Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

Πολεοδομία

Αγκάθι τα εξ΄αδιαιρέτου οικόπεδα

Τις προτάσεις της για το θέμα των εξ’ αδιαιρέτου οικοπέδων, ενόψει και του σχεδίου νόμου για τα αυθαίρετα κτίσματα, καταθέτει με επιστολή της προς τον αναπληρωτή υπουργό Περιβάλλοντος Γιάννη Τσιρώνη, η Ένωση Ιδιοκτητών Ακινήτων νομού Ηρακλείου. Όπως αναφέρει αυτό που ενδιαφέρει όλους τους ιδιοκτήτες εξ’ αδιαιρέτου οικοπέδων, σε συγκεκριμένο τμήμα των οποίων έχουν κτίσει αυθαίρετη οικοδομή, είναι το πως θα μπορέσουν να τακτοποιήσουν ή να νομιμοποιήσουν την οικοδομή τους και να έχουν τη δυνατότητα να μεταβιβάσουν το οικόπεδο με την οικοδομή είτε στα παιδιά τους, είτε να έχουν τη δυνατότητα να τα πουλήσουν. Υποστηρίζει πως η μόνη ρεαλιστική λύση, είναι να μπορούν μόνοι τους να καταστήσουν ανεξάρτητο το δικό τους κομμάτι, χωρίς να εξαρτώνται από την οικονομική δυνατότητα και τη διάθεση των υπολοίπων συνιδιοκτητών. Επίσης θεωρεί πως θα ήταν “πιο έξυπνο για το κράτος να καταργήσει το φόρο χρησικτησίας και να εισπράττει τα πρόστιμα της τακτοποίησης, αντί να μην εισπράττει τίποτα, το οποίο προτείνουμε ως τη μόνη ρεαλιστική και λογική λύση για την οριστική επίλυση του προβλήματος».

Αντιδρούν οι μεσίτες στα μέτρα για τα αγροτεμάχια

Και οι μεσίτες αντιδρούν στην κατάργηση της δόμησης στα αγροτεμάχια. Σε ανακοίνωση τους επισημαίνουν ότι : "Την στιγμή που η ελληνική οικονομία προσπαθεί να βρει βάσεις ισορροπίας για να υπάρξει σταδιακή ανάπτυξη σε όλους τους επαγγελματικούς τομείς, η κυβέρνηση με διάταξή της με το άρθρο 50 του ΣΝ του ΥΠΕΚΑ και χωρίς καμία δημόσια διαβούλευση, καταργεί την δόμηση στα κατά παρέκκλιση εκτός σχεδίου αγροτεμάχια που βρίσκονται σε περιοχές και γεωργικές ζώνες υψηλής παραγωγικότητας εφόσον αυτά έχουν πρόσωπο σε εθνικές, επαρχιακές και δημοτικές οδούς ή εάν βρίσκονται σε απόσταση 200 μέτρα από τον άξονα των εθνικών και επαρχιακών οδών ή 150 μέτρα από τον άξονα των δημοτικών οδών δηλαδή στα αγροτεμάχια που έχουν την περισσότερη ζήτηση για ανοικοδόμηση επαγγελματικών χώρων πρατηρίων βενζίνης και άλλες χρήσεις. Αποτέλεσμα είναι να μηδενίζεται η αξία σε χιλιάδες τέτοια αγροτεμάχια παρότι οι ιδιοκτήτες τους πληρώνουν υπέρογκους φόρους και τέλη. Αυτό δεν λέγεται ανάπτυξη λέγεται ναρκοπέδιο και απαξίωση της περιουσίας χιλιάδων συμπολιτών μας! Θα πρέπει άμεσα το ΥΠΕΚΑ να μην προχωρήσει σε αυτή την διάταξη και να ασχοληθεί επιτέλους με άλλα αναπτυξιακά θέματα και νομοσχέδια που χρονίζουν στα συρτάρια του υπουργείου και αιτήσεις επενδυτών που οι επενδύσεις τους κολλούν σε διάφορα γραφειοκρατικά θέματα! Επίσης, όσον αφορά το θέμα υψηλής αγροτικής παραγωγικότητας θα πρέπει να οριστούν έγκριτοι σύμβουλοι του υπουργείου σε συνεργασία με το Τεχνικό Επιμελητήριο και τους αγροτικούς φορείς για την οριοθέτηση αυτών των ζωνών. Την ώρα που οι μεταβιβάσεις μειώνονται, οι φόροι αυξάνονται και το μέλλον της κτηματαγοράς είναι αβέβαιο, χρειάζονται καινοτόμες διατάξεις και όχι μέτρα που είναι τροχοπέδη για την ανάπτυξη!"

Όλα τα είχαν τα drones τους έλειπαν

Με drones και με δορυφορικές απεικονίσεις μεγάλης ακρίβειας θα εντοπίζονται εφεξής τα αυθαίρετα . Στα σχέδια είναι να  ενισχυθούν οι ελεγκτικοί μηχανισμοί και με ηλεκτρονικά μέσα, όπως drones και δορυφορικές απεικονίσεις μεγάλης ακρίβειας.Παράλληλα το καινούργιο νομοσχέδιο για τα αυθαίρετα θα βγει στη διαβούλευση περίπου στις 15 Ιουλίου προκειμένου να ψηφισθεί τον Σεπτέμβρio.Ο νέος νόμος θα αφορά σε  αυθαίρετα μέχρι τον Ιούνιο του 2011, καθώς σύμφωνα με το υπουργείο , «δεν υπάρχει νέα γενιά αυθαιρέτων, και αυτά που υπάρχουν μάλλον οφείλονται σε μια απληστία στις τουριστικές περιοχές» ενώ, όπως αναφέρεται , «όσα αυθαίρετα χτίστηκαν μετά το 2011 δεν έχουν καμία ελπίδα».

Σύμφωνα με πληροφορίες (καθώς το περιεχόμενό του δεν έχει ακόμα οριστικοποιηθεί), το σχέδιο νόμου για τα αυθαίρετα προβλέπει τα εξής:

• Επεκτείνεται και στις μισθώσεις και στις αποδοχές κληρονομιάς η υποχρέωση έγγραφης πιστοποίησης από μηχανικό, ότι το κτίριο δεν διαθέτει παρανομίες. Η υποχρέωση αυτή ισχύει από το 2011 για τις μεταβιβάσεις και έχει εξαιρετικά θετικό πρόσημο, με την προϋπόθεση βέβαια ότι τα πιστοποιητικά αυτά θα ελέγχονται έστω δειγματοληπτικά και ότι οι ποινές για τους παραβάτες μηχανικούς θα είναι εξοντωτικές.

• Το ύψος των προστίμων θα κλιμακώνεται με διαφορετικά κριτήρια. Η βασική σκέψη είναι ότι, προκειμένου να γίνει πλήρης καταγραφή όλων των αυθαιρέτων, το πρόστιμο να είναι αρχικά πολύ χαμηλό. Και η πλήρης νομιμοποίηση (ή μη) του αυθαιρέτου, με την καταβολή του κυρίως προστίμου, να συναρτάται με την ολοκλήρωση του πολεοδομικού σχεδιασμού. Το θετικό αυτής της σκέψης είναι ότι θα βοηθήσει να δοθεί η «πραγματική εικόνα». Το αρνητικό είναι ότι, μετά βεβαιότητας, θα οδηγήσει απλά στη νομιμοποίηση της όποιας υφιστάμενης κατάστασης. Η δε συνάρτηση του κυρίως προστίμου με την ολοκλήρωση του πολεοδομικού σχεδιασμού δείχνει να μεταθέτει την είσπραξή του κάποια στιγμή στο μέλλον (ο πολεοδομικός σχεδιασμός είναι υπό ολοκλήρωση... από την εποχή του Τρίτση).

• Η οικοδομική άδεια θα εκδίδεται απευθείας, με την κατάθεση του φακέλου στην πολεοδομία. Στη συνέχεια η εφαρμογή της μελέτης θα ελέγχεται από δύο ελεγκτές δόμησης, σε δύο στάδια και το ακίνητο δεν θα ηλεκτροδοτείται αν υπάρχουν παρανομίες. Η πρόθεση αυτής της ρύθμισης είναι να αντιμετωπίσει τους μεγάλους, ακόμα και σήμερα, χρόνους αναμονής για την έγκριση ενός φακέλου από τις πολεοδομίες (παρά την αλλαγή της νομοθεσίας μόλις προ τριετίας). Ωστόσο, απομακρύνει ακόμα περισσότερο το Δημόσιο από τον ρόλο του ως ελεγκτή της νομιμότητας (οι ελεγκτές δόμησης είναι ιδιώτες και σήμερα δεν ελέγχονται καθόλου, ενώ οι ποινές σε περίπτωση διαπίστωσης παρανομίας είναι εξαιρετικά επιεικείς).

• Τέλος, επαναφέρεται η θεσμοθετημένη «ταυτότητα κτιρίου», μια ρύθμιση που μεταφέρει στον πολίτη το κόστος της αναδημιουργίας ψηφιακών αρχείων στις πολεοδομίες.

Καταργούν την εκτός σχεδίου δόμηση σε αγροτεμάχια

Τη στιγμή ακριβώς που το Υπουργείο Οικονομικών νομοθέτησε τη φορολόγηση των εκτός σχεδίου ιδιοκτησιών και με συμπληρωματικό φόρο, το ΥΠΕΚΑ, με ακατάληπτη και «καμουφλαρισμένη διάταξη» και χωρίς καμιά διαβούλευση, καταργεί ολοκληρωτικά την κατά παρέκκλιση δόμηση στα εκτός σχεδίου ακίνητα της χώρας που βρίσκονται σε περιοχές γεωργικής γης!

Έως σήμερα, με βάση τις παραγράφους 11 α και β του άρθρου 51 του Ν. 4178/2013, ιδιοκτήτες ακινήτων σε εκτός σχεδίου περιοχές χαρακτηρισμένες ως γεωργικές ζώνες υψηλής παραγωγικότητας μπορούσαν κατά παρέκκλιση να χτίσουν σπίτια, εξοχικά ή επιχειρήσεις εφόσον συνέτρεχαν ορισμένες προϋποθέσεις, όπως πρόσοψη σε δρόμο (εθνική οδό, επαρχιακή οδό, δημοτική οδό) ή βρίσκονται σε συγκεκριμένη απόσταση 200 και 150 μέτρων αντίστοιχα από εθνικό-επαρχιακό δρόμο και από δημοτικό δρόμο, ανεξάρτητα από το ελάχιστο εμβαδόν των 4 στρεμμάτων.

Με τη διάταξη του άρθρου 50 του σν του ΥΠΕΚΑ και χωρίς καμιά δημόσια διαβούλευση, σε όλα αυτά τα ακίνητα, απαγορεύεται ρητά πλέον η έκδοση οικοδομικών αδειών για την ανοικοδόμηση οποιασδήποτε κατοικίας ή επαγγελματικού ακινήτου. Πρακτικά, δηλαδή, πρόκειται για εν μια νυκτί μετατροπή χιλιάδων δομήσιμων γεωτεμαχίων σε όλη τη σε απλά... χωράφια, με ό,τι αυτό συνεπάγεται οικονομικά για τους ιδιοκτήτες τους, αλλά και για τον ήδη κατεστραμμένο κλάδο της οικοδομής, και όλα τα συναφή επαγγέλματα! Αλλά πρόκειται επίσης και για έναν ακόμη παράγοντα έμμεσης εξώθησης των πολιτών στην αυθαίρετη δόμηση! Το σχετικό νομοσχέδιο ήδη συζητήθηκε από την αρμόδια Επιτροπή και προωθείται για ψήφιση στην Ολομέλεια την επόμενη εβδομάδα.

Ανάστατοι είναι οι ιδιοκτήτες της επαρχίας που ενημερώθηκαν για την απίστευτη αυτή εξέλιξη. Για το θέμα αυτό ο δικηγόρος κ. Κώστας Αράπογλου, πρόεδρος της Ένωσης Ιδιοκτητών Ακινήτων Ν. Ηρακλείου και αντιπρόεδρος της ΠΟΜΙΔΑ, δήλωσε στην ιστοσελίδα neakriti.gr ότι «πρόκειται για μια αιφνιδιαστική από το πουθενά εξέλιξη, που φέρνει τα πάνω κάτω για πολλούς ιδιοκτήτες ακινήτων. Εγώ το πληροφορήθηκα από τα Χανιά, όπου υπάρχει ξεσηκωμός, διότι εκεί είναι ακόμα μεγαλύτερο το πρόβλημα. Μιλάμε ευθέως για αιφνιδιαστική μετατροπή των οικοπέδων σε χωράφια. Με το συγκεκριμένο άρθρο, που τροποποιεί την υφιστάμενη νομοθεσία και κατατέθηκε από την κυβέρνηση χωρίς καμία ενημέρωση, καμία διαβούλευση, καταργούνται πλέον όλες οι κατά παρέκκλιση δυνατότητες δόμησης στις εκτός σχεδίου περιοχές, που είναι χαρακτηρισμένες ως γεωργική γη».

Μέχρι σήμερα, σε όλες αυτές τις περιοχές, κατά παρέκκλιση, σε εκτός σχεδίου ακίνητα ακόμα και κάτω των 4 στρεμμάτων μπορούσε κανείς να χτίσει καθ' όλα νόμιμα σπίτι, εξοχικό ή επιχείρηση, με την προϋπόθεση πως το ακίνητο έχει πρόσοψη σε οποιονδήποτε δρόμο, από εθνική οδό μέχρι δημοτικό δρόμο, ή είναι σε κοντινή απόσταση με οποιονδήποτε δρόμο. Με την κατάργηση των κατά παρέκκλιση εγκρίσεων, απαγορεύεται πλέον κάθε δόμηση σε αυτά τα ακίνητα. Άρα πρακτικά τα ακίνητα είναι πλέον απλά χωράφια, με χαμηλή ως μηδενική αξία. Όπως ο καθείς αντιλαμβάνεται, είναι ένα πολύ σημαντικό θέμα και από κοινωνικής άποψης, και θα πρέπει να αντιδράσουν οι τοπικοί φορείς, πρωτίστως το τοπικό Τεχνικό Επιμελητήριο», πρόσθεσε ο κ. Αράπογλου.

 

H ΕΠΙΜΑΧΗ ΔΙΑΤΑΞΗ

 

Στο επίμαχο άρθρο του νομοσχεδίου περί ενεργειακών επιθεωρητών κλπ. που συζητείται στη Βουλή και που τροποποιεί το νόμο 4178/2013, αναφέρονται απλά, αλλά ακατανόητα για τους απλούς πολίτες τα εξής:

 

«Οι παράγραφοι 11 (α) και (β) του άρθρου 51 του Ν. 4178/2013 καταργούνται.

 

ΥΠΑΡΧΟΥΣΑ ΔΙΑΤΑΞΗ:

 

11. α) Επιτρέπεται, κατά παρέκκλιση από κάθε άλλη διάταξη η χορήγηση έγκρισης δόμησης και άδειας δόμησης σε ακίνητα εντός εκτάσεων Αγροτικής Γης Υψηλής Παραγωγικότητας, εφόσον αυτά έχουν πρόσωπο σε εθνικές, επαρχιακές και δημοτικές οδούς ή και βρίσκονται εντός αποστάσεως διακοσίων (200) μέτρων από τον άξονα εθνικών, επαρχιακών οδών και εκατόν πενήντα (150) μέτρων από τον άξονα των δημοτικών οδών. Η έγκριση δόμησης και η άδεια δόμησης σε περιπτώσεις χαρακτηρισμού περιοχής ως γη υψηλής παραγωγικότητας με την έγκριση ΓΠΣ ή ΖΟΕ χορηγείται σύμφωνα με τις χρήσεις γης και του όρους δόμησης που ίσχυαν πριν την έκδοση αυτών και μόνο επί ακινήτων που έχουν πρόσωπο σε εθνικές και επαρχιακές οδούς ή και βρίσκονται εντός αποστάσεως διακοσίων (200) μέτρων για τον άξονα αυτών, κατά τα ανωτέρω.

β) Στα παραπάνω ακίνητα επιτρέπεται η χορήγηση έγκρισης δόμησης και άδειας δόμησης για επέκταση, τροποποίηση ή εκσυγχρονισμό κτηρίων και εγκαταστάσεων, καθώς και η ανανέωση περιβαλλοντικών όρων».

Αυθαίρετα:Κράτος ληστής

Κανένα κέρδος δεν έχουν τελικά οι ιδιοκτήτες αυθαιρέτων οι οποίοι περίμεναν να πέσουν οι αντικειμενικές αξίες προκειμένου να νομιμοποιήσουν το ακίνητό τους με χαμηλότερο πρόστιμο. Σύμφωνα με απόφαση (αρ. πρωτ. 17046) που υπέγραψαν ο υπουργός και ο αναπληρωτής υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ.κ. Πάνος Σκουρλέτης και Γιάννης Τσιρώνης, το πρόστιμο θα υπολογίζεται με βάση τις τιμές ζώνης που ίσχυαν κατά την 28η Ιουλίου 2011. Ειδικότερα, κάνουν αποδεκτή γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους (αριθμ. 63/2016), με την οποία γίνεται δεκτό ότι «οι τιμές ζώνης που λαμβάνονται υπόψη για την εφαρμογή των διατάξεων των άρθρων 18 και 22 του ν. 4178/2013 είναι εκείνες που ίσχυαν κατά την 28η Ιουλίου 2011 και, συνεπώς, ο τρόπος υπολογισμού του ενιαίου ειδικού προστίμου δεν επηρεάζεται από το διατακτικό της υπ' αριθμ. 4446/2015 αποφάσεως του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ), ούτε από τις νέες τιμές ζώνης που καθορίστηκαν με την υπ' αριθμ. ΠΟΛ. 1009/18.1.2016 απόφαση του αναπληρωτή υπουργού Οικονομικών». Να σημειωθεί ότι τον περασμένο Ιανουάριο το υπουργείο Οικονομικών με την απόφασή του, μεταξύ άλλων, μείωνε τις αντικειμενικές αξίες σε 63 ζώνες και εναρμονίζονταν και με την απόφαση του ΣτΕ (4446/2015) περί αναπροσαρμογής των αντικειμενικών αξιών, με αναδρομική ισχύ από τις 21.5.2015. Σύμφωνα με το σκεπτικό του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, η επιλογή του νομοθέτη στους δύο τελευταίους νόμους νομιμοποίησης αυθαιρέτων (4014/2011 και 4178/2013) της τιμής ζώνης που ίσχυε ορισμένη ημερομηνία για τον υπολογισμό του προστίμου (και όχι της τιμής ζώνης που ισχύει κατά τον χρόνο υποβολής της αίτησης νομιμοποίησης ή εκείνης που ίσχυε κατά τον χρόνο ανέγερσης του αυθαιρέτου ή έναρξης χρήσης του αυθαίρετου χώρου) αποσκοπεί στην απλοποίηση της διαδικασίας και αποσύνδεσή της από την ημερομηνία που θα ανοίξει ο φάκελος νομιμοποίησης ενός αυθαίρετου χώρου. Επιπλέον, όπως αναφέρεται, με τον ν. 4178 προσδιορίστηκε η τιμή ζώνης που λαμβάνεται ως βάση προκειμένου να υπολογιστεί το ενιαίο ειδικό πρόστιμο και για όσα ακίνητα βρίσκονται σε περιοχές για τις οποίες δεν έχει καθοριστεί τιμή ζώνης, σύμφωνα με το σύστημα αντικειμενικών αξιών του ν. 1249/1982.

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki