Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

Υποδομές

Μεγάλα έργα : Πως θα πάρουν μπροστά

Τρία βήματα πρέπει να γίνουν για την επιτάχυνση της επανεκκίνησης της κατασκευής των τεσσάρων μεγάλων, αλλά «παγωμένων» οδικών έργων που πραγματοποιούνται με συμβάσεις παραχώρησης, σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές. Το πρώτο είναι ο ορισμός ενός διαπραγματευτή από τον υπουργό Υποδομών και Ανάπτυξης, κ. Κ. Χατζηδάκη, ο οποίος θα αναλάβει την διαπραγμάτευση με τους παραχωρησιούχους για την απεμπλοκή των εκκρεμοτήτων μεταξύ του δημοσίου (υπουργείο, ΤΑΙΠΕΔ και σύμβουλοι) και των κοινοπραξιών. Σύμφωνα με πληροφορίες, η επιλογή του θα γίνει τις αμέσως επόμενες ημέρες. Το δεύτερο είναι η ολοκλήρωση των εν λόγω διαβουλεύσεων ως τις 30 Σεπτεμβρίου, χρονικός ορίζοντας που ετέθη πιεστικά από την τρόικα, . Οι δανειστές έχουν δείξει μεγάλο ενδιαφέρον για τα έργα, διότι αφ' ενός η επανεκκίνησή τους θα οδηγήσει αναπόφευκτα σε αύξηση του ΑΕΠ και αφ' ετέρου η τιτλοποίηση των μελλοντικών εσόδων από τα διόδια αποτελεί τη βάση του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων. Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα του υπουργείου Υποδομών, οι αλλαγές στις συμβάσεις παραχώρησης πρέπει να έχουν φτάσει στη Βουλή, για να κυρωθούν με νόμο, πριν από το τέλος του έτους. Το τρίτο βήμα είναι η επεξεργασία προτάσεων από το υπουργείο Υποδομών για την ένταξη των έργων στο Ταμείο Επιμερισμού Κινδύνου (RSI) υποδομών και παραγωγικών επενδύσεων, η δημιουργία του οποίου συμφωνήθηκε το Σάββατο μεταξύ της κυβέρνησης και της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΤΕπ), έπειτα από αγώνα μηνών. Σύμφωνα με το υπουργείο, η ΕΤΕπ θα υποστηρίξει την ολοκλήρωση των αυτοκινητοδρόμων με μόχλευση πόρων, που θα εγγυοδοτηθούν από το ΕΣΠΑ.

Που θα γίνουν οι νέες γραμμές του Τραμ

Ένα εκτεταμένο δίκτυο τραμ φιλοδοξεί να «στρώσει» στην Αθήνα το υπό επεξεργασία ρυθμιστικό σχέδιο της Αττικής. Συγκεκριμένα, τα έργα που θα προωθηθούν σε πρώτη φάση είναι τα παρακάτω:

1. Νέο Φάληρο-Πλ. Καραισκάκη (λιμάνι): Πρόκειται για τον τελικό κλάδο της γραμμής που φτάνει ως το Ν. Φάληρο άλλα δεν έγινε ποτέ. Το τμήμα θεωρείται πλέον ώριμο και μπορεί να προχωρήσει.

2. Νέα γραμμή Πειραιάς-Κερατσίνι-Πέραμα η οποία θα τρέχει κατά μήκος της παλιάς γραμμής του τραμ. Οι μελέτες έχουν ήδη μπει σε διαδικασία να ξεκινήσουν. Εξασφαλισμένη θεωρείται η εμπορική επιτυχία καθώς θα περνά από πυκνοκατοικημένες περιοχές που δεν εξυπηρετούνται από το μετρό. Ένα μέρος του ίσως γίνει υπόγειο μετατρέποντάς το σε «ελαφρύ μετρό».

3. Σύνταγμα- Πανεπιστημίου - Πλ. Αιγύπτου - Άνω Πατήσια: Ανήκει στο σχεδιασμό για την πεζοδρόμηση της Πανεπιστημίου. Η πρώτη φάση του έργου αφορά στην επέκταση του μέχρι την πλατεία Αιγύπτου στο Πεδίο του Άρεως και σε δεύτερη φάση αναμένεται να επεκταθεί μέχρι τα Άνω Πατήσια μέσω φυσικά της οδού Πατησίων.

4. Κλάδος Λ. Ποσειδώνος (στο Ελληνικό) - Λ. Βουλιαγμένης (Στ. Μετρό Αργυρούπολη): Μία εύκολη επέκταση καθώς δεν μπερδεύεται σε δρόμους με μεγάλη κίνηση ενώ είναι πολύ μικρή σε μήκος (περίπου 2χλμ).

5. Monorail Πειραιά: Είναι η γνωστή επιθυμία του ΟΛΠ να δημιουργήσει ένα μέσο σταθερής τροχιάς που να «αγκαλιάζει» το λιμάνι και να διευκολύνει τις μετακινήσεις μέσα και περιμετρικά του λιμένα. Για την επέκταση προς Πειραιά το χρονοδιάγραμμα δείχνει το 2015. Για τα υπόλοιπα σταδιακά μέχρι το 2020.

6. Νέος κλάδος Σταθμός Λαρίσης - Νοσοκομείο Παίδων- Γουδί: Ουσιαστικά μία νέα γραμμή η οποία θα κινείται κατά το μεγαλύτερο μέρος της κατά μήκος της λ. Αλεξάνδρας ενώ θα εξυπηρετεί εκπαιδευτικά και νοσηλευτικά ιδρύματα.

7. Επεκτάσεις προς Καμίνια, Φρεατίδα: Είναι μικρές επεκτάσεις (από 2 χλμ η καθεμία περίπου) που δίνουν την δυνατότητα πρόσβασης των χιλιάδων κατοίκων των περιοχών στο σύστημα μεταφορών του τραμ και των υπολοίπων Μέσων Σταθερής Τροχιάς.

8. Κλάδος Τζιτζιφιές- Λ. Θησέως - Φιξ: Μία νέα γραμμή η οποία εξυπηρετεί Μοσχάτο, Καλλιθέα μέσω της Θησέως και καταλήγει στο σταθμό Συγγρού-Φιξ.

Ενδιαφέρον απο εξωτερικό

Ενδιαφέρον από ξένους θεσμικούς και ιδιώτες επενδυτές, private equities, distressed asset funds, κρατικά επενδυτικά οχήματα, αλλά και Ελληνες επενδυτές από τα εξωτερικό, παρατηρείται τις τελευταίες μέρες στην Αθήνα. Ιδιαιτέρως ενδιαφέρουσες και οι επαφές, που, σύμφωνα με καλά ενημερωμένες πηγές, έχουν εκπρόσωποι της China Investment Corporation με Ελληνες επιχειρηματίες στην προσπάθειά της να αποκτήσει αναγνωρίσιμα εμπορικά σήματα από την Ευρώπη και τις ΗΠΑ. Πρόκειται για fund με ρευστότητα 300 δισ., το οποίο χρηματοδοτείται από το Chinese State Administration for Foreign Exchange Reserves. Εχει ήδη πάρει σημαντικά μερίδια σε ευρωπαϊκά brands και φέρεται να βρίσκεται σε προχωρημένες συζητήσεις και με ελληνικά συμφέροντα. Στον χώρο των ξενοδοχείων, μεγάλη κινητικότητα σημειώνεται ως προς την αγορά μονάδων που τελούν υπό τον έλεγχο υπερχρεωμένων ομίλων αλλά και μονάδων που βρίσκονται υπό τον έλεγχο ελληνικών τραπεζών. Μεταξύ των ξένων που ενδιαφέρονται για τουριστικά ακίνητα αναφέρονται από παράγοντες της αγοράς η γαλλική πολυεθνική εμπορικών ακινήτων Klepierre, η αμερικανική Carlton Group, συμφερόντων του ελληνοεβραϊκής καταγωγής Howard L. Michaels, επενδυτικά οχήματα συμφερόντων Donald Trump και της Soros Fund Management, η ελβετική Bridge Οver Group SA, που εδρεύει στη Γενεύη και η ιαπωνική επενδυτική τράπεζα Aristagora Advisors Co. Ltd. Ακόμα, Ελληνες του εξωτερικού αναζητούν, μέσω κτηματομεσιτικών οίκων, όπως η King Hellas, εν λειτουργία ξενοδοχειακές μονάδες υψηλής ποιότητας, οι οποίες αντιμετωπίζουν προβλήματα ρευστότητας. Ακίνητα, επιχειρήσεις και ιδιωτικοποιήσεις έχει στην ελληνική ατζέντα του και το Calamos Asset Management του Ελληνοαμερικανού ομογενούς John P. Calamos.

Τέλος, συχνά αναφέρεται από Ελληνες κτηματομεσίτες και έντονο αγοραστικό ενδιαφέρον από Ρώσους επιχειρηματίες. Ανάμεσα στα ακίνητα των οποίων η εκποίηση έχει μπει στο τραπέζι συγκαταλέγονται ο Αστέρας της Βουλιαγμένης, το Hilton, τουριστικά ακίνητα που βρίσκονται στον έλεγχο της Εταιρείας Ακινήτων Δημοσίου και μεγάλες μονάδες γνωστών ελληνικών επιχειρήσεων. Κύκλοι της βιομηχανίας υπολογίζουν πως μόνο στην περιοχή της Αττικής τα ξενοδοχεία κάθε κατηγορίας που αναζητούν αγοραστή ξεπερνούν τα 100, στη Θεσσαλονίκη και στη Χαλκιδική τα 80 και ανεβάζουν τα πωλητήρια σε ολόκληρη την Ελλάδα σε περισσότερα από 1.000.

Αμοιβαίο κεφάλαιο με χιλιάδες ακίνητα

Η κυβέρνηση από κοινού με το Ταμείο Αξιοποίησης της Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) και την τρόικα επεξεργάζεται σχέδιο για να φέρει πιο κοντά εισπράξεις από την πώληση ακινήτων αλλά και να επιταχύνει τις διαδικασίες αξιοποίησης που σήμερα «κολλάνε» στην κακή πορεία της κτηματαγοράς, στην αποστροφή των επενδυτών για θέσεις στην Ελλάδα αλλά και στα πολύ μεγάλα προβλήματα που έχουν τα κρατικά ακίνητα. Πληροφορίες αναφέρουν ότι το σχέδιο που κερδίζει έδαφος το τελευταίο διάστημα βασίζεται στην δημιουργία θυγατρικής του ΤΑΙΠΕΔ η οποία θα έχει την νομική μορφή ενός αμοιβαίου κεφαλαίου ακινήτων. Τώρα, το σχέδιο φέρεται να επικεντρώνεται στα ακίνητα. Οι άμεσοι στόχοι εσόδων είναι πολύ χαμηλοί. Την πρώτη διετία, αν το σχέδιο προχωρήσει, θα εντάσσονται σε αυτό ακίνητα το πολύ αξίας 1 δισ. ευρώ (παρούσα αξία). Η άμεση απόδοση από την αγορά μεριδίων αναμένεται χαμηλή. Ο οικονομικός στόχος όμως σε βάθος χρόνου είναι φιλόδοξος και φτάνει στα 25 δισ. ευρώ. Προέρχονται από τις υπεραξίες που θα προκύψουν για τους κατόχους των μεριδίων μετά την αξιοποίηση κάθε ακινήτου και από τα έσοδα για το Ταμείο από τα δικαιώματα χρήσης. Η αρχή θα γίνει με όσα ακίνητα έχει ήδη στην κατοχή του το ΤΑΙΠΕΔ, δηλαδή το Ελληνικό, το Διεθνές Κέντρο Ραδιοτηλεόρασης, την Κασσιώπη στην Κέρκυρα και τα 27 Κτήρια του δημοσίου. Απώτερος στόχος είναι η σταδιακή ένταξη όσων από τα 70.000 ακίνητα ανήκουν ακόμη στην ΚΕΔ, στην ΕΤΑ, σε ΔΕΚΟ, σε ταμεία και σε άλλους φορείς «καθαρίσουν». Ειδική ομάδα στο ΤΑΙΠΕΔ επιχειρεί το ξεκαθάρισμα (σε βάθος χρόνου) 20.000 εξ αυτών καθώς σήμερα αντιμετωπίζουν πάρα πολλά νομικά και πολεοδομικά προβλήματα.

Στο Λαύριο ο πραστιακός

Την πρόθεση του υπουργείου να προχωρήσει στην επέκταση του προαστιακού έως το Λαύριο εξέφρασε ο υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Μάκης Βορίδης. «Πρόθεση του υπουργείου είναι από δω και πέρα να προχωρήσουμε στην ολοκλήρωση των προμελετών και να εντάξουμε το σχέδιο της επέκτασης του προαστιακού στη χρηματοδότηση από τα Διευρωπαϊκά Δίκτυα», τόνισε ο Μάκης Βορίδης, απαντώντας σε σχετική ερώτηση και εκτίμησε ότι εντός των προσεχών έξι μηνών μπορούν να έχουν ολοκληρωθεί οι προμελέτες. Όπως ανέφερε, σύμφωνα με μελέτη που έχει γίνει, εκτιμάται ότι η επέκταση αυτή θα εξυπηρετήσει 300.000 ανθρώπους και για το λόγο αυτό, σε συνδυασμό με το ότι ο προαστιακός είναι ένα κατεξοχήν περιβαλλοντικό μέσο μεταφοράς, είναι από τα έργα τα οποία μέσα στο επόμενο χρονικό διάστημα θα δρομολογηθεί και θα αποκτήσει την προτεραιότητα που του αξίζει».

  • Ακίνητα Τραπεζών

Newsletter

Εγγραφείτε στο Newsletter του Realestatenews για να λαμβάνετε καθημερινή ενημέρωση.

Τα Ακίνητα στη Ζωή μας

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki