Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

realestatenews.gr

Ακριβότερο το ευρώ

Δυναμώνει ο πονοκέφαλος στο οικονομικό επιτελείο από το ράλι των αποδόσεων στα ελληνικά ομόλογα που αυξάνει το κόστος δανεισμού για το Δημόσιο και εντείνει τις πιέσεις στον προϋπολογισμό. Εξέλιξη που δυσχεραίνει τον στόχο για την επενδυτική βαθμίδα, που μετατίθεται για το δεύτερο εξάμηνο του 2023 καθώς τα σύννεφα του πληθωρισμού θολώνουν τις προοπτικές της ανάκαμψης και καθιστούν επισφαλή την πρόβλεψη για δραστική συρρίκνωση του ελλείμματος στην περιοχή του 1,4% του ΑΕΠ για το 2022.

 

Το τέλος του φτηνού χρήματος βάζει σε δεύτερες σκέψεις το οικονομικό επιτελείο, που ανασυντάσσει το πρόγραμμα δανεισμού των 12 δισ. ευρώ για φέτος δίνοντας περαιτέρω έμφαση στον εμπροσθοβαρή του χαρακτήρα ώστε να υπάρξει μεγαλύτερη ωφέλεια από το PEPP της ΕΚΤ που εκπνέει στο τέλος Μαρτίου. Σύμφωνα με αρμόδια στελέχη, η δανειακή πολιτική δεν είναι στατική αλλά δυναμική και προσαρμόζεται στις συνθήκες που επικρατούν στις αγορές προκειμένου να επιλεγεί το κατάλληλο και πιο προσοδοφόρο για το Δημόσιο timing. Τα ίδια στελέχη κάνουν λόγο για σύννεφα στον ορίζοντα, καθώς η FED ανοίγει κύκλο αύξησης των επιτοκίων, ενώ το σήμα που εκπέμπει η ΕΚΤ παραπέμπει σε σύσφιγξη της νομισματικής πολιτικής. Μάλιστα οι αναλυτές εκτιμούν ότι η ΕΚΤ θα προχωρήσει σε αναπροσαρμογή επιτοκίων το τρίτο τρίμηνο του έτους μετά τις αναθεωρημένες επί τα χείρω προβλέψεις για την ένταση και τη διάρκεια των πληθωριστικών πιέσεων.

 

Το αρνητικό κλίμα στις αγορές ομολόγων προκαλεί αναταραχές στους ελληνικούς τίτλους, με το 10ετές να ακολουθεί από την προηγούμενη Παρασκευή ανοδική τροχιά. Η απόδοσή του ξεπέρασε το 2% στα τέλη της περασμένης εβδομάδας και χθες αναρριχήθηκε στο 2,33%, που είναι το υψηλότερο από τον Απρίλιο του 2020. Υπενθυμίζεται ότι τον περασμένο Ιούνιο το επιτόκιο για την έκδοση 10ετούς ομολόγου ήταν στο 0,88%, οπότε σε σχέση με τη νέα τιμή απόδοσης καταγράφεται άνοδος 160%. Σε υψηλές πτήσεις κινούνται και οι αποδόσεις στο 5ετές, που φτάνουν το 1,4%.

 

Με βάση τον ΟΔΔΗΧ, το δανειακό πρόγραμμα για το 2022 θα κινηθεί στα 12 δισ. ευρώ έναντι 15,8 δισ. ευρώ το προηγούμενο έτος, ενώ ο προγραμματισμός προβλέπει την έκδοση προς το τέλος της χρονιάς «πράσινου» ομολόγου μέσης ή μακροπρόθεσμης διάρκειας. Η εκδοτική δραστηριότητα θα περιλαμβάνει όμως και επανεκδόσεις ομολόγων. Εφόσον όλα κυλήσουν ομαλά, τέλος Φεβρουαρίου/αρχές Μαρτίου θα πραγματοποιηθεί και η πρόωρη αποπληρωμή των δόσεων για τα έτη 2022 και 2023, ύψους 5,3 δισ. ευρώ, του δανείου που έλαβε η Ελλάδα από το πρώτο μνημόνιο και του τελευταίου γραμματίου 1,8 δισ. ευρώ προς το ΔΝΤ.

Παράταση για τα αυθαίρετα

Με νομοθετική ρύθμιση του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας που θα κατατεθεί άμεσα δίνεται παράταση στην ανάρτηση δικαιολογητικών υπαγωγών που αφορούν στην τακτοποίηση αυθαιρέτων.

Η παράταση αφορά τόσο στην ηλεκτρονική υποβολή των απαραίτητων δικαιολογητικών για περιπτώσεις υπαγωγών στον ν. 4178/2013, οι οποίες δεν μεταφέρονται στον ν. 4495/2017 και τις περιπτώσεις υπαγωγής στον ν. 4014/2011 που έχουν μεταφερθεί στον ν. 4178/2013, όσο και στις περιπτώσεις υπαγωγής στον ν. 4495/2017.

Ειδικότερα:

-Για περιπτώσεις υπαγωγών σε προγενέστερους νόμους (ν. 4178/2013, 4014/2011) που δεν μεταφέρονται στον ν. 4495/2017 ανεξαρτήτως ημερομηνίας πληρωμής παραβόλου. Καταληκτική ημερομηνία ανάρτησης δικαιολογητικών 31.12.2022

-Για περιπτώσεις υπαγωγών στον ν. 4495/2017 με ημερομηνία πληρωμής παραβόλου έως και την 31η.12.2020.Καταληκτική ημερομηνία ανάρτησης δικαιολογητικών 31.12.2022

-Για περιπτώσεις υπαγωγών στον ν. 4495/2017 με ημερομηνία πληρωμής παραβόλου από την 1η.1.2021 και εφεξής. Ανάρτηση δικαιολογητικών εντός είκοσι τεσσάρων (24) μηνών από την πληρωμή του παραβόλου.

Σε κάθε περίπτωση, όταν υπάρχει υποχρέωση σύνταξης Ηλεκτρονικής Ταυτότητας  Κτιρίου, ο μηχανικός θα οφείλει να προβεί αμελλητί στην ολοκλήρωση της ανάρτησης των απαραίτητων δικαιολογητικών υπαγωγής ανεξαρτήτως των ανωτέρω προθεσμιών.

Μειώνουν τον σδ στα εξοχικά

Το υπουργείο Περιβάλλοντος έκανε ένα βήµα πίσω, στην τουριστική κατοικία περιµένοντας την κίνηση από το υπουργείο Πολιτισµού και Τουρισµού που ετοιµάζει σχετικό νόµο. Ωστόσο, βασική προϋπόθεση για το άνοιγµα αυτής της αγοράς είναι να προχωρήσει η ολοκλήρωση του Ειδικού Χωροταξικού Πλαισίου για τον Τουρισµό που είναι αρµοδιότητα του ΥΠΕΚΑ. Ο αναπληρωτής υπουργός Περιβάλλοντος απέφυγε να τοποθετηθεί σε ό,τι αφορά το νέο σχέδιο για την τουριστική κατοικία. «Οτανυπάρξει πρόταση από το υπουργείο Πολιτισµού καιΤουρισµού εµείς θα τοποθετηθούµε» τόνισε χαρακτηριστικά. Οπως ανέφερε, στόχος είναι να µειωθεί ο συντελεστήςδόµησης για την τουριστική κατοικία στο σύνολό της. Πηγές τουΥΠΕΚΑ έλεγαν χθες ότι«αν µειωθεί κατά25% ο συντελεστής δόµησης που σήµερα είναι 0,2 για τα τουριστικά ακίνητα εµείς θα είµαστε ευχαριστηµένοι».

Αλλάζουν οι ημερομηνίες για το Ε9

Το υπουργείο Οικονομικών ανακοίνωσε ότι αλλάζει ο χρόνος υποβολής της Δήλωσης Στοιχείων Ακινήτων (Ε9), όπως ορίζεται σε διάταξη που περιλαμβάνεται σε νομοσχέδιο που θα κατατεθεί άμεσα για τον νέο ΕΝΦΙΑ. Σύμφωνα με την ανακοίνωση, από το 2022 και εφεξής, η καταληκτική ημερομηνία για την υποχρέωση υποβολής Δήλωσης Στοιχείων Ακινήτων (Ε9) είναι η 31η Μαρτίου εκάστου έτους, αντί για την 31η Μαΐου που ίσχυε πριν. Όπως διευκρινίζεται, η αλλαγή κρίθηκε απαραίτητη, δεδομένης της έκδοσης των Πράξεων Προσδιορισμού του ΕΝΦΙΑ τον Απρίλιο εκάστου έτους, αντί για τον Σεπτέμβριο που ίσχυε πριν, και της καταβολής του ΕΝΦΙΑ σε 10 ισόποσες μηνιαίες δόσεις, με καταληκτική πληρωμή της τελευταίας δόσης τον Φεβρουάριο του επόμενου έτους.

Οι ύφαλοι των αυθαιρέτων

Μπροστά σε ανυπέρβλητα συνταγματικά εμπόδια κινδυνεύει να βρεθεί η νομοθετική πρωτοβουλία για την «τακτοποίηση» των αυθαιρέτων, καθώς συγκρούεται ευθέως με την ολοένα αυστηρότερη και απολύτως ξεκαθαρισμένη νομολογία των ανωτάτων δικαστηρίων. Σύμφωνα με δύο πολύ πρόσφατες ομόφωνες αποφάσεις της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας, η τελευταία συνταγματικά ανεκτή ευκαιρία νομιμοποίησης αυθαιρέτων δόθηκε με τον «νόμο Τρίτση» (ν. 1337/83) για το διάστημα 1983-85 και κάθε προσπάθεια νομιμοποίησης αυθαιρέτων «επόμενης γενιάς» (που κτίστηκαν μεταγενέστερα ή δεν δηλώθηκαν τότε) είναι απολύτως αντισυνταγματική. Επομένως η φυσική προοπτική των αυθαιρέτων «νέας γενιάς» είναι η κατεδάφισή τους, ενώ τα πρόστιμα διατήρησης (που έχουν αυξηθεί ιδιαίτερα με τη νομοθεσία την τελευταία 8ετία) έχουν κριθεί συνταγματικά ανεκτά, στη λογική ότι λειτουργούν ως αντικίνητρο για την ανέγερση ή τη διατήρηση αυθαιρέτου (αφού συνεπάγονται τεράστια οικονομική επιβάρυνση για τον ιδιοκτήτη) και ως μοχλός πίεσης για να εκδοθεί η απαιτούμενη οικοδομική άδεια (αν λόγω της έλλειψης αυτής κηρύχθηκε αυθαίρετο και κατεδαφιστέο). Επίσης τα αυξημένα πρόστιμα αποσκοπούσαν στο να εξαναγκάσουν τον ιδιοκτήτη, σε περίπτωση πολεοδομικών παραβάσεων, να προτιμήσει τη λύση της κατεδάφισης αυθαιρέτων κατασκευών ως πλέον συμφέρουσα οικονομικά από τη διατήρηση. Και η δικαστική ανοχή στο σκέλος αυτό εξηγείται από το ότι η διατήρηση δεν θα μπορούσε να είναι συνεχής, αφού θα ισοδυναμούσε με νομιμοποίηση από το «παράθυρο» και μάλιστα πολλαπλά αντισυνταγματική, αφού θα ήταν εφικτή για τους οικονομικά ισχυρούς και ανέφικτη για τους υπολοίπους. Δικαστικοί κύκλοι θεωρούν ότι δεν μπορεί να αξιοποιηθεί το νομοθετικό «μοντέλο» της τακτοποίησης των ημιυπαίθριων χώρων (όπου πρόκειται για μία μικρότερης σημασίας και έκτασης παράβαση), καθώς δεν είναι συνταγματικά ανεκτή η «άφεση αμαρτιών» για νέο προσδιορισμένο διάστημα για τα αυθαίρετ,α ούτε μπορούν να αναζητηθούν λύσεις με περιβαλλοντικό αντιστάθμισμα (ή ισοζύγιο) με άλλες περιοχές, κτίρια, κ.λπ. Ρύθμιση Αλλωστε η ρύθμιση για τους ημιυπαίθριους είχε την τύχη ότι δεν προσβλήθηκε μέχρι τώρα δικαστικά από άλλους θιγόμενους πολίτες ή φορείς για να κριθεί η αμφισβητούμενη συνταγματικότητά της, ενώ στην περίπτωση των αυθαιρέτων είναι βέβαιο ότι θα υπάρξει σωρεία προσφυγών και γρήγορη δικαστική απόφαση, μέσα από «δίκη-πιλότο», όπως προβλέπει η νέα νομοθεσία. Συνταγματικά ανεκτή θα μπορούσε να ήταν ίσως μια νομοθετική ρύθμιση που θα μείωνε τα ισχύοντα πρόστιμα, όχι όμως σε βαθμό που να κάνει ελκυστική τη διατήρηση των αυθαιρέτων, ούτε να βεβαιώνει ότι μπορούν να παραμείνουν ως έχουν, γιατί θα οδηγούσε σε αντισυνταγματική νομιμοποίηση. Η συγκεκριμένη λύση θα πρέπει να συνοδεύεται από τα εχέγγυα είσπραξης των επιβαλλομένων προστίμων, διαφορετικά το όλο ισχύον σύστημα, εφόσον διαπιστωθεί ότι έχει εισπρακτικό χαρακτήρα και έχει περιπέσει μάλιστα σε αχρησία (γιατί π.χ. δεν εισπράττεται σχεδόν τίποτα) θα μπορούσε επίσης να κριθεί στην πορεία ως αντισυνταγματικό, αφού στην πράξη λειτουργεί ως κολυμβήθρα του Σιλωάμ για πολλά αυθαίρετα. Η αδυναμία τακτοποίησης ή νομιμοποίησης αυθαιρέτων «νέας γενιάς» προκύπτει από αποφάσεις της Ολομέλειας ΣτΕ που έκριναν αντισυνταγματική την τελευταία σχετική νομοθετική πρωτοβουλία το διάστημα 2002-3. Κατά το ΣτΕ, είναι αντισυνταγματικός ο ν. 3044/02 γιατί κάθε προσπάθεια να εξαιρεθούν από την κατεδάφιση αυθαίρετα «νέας γενιάς», παραβιάζει όχι μόνο τις διατάξεις του άρθρου 24 του Συντάγματος (που επιβάλλουν τον ορθολογικό χωροταξικό - πολεοδομικό σχεδιασμό της χώρας και την προστασία του φυσικού και οικιστικού περιβάλλοντος) αλλά και τις συνταγματικές διατάξεις που κατοχυρώνουν την ισότητα, το κράτος δικαίου, τον σεβασμό στην ανθρώπινη αξία και τη νομιμότητα. Οι διαπιστώσεις αυτές (στην 3500/09 απόφαση που επαναλήφθηκαν σε νέα αυστηρότερη απόφαση της Ολομέλειας) καθιστούν απαγορευτική την τακτοποίηση, αφού επισημαίνεται ότι η διατήρηση νέων αυθαιρέτων νοθεύει τον συνταγματικά επιβεβλημένο ορθολογικό σχεδιασμό.

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki