Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

realestatenews.gr

Οι αποχρώσεις του "κόκκινου"

Κούρεμα οφειλών και νέο διακανονισμό με δόσεις που ξεπερνούν ακόμη και τις 250, σχεδιάζει η ηγεσία του υπουργείου Εργασίας για πάνω από 73.000 δανειολήπτες του πρώην Οργανισμού Εργατικής Κατοικίας που έχουν οφειλές προς τον ΟΑΕΔ (είναι διάδοχος του ΟΕΚ), ύψους 1,5 δισ. ευρώ. Η νέα ρύθμιση αφορά μόνο τα δάνεια που έχουν δοθεί από τα ίδια κεφάλαια του Οργανισμού και όχι τα τραπεζικά. Πρόκειται στην πράξη για δάνεια που μαζί με τις προσαυξήσεις ανέρχονται πλέον σε 1,5 δισ. ευρώ εκ των οποίων μόλις 18% εξυπηρετείται. Η νέα ρύθμιση που εξετάζει το υπουργείο Εργασίας θα αφορά τόσο τους ενήμερους, όσο και τους μη ενήμερους οφειλέτες και σύμφωνα με πληροφορίες προβλέπει αύξηση του αριθμού των δόσεων, ώστε η οφειλή να μπορεί πλέον να αποπληρωθεί σε περισσότερες από 250 δόσεις, αλλά και κούρεμα της συνολικής οφειλής προς τον ΟΕΚ. Μάλιστα, μεταξύ των σεναρίων που επεξεργάζονται στο υπουργείο είναι και αυτό που προβλέπει όχι μόνο κούρεμα τόκων υπερημερίας, αλλά και μέρους του αρχικού κεφαλαίου, αλλά με προτεραιότητα σε ευάλωτες κοινωνικά ομάδες, όπως μακροχρόνια άνεργους, άτομα με αναπηρία και γενικά ευπαθείς ομάδες. Να σημειωθεί ότι ο ΟΑΕΔ έχει ήδη τοποθετηθεί για το θέμα με πόρισμα προς το υπουργείο Εργασίας, σύμφωνα με το οποίο εάν προωθηθεί η σχετική ρύθμιση είναι δυνατό να εισπραχθεί ποσό της τάξης των 990 εκατ. ευρώ. Βέβαια, από τον περασμένο Οκτώβριο έχει προωθηθεί ρύθμιση για τους δανειολήπτες του ΟΕΚ που είναι άνεργοι (προβλέπει αναστολή της πληρωμής δόσεων του άληκτου κεφαλαίου για 12 μήνες, με δυνατότητα παράτασης άλλους 12 χωρίς ακόμη να έχει ενεργοποιηθεί. Ποιοι μένουν στον άερα Στον αέρα βρίσκονται βέβαια και οι δανειολήπτες με επιδότηση επιτοκίου από τον ΟΕΚ, οι οποίοι όπως καταγγέλλουν, βρίσκονται σε απόλυτο αδιέξοδο. Το θέμα έχει φθάσει πολλές φορές στην Βουλή, όπου μεταξύ άλλων έχουν αναφερθεί τα εξής: Πρόκειται για δάνεια που ήταν χορηγούμενα από συμβεβλημένες με τον ΟΕΚ τράπεζες, με επιδότηση επιτοκίου από τον Οργανισμό για τα πρώτα 9 έτη, αλλά και για άτομα δάνεια από ΟΕΚ που έχουν περιέλθει στις τράπεζες. Πολλοί εκ των δανειοληπτών αποδέχθηκαν την κατάργηση της επιδότησης του επιτοκίου που μέχρι πρότινος απολάμβαναν, προκειμένου να γίνει η επιμήκυνση. Οι τράπεζες όμως παρουσιάζουν ως μοναδική λύση τη μη πληρωμή του δανείου για τρεις μήνες, ώστε να καταγγελθεί αυτόματα η σύμβαση με τον ΟΕΚ, το δάνειο να χαρακτηριστεί ως μη εξυπηρετούμενο και στη συνέχεια να προχωρήσουν στη ρύθμιση αυτού, υπογράφοντας νέα δανειακή σύμβαση με δυσμενέστερους όρους από την αρχική σύμβαση.

Ισορροπία στο κενό

Αύξηση 5,4% κατέγραψε ο αριθμός των οικοδομικών αδειών που εκδόθηκαν τον Φεβρουάριο, σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛΣΤΑΤ). Ο όγκος των αδειών υποχώρησε κατά 14,5% σε ετήσια βάση. Αναλυτικότερα, η Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ) ανακοινώνει τα προσωρινά στοιχεία, για τον μήνα Φεβρουάριο 2018, της Έρευνας Οικοδομικής Δραστηριότητας. Ειδικότερα: Το μέγεθος της Συνολικής Οικοδομικής Δραστηριότητας (Ιδιωτικής - Δημόσιας), κατά τον μήνα Φεβρουάριο 2018, στο σύνολο της Χώρας, μετρούμενο με βάση τις εκδοθείσες οικοδομικές άδειες, ανήλθε σε 989 οικοδομικές άδειες, που αντιστοιχούν σε 220,5 χιλιάδες m2 επιφάνειας και 899,0 χιλιάδες m3 όγκου, παρουσίασε δηλαδή αύξηση κατά 5,4% στον αριθμό των οικοδομικών αδειών, μείωση κατά 2,2% στην επιφάνεια και κατά 14,5% στον όγκο, σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2017. Οι εκδοθείσες άδειες Ιδιωτικής Οικοδομικής Δραστηριότητας, στο σύνολο της Χώρας, κατά τον μήνα Φεβρουάριο 2018 ανήλθαν σε 985 οικοδομικές άδειες, που αντιστοιχούν σε 218,0 χιλιάδες m2 επιφάνειας και 889,4 χιλιάδες m3 όγκου, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 5,6% στον αριθμό των οικοδομικών αδειών, μείωση κατά 2,8% στην επιφάνεια και κατά 15,0% στον όγκο, σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2017. Οι εκδοθείσες άδειες Δημόσιας Οικοδομικής Δραστηριότητας κατά τον μήνα Φεβρουάριο 2018, στο σύνολο της Χώρας, ανήλθαν σε 4 οικοδομικές άδειες, που αντιστοιχούν σε 2,5 χιλιάδες m2 επιφάνειας και 9,6 χιλιάδες m3 όγκου. Το ποσοστό συμμετοχής της Δημόσιας Οικοδομικής Δραστηριότητας στο συνολικό οικοδομικό όγκο, για τον μήνα Φεβρουάριο 2018, είναι 1,1%. Κατά την περίοδο των τελευταίων δώδεκα μηνών, δηλαδή από τον Μάρτιο 2017 έως τον Φεβρουάριο 2018, το μέγεθος της Συνολικής Οικοδομικής Δραστηριότητας (Ιδιωτικής- Δημόσιας) μετρούμενο με βάση τις εκδοθείσες οικοδομικές άδειες, στο σύνολο της Χώρας, ανήλθε σε 14.107 οικοδομικές άδειες, που αντιστοιχούν σε 2.922,2 χιλιάδες m2 επιφάνειας και 12.808,4 χιλιάδες m3 όγκου. Σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο Μαρτίου 2016 - Φεβρουαρίου 2017 παρατηρήθηκε αύξηση κατά 10,1% στον αριθμό των οικοδομικών αδειών, κατά 19,4% στην επιφάνεια και κατά 22,8% στον όγκο. Κατά την ίδια χρονική περίοδο, Μαρτίου 2017 - Φεβρουαρίου 2018, η Ιδιωτική Οικοδομική Δραστηριότητα εμφανίζει στο σύνολο της Χώρας αύξηση κατά 10,1% στον αριθμό των εκδοθεισών οικοδομικών αδειών, κατά 19,2% στην επιφάνεια και κατά 21,5% στον όγκο, σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο Μαρτίου 2016 Φεβρουαρίου 2017. Το ποσοστό συμμετοχής της Δημόσιας Οικοδομικής Δραστηριότητας στο συνολικό οικοδομικό όγκο, για την ανωτέρω περίοδο, είναι 4,2%. Το δίμηνο Ιανουαρίου - Φεβρουαρίου 2018, η Συνολική Οικοδομική Δραστηριότητα εμφανίζει, στο σύνολο της Χώρας, αύξηση κατά 12,5% στον αριθμό των οικοδομικών αδειών, κατά 16,9% στην επιφάνεια και κατά 8,1% στον όγκο, σε σχέση με το αντίστοιχο δίμηνο του έτους 2017. Αντίστοιχα, η Ιδιωτική Οικοδομική Δραστηριότητα εμφανίζει στο σύνολο της Χώρας αύξηση κατά 12,1% στον αριθμό των οικοδομικών αδειών, κατά 14,3% στην επιφάνεια και κατά 5,8% στον όγκο, σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο Ιανουαρίου - Φεβρουαρίου 2017.

Στο τοίχο ελληνικές κατασκευαστικές

Απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου που δημοσιοποιήθηκε πριν από λίγες ημέρες (24 Οκτωβρίου) αναφέρει ότι όσες εταιρείες έχουν συμμετάσχει, μεταξύ άλλων, σε συμπράξεις για τη στρέβλωση του ανταγωνισμού (καρτέλ) ενδέχεται να αποκλείονται από διαγωνισμούς δημοσίων έργων, για διάστημα τουλάχιστον τριών ετών. Το σημαντικότερο όμως στοιχείο είναι ότι στην απόφαση αναφέρεται ότι η περίοδος αποκλεισμού δεν θα υπολογίζεται πλέον με βάση την ημερομηνία τέλεσης του αδικήματος για το οποίο έχουν καταδικαστεί οι εταιρείες, αλλά με βάση εκείνη της δημοσίευσης της απόφασης (είτε του δικαστηρίου είτε της αρμόδιας επιτροπής ανταγωνισμού της εκάστοτε χώρας).

 

Στην περίπτωση του περίφημου καρτέλ των κατασκευών στην Ελλάδα, η ημερομηνία αυτή είναι ο Σεπτέμβριος του 2017, όταν δημοσιεύθηκε στο σχετικό ΦΕΚ η απόφαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού, βάσει της οποίας οι περισσότερες εταιρείες της ανώτατης εργοληπτικής τάξης αποδέχθηκαν όσα τους καταλογίζονταν και συναίνεσαν στην καταβολή των σχετικών προστίμων, με αποκορύφωμα τα 38,5 εκατ. ευρώ, που πλήρωσε ο όμιλος «Ελλάκτωρ», το υψηλότερο πρόστιμο που έχει επιβληθεί μέχρι σήμερα.

 

 

Παράλληλα, όπως προκύπτει από την απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου, οι εταιρείες που έχουν εμπλακεί και έχουν καταδικαστεί σε υποθέσεις στρέβλωσης του ανταγωνισμού μπορούν μεν να διεκδικούν νέες συμβάσεις (κατά τα τρία χρόνια από την έκδοση των σχετικών καταδικαστικών αποφάσεων), αλλά μόνον εφόσον κατορθώνουν να αποδεικνύουν στις αναθέτουσες αρχές ότι έχουν λάβει επαρκή μέτρα για τη μη επανάληψη των σχετικών πρακτικών. Μάλιστα, όπως αναφέρεται στην απόφαση, τα αποδεικτικά αυτά στοιχεία δεν θα πρέπει να είναι μόνον η ενεργός συνδρομή στην έρευνα των κατά τόπους επιτροπών ανταγωνισμού και η αποδοχή και ασφαλώς έγκαιρη πληρωμή των σχετικών προστίμων, αλλά απαιτεί- ται και σειρά άλλων μέτρων, τεχνικού και οργανωτικού χαρακτήρα, όπως επίσης και αποζημίωση για τις προκληθείσες ζημίες (πέραν του προστίμου που έχει ήδη επιβληθεί). Για παράδειγμα, θα πρέπει να έχουν διακοπεί όλοι οι δεσμοί με πρόσωπα ή οργανισμούς που εμπλέκονται στην παράνομη συμπεριφορά, να έχουν ληφθεί κατάλληλα μέτρα αναδιοργάνωσης προσωπικού, να έχουν τεθεί σε εφαρμογή συστήματα υποβολής εκθέσεων και ελέγχου, να έχει δημιουργηθεί δομή εσωτερικού ελέγχου για την παρακολούθηση της συμμόρφωσης και να έχουν εγκριθεί εσωτερικοί κανόνες ευθύνης και αποζημίωσης. Η απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου προέκυψε στο πλαίσιο της αντιδικίας των γερμανικών εταιρειών Vossloh Laeis GmbH κατά Stadtwerke München GmbH.

 

 

Η απόφαση αυτή αναμένεται να έχει σοβαρές επιπτώσεις στους εν εξελίξει διαγωνισμούς δημοσίων έργων, την πλειονότητα των οποίων διεκδικούν αυτήν την περίοδο εταιρείες που έχουν εμπλακεί και έχουν αποδεχθεί το πρόστιμο της Επιτροπής Ανταγωνισμού, όπως η«Ακτωρ», η J&P-Αβαξ, η ΤΕΡΝΑ και η Intrakat.

 

Με βάση την υφιστάμενη νομολογία που απαιτεί πλέον το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο, θα πρέπει οι αναθέτουσες αρχές να ζητήσουν και να λάβουν επαρκείς αποδείξεις ότι έχουν εφαρμοστεί όλα τα απαιτούμενα μέτρα από τις εταιρείες που διεκδικούν τα έργα, προκειμένου να επιτραπεί η συμμετοχή τους.

 

Σε διαφορετική περίπτωση, ακόμα κι αν προχωρήσει η διαδικασία ανάθεσης των σχετικών έργων, θα είναι εφικτός ο αποκλεισμός των μειοδοτών σε πιθανή προσφυγή από εταιρείες του ανταγωνισμού που δεν συμμετείχαν στο περίφημο «καρτέλ».

Φούσκες...

Οι Γερμανοί γνωρίζουν τι σημαίνει φούσκα ακινήτων κυρίως από τα μέσα ενημέρωσης, βλέποντας τι συνέβη τα προηγούμενα χρόνια στην Ισπανία: αναγκαστικοί πλειστηριασμοί, ανεργία, επιστροφή στο πατρικό σπίτι για πολλούς Ισπανούς και υπερχρέωση των πολιτών. Βεβαίως η κατάσταση στην Ισπανία δεν συγκρίνεται με την αντίστοιχη γερμανική. Οι Γερμανοί είναι λιγότερο χρεωμένοι, αποταμιεύουν περισσότερο και δεν ρισκάρουν τόσο πολύ οικονομικά. Επιπλέον η γερμανική οικονομία πατάει σε πιο γερά θεμέλια. Παρόλα αυτά υπάρχουν ορισμένες παραλληλίες με την ισπανική κρίση, η οποία κορυφώθηκε το 2012, με την ΕΕ να παρεμβαίνει τελικά χορηγώντας δάνεια προκειμένου να αποτραπεί η κατάρρευση των ισπανικών τραπεζών. Ένα κοινό στοιχείο είναι ότι η γερμανική κυβέρνηση παρατηρεί σιωπηρά πως –κυρίως ξένοι- επενδυτές υπερθερμαίνουν τη γερμανική αγορά ακινήτων. Και υπάρχουν ακόμη πολλοί που δεν αναγνωρίζουν την επικίνδυνη εξέλιξη –πρωτίστως η Deutsche Bank, η οποία διαπιστώνει μεν σε μελέτες της ότι οι τιμές των ακινήτων αυξήθηκαν στη Γερμανία κατά 50% από το 2009, ωστόσο ισχυρίζεται ότι αυτό δεν συνιστά πρόβλημα. Η ίδια τράπεζα επιχειρούσε να προσελκύσει επενδυτές στην ισπανική αγορά ακινήτων το 2007 και έπεσε έξω στις εκτιμήσεις της. Έναν χρόνο αργότερα έσκασε η «φούσκα» με καταστροφικές συνέπειες για την Ισπανία. Σύμφωνα με τον Σύνδεσμο Γερμανικών Υποθηκοφυλακείων, μόνο το 2017 διατέθηκαν σχεδόν 60 δις ευρώ για αγορές γερμανικών ακινήτων.Στην Ισπανία η κρίση στην αγορά ακινήτων κατέστρεψε κυρίως την αγορά δανείων. Αυτό δεν πρόκειται να συμβεί με παρόμοιο τρόπο στη Γερμανία επειδή το ποσοστό ιδιωτικού και δημόσιου χρέους είναι αισθητά χαμηλότερο συγκριτικά με την Ισπανία. Ωστόσο, ο γερμανικός τραπεζικός τομέας, που διανύει φάση εξασθένησης εδώ και αρκετά χρόνια, διατρέχει κίνδυνο. Κατά κύριο λόγο καλούνται να θωρακιστούν τα ταμιευτήρια. Στην Ισπανία από τα περίπου 40 ταμιευτήρια που υπήρχαν προ κρίσης, η συντριπτική τους πλειοψηφία μετεξελίχθηκαν σε τράπεζες, συγχωνεύθηκαν ή εκκαθαρίστηκαν.νήτων. Ένα στα δύο ευρώ δαπανήθηκε από αλλοδαπούς. «Πολλοί εξ αυτών είναι Ισπανοί», επισημαίνει ο Γκέοργκ Άμπεγκ, δικηγόρος του δικηγορικού γραφείου Rödl & Partner στη Μαδρίτη. Οι Ισπανοί επενδύουν εδώ και αρκετά χρόνια κατά προτίμηση στο Βερολίνο. «Όταν στην Ισπανία κορυφώθηκε η κρίση, μεταφέρθηκαν στη Γερμανία, όπου το επίπεδο τιμών ήταν συγκριτικά χαμηλό», αναφέρει ο γερμανός δικηγόρος. Την ίδια ώρα και Αμερικανοί αναζητούν πιο ασφαλή επενδυτική λύση στη Γερμανία, προσπαθώντας να ξεπεράσουν το σοκ μετά την κατάρρευση της αγοράς ακινήτων στις ΗΠΑ. Ξένοι επενδυτές συνέβαλαν σημαντικά στη βαθμιαία υπερθέρμανση της ισπανικής αγοράς ακινήτων 20 χρόνια πριν. Ο πρώην πρωθυπουργός Χοσέ Μαρία Αθνάρ δήλωνε τότε ικανοποιημένος –όπως σήμερα η γερμανίδα καγκελάριος Μέρκελ- για το γεγονός ότι με αυτόν τον τρόπο γνώρισε άνθηση ο κατασκευαστικός τομέας και έπεφτε η ανεργία.

Στο ράφι 25 δισ.

Στα 25 δισ. ευρώ ανέρχεται το ανεκτέλεστο υπόλοιπο έργων υποδομών στην Ελλάδα, σύμφωνα με την ετήσια μελέτη της PwC Ελλάδας «Υποδομές-Χρηματοδοτώντας το μέλλον». Η μελέτη εξετάζει τα έργα υποδομών (μεταφορές, ενέργεια, αναβάθμιση τουριστικού προϊόντος, ύδρευση και διαχείριση αποβλήτων) που βρίσκονται ήδη σε εξέλιξη ή σε προχωρημένο σχεδιασμό. Βάσει της μελέτης, από το σύνολο των 25 δισ. ευρώ, τα 10,6 δισ. ευρώ αντιστοιχούν σε έργα ενέργειας, ενώ 7,4 δισ. ευρώ και 4,3 δισ. ευρώ σε έργα σιδηρόδρομων και αυτοκινητόδρομων, αντίστοιχα. Τα έργα τουριστικών υποδομών και διαχείρισης αποβλήτων αντιστοιχούν σε μικρότερα ποσά, ύψους 1,3 δισ. ευρώ και 0,9 δισ. ευρώ, αντίστοιχα. Από τα 88 έργα υποδομών, 51 βρίσκονται σε στάδιο προχωρημένου σχεδιασμού και 37 σε εξέλιξη. Ποσοστό 33% του ανεκτέλεστου υπολοίπου αντιστοιχεί σε έργα, η υλοποίηση των οποίων έχει ήδη ξεκινήσει, ενώ έργα αξίας 0,5 δισ. ευρώ αναμένεται να παραδοθούν εντός του 2019. Ωστόσο, 32 έργα αξίας 8,2 δισ. ευρώ δεν έχουν σαφές χρονοδιάγραμμα έναρξης και ολοκλήρωσης. Όπως αποτυπώνεται στη μελέτη, τα έργα υποδομών στην Ελλάδα χαρακτηρίζονται από σημαντικές καθυστερήσεις τόσο στο σχεδιασμό, όσο και στην υλοποίηση. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τη μελέτη, «κατά μέσο όρο, η καθυστέρηση για την έναρξη υλοποίησης ενός έργου προσεγγίζει τους 23 μήνες, ενώ αντίστοιχα η ολοκλήρωσή του, τους 28 μήνες. Κατά κύριο λόγο, αυτές οφείλονται στον ατελή σχεδιασμό, στην εξασφάλιση πολιτικής συναίνεσης, αλλά και σε δυσκολίες στην εκτέλεση (π.χ. απαλλοτριώσεις, ανασχεδιασμοί). Το τρέχον ανεκτέλεστο υπολείπεται του ιστορικού ρυθμού επενδύσεων κατά περίπου 4,1 δισ. ευρώ, μέχρι το 2024, το οποίο μπορεί να επηρεάσει αρνητικά την ανάπτυξη κατά 0,8 π.μ., ετησίως».

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki