Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

Καταγγέλω κε Υπουργέ

Η αυθαίρετη πόλη

Διεθνείς διαστάσεις λαμβάνει η αποκάλυψη του Πρώτου Θέματος αναφορικά με την ύπαρξη μιας ολόκληρης αυθαίρετης πόλης στην περιοχή της παραλιακής Ηλείας στο Δήμο Βώλακα (Σπιάτζα). Μιας πόλης που γιγαντώθηκε χάρη στη συμμετοχή και ανοχή των τοπικών πολιτικών δυνάμεων όλων των κομμάτων καθώς και της τοπικής αυτοδιοίκησης η οποία δια του Δημάρχου Πύργου κυνικά στηρίζει τους καταπατητές. Πιο συγκεκριμένα, με δημοσίευμα τους οι New York Times αναφέρονται στο μπλοκάρισμα της αξιοποίησης της παραλίας που βρέχεται από το Ιόνιο λόγω των 9.000 καταπατήσεων εκ μέρους πολιτών. Η αμερικανική εφημερίδα μάλιστα πήγε το θέμα παραπέρα παίρνοντας και συνέντευξη από τον Δήμαρχο Πύργου ο οποίος  τόνισε πως «εάν η κυβέρνηση θέλει να ιδιωτικοποιήσει την περιοχή θα πρέπει να ρίξει με μπουλντόζες τα αυθαίρετα και πολύ απλά αυτό δεν θα συμβεί …ποτέ»! Σύμφωνα με την αμερικανίδα δημοσιογράφο Liz Alderman, η κυβέρνηση και το ΤΑΙΠΕΔ λόγω των ανυπέρβλητων εμποδίων αποφάσισαν να αποσύρουν την επίμαχη έκταση από τις ιδιωτικοποιήσεις αφήνοντας τους καταπατητές για μια ακόμη φορά στην…ησυχία τους.

Χαράτσι 600 ευρώ

Τριπλό χαράτσι έως και 600 ευρώ θα βαρύνει από τις αρχές του 2013 εκατομμύρια ιδιοκτήτες ακινήτων. Ο νόμος για την ενεργειακή αναβάθμιση των κτιρίων που με βάση την κοινοτική οδηγία επέβαλε το Πιστοποιητικό Ενεργειακής Απόδοσης (ΠΕΑ) προβλέπει ότι από την 1/1 οι ιδιοκτήτες είναι υποχρεωμένοι να εκδίδουν δύο ακόμη πιστοποιητικά. Το πρώτο θα αφορά τα συστήματα θέρμανσης των κτιρίων και το δεύτερο τον κλιματισμό, με αποτέλεσμα το συνολικό κόστος και για τα τρία πιστοποιητικά να ξεπερνά τα 500 ή και 600 ευρώ, ακόμη κι αν σήμερα ισχύει η ελεύθερη διαπραγμάτευση με τους ενεργειακούς επιθεωρητές. Για το ΠΕΑ, που είναι υποχρεωτικό για ακίνητα άνω των 50 τ.μ. που πωλούνται ή ενοικιάζονται ή σε περίπτωση αποπεράτωσης νέου ή ριζικής ανακαίνισης υπάρχοντος κτιρίου, το κόστος για ένα ακίνητο 100 τ.μ. κυμαίνεται κατ' ελάχιστο στα 150 με 200 ευρώ. Από το 2013 θα πρέπει οι ιδιοκτήτες να υπολογίζουν άλλα 100-150 ευρώ για το πιστοποιητικό θέρμανσης και τουλάχιστον 200 ευρώ για το πιστοποιητικό ελέγχου των κλιματιστικών. Αναλυτικά, σύμφωνα με το Σχέδιο Νόμου, η αμοιβή για τη διενέργεια επιθεώρησης συστημάτων θέρμανσης και κλιματισμού θα καθορίζεται ελεύθερα, με έγγραφη συμφωνία των συμβαλλομένων μερών, δεν θα μπορεί ωστόσο να υπερβαίνει τις παρακάτω τιμές: Η επιθεώρηση περιλαμβάνει αξιολόγηση του βαθμού απόδοσης των συστημάτων θέρμανσης και κλιματισμού Η επιθεώρηση περιλαμβάνει αξιολόγηση του βαθμού απόδοσης των συστημάτων θέρμανσης και κλιματισμού 250 ευρώ για εγκατεστημένη ισχύ έως και 200kW, 400 ευρώ για εγκατεστημένη ισχύ από 201 έως και 400 kW, 800 ευρώ από 401 kW.

Το κακό για τους ιδιοκτήτες είναι ότι τα νέα υποχρεωτικά πιστοποιητικά δεν θα έχουν 10ετή διάρκεια, όπως το ενεργειακό πιστοποιητικό (ΠΕΑ), αλλά θα έχουν διάρκεια από 2 έως 4 χρόνια, ανάλογα με την ισχύ του συστήματος θέρμανσης ή κλιματισμού και ανάλογα με το είδος του καυσίμου (πετρέλαιο, αέριο). Σύμφωνα με τον αρχικό σχεδιασμό, τα πιστοποιητικά δεν θα είναι υποχρεωτικά μόνο κατά την πώληση ή ενοικίαση κτιρίων όπως γίνεται μέχρι σήμερα για τα ενεργειακά πιστοποιητικά, αλλά για όλους τους ιδιοκτήτες ακινήτων, ακόμα και αν το ακίνητο δεν χρησιμοποιείται. Ωστόσο, δεν αποκλείεται με την τελική διαβούλευση να υπάρξουν αλλαγές ώστε να είναι υποχρεωτικά μόνο στην πώληση ή την ενοικίαση. Αξίζει να σημειωθεί ότι δίνεται περίοδος χάριτος μέχρι το τέλος του 2015 ώστε να εκδοθούν τα πιστοποιητικά, τόσο στις πολυκατοικίες, όπου το κόστος θα επιμερίζεται, όσο και στις μονοκατοικίες. Αν ένας ιδιοκτήτης δεν διαθέτει ΠΕΑ ή δεν έχει πραγματοποιήσει ενεργειακή επιθεώρηση των συστημάτων θέρμανσης ή κλιματισμού, σύμφωνα πάντα με το Σχέδιο Νόμου, θα του επιβάλλεται πρόστιμο από 1.000 έως και 10.000 ευρώ, με βάση την επιφάνεια και τη χρήση του ακινήτου, το μέγεθος των συστημάτων, τον βαθμό υπαιτιότητας και την τυχόν υποτροπή του υπόχρεου.

Σύμφωνα με τον νόμο, ο ιδιοκτήτης κτιρίου υποχρεούται να ζητήσει τη διενέργεια επιθεώρησης των προσβάσιμων τμημάτων συστημάτων που χρησιμοποιούνται για τη θέρμανση κτιρίων (όπως οι μονάδες παραγωγής θερμότητας, το σύστημα ελέγχου, οι κυκλοφορητές κ.ά.), με λέβητες συνολικής ωφέλιμης ονομαστικής ισχύος άνω των είκοσι κιλοβάτ (20 kW). Τα συστήματα θέρμανσης επιθεωρούνται: Τουλάχιστον κάθε 5 χρόνια για συστήματα με λέβητες συνολικής ωφέλιμης ονομαστικής ισχύος από 20 έως και 100 κιλοβάτ (100 kW), Τουλάχιστον κάθε 2 έτη, για συστήματα με λέβητες συνολικής ωφέλιμης ονομαστικής ισχύος ανώτερη των εκατό κιλοβάτ (100 kW) και, αν αυτά θερμαίνονται με αέριο καύσιμο, τουλάχιστον κάθε 4 χρόνια. Ο ιδιοκτήτης κτιρίου υποχρεούται να ζητήσει τη διενέργεια επιθεώρησης των προσβάσιμων τμημάτων των συστημάτων κλιματισμού (όπως, αντλίες θερμότητας, ψύκτες, κεντρικές κλιματιστικές μονάδες, κυκλοφορητές, σύστημα ελέγχου, κ.ά.), συνολικής ωφέλιμης ονομαστικής ισχύος μεγαλύτερης από δώδεκα κιλοβάτ (12 kW), τουλάχιστον κάθε 5 έτη. Η επιθεώρηση περιλαμβάνει αξιολόγηση του βαθμού απόδοσης του συστήματος κλιματισμού και του μεγέθους του (ονομαστική ισχύς), σε σχέση με τις απαιτήσεις ψύξης/θέρμανσης του κτιρίου. Μετά την επιθεώρηση συντάσσεται έκθεση και επιδίδεται στον ιδιοκτήτη ή διαχειριστή του κτιρίου. Η έκθεση περιέχει το αποτέλεσμα της επιθεώρησης και περιλαμβάνει συστάσεις για το πώς μπορεί να γίνει βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης του συστήματος ή αντικατάστασή του με οικονομικούς όρους.

Θερμαίνεστε; Περάστε απο το ταμείο

Νέα επιβάρυνση συνολικού ύψους 600 ευρώ έρχεται στους ιδιοκτήτες ακινήτων από το 2013 καθώς θα γίνει υποχρεωτική και η έκδοση πιστοποιητικών θέρμανσης και κλιματισμού. Ειδικότερα, εκτός από το Πιστοποιητικό Ενεργειακής Απόδοσης για ακίνητα άνω των 50 τ.μ. η τιμή του οποίου διαπραγματεύεται ελεύθερα με τους ενεργειακούς επιθεωρητές και κυμαίνεται στα 150-200 ευρώ, οι ιδιοκτήτες ακινήτων καλούνται να πληρώσουν και πιστοποιητικό θέρμανσης των κτιρίων αλλά και κλιματισμού, τα οποία ανέρχονται στα 400 ευρώ. Έτσι η συνολική δαπάνη για τα τρία πιστοποιητικά θα ανέλθει στα 600 ευρώ. Μάλιστα, αντίθετα με το ΠΕΑ που έχει 10ετή διάρκεια, τα δύο αυτά πιστοποιητικά θα έχουν ισχύ 2 έως 4 ετών ανάλογα με την ισχύ του συστήματος θέρμανσης και κλιματισμού και ανάλογα με το καύσιμο. Ειδικότερα, το σχέδιο νόμου για την Ενεργειακή Απόδοση των Κτιρίων ορίζει πως η ελάχιστη αμοιβή των επιθεωρητών για να εκδώσουν πιστοποιητικά θέρμανσης και κλιματισμού θα καθορίζεται μεν ελεύθερα αλλά με μίνιμουμ:250 ευρώ για εγκαταστάσεις ως 200 kW 400 ευρώ για εγκαταστάσεις ως 400 kW 800 ευρώ για εγκαταστάσεις άνω των 400 kW Οι ιδιοκτήτες είναι υποχρεωμένοι να ζητούν επιθεώρηση κάθε πέντε χρόνια για λέβητες ισχύος από 20kW έως 100 kW και κάθε δύο έτη για λέβητες ονομαστικής ισχύος άνω των 100kW. Στην τελευταία περίπτωση, αν ο λέβητας λειτουργεί με φυσικό αέριο, τότε η επιθεώρηση γίνεται κάθε 4 χρόνια. Αντίστοιχα, αν το κτίριο έχει συστήματα κλιματισμού ονομαστικής ισχύος άνω των 12kW, τότε η επιθεώρηση είναι υποχρεωτική κάθε πέντε έτη τουλάχιστον.

Πως καταστρέφουν το Β.Αιγαίο

Αυτοκαταστροφική για τα νησιά του Βορείου Αιγαίου χαρακτηρίζουν η Ορνιθολογική και η Ελληνική Εταιρεία Περιβάλλοντος και Πολιτισμού τη θετική γνωμοδότηση επί της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του Περιφερειακού Συμβουλίου για την εγκατάσταση 353 ανεμογεννητριών, ισχύος 706 MW... Το Αιολικό Σύστημα Παραγωγής Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΑΣΠΗΕ) από την εταιρεία "Rokas Renewables - Αιγαία Ζεύξη» είναι ιδιαίτερα μεγάλης κλίμακας, αφού περιλαμβάνει την κατασκευή δέκα Αιολικών Πάρκων στη Λέσβο, επτά στη Χίο και έντεκα στη Λήμνο, δηλαδή 153 ανεμογεννητριών στη Λέσβο, 75 Α/Γ στη Χίο και 125 Α/Γ στη Λήμνο. Επιπλέον, χωροθετείται σε ποσοστό περίπου 68% της συνολικής ισχύος εντός Ζωνών Ειδικής Προστασίας και Τόπων Κοινοτικής Σημασίας των τρίων νησιών που θεωρούνται και τα πλέον αξιόλογα "από άποψης βιοποικιλότητας και επισκεψιμότητας τμήματά τους".

Ανεπαρκής η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων επισημαίνουν η Ορνιθολογική και η Ελληνική Εταιρεία Περιβάλλοντος και Πολιτισμού Aναλυτικότερα, το αιολικά πάρκα χωροθετούνται εντός των προστατευόμενων περιοχών του δικτύου Natura 2000 ως εξής:

- ΖΕΠ GR4110010 «Νοτιοδυτική Χερσόνησος, Απολιθωμένο Δάσος Λέσβου» (σύνολο ισχύος σχεδιαζόμενης εγκατάστασης 306 MW, από τα οποία 280 MW εντός της ΖΕΠ, δηλαδή περίπου το 91% της συνολικής ισχύος).

- ΤΚΣ GR4110003 «Λέσβος: Δυτική Χερσόνησος

- Απολιθωμένο Δάσος». - ΖΕΠ GR4130003 «Βόρεια Χίος» (σύνολο ισχύος σχεδιαζόμενης εγκατάστασης 150 MW, από τα οποία 150MW εντός της ΖΕΠ). - ΤΚΣ GR4130001 "Βόρεια Χίος και Νήσοι Οινούσσες και παράκτια θαλάσσια ζώνη".

- ΖΕΠ GR4110006 «Λήμνος: Λίμνες Χορταρόλιμνη και Αλυκή, Κόλπος Μούδρου, Έλος Διαπόρι και Χερσόνησος Φακός» (σύνολο ισχύος σχεδιαζόμενης εγκατάστασης 250 MW, από τα οποία 50 MW εντός της ΖΕΠ, το 20% της συνολικής ισχύος).

Οι δύο οργανώσεις με ανακοίνωσή τους προειδοποιούν για τις σοβαρότατες επιπτώσεις που αναμένεται να έχει το έργο αυτό στην εικόνα της Λέσβου, ως έναν από τους δημοφιλέστερους προορισμούς στην Ευρώπη για την παρατήρηση πουλιών, με 4.000 επισκέπτες ετησίως. Τα έσοδα για την τοπική οικονομία (ξενοδοχεία, εστιατόρια, ενοικιάσεις αυτοκινήτων) υπερβαίνουν τα 3 εκατομμύρια ευρώ ετησίως. Είναι λοιπόν άστοχο το Περιφερειακό Συμβούλιο να κρίνει ότι θα συνεχίσουν οι οικοτουρίστες να επενδύουν αντίστοιχο ποσό για να «απολαμβάνουν» το κατακερματισμένο από δρόμους τοπίο, που θα έχει πλέον χάσει το ορνιθολογικό του ενδιαφέρον, όπως υπογραμμίζουν. Οι οργανώσεις σε υπόμνημά τους καταδεικνύουν πως η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του έργου είναι "ανεπαρκής και δεν περιλαμβάνει σοβαρή μέριμνα για τον σπουδαίο οικολογικό και πολιτιστικό πλούτο των νησιών του Βορείου Αιγαίου και τη σημασία τους για την ορνιθοπανίδα, καθώς θα υποβαθμίσει μη αναστρέψιμα τα κρίσιμα ενδιαιτήματα αναπαραγωγής και τροφοληψίας παγκοσμίως απειλούμενων ειδών". Για δύο από αυτά, το παγκοσμίως απειλούμενο Σμυρνοτσίχλονο (Emberiza cineracea) και τον Μαυροπετρίτη (Falco eleonorae), η Ελλάδα φέρει μεγάλη ευθύνη για την προστασία και διατήρησή τους σε διεθνές επίπεδο.

Αυθαίρετα: Ενας συνεχής εκβιασμός

"Πιο οριστική λύση" για την τακτοποίηση της αυθαιρεσίας και παρανομίας τάζει η πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΚΑ, επιχειρώντας προφανώς να διατηρήσει τον εισπρακτικό χαρακτήρα της ισχύουσας ρύθμισης με ανοιχτή ημερομηνία και κατεύθυνση των προστίμων στον κουμπαρά του Μνημονίου. "Επίλυση με οριστικό τρόπο" υποσχέθηκε ο αν. υπουργός ΠΕΚΑ χωρίς να αναφέρει το πότε Όπως είναι γνωστό, έχει δοθεί η πέμπτη κατά σειρά παράταση για υποβολή αιτήσεων ένταξης στη ρύθμιση μέχρι τέλος Ιανουαρίου του 2013. Ο αναπληρωτής υπουργός ΠΕΚΑ σε συνάντησή του με δημοσιογράφους μίλησε για "επίλυση του προβλήματος με οριστικό τρόπο", χωρίς περισσότερες διευκρινίσεις, παρά είπε μόνον ότι έχει συγκροτηθεί επιτροπή η οποία θα ολοκληρώσει το έργο της με το πέρας της πέμπτης παράτασης. Ο γενικός γραμματέας Χωροταξίας και Αστικού Περιβάλλοντος ανέλαβε να εξειδικεύσει. Παρ' ότι η Νέα Δημοκρατία, που τον έχει υποδείξει για τη σημερινή του θέση, ψήφισε στη Βουλή και τον πρώτο νόμο και το πλήθος των τροποποιήσεων, εκείνος ο ίδιος χθες... ανακάλυψε ότι, λόγω των 40-50 τροπολογιών που έχουν προστεθεί, το θεσμικό πλαίσιο της τακτοποίησης των αυθαιρέτων χρήζει κωδικοποίησης σε ενιαίο κείμενο. Μετά θα γίνει η κατηγοριοποίηση των αυθαιρέτων ανάλογα την παράβαση. Κατά την περιγραφή του, "είναι άλλη η αυθαιρεσία να αλλάζει θέση η κουζίνα, μια μετατροπή που ο ιδιοκτήτης μπορεί να μην τη γνωρίζει, διαφορετική μια αυθαιρεσία σε κτήριο με οικοδομική άδεια και άλλου τύπου το αυθαίρετο εκτός σχεδίου χωρίς οικοδομική άδεια". Σε κάποιες περιπτώσεις, ανέφερε, θα δοθούν οριστικές λύσεις αφήνοντας να εννοηθεί ότι θα αφορά μικρές παραβάσεις. Πάντως η κατηγοριοποίηση των παραβάσεων και ο υπολογισμός των προστίμων υπάρχει στην πολεοδομική νομοθεσία και προ Μνημονίου, αλλά ήταν πολιτική επιλογή διαχρονικά να μην εφαρμόζεται.

  • Ακίνητα Τραπεζών

Newsletter

Εγγραφείτε στο Newsletter του Realestatenews για να λαμβάνετε καθημερινή ενημέρωση.

Τα Ακίνητα στη Ζωή μας

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki