Τα σφιχτά περιθώρια ελιγμών από την πλευρά της κυβέρνησης στο θέμα των στγαστικών δανείων καταδεικνύονται περίτρανα από το γεγονός ότι η προτεινόμενη ρύθμιση είναι ήδη περιορισμένης δυνατότητας και αφορά μόλις 120.000 στριμωγμένους δανειολήπτες από το 1,2 εκατομμύριο κατόχους δανείων που αντιμετωπίζουν μερικό ή καθολικό πρόβλημα αδυναμίας πληρωμής. Ακόμη και με τη σημερινή της μορφή, λοιπόν, προσκρούει στις αντιρρήσεις της τρόικας, γι' αυτό και η πολύμηνη καθυστέρηση κατάθεσής της στη Βουλή.
Η τρόικα ενίσταται σε επιμέρους ρυθμίσεις, όπως την καταβολή της δόσης των τόκων με επιτόκιο 1,5%, αλλά και στο τετραετές «πάγωμα» των οφειλών.Σύμφωνα με κυβερνητικά στελέχη, η πρόταση του υπουργείου Ανάπτυξης χαρακτηρίστηκε «γενναιόδωρη» από την τρόικα, η οποία υποστήριξε ότι ενέχει «στοιχεία αυθαιρεσίας» (π.χ. δεν είναι ακριβής ο αριθμός των δανειοληπτών).
Μάλιστα, οι πληροφορίες αναφέρουν ότι οι ενστάσεις της τρόικας έχουν φθάσει στην Αθήνα από τον Δεκέμβριο και η κυβέρνηση αναζητούσε τρόπους επικοινωνιακής διαχείρισης του όλου εγχειρήματος, αναμένοντας επί της ουσίας την άφιξη του επιτελείου της στην Αθήνα. Τι προβλέπει όμως η ρύθμιση; Αφορά τα στεγαστικά και τα καταναλωτικά δάνεια, τα οποία έχουν εγγύηση ακινήτου. Ο δανειολήπτης θα πρέπει να έχει ετήσιο οικογενειακό εισόδημα έως 25.000 ευρώ και την 1η.1.2010 έως και σήμερα να έχει απωλέσει το 35% αυτού. Για τις κατηγορίες αυτές θα χορηγείται από τις τράπεζες περίοδος χάριτος τεσσάρων ετών, με επανεξέταση στα δύο χρόνια, κατά τη διάρκεια της οποίας θα καταβάλλονται μόνο τόκοι υπολογισμένοι με σταθερό επιτόκιο 1,5%. Το ποσό της τοκοπληρωμής δεν θα υπερβαίνει το 30% του φορολογητέου εισοδήματος. Για τους ανέργους η δόση μπορεί να είναι και μηδενική. Η αντικειμενική αξία των ακινήτων, τα οποία υπάγονται στη ρύθμιση, δεν μπορεί να υπερβαίνει τα 180.000 ευρώ.
]]>«Η εγκριτική διαδικασία των δανείων, ανάλογα με το ύψος και τη σκοπούμενη χρήση τους, ενεργοποιεί διαφορετικές υπηρεσίες της κάθε τράπεζας και προϋποθέτει τη διεκπεραίωση σειράς ελέγχων και άλλων γραφειοκρατικών διατυπώσεων σε κλιμακωτά επίπεδα, ούτως ώστε να εξασφαλίζεται η ορθολογική χορήγησή τους», αναφέρεται στην ανακοίνωση. «Η διατήρηση μιας τέτοιας οργανωτικής δομής επισείει ένα εύλογο λειτουργικό κόστος για τα τραπεζικά ιδρύματα, το οποίο συνυπολογίζεται πάντοτε (μαζί με άλλους παράγοντες κόστους, επιχειρηματικού ρίσκου και κέρδους) στο επιτόκιο, με το οποίο χορηγούνται τα δάνεια στους καταναλωτές», προσθέτει ο κ. Ζερβέας. «Επομένως, η επιβολή- από τα τραπεζικά ιδρύματα- πρόσθετων εξόδων "μελέτης" ή "φακέλου" ή "προέγκρισης" ή "διαχείρισης", κατά τη χορήγηση δανείων, ισοδυναμεί ουσιαστικά με επαναχρέωση μέρους του λειτουργικού τους κόστους στους καταναλωτές, εφόσον το εν λόγω κόστος έχει, ήδη, ληφθεί υπόψη και έχει συμπεριληφθεί στο συμφωνημένο επιτόκιο», υπογραμμίζει. «Ζητείται, δηλαδή, κατ' αυτόν τον τρόπο από τους καταναλωτές, να πληρώσουν διπλά για τα λειτουργικά έξοδα των τραπεζικών ιδρυμάτων, τόσο μέσω του επιτοκίου, όσο και μέσω της χρέωσης "εξόδων φακέλου", ενώ δεν απολαμβάνουν κάποια επιπλέον ανταποδοτική υπηρεσία ή αγαθό», επισημαίνει ο Συνήγορος του Καταναλωτή.
]]>1. Τοποθέτηση θερμομόνωσης στο κέλυφος του κτιρίου συμπεριλαμβανομένου του δώματος/ στέγης και της πιλοτής (συμπεριλαμβάνονται πρόσθετες εργασίες, όπως αποξηλώσεις και αποκομιδή, επεμβάσεις στη στέγη πχ. αντικατάσταση κεραμιδιών, κτλ).
2. Αντικατάσταση κουφωμάτων και τοποθέτηση συστημάτων σκίασης (εξώπορτα κτιρίου, κουφώματα κλιμακοστασίου, παντζούρια, ρολά, τέντες, κτλ).
3. Αναβάθμιση του συστήματος θέρμανσης και παροχής ζεστού νερού χρήσης (αντικατάσταση εξοπλισμού του λεβητοστασίου και του δικτύου διανομής, τοποθέτηση ηλιακού θερμοσίφωνα, συστήματα ελέγχου και αυτονομίας θέρμανσης κτλ). Ο μέγιστος προϋπολογισμός των παρεμβάσεων, συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ δεν μπορεί να υπερβαίνει τα 15.000 ευρώ ανά ιδιοκτησία.
Επιλέξιμες κατοικίες είναι το σύνολο των νομίμως υφιστάμενων μονοκατοικιών, πολυκατοικιών και μεμονωμένων διαμερισμάτων (χωρίς επιπλέον προϋπόθεση), που βρίσκονται σε περιοχές με τιμή ζώνης χαμηλότερη ή ίση των 2.100 ευρώ/τ.μ. και έχουν καταταχθεί βάσει του Πιστοποιητικού Ενεργειακής Απόδοσης (ΠΕΑ) σε κατηγορία χαμηλότερη ή ίση της Δ. Δεν υπάρχει περιορισμός στο έτος έκδοσης οικοδομικής άδειας, στον αριθμό ιδιοκτησιών ανά πολίτη, ενώ στις πολυκατοικίες όσοι από τους ιδιοκτήτες δεν επιθυμούν να ενταχθούν στο Πρόγραμμα μπορούν να συμμετέχουν με ίδια κεφάλαια. Επίσης, εντάσσονται κενά διαμερίσματα που κατοικούνταν εντός των τελευταίων τριών ετών. Για περισσότερες πληροφορίες, οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να επισκέπτονται την ιστοσελίδα http://exoikonomisi.ypeka.gr.
]]>Έτσι, καταγγέλθηκε η δανειακή σύμβαση από την πλευρά της Τράπεζας. Την καταγγελία αυτή η Τράπεζα τη γνωστοποίησε στον «Τειρεσία» ηλεκτρονικά πριν ακόμη ενημερωθεί εγγράφως, όπως απαιτεί η νομοθεσία, ο δανειολήπτης για την εξέλιξη αυτή. Ο «Τειρεσίας» χωρίς να ελέγξει την ακρίβεια των στοιχείων της γνωστοποίησης, ανάρτησε στη «μαύρη λίστα» τα ονόματα του δανειολήπτη και του εγγυητή. Σύμφωνα με την Αρχή, δεν υπήρξε καταγγελία της δανειακής σύμβασης, αφού δεν υπήρξε κάποια ενημέρωση του δανειολήπτη, αλλά ούτε και έγινε η επίδοσή της, ενώ διαβιβάστηκαν στον «Τειρεσία» ανακριβή στοιχεία κατά παράβαση του Ν. 2472/1997 που προστατεύει τα προσωπικά δεδομένα. Αποτέλεσμα όλων αυτών ήταν η προσβολή της πιστοληπτικής ικανότητας τόσο του δανειολήπτη όσο και του εγγυητή και για το λόγο αυτό επιβλήθηκε πρόστιμο 50.000 στην Τράπεζα και 20.000 στον «Τειρεσία».
Παράλληλα, η Αρχή απευθύνει προειδοποίηση προς την Τράπεζα:
α) να γίνεται με αποδεικτικό έγγραφο η ενημέρωση του υποκειμένου ώστε να μην υπάρχει αμφισβήτηση ως προς την ημερομηνία καταγγελίας της σύμβασης και
β) να αναγγέλλει τα δεδομένα της καταγγελίας στην «Τειρεσίας Α.Ε.» μετά την επίδοση προς τον καθ' ου η καταγγελία βεβαιώνοντας συγχρόνως την ημερομηνία επίδοσης αυτού, ενώ απευθύνει προειδοποίηση στην «Τειρεσίας Α.Ε.» να ελέγχει τις βεβαιώσεις από τις Τράπεζες ότι γίνεται επιδοση
]]>Το ζήτημα ανέκυψε επειδή με τις νέες ρυθμίσεις που προβλέπονται στο "Μνημόνιο 2" μέσα σε διάστημα μόλις δυο μηνών θα κρίνεται πλέον δικαστικά αν το σπίτι του οφειλέτη μπορεί να παραμείνει στην κατοχή του ή αν θα περάσει στο χαρτοφυλάκιο της τράπεζας. Παλαιότερα, οι ιδιοκτήτες είχαν τη δυνατότητα ρύθμισης οφειλών έως και 2 χρόνια. Ειδικά για το θέμα των κατασχέσεων υπογραμμίζεται ότι το θέμα θα έρθει στην πρώτη γραμμή μετά τη λήξη του "παγώματος" των πλειστηριασμών για πρώτη κατοικία αξίας μέχρι 200.000 ευρώ από 1.1.2013, οπότε αναμένεται ότι θα βρεθούν προς διεκπεραίωση δεκάδες χιλιάδες υποθέσεις. Ήδη προωθειται ρύθμιση που προβλέπει τη διεξαγωγή της δίκης κατά της αναγκαστικής εκτέλεσης σε δυο μήνες, ενώ πριν απαιτούνταν έως και δύο χρόνια. Με απλά λόγια, αν εκδιδόταν απόφαση για πλειστηριασμό ακινήτου δανειολήπτη, εκείνος μπορούσε να προσφύγει στα δικαστήρια και να ζητήσει το πάγωμα της όλης διαδικασίας.
]]>• Εκρηξη του ποσοστού των "κόκκινων" δανείων.
• Πτώση των τιμών εφόσον οι τράπεζες "ξεπουλήσουν" τα ακίνητα που παίρνουν από τους κακοπληρωτές.
•Το πλήρες πάγωμα των στεγαστικών δανείων. Χωρίς δανειοδότηση δεν θα γίνονται αγοραπωλησίες, παρά μόνο από τους έχοντες ρευστό, που όμως είναι λίγοι. Ετσι, αν φέτος γίνουν 25.000 αγοραπωλησίες ακινήτων, το 2012 μπορεί να κινηθούν γύρω στις 15.000.
]]>Το μέσο επιτόκιο των στεγαστικών δανείων για δάνεια με επιτόκιο κυμαινόμενο ή σταθερό έως 1 έτος αυξήθηκε κατά 10 μονάδες βάσης στο 4,54% ενώ το αντίστοιχο επιτόκιο για δάνεια με επιτόκιο σταθερό πάνω από 1 και έως 5 έτη μειώθηκε κατά 8 μονάδες βάσης στο 4,25%. Το μέσο επιτόκιο στα υφιστάμενα υπόλοιπα των στεγαστικών δανείων με διάρκεια άνω των 5 ετών παρέμεινε σχεδόν αμετάβλητο στο 3,96%. Το μέσο επιτόκιο των καταθέσεων μίας ημέρας από νοικοκυριά παρέμεινε αμετάβλητο τον Αύγουστο του 2011 στο 0,47%, ενώ και το αντίστοιχο επιτόκιο των καταθέσεων από επιχειρήσεις παρέμεινε σχεδόν αμετάβλητο στο 0,44%.
Το μέσο επιτόκιο των καταθέσεων από νοικοκυριά με συμφωνημένη διάρκεια έως 1 έτος διαμορφώθηκε στο 4,31% (Ιούλιος 2011: 4,29%). Όσον αφορά στα δάνεια, το μέσο επιτόκιο των καταναλωτικών δανείων χωρίς καθορισμένη διάρκεια (κατηγορία που περιλαμβάνει τα δάνεια μέσω πιστωτικών καρτών, τα ανοικτά δάνεια και τις υπεραναλήψεις από τρεχούμενους λογαριασμούς) παρουσίασε άνοδο, τον Αύγουστο του 2011, κατά 18 μονάδες βάσης και διαμορφώθηκε στο 15,24%. Το μέσο επιτόκιο των επιχειρηματικών δανείων χωρίς καθορισμένη διάρκεια αυξήθηκε κατά 11 μονάδες βάσης στο 7,76% και το αντίστοιχο επιτόκιο των επαγγελματικών δανείων κατά 16 μονάδες βάσης στο 10,35%. Το μέσο επιτόκιο των επιχειρηματικών δανείων συγκεκριμένης διάρκειας με επιτόκιο κυμαινόμενο ή σταθερό έως 1 έτος αυξήθηκε κατά 17 μονάδες βάσης στο 7,56% για δάνεια μέχρι 250.000 ευρώ και κατά 12 μονάδες βάσης στο 5,88% για δάνεια άνω του 1 εκατ. ευρώ, ενώ παρέμεινε σχεδόν αμετάβλητο στο 6,51% για δάνεια από 250.000 μέχρι 1 εκατ. ευρώ. Όσον αφορά τα υφιστάμενα υπόλοιπα καταθέσεων, το μέσο επιτόκιο με διάρκεια έως 2 έτη αυξήθηκε κατά 17 μονάδες βάσης στο 4,05%, ενώ το αντίστοιχο επιτόκιο των καταθέσεων από επιχειρήσεις παρέμεινε αμετάβλητο στο 4,01%.
Το επιτόκιο των επιχειρηματικών δανείων αυξήθηκε κατά 10 μονάδες βάσης στο 5,24%, ενώ το επιτόκιο των επαγγελματικών δανείων αυξήθηκε κατά 8 μονάδες βάσης στο 6,30%.
]]>Στην περίπτωση που ακολουθούσαν ανάλογη πολιτική και στα επιτόκια των στεγαστικών δανείων θα υπήρχε μία εξήγηση. Εκεί όμως τα πράγματα είναι εντελώς διαφορετικά, καθώς –με εξαίρεση το 2010- το συνολικό κόστος των στεγαστικών δανείων είναι σήμερα 3,29 ποσοστιαίες μονάδες πάνω από το πληθωρισμό (2,88 το 2009 ενώ το 2010 ό πληθωρισμός ήταν 0,64 ποσοστιαίες μονάδες πάνω από το συνολικό κόστος των στεγαστικών δανείων). Αλλά και «ψαλίδα» μεταξύ των επιτοκίων ταμιευτηρίου και των αντίστοιχων των στεγαστικών δανείων, διευρύνεται. Τα επιτόκια των στεγαστικών ήταν το 2009 ακριβότερα κατά 3,52 ποσοστιαίες μονάδες, το 2010 η διαφορά έφθασε στις 3,61 μονάδες και φέτος έχει εκτιναχθεί στις 4,5 ποσοστιαίες μονάδες.
]]>