Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

realestatenews.gr

Ενεργειακή αναβάθμιση: Γλυτώσετε φόρο

Όσοι ιδιοκτήτες έχουν προχωρήσει τα τελευταία χρόνια σε ενεργειακή αναβάθμιση του ακινήτου τους έχουν ειδικό φορολογικό καθεστώς.Για την απόδειξη της δαπάνης για επεμβάσεις ενεργειακής αναβάθμισης ακινήτου που εντάσσονται σε έργα του επιχειρησιακού προγράμματος «Περιβάλλον - Αειφόρος Ανάπτυξη» στο πλαίσιο του Εθνικού Στρατηγικού Πλαισίου Αναφοράς (ΕΣΠΑ), σύμφωνα με τις διατάξεις του ν.3614/2007 ή και για επεμβάσεις ενεργειακής αναβάθμισης ακινήτου που θα προκύψουν μετά από ενεργειακή επιθεώρηση, σύμφωνα με τις διατάξεις και τις κανονιστικές πράξεις που εκδίδονται κατ' εξουσιοδότησή του, απαιτούνται τα νόμιμα δικαιολογητικά, που εκδίδονται σύμφωνα με τις διατάξεις του ΚΒΣ. Οι δαπάνες αυτές αφορούν στα ακόλουθα:

α) την αντικατάσταση του λέβητα πετρελαίου για την εγκατάσταση τηλεθέρμανσης ή για νέα εγκατάσταση τηλεθέρμανσης ή συστήματος που κάνει χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, καθώς και για παρεμβάσεις στο υφιστάμενο σύστημα που αφορούν σε σύστημα αντιστάθμισης στον καυστήρα/λέβητα σε συνδυασμό με αυτονομία θέρμανσης και μόνωση σωληνώσεων.

β) την αλλαγή εγκατάστασης κεντρικού κλιματισμού χρήσης καυσίμου από πετρέλαιο σε φυσικό αέριο ή για νέα εγκατάσταση φυσικού αερίου.

γ) την αγορά και εγκατάσταση ηλιακών συλλεκτών και για την εγκατάσταση κεντρικού κλιματισμού με χρήση ηλιακής ενέργειας.

δ) την αγορά και εγκατάσταση αποκεντρωμένων συστημάτων παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας που βασίζονται σε Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (φωτοβολταϊκά, μικρές ανεμογεννήτριες) και συμπαραγωγής ηλεκτρισμού και ψύξης - θέρμανσης με χρήση φυσικού αερίου ή ανανεώσιμων πηγών.

ε) τη θερμομόνωση σε υφιστάμενα κτήρια με τοποθέτηση διπλών θερμομονωτικών υαλοπινάκων και θερμομονωτικών πλαισίων/κουφωμάτων (συμπεριλαμβάνονται εξωτερικά καλύμματα, παντζούρια και ρολά) και τοποθέτηση θερμομόνωσης στο κέλυφος ή/και στην οροφή (δώμα ή στέγη). στ) τη δαπάνη για τη διενέργεια ενεργειακής επιθεώρησης από αρμόδιο επιθεωρητή.

Ποσοστό 10% της δαπάνης για ενεργειακή αναβάθμιση ακινήτου αφαιρείται από το φόρο και το ποσό της δαπάνης επί της οποίας υπολογίζεται η μείωση δε μπορεί να υπερβεί τις 3.000 ευρώ. Για να είναι δυνατή η πιο πάνω φορολογική έκπτωση, θα πρέπει να χορηγείται, από τα συνεργαζόμενα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα, βεβαίωση δαπανών, στους φορολογούμενους που έχουν ενταχθεί στο πρόγραμμα «Εξοικονόμηση κατ' Οίκον», στην οποία θα πρέπει να περιλαμβάνονται τα εξής στοιχεία:

α) Τα στοιχεία του προσώπου για το οποίο καταβλήθηκε η δαπάνη,

β) Το συνολικό ποσό της δαπάνης για το οποίο υποβλήθηκαν δικαιολογητικά,

γ) Τα στοιχεία του εκδότη, ο αριθμός και η ημερομηνία της απόδειξης παροχής υπηρεσιών, της απόδειξης λιανικής πώλησης (ή του τιμολογίου) στην οποία αναγράφεται το ποσό της δαπάνης για την επέμβαση ενεργειακής αναβάθμισης,

δ) Το ποσό της δαπάνης που καλύφθηκε από επιχορήγηση στο πλαίσιο του προγράμματος «Εξοικονόμηση κατ' Οίκον»,

ε) Το συνολικό υπόλοιπο ποσό της δαπάνης με το οποίο επιβαρύνεται ο ίδιος ο φορολογούμενος/ωφελούμενος του προγράμματος,

στ) Ότι τα ανωτέρω ποσά αφορούν δαπάνες που αναφέρονται περιοριστικά στις διατάξεις της περ. ιδ' της παρ. 4 του άρθρου 9 του ΚΦΕ. Η ανωτέρω βεβαίωση δαπανών συνυποβάλλεται, αντί των πρωτότυπων παραστατικών δαπανών, από τον εκάστοτε φορολογούμενο/ωφελούμενο στην αρμόδια για τη φορολόγησή του Δ.Ο.Υ, κατά την υποβολή της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος.

Περαιτέρω, διευκρινίστηκε ότι για να είναι δυνατή η παροχή του σχετικού φορολογικού κινήτρου και λαμβάνοντας υπόψη ότι το εν λόγω κίνητρο (των 300 € κατ' ανώτατο όριο) παρέχεται μία φορά και αφορά σε ένα μοναδικό έργο ενεργειακής αναβάθμισης ανά ακίνητο (ανεξάρτητα από τον αριθμό των επιμέρους παρεμβάσεων του έργου αυτού), εκδίδεται μια βεβαίωση δαπανών από τα συνεργαζόμενα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα, κατά την τελική εκταμίευση του δανείου, στην οποία θα περιλαμβάνονται όλα τα παραστατικά δαπανών επί πιστώσει του έργου, ακόμη και αν αυτά έχουν εκδοθεί ή/και εξοφληθεί κατά το προηγούμενο έτος. Διευκρινίζεται ότι η σχετική φορολογική έκπτωση αφορά στα ίδια κεφάλαια του ωφελούμενου/φορολογουμένου, ήτοι στο ποσό των δαπανών, πέραν του επιλέξιμου προϋπολογισμού, με το οποίο επιβαρύνεται ο ίδιος ο φορολογούμενος, δεδομένου ότι δεν είναι δυνατή η παροχή αυτής για το τμήμα της συνολικής δαπάνης που αντιστοιχεί στον επιλέξιμο προϋπολογισμό (άτοκο δάνειο και επιχορήγηση) του έργου, ούτως ώστε να μην τίθεται θέμα διπλής ενίσχυσης για το ίδιο ποσό δαπανών.

Κατά συνέπεια, στη βεβαίωση που χορηγούν τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα θα πρέπει να αναγράφονται, διακριτά, αφενός μεν, το συνολικό ποσό της δαπάνης ενεργειακής αναβάθμισης για το οποίο υποβλήθηκαν δικαιολογητικά, που αποτελείται από το ποσό του επιλέξιμου προϋπολογισμού (άτοκο δάνειο και επιχορήγηση) και το ποσό των δαπανών πέραν του επιλέξιμου προϋπολογισμού (ίδια κεφάλαια), αφετέρου δε το συνολικό υπόλοιπο ποσό δαπάνης που αντιστοιχεί στην ίδια επιβάρυνση του φορολογουμένου (το οποίο και θα τύχει της σχετικής φορολογικής ελάφρυνσης). Επισημαίνεται ότι η συγκεκριμένη δαπάνη αναφέρεται σε ενεργειακή αναβάθμιση ακινήτου χωρίς να τίθεται περιορισμός στον αριθμό των ενταγμένων, στο Πρόγραμμα «Εξοικονόμηση κατ' Οίκον», ακινήτων ανά φορολογούμενο. Ως εκ τούτου, εφόσον υφίστανται περισσότερες της μίας αποφάσεις υπαγωγής στο Πρόγραμμα για διαφορετικά ακίνητα ανά ωφελούμενο/φορολογούμενο και πληρούνται οι απαιτούμενες προϋποθέσεις, είναι δυνατή η παροχή του σχετικού φορολογικού κινήτρου ξεχωριστά για καθένα από αυτά τα ακίνητα.

Δικαστικές κόντρες για το χαρατσι

Την ερχόμενη Παρασκευή 22 Μαρτίου θα συζητηθεί στο Δ' Τμήμα του Ανώτατου Δικαστηρίου η αίτηση του υπουργού Οικονομικών  με την οποία ζητάει να αναστείλει την πρωτόδικη αυτή απόφαση, κρίθηκε αντισυνταγματική και παράνομη η είσπραξη του ειδικού τέλους των ακινήτων  μέσω των λογαριασμών της ΔΕΗ. Κατά την συζήτηση της υπόθεσης, ο εισηγητής αναμένεται να προτείνει του την αναίρεση της επίμαχης απόφασης του Πολυμελούς Πρωτοδικείου Αθηνών.

Στην εισήγησή του ο αρεοπαγίτης αναμένεται να δεχθεί τις απόψεις της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας, όπως αυτές διατυπώθηκαν υπέρ της συνταγματικότητας του ΕΕΤΗΔΕ και της αντισυνταγματικότητας της διακοπής του ρεύματος. Συγκεκριμένα, αναμένεται να δεχθεί ότι το άρθρο 53 του Ν. 4021/2011 για τη θέσπιση του ΕΕΤΗΔΕ συνιστά ανεκτό περιορισμό της περιουσίας κατά την έννοια του Πρόσθετου Πρωτοκόλλου της Ευρωπαϊκής Σύμβασης Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (ΕΣΔΑ). Επίσης, αναμένεται να αναφέρει ότι η επιβολή του «χαρατσιού» δεν αντίκειται στο άρθρο 78 του Συντάγματος περί επιβολής φόρων, ούτε στο άρθρο 17 του Συντάγματος περί της ιδιοκτησίας, αλλά ούτε και στο άρθρο 25 του συνταγματικού χάρτη για την αρχή της αναλογικότητας. Παράλληλα, ο αρεοπαγίτης αναμένεται να επισημάνει, όπως και το Ανώτατο Ακυρωτικό Δικαστήριο, ότι αφού το «χαράτσι» επιβλήθηκε εκτάκτως για την αντιμετώπιση ιδιαίτερα δημοσιονομικού προβλήματος, «δεν μπορεί να θεωρηθεί επέμβαση στην περιουσία των φορολογουμένων δυσανάλογη σε σχέση με τον επιδιωκόμενο σκοπό, λαμβανομένου υπόψη του περιορισμένου χρονικού πλαισίου εφαρμογής του κατά τον Ν. 4021/2011 και του ύψους του σε σχέση με την αξία της βαρυνόμενης ακίνητης περιουσίας (έως 8 τοις χιλίοις)».

Υπενθυμίζεται ότι τον περασμένο Δεκέμβριο το τριμελές συμβούλιο του Αρείου Πάγου με απόφασή του, για λόγους δημοσίου συμφέροντος, έκανε δεκτή την αίτηση του κ. Στουρνάρα και ανέστειλε εν μέρει την επίμαχη απόφαση του Πολυμελούς Πρωτοδικείου Αθηνών που απαγόρευε στη ΔΕΗ να εισπράττει το επίμαχο τέλος ακινήτων μέσω των λογαριασμών του ρεύματος. Το Τριμελές Συμβούλιο τον Δεκέμβριο του 2012 αποφάνθηκε ότι το «χαράτσι» μπορεί να εισπράττεται από τη ΔΕΗ, καθώς από την μη είσπραξη του θα προκύψει κίνδυνος βλάβης για το Ελληνικό Δημόσιο και δεν θα επιτευχθούν οι δημοσιονομικοί στόχοι σχετικά με το έλλειμμα του 2011 και 2012. Αντίθετα οι αρεοπαγίτες του Τριμελούς Συμβουλίου αποφάνθηκαν ότι η ΔΕΗ δεν θα διακόπτει την παροχή του ρεύματος στους καταναλωτές που δεν καταβάλλουν το τέλος ηλεκτροδότησης που τους επιβλήθηκε. Οπως είναι γνωστό, η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας έχει κρίνει ότι το τέλος ακινήτων δεν αντίκειται στο Σύνταγμα και στο Πρώτο Πρόσθετο Πρωτόκολλο της Ευρωπαϊκής Σύμβασης Δικαιωμάτων του Ανθρώπου. Παράλληλα, οι σύμβουλοι Επικρατείας έχουν ακυρώσει την υπ' αριθμ. 1211/2011 απόφαση του αναπληρωτή υπουργού Οικονομικών (που επιβάλλει το «χαράτσι») κατά το σκέλος εκείνο που προβλέπει τη διακοπή της παροχής του ηλεκτρικού ρεύματος σε όποιον δεν πληρώνει το τέλος ακινήτων (ΕΕΤΗΔΕ).

Οδηγός για γονικές παροχές, κληρονομιές

Οι κληρονομιές, οι  δωρεές και οι γονικές παροχές είναι οι μοναδικές δραστηριότητες που γίνονται αυτή τη στιγμή στην αγορά ακινήτων απο τη μεσαία τάξη. Για το λόγο αυτό το realestatenews.gr συγκέντρωσε σε 10 ερωτήσεις-απαντήσεις τα "μυστικά" της σχετικής φορολογίας.

1- Ποιος είναι υπόχρεος για την υποβολή της δήλωσης φόρου κληρονομιάς;

Ο κληρονόμος ή ο νόμιμος αντιπρόσωπός του

2- Ποια είναι η προθεσμία υποβολής της δήλωσης φόρου κληρονομιάς;

Μέσα σε έξι μήνες, αν ο κληρονομούμενος πέθανε στην Ελλάδα, ή μέσα σε ένα χρόνο, αν ο κληρονομούμενος ή οι κληρονόμοι ή οι κληροδόχοι διέμεναν κατά το χρόνο θανάτου στην αλλοδαπή. Η προθεσμία αρχίζει από: το θάνατο του κληρονομουμένου τη δημοσίευση της διαθήκης ή τη δημοσίευση της τελεσίδικης απόφασης που κηρύσσει την αφάνεια ή το θάνατο του υπόχρεου σε δήλωση, αν αυτός δεν υπέβαλε δήλωση ή το διορισμό των κηδεμόνων σχολαζουσών κληρονομιών, των εκτελεστών διαθήκης, των συνδίκων πτώχευσης ή την αναγνώρισή τους, σε περίπτωση κληρονόμων σχολαζουσών κληρονομιών ή το χρόνο που ορίζεται στα άρθρα 7 και 8 του Κώδικα. Η κατά τα άνω εξάμηνη ή ετήσια προθεσμία μπορεί να παραταθεί για τρεις (3) κατ' ανώτατο όριο μήνες, με απόφαση του προϊσταμένου της αρμόδιας Δ.Ο.Υ., αν συντρέχουν αποχρώντες λόγοι (άρθρα 62, 63 και 64).

3- Ποια δικαιολογητικά απαιτούνται κατά την υποβολή δηλώσεων φόρου κληρονομιάς;

α) Ληξιαρχική πράξη θανάτου β) αντίγραφο διαθήκης γ) κληρονομητήριο ή πιστοποιητικό της αρμόδιας δημοτικής ή κοινοτικής αρχής περί του είδους και του βαθμού συγγενείας προς τον κληρονομούμενο δ) πιστοποιητικό του Γραμματέα Πρωτοδικών περί μη δημοσιεύσεως νεότερης διαθήκης ή περί μη δημοσιεύσεως διαθήκης στην περίπτωση της εξ αδιαθέτου διαδοχής ε) πιστοποιητικό για την ηλικία του επικαρπωτή, όταν για τον προσδιορισμό της αξίας λαμβάνεται υπόψη η ηλικία αυτού στ) έγγραφο νομιμοποιήσεως, σε περίπτωση πληρεξουσίου ζ) τα έγγραφα που αποδεικνύουν τη μετάθεση του χρόνου γένεσης της φορολογικής υποχρέωσης η) αποδεικτικά χρεών της κληρονομιάς (άρθρο 67).

4- Ποια είναι αρμόδια Δ.Ο.Υ. για την παραλαβή δηλώσεων φόρου κληρονομιάς;

Η Δ.Ο.Υ. της κατοικίας του κληρονομουμένου ή η Δ.Ο.Υ. Κατοίκων Εξωτερικού, αν ο κληρονομούμενος ήταν κάτοικος αλλοδαπής. Αν όμως ο κληρονομούμενος είχε την κατοικία του στην αλλοδαπή, αλλά πέθανε στην Ελλάδα, αρμόδια είναι η Δ.Ο.Υ. του τόπου θανάτου. Ως κατοικία του κληρονομουμένου θεωρείται αυτή που προκύπτει από το ΑΦΜ αυτού (άρθρο 66). - Ποιος είναι υπόχρεος υποβολής δήλωσης φόρου δωρεάς - γονικής παροχής; Είναι οι συμβαλλόμενοι δωρητής - δωρεοδόχος, γονέας - τέκνο και, σε περίπτωση άτυπης δωρεάς, ο δωρεοδόχος (άρθρο 85). - Ποια είναι αρμόδια Δ.Ο.Υ. για την παραλαβή δήλωσης φόρου δωρεάς- γονικής παροχής; Ο προϊστάμενος της Δ.Ο.Υ. της κατοικίας του δωρητή. Ως κατοικία του δωρητή θεωρείται αυτή που προκύπτει από το ΑΦΜ αυτού. (άρθρο 87). - Ποια είναι η προθεσμία υποβολής της δήλωσης φόρου δωρεάς -γονικής παροχής; Η δήλωση υποβάλλεται πριν από την κατάρτιση του συμβολαίου, το οποίο συντάσσεται με βάση θεωρημένο αντίγραφο της δήλωσης, και, προκειμένου για άτυπες δωρεές, μέσα σε έξι μήνες από την παράδοση του αντικειμένου της δωρεάς στο δωρεοδόχο (άρθρο 86).

5- Ποιες είναι οι προϋποθέσεις απαλλαγής από το φόρο κληρονομιών και γονικών παροχών για την απόκτηση της πρώτης κατοικίας;

Ο κληρονόμος (σύζυγος ή τέκνο του κληρονομουμένου) ή το τέκνο που αποκτά τη γονική παροχή ή ο σύζυγος αυτού ή τα ανήλικα τέκνα τους, να μην έχουν δικαίωμα πλήρους κυριότητας ή επικαρπίας ή οίκησης σε άλλη κατοικία ή ιδανικό μερίδιο κατοικίας που πληροί τις στεγαστικές ανάγκες της οικογένειας ή δικαίωμα πλήρους κυριότητας επί οικοπέδου οικοδομήσιμου ή επί ιδανικού μεριδίου οικοπέδου, στα οποία αντιστοιχεί εμβαδόν κτίσματος που πληροί τις στεγαστικές τους ανάγκες και βρίσκονται σε δήμο ή κοινότητα με πληθυσμό άνω των 3.000 κατοίκων. Οι στεγαστικές ανάγκες θεωρείται ότι καλύπτονται αν το συνολικό εμβαδόν των ανωτέρω ακινήτων (και των λοιπών αντίστοιχων κληρονομιαίων ακινήτων) είναι 70 τ.μ. προσαυξανόμενα κατά 20 τ.μ. για καθένα από τα δύο πρώτα τέκνα και κατά 25 τ.μ. για το τρίτο και καθένα από τα επόμενα τέκνα του δικαιούχου.(άρθρα 26 ενότητα Α' και 43 ενότητα Α').

6- Ποια είναι τα αφορολόγητα ποσά για την απόκτηση πρώτης κατοικίας αιτία θανάτου ή γονικής παροχής;

Η απαλλαγή παρέχεται για αξία κατοικίας μέχρι 200.000 € για κάθε ανήλικο ή άγαμο κληρονόμο και μέχρι 250.000 € για έγγαμο, η οποία προσαυξάνεται κατά 25.000 € για καθένα από τα δύο πρώτα τέκνα και κατά 30.000 € για το τρίτο και καθένα από τα επόμενα ανήλικα τέκνα, των οποίων την επιμέλεια έχει ο δικαιούχος. Στο ποσό της απαλλαγής περιλαμβάνεται και η αξία μιας θέσης στάθμευσης αυτοκινήτου και ενός αποθηκευτικού χώρου, για επιφάνεια εκάστου έως 20 τ.μ., εφόσον βρίσκονται στο ίδιο ακίνητο και αποκτώνται ταυτόχρονα. Επίσης χορηγείται απαλλαγή για οικόπεδο αξίας μέχρι 50.000 € για κάθε ανήλικο ή άγαμο κληρονόμο και μέχρι 100.000 € για κάθε έγγαμο κληρονόμο, προσαυξανόμενη κατά 10.000 € για καθένα από τα δύο πρώτα τέκνα και κατά 15.000 € για το τρίτο και καθένα από τα επόμενα τέκνα. Τα παραπάνω ισχύουν εφόσον στο δικαιούχο κληρονόμο ή κληροδόχο περιέρχεται μία μόνο κατοικία ή ένα οικόπεδο εξ ολοκλήρου και κατά πλήρη κυριότητα και όχι ποσοστό εξ αδιαιρέτου. Αντίστοιχη απαλλαγή παρέχεται και κατά τη γονική παροχή πρώτης κατοικίας. (άρθρα 26 ενότητα Α' και 43 ενότητα Α').

7- Σε πόσες δόσεις καταβάλλεται ο φόρος κληρονομιών, δωρεών και γονικών παροχών;

α) Σε 12 ίσες διμηνιαίες δόσεις των 500 €, αν η βεβαίωση έγινε με βάση τη δήλωση του υποχρέου ή την έκδοση οριστικής πράξης ή μετά από συμβιβασμό και την καταβολή του 1/5 ή ύστερα από απόφαση δικαστηρίου ή από δικαστικό συμβιβασμό. β) Σε 6 ίσες μηνιαίες δόσεις των 500 €, αν η βεβαίωση του 50% του φόρου έγινε μετά από άσκηση προσφυγής. Σε περίπτωση κληρονομιάς, αν ο κληρονόμος είναι ανήλικος, ο αριθμός των δόσεων διπλασιάζεται.

8- Ποιος είναι ο χρόνος φορολογίας για την κτήση αιτία θανάτου;

Κατά κανόνα χρόνος φορολογίας είναι ο χρόνος θανάτου. Ο χρόνος φορολογίας μετατίθεται σε μεταγενέστερο του θανάτου χρονικό σημείο αυτοδίκαια στις περιπτώσεις αναβλητικής αίρεσης, επιδικίας περί το κληρονομικό δικαίωμα ή περί την κληρονομιά, διαχωρισμού επικαρπίας από την κυριότητα κ.λ.π. ή με απόφαση του προϊσταμένου της αρμόδιας Δ.Ο.Υ. στις περιπτώσεις του άρθρου 8 του Κώδικα (άρθρα 7 και 8). - Πότε παραγράφεται το δικαίωμα του δημοσίου για επιβολή φόρου κληρονομιάς ή δωρεάς, γονικής παροχής; Παραγράφεται μετά την πάροδο 10 ετών αν υποβλήθηκε δήλωση, ή 15 ετών αν δεν υποβλήθηκε δήλωση. Ανεξάρτητα από τα παραπάνω το δικαίωμα του δημοσίου είναι παραγραμμένο για όλες τις υποθέσεις για τις οποίες η φορολογική υποχρέωση γεννήθηκε μέχρι 31-12-1994.

9- Ποια είναι τα αφορολόγητα όρια και οι φορολογικοί συντελεστές στη φορολογία κληρονομιών, δωρεών και γονικών παροχών;

α) Η αιτία θανάτου κτήση πάσης φύσεως περιουσιακών στοιχείων καθώς και η αιτία δωρεάς ή γονικής παροχής κτήση ακινήτων ή εμπράγματων ή ενοχικών δικαιωμάτων επί ακινήτων, μετοχών καθώς και λοιπών περιουσιακών στοιχείων (δηλ. όλων των περιουσιακών στοιχείων πλην μετρητών), από δωρεοδόχους που υπάγονται στην Α' και Β' και Γ' κατηγορία, υπόκεινται σε φόρο, ο οποίος υπολογίζεται με βάση τις πιο κάτω φορολογικές κλίμακες: Κλιμάκια (σε ευρώ) β) Η αιτία γονικής παροχής κτήση μετρητών φορολογείται αυτοτελώς, με συντελεστή δέκα τοις εκατό (10%) ενώ η αιτία δωρεάς κτήση μετρητών φορολογείται αυτοτελώς με συντελεστή δέκα τοις εκατό (10%) για δωρεοδόχους που υπάγονται στην Α' κατηγορία, είκοσι τοις εκατό (20%) για δωρεοδόχους που υπάγονται στη Β' κατηγορία και σαράντα τοις εκατό (40%) για δωρεοδόχους που υπάγονται στη Γ' κατηγορία.

10- Ποιο είναι το απαλλασσόμενο ποσό όταν κληρονόμος είναι σύζυγος ή ανήλικο τέκνο του κληρονομουμένου;

Μετά την 26-1-2010, όταν κληρονόμος είναι σύζυγος ή ανήλικο τέκνο του κληρονομουμένου, απαλλάσσεται από το φόρο κληρονομιάς αξία κληρονομιαίας περιουσίας μέχρι 400.000 € για κάθε κληρονόμο (με αντίστοιχο περιορισμό των κλιμακίων υπολογισμού του φόρου της Α' κατηγορίας).

Εκτισες και πούλησες; Θα τιμωρηθείς...

Διευκρινήσεις για τον τρόπο φορολόγησης του εισοδήματος που προκύπτει από την ανέγερση μεμονωμένης πολυόροφης οικοδομής επί ιδιόκτητου οικοπέδου παρέσχε τη Δευτέρα το υπουργείο Οικονομικών. Οι οδηγίες αφορούν σε περιπτώσεις φορολογουμένων που δεν εμφάνισαν στην εφορία εισοδήματα από πωλήσεις οικοδομών τις οποίες προηγουμένως είχαν κατασκευάσει. Εγκύκλιος της Γενικής Διεύθυνσης Φορολογίας Εισοδήματος τονίζει πως το υπουργείο Οικονομικών έκανε δεκτή γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους σύμφωνα με την οποία εισόδημα που προκύπτει από την ανέγερση μεμονωμένης πολυόροφης οικοδομής επί ιδιόκτητου οικοπέδου νοείται ως εισόδημα από εμπορική επιχείρηση εφόσον η ανέγερση δεν γίνεται προς τον σκοπό αξιοποίησης κεφαλαίου, αλλά προς τον σκοπό επίτευξης κέρδους από την μεταβίβαση των οριζόντων ιδιοκτησιών της οικοδομής. Ειδικότερα ο σκοπός αυτός μπορεί να συναχθεί από συναφή προς την ανέγερση της οικοδομής παραστατικά, όπως το μέγεθος της οικοδομής, η ανέγερα της σε χρόνο που δεν απέχει πολύ από την απόκτηση του οικοπέδου, την πώληση των διαμερισμάτων, την αναλογία των διαμερισμάτων που πουλήθηκαν και παρέμειναν στον ιδιοκτήτη και η διαφορά μεταξύ της αξίας κτίσης και πώλησης. Τέλος, σημειώνεται πως η κρίση για το εάν ο σκοπός ανέγερσης της οικοδομής ήταν η επίτευξη κέρδους ή μη ανάγεται στην αρμοδιότητα της φορολογικής αρχής, εκφέρεται κατά συγκεκριμένη περίπτωση και υπόκειται στο έλεγχο των αρμόδιων δικαστηρίων.

Περιορισμένα τα περιθώρια μεγέθυνσης της αγοράς κατοικίας

Η σημαντική μείωση της προσφοράς νέων κατοικιών που καταγράφεται από τις αρχές  του 2006 δεν ανατρέπει την παραδοσιακή σχέση των ελλήνων με το κεραμίδια καθώς στο τέλος του 2008 σε κάθε ελληνικό νοικοκυριό αναλογούσαν 2 κατοικίες περίπου έναντι 1,5 κατοικίας στις αρχές του 2000. Πάντως , η κρίση που είχε διαφανεί από τα μέσα του 2006 έχει ανακόψει τον ρυθμό αύξησης του αποθέματος κατοικιών της χώρας μας καθώς σύμφωνα με τα εκτιμήσεις  ενώ στην διετία 2004-2006 στο απόθεμα των κατοικιών προστέθηκαν 352.000 νέες κατοικίες  την επόμενη διετία ο αριθμός περιορίσθηκε σημαντικά αφού ήταν στα επίπεδα των 130.000 περίπου. Η τάση αυτή δεν φαίνεται ότι θα ανατραπεί και το 2009 αφού, σύμφωνα με τα στοιχεία των οικοδομικών αδειών που έχουν εκδοθεί αλλά και με βάση τις εκτιμήσεις για την οικοδομική δραστηριότητα του β΄εξαμήνου οι κατοικίες που θα προστεθούν στο υφιστάμενο απόθεμα δεν θα ξεπερνούν τις 60.000 περίπου.
Σύμφωνα με τις απόψεις αναλυτών,  στα επόμενα χρόνια , ακόμα και όταν η οικονομία βρεθεί σε ανοδική τροχιά , ρυθμός μεταβολής των επενδύσεων σε κατοικίες θα είναι σαφώς πιο βραδύς σε σύγκριση με τις προηγούμενες δεκαετίες . Συγκεκριμένα υποστηρίζουν ότι, η αγορά κύριας κατοικίας χρόνος με το χρόνο θα συρρικνώνεται και σε αυτό θα συμβάλλουν τις κυρίως παράγοντες:
-Η γήρανση του πληθυσμού.
-Η επιδείνωση των ποιοτικών δημογραφικών χαρακτηριστικών του πληθυσμού( αριθμός γάμων, αριθμός μονογονεϊκών οικογενειών κα.)
-Το υψηλό ποσοστό ιδιοκατοίκησης

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki