 του άρθρου 15 του ν. 4067/2012 (A’ 79). Στις περιπτώσεις ειδικών σιδηροδρομικών κτιρίων και κατασκευών ή εγκαταστάσεων που αφορούν τη σιδηροδρομική λειτουργία καθώς και στις περιπτώσεις κτιρίων και εγκαταστάσεων που κατασκευάζονται πάνω από τις σιδηροδρομικές γραμμές, το μέγιστο κατά τα ανωτέρω επιτρεπόμενο ύψος μπορεί να προσαυξάνεται κατά ποσοστό έως και 30% ύστερα από αιτιολογημένη πρόταση της ΓΑΙΑΟΣΕ.

(iv) Οι ελάχιστες αποστάσεις των κτιρίων και εγκαταστάσεων από τα όρια του γηπέδου καθορίζονται με τα προεδρικά διατάγματα της παραγράφου 4. Για τον προσδιορισμό των πιο πάνω αποστάσεων λαμβάνονται υπόψη ο βασικός προορισμός και η λειτουργία του σιδηροδρομικού ακινήτου και η τυχόν ειδική φύση των σιδηροδρομικών κατασκευών σε συνδυασμό με τις ελάχιστες αποστάσεις που ισχύουν στις όμορες, εντός ή εκτός σχεδίου, περιοχές.

(v) Επιτρέπεται η κατασκευή περισσότερων από ένα κτιρίων στο ίδιο γήπεδο. Όσον αφορά στα σιδηροδρομικά ακίνητα εκτός αστικών περιοχών:

1. Ως σιδηροδρομικά ακίνητα εκτός αστικών περιοχών χαρακτηρίζονται τα ακίνητα των κεντρικών σιδηροδρομικών σταθμών που είτε βρίσκονται σε περιοχές εκτός εγκεκριμένων σχεδίων πόλεων και εκτός ορίων οικισμών καθώς και εκτός ορίων Γ.Π.Σ. και Σ.Χ.Ο.Ο.Α.Π., είτε βρίσκονται σε περιοχές εντός Γ.Π.Σ. ή Σ.Χ.Ο.Ο.Α.Π. οι οποίες δεν προορίζονται όμως για πολεοδόμηση.

2. Για τα ακίνητα της κατηγορίας αυτής ο μέγιστος επιτρεπόμενος συντελεστής δόμησης δεν μπορεί να υπερβαίνει το 0,4 και η μέγιστη επιτρεπόμενη κάλυψη το 40%. Για τον υπολογισμό της μέγιστης επιτρεπόμενης δόμησης και εκμετάλλευσης, η έκταση κάθε σιδηροδρομικού ακινήτου νοείται ως ενιαίο σύνολο. Το μέγιστο επιτρεπόμενο ύψος των κτιρίων και εγκαταστάσεων ορίζεται σε 15 μέτρα. Στις περιπτώσεις ειδικών σιδηροδρομικών κτιρίων και κατασκευών ή εγκαταστάσεων που αφορούν τη σιδηροδρομική λειτουργία καθώς και στις περιπτώσεις κτιρίων και εγκαταστάσεων που κατασκευάζονται πάνω από τις σιδηροδρομικές γραμμές, το μέγιστο κατά τα ανωτέρω επιτρεπόμενο ύψος μπορεί να προσαυξάνεται κατά ποσοστό έως και 30% ύστερα από αιτιολογημένη πρόταση της ΓΑΙΑΟΣΕ.

3. Οι ελάχιστες αποστάσεις των κτιρίων και εγκαταστάσεων από τα όρια του γηπέδου ορίζονται σύμφωνα με τον τύπο 3+0,10H, όπου H είναι το εκάστοτε υλοποιούμενο ύψος του κτιρίου. Κατ’ εξαίρεση, τα κτίρια των ηλεκτρομηχανολογικών εγκαταστάσεων μπορεί να τοποθετούνται και σε μικρότερη απόσταση από τα όρια του γηπέδου, η οποία δεν μπορεί να είναι μικρότερη πάντως από δύο και μισό (2,50) μέτρα.

4. Επιτρέπεται η κατασκευή περισσότερων από ένα κτιρίων στο ίδιο γήπεδο.

Ψηφιακό φακέλλωμα

«Για πρώτη φορά στη χώρα, θα καταγράφεται υποχρεωτικά σε ψηφιακή μορφή το σύνολο των εγγράφων και χαρτών, για όλες τις δικαιοπραξίες, όπου λειτουργούν Κτηματολογικά γραφεία», τόνισε ο υπουργός Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής Γιάννης Μανιάτης, σε δηλώσεις του μετά από υπογραφή της απόφασης για υποχρεωτική ηλεκτρονική τήρηση του αρχείου τίτλων, διαγραμμάτων και λοιπών δικαιολογητικών, που υποβάλλονται με τις αιτήσεις εγγραφής στα Κτηματολογικά Γραφεία της χώρας. «Από την εποχή της χειρόγραφης αρχειοθέτησης των εμπράγματων δικαιωμάτων των ακινήτων, οδεύουμε πλέον στη νέα εποχή, με πλήρη, ψηφιακά άρτια και διαρκώς ενημερούμενη βάση δεδομένων, για όλα τα ακίνητα της ελληνικής επικράτεια», επεσήμανε ο κ. Μανιάτης και σημείωσε ότι «οι 103 περιοχές στις οποίες λειτουργούν Κτηματολογικά γραφεία, ανοίγουν το παράθυρο για τη δημιουργία ενός πλήρως αυτοματοποιημένου Εθνικού Κτηματολογικού Συστήματος Πληροφοριών, βασικού εργαλείου για τον σχεδιασμό της ανάπτυξης της χώρας.». Όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση του ΥΠΕΚΑ, το υπουργείο προχωρά στην υλοποίηση της ηλεκτρονικής τήρησης των ψηφιοποιημένων εγγράφων στην ενιαία, περιγραφική βάση δεδομένων του εθνικού κτηματολογίου, που φυλάσσεται κεντρικά με ευθύνη της εταιρείας «ΕΘΝΙΚΟ ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ ΚΑΙ ΧΑΡΤΟΓΡΑΦΗΣΗ Ανώνυμη Εταιρεία (ΕΚΧΑ Α.Ε.)». Το ηλεκτρονικό αυτό αρχείο περιλαμβάνει την ψηφιακή αποτύπωση των πρωτοτύπων εγγράφων, υπό την εποπτεία και ευθύνη του προϊσταμένου του οικείου Κτηματολογικού Γραφείου, σύμφωνα με Εγχειρίδιο Διαδικασίας Σάρωσης, το οποίο και αποστέλλει στα Κτηματολογικά Γραφεία η εταιρεία «ΕΚΧΑ Α.Ε.». Τέλος, με αυτή την απόφαση, τα συνολικά 103 λειτουργούντα Κτηματολογικά Γραφεία της χώρας αναλαμβάνουν την υποχρέωση, εντός τεσσάρων μηνών από τη δημοσίευσή της, να προβούν σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες, όπως προμήθεια εξοπλισμού σάρωσης, προκειμένου να είναι σε θέση να τηρούν το ηλεκτρονικό τους αρχείο σύμφωνα με τις προδιαγραφές που θέτει η ΕΚΧΑ Α.Ε.

Φλερτ με ελληνικά ακίνητα

Ρεπορτάζ του Dow Jones Newswires επισημαίνει ότι οι αγοραστές έχουν βάλει ξανά στο «στόχαστρό» τους την ελληνική κτηματαγορά και ήδη έχουν υλοποιηθεί επενδύσεις ύψους 1,2 δισ. ευρώ τον τελευταίο 1,5 χρόνο.Βασικοί πωλητές οι τράπεζες και το ΤΑΙΠΕΔ, αναφέρει το δημοσίευμα και συγκρίνει τις συμφωνίες που έγιναν τον τελευταίος καιρό με τα μόλις 900 εκατ. ευρώ των deals που έκλεισαν την τετραετία 2008-2012.

Αναφέρεται εκτενώς στα επενδυτικά fund που ήρθαν στην Ελλάδα όπως Fairfax Financial Holdings Ltd. από το Τορόντο, η Colony Capital από το Λος Άντζελες, η βρετανική Invel Real Estate Partners και η τουρκο-αραβική κοινοπραξία Jermyn Street αλλά και Hines που έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον για να προχωρήσει σε επενδύσεις στην Ελλάδα διαθέτοντας ένα συνολικό κεφάλαιο 25 δισ δολάρια και αναζητώντας ευκαιρίες σε πολλές χώρες.

«Η Hines πιστεύει ότι η Ελλάδα μεταμορφώνεται και ο κλάδος του real-estate θα χρειαστεί σημαντικές ξένες επενδύσεις”, αναφέρει ο Michael J.G. Topham, διευθύνων σύμβουλος για την Ευρώπη και προσθέτει: “Είναι μια δύσκολη αγορά αλλά νιώθουμε ότι υπάρχουν ευκαιρίες” που αξίζουν την προσοχή μας.

Το δημοσίευμα σημειώνει ότι στις μεγαλύτερες συμφωνίες στην Ελλάδα είναι η αγορά από την Fairfax ενός πλειοψηφικού μεριδίου στην Eurobank Properties έναντι 210 εκατ. ευρώ, καθώς και η αγορά από την Invel του πλειοψηφικού πακέτου της Πανγαία έναντι 653 εκατ. ευρώ. Αναφέρεται επίσης στη συμφωνία της Εθνικής για την πώληση του Αστήρ Παλλάς Βουλιαγμένης ΑΞΕ στην Jermyn Street έναντι 400 εκατ. ευρώ καθώς και στην αγορά από την Colony Capital ενός μεριδίου στο πολυτελές τουριστικό θέρετρο Amazone έναντι 40,4 εκατ. ευρώ.

Σχεδιασμός α λα καρτ

Την στιγμή που περισσότερα από 200 σχέδια πόλης, που αφορούν νέες εντάξεις αλλά και τροποποιήσεις και επεκτάσεις οικισμών σε όλη τη χώρα, βρίσκονται σε εκκρεμότητα ακόμη και επί δεκαετίες, προωθούνται αλλαγές για τη χωροταξική και πολεοδομική μεταρρύθμιση οι οποίες θα αφορούν σε λίγους. Με το νέο νομοσχέδιο καταργούνται με μία μονοκονδυλιά οι προστατευτικές για το περιβάλλον διατάξεις του «Ρυθμιστικού Σχεδίου Αττικής» και αντικαθίστανται από αυτές που εισάγει το «Μητροπολιτικό Σχέδιο Αττικής», το νέο σχέδιο που ετοιμάζεται να προωθήσει προσεχώς το υπουργείο Περιβάλλοντος στη Βουλή, ενσωματώνοντας τα σχέδια εκποίησης και τσιμεντοποίησης του παράκτιου μετώπου, με αιχμή τις νέες αναπτύξεις σε Ελληνικό, Αστέρα Βουλιαγμένης και την ευρύτερη περιοχή του Πειραιά, τις επεκτάσεις των αυτοκινητοδρόμων, αλλά και αστικές παρεμβάσεις, όπως η πεζοδρόμηση της Πανεπιστημίου κ.ά. Παράλληλα, οι ισχύουσες κατευθύνσεις και τα μέτρα του Ρυθμιστικού Σχεδίου Θεσσαλονίκης ενσωματώνονται στο υπό εκπόνηση σχέδιο της Περιφερειακής Χωροταξικής Στρατηγικής Κεντρικής Μακεδονίας. Ο νέος σχεδιασμός για ολόκληρη τη χώρα γίνεται... λάστιχο, προκειμένου να εξυπηρετηθούν κατά περίπτωση νέες χρήσεις και επενδύσεις ανά την επικράτεια. Σχετικά προβλέπεται ότι τα Στρατηγικά Χωροταξικά Πλαίσια αναθεωρούνται, σύμφωνα με τις διατάξεις που ισχύουν για την έγκρισή τους, ανά πενταετία. Ταυτοχρόνως όμως προβλέπεται ότι κατ' εξαίρεση θα μπορούν να αλλάζουν νωρίτερα με υπουργική απόφαση, εκτός των άλλων λόγων και «για να αντιμετωπισθούν εξαιρετικές και απρόβλεπτες ανάγκες και νέα δεδομένα, για έργα εθνικής σημασίας ή έργα και δράσεις εθνικών ή ευρωπαϊκών προγραμμάτων, τα οποία δεν περιλαμβάνονταν στον αρχικό σχεδιασμό».

Δισ. με ουρά

Η Γαλλία και η Γερμανία αποτέλεσαν τους δύο βασικούς κινητήριους μοχλούς της επενδυτικής δραστηριότητας στην αγορά ακινήτων της Ευρώπης κατά τη διάρκεια του φετινού πρώτου εξαμήνου, ενώ σημαντική κρίνεται και η συνεισφορά χωρών όπως η Ολλανδία, η Σουηδία και η Ισπανία. Τα παραπάνω προκύπτουν από σχετική έρευνα της εταιρείας παροχής υπηρεσιών ακινήτων CBRE, η οποία ανέφερε ότι το συνολικό ύψος των επενδύσεων για την απόκτηση ακινήτων στην Ευρώπη το πρώτο εξάμηνο ανήλθε σε 84 δισ. ευρώ, έναντι 67 δισ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του προηγούμενου έτους, σημειώνοντας άνοδο της τάξεως του 25%. Μόνο κατά τη διάρκεια του δευτέρου τριμήνου, το ύψος των επενδύσεων ανήλθε στα 46 δισ. ευρώ. Μάλιστα, όπως τονίζεται στην έρευνα, από το τέλος του 2012, η ετήσια αύξηση της επενδυτικής δραστηριότητας διαμορφώνεται σε 30%, τάση η οποία αναμένεται να επιβεβαιωθεί και κατά το 2014. Η αγορά της Γαλλίας πρωταγωνίστησε το φετινό πρώτο εξάμηνο, καθώς το ύψος των επενδύσεων αυξήθηκε με το εντυπωσιακό 84% σε ετήσια βάση και ανήλθε σε 11,1 δισ. ευρώ (7,3 δισ. ευρώ κατά το δεύτερο τρίμηνο). Η αύξηση αυτή οφείλεται κυρίως στους εγχώριους επενδυτές, οι οποίοι ήταν υπεύθυνοι για το 69% των συναλλαγών, ενώ από τους ξένους αγοραστές μεγάλη ήταν η κινητικότητα από τους επενδυτές που προήλθαν από χώρες της Μέσης Ανατολής.

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki