Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

realestatenews.gr

Ιδιοκτήτης με θεϊκή βούλα

Το Βατικανό έδωσε στη δημοσιότητα για πρώτη φορά πληροφορίες σχετικά με τις συμμετοχές του σε ακίνητα, αποκαλύπτοντας ότι κατέχει περισσότερα από 5.000 ακίνητα. Σύμφωνα με τη βρετανική εφημερίδα Guardian, κατέχει 4.051 ακίνητα στην Ιταλία και περίπου 1.120 στο εξωτερικό, συμπεριλαμβανομένων των πρεσβειών της σε όλο τον κόσμο. Συγκεκριμένα η εφημερίδα αναφέρεται σε δυο έγγραφα, μια ενοποιημένη οικονομική κατάσταση για το 2020 για την Αγία Έδρα και ο πρώτος δημόσιος προϋπολογισμός για τη Διοίκηση της Κληρονομιάς της Αποστολικής Έδρας (Apsa), επισημαίνοντας για την τελευταία ότι ένα είδος γενικού λογιστικού γραφείου, διαχειρίζεται ακίνητα και επενδύσεις, πληρώνει μισθούς και ενεργεί ως γραφείο αγορών και τμήμα ανθρώπινου δυναμικού. Βάσει των στοιχείων μόνο το 14% περίπου των ιταλικών ιδιοκτησιών ενοικιάστηκε με τιμές αγοράς, ενώ οι υπόλοιπες ενοικιάστηκαν με μειωμένες τιμές, πολλές σε υπαλλήλους εκκλησιών. Περίπου το 40% ήταν ιδρύματα όπως σχολεία, μοναστήρια και νοσοκομεία. Η Apsa κατέχει ακόμα ακίνητα ως επενδύσεις σε πολυτελείς περιοχές του Λονδίνου, της Γενεύης, της Λωζάνης και του Παρισιού. Ένα κτίριο, στο Νότιο Κένσινγκτον του Λονδίνου, οδήγησε σε τεράστιες απώλειες μετά την αγορά του από τη γραμματεία του Βατικανού ως επένδυση το 2014. Την Τρίτη, ξεκινά στο Βατικανό η δίκη 10 ατόμων συμπεριλαμβανομένου του εξέχοντος καρδινάλιου Angelo Becciu. Κατηγορούνται για οικονομικά εγκλήματα όπως υπεξαίρεση, ξέπλυμα χρήματος, απάτη, εκβιασμό και κατάχρηση εξουσίας, σημειώνει το δημοσίευμα, υπενθυμίζοντας ότι πέρυσι, ο Πάπας Φραγκίσκος απομάκρυνε από τα καθήκοντά του τον υπουργό Οικονομικών του Βατικανού, μεταφέροντάς τα στην Άψα και με επίβλεψη από την SPE. Μια ξεχωριστή ενοποιημένη οικονομική κατάσταση για την Αγία Έδρα που εκδόθηκε το Σάββατο έδειξε έλλειμμα 64,8 εκατομμυρίων ευρώ (55 εκατομμύρια λίρες) το 2020, από ένα έλλειμμα 79,2 εκατομμυρίων ευρώ το 2019. Ο προϋπολογισμός της Αγίας Έδρας περιλαμβάνει την κεντρική διοίκηση της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας, γνωστή ως Curia, που επιβλέπει τη διοίκηση της παγκόσμιας εκκλησίας 1,3 δισεκατομμυρίων μελών, τις παγκόσμιες διπλωματικές αντιπροσωπείες και τις επιχειρήσεις των μέσων ενημέρωσης. Η Πόλη του Βατικανού, συμπεριλαμβανομένων των Μουσείων του Βατικανού και της τράπεζας του Βατικανού, έχει ξεχωριστό προϋπολογισμό. Για να καλύψει το έλλειμμα του 2020, περίπου 50 εκατομμύρια ευρώ ελήφθησαν από τον Peter's Pence, ένα ταμείο δωρεών για να βοηθήσει τον Πάπα να πραγματοποιήσει το παγκόσμιο έργο της εκκλησίας. Η πανδημία Covid-19 έπληξε το Βατικανό τα έσοδα σκληρά το 2020 κυρίως λόγω των χαμηλών επισκέψεων στα μουσεία και στη Βασιλική του Αγίου Πέτρου.

Κονταίνει λόγω ανατιμήσεων το ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΩ

Εν μέσω των προβλημάτων που δημιουργούν οι σοβαρές ανατιμήσεις στα οικοδομικά υλικά και με αλλαγές σε σχέση με τα προηγούμενα προγράμματα, η κυβέρνηση ετοιμάζεται για το «Νέο Εξοικονομώ», με στόχο την ενεργειακή αναβάθμιση άνω των 50.000 κατοικιών.

 

Το υπουργείο Περιβάλλοντος έθεσε σε διαβούλευση τον οδηγό του νέου προγράμματος, λέγοντας ότι αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία τον ερχόμενο Οκτώβριο και προβλέπει ότι:

 

Θα γίνουν έργα αναβάθμισης σε περισσότερες από 50.000 κατοικίες μέσα από συνολικό προϋπολογισμό 632 εκατομμυρίων και συνολική κινητοποίηση κεφαλαίων 1 δισ. ευρώ.

 

Η μέση εκτιμώμενη επιδότηση φτάνει στο 62% της συνολικής δαπάνης, ενώ αναμένεται να αναβαθμιστούν ενεργειακά 38% περισσότερες κατοικίες συγκριτικά με τον προηγούμενο κύκλο του προγράμματος.

 

Δεν θα ισχύσει το διαβόητο σύστημα του «όποιος προλάβει πρώτος» αλλά οι αιτήσεις θα υποβάλλονται ηλεκτρονικά για χρονικό διάστημα ενός μήνα και θα αξιολογούνται με βάση συγκεκριμένα κριτήρια.

 

Δημιουργείται ξεχωριστή κατηγορία ευάλωτων νοικοκυριών με ξεχωριστό προϋπολογισμό 100 εκατομμυρίων ευρώ και εισάγονται κοινωνικά κριτήρια για αναπήρους, πολυτέκνους και μονογονεϊκές οικογένειες, τα οποία αντιπροσωπεύουν το 21% του ποσοστού μοριοδότησης.

 

Εισάγεται το κριτήριο των βαθμοημερών, ώστε να παίζουν ρόλο οι κλιματολογικές συνθήκες κάθε περιοχής και οι ανάγκες που δημιουργούν οι πολύ υψηλές ή χαμηλές θερμοκρασίες.

 

Το σημαντικότερο κριτήριο (50%) για την αξιολόγηση μιας αίτησης θα είναι η εκτιμώμενη ετήσια εξοικονόμηση ενέργειας και ακολουθεί το ατομικό ή οικογενειακό εισόδημα σε ποσοστό 15%.

 

Προβλέπεται μπόνους 10% στο ποσοστό επιδότησης των επενδύσεων ενεργειακής αναβάθμισης για τις πολυκατοικίες που εντάσσονται στο σύνολό τους.

 

Η κατανομή των κονδυλίων θα γίνεται ανά περιφερειακή ενότητα (νομό) και όχι ανά περιφέρεια.

 

Περιορίζεται ο αριθμός των αιτήσεων σε 1 ανά ωφελούμενο και καταργούνται οι αιτήσεις αποκλειστικά για παρεμβάσεις σε κοινόχρηστους χώρους πολυκατοικιών.

 

Η Ηλεκτρονική Ταυτότητα Κτιρίου/Διηρημένης Ιδιοκτησίας καθίσταται υποχρεωτική και επιδοτείται στο πλαίσιο του Προγράμματος.

 

Δημιουργείται λίστα επιλαχόντων για τη διασφάλιση της απορρόφησης των διαθέσιμων πόρων και την αύξηση των δικαιούχων.

Κριτική στα αρνητικά σημεία του νέου «Εξοικονομώ» έχει ασκήσει η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ιδιοκτητών Ακινήτων (ΠΟΜΙΔΑ), με άρθρο του επιστημονικού συνεργάτη της, Κ. Καράμπαμπα, που ανάρτησε στην επίσημη ιστοσελίδα της.

 

Εκεί ανέφερε μεταξύ άλλων ότι:

 

1) Μειώθηκε το ποσοστό επιδότησης (πέρυσι έφτανε ώς και 95%, ενώ φέτος ώς 75% και αυτό για τις ομάδες χαμηλού εισοδήματος, δηλαδή με ατομικό εισόδημα μικρότερο από 5.000 ευρώ ή οικογενειακό εισόδημα μικρότερο από 10.000 ευρώ).

 

2) Μειώθηκε ο επιλέξιμος προϋπολογισμός των παρεμβάσεων (πέρυσι έφτανε ώς 50.000 ευρώ, με συντελεστή εκτιμώμενης ετήσιας εξοικονόμησης πρωτογενούς ενέργειας το 1,2, ενώ φέτος τα αντίστοιχα μεγέθη είναι 28.000 ευρώ και 0,90).

 

3) Μειώθηκε το εύρος των δικαιούχων στο πρόγραμμα (πέρυσι είχαν δικαίωμα συμμετοχής ιδιοκτήτες μέχρι 120.000 ευρώ οικογενειακό εισόδημα, ενώ φέτος μέχρι 60.000 οικογενειακό εισόδημα).

 

4) Για κατοικίες που νοικιάζονται ως κύρια κατοικία ή έχουν παραχωρηθεί με δωρεάν παραχώρηση, το ποσοστό επιδότησης των ιδιοκτητών τους είναι σταθερό στο 40%, ανεξάρτητα από τα εισοδηματικά κριτήρια. Υπενθυμίζεται ότι η ΠΟΜΙΔΑ είχε επισημάνει με έγγραφά της προς το ΥΠΕΝ και αρθρογραφία του προέδρου της ότι τα μεγάλα θύματα της «ενεργειακής φτώχειας» είναι οι φτωχοί ενοικιαστές που ζουν στα σπίτια ομοίως σχεδόν φτωχών ιδιοκτητών, και ότι θα πρέπει εκεί να στραφεί το βάρος της κρατικής παρέμβασης.

 

Με βάση τα παραπάνω, η ΠΟΜΙΔΑ συμπέραινε ότι οι ιδιοκτήτες θα χρειαστεί φέτος να καλύψουν μεγαλύτερο μέρος των δαπανών από ότι πέρυσι (μιας και μειώθηκε το ποσοστό επιδότησης) με ίδια κεφάλαια ή με δάνειο.

 

Οι εργασίες που θα επιδοτεί το πρόγραμμα περιλαμβάνουν παρεμβάσεις σε κουφώματα, συστήματα σκίασης και αερισμού, θερμομόνωση, συστήματα θέρμανσης και ψύξης και συστήματα Ζεστού Νερού Χρήσης.

 

Τη διαχείριση του προγράμματος (πλατφόρμα-αξιολόγηση αιτήσεων) αναλαμβάνει το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας. Στόχος της κυβέρνησης είναι να ενταχθούν 600.000 ακίνητα στο πρόγραμμα έως το έτος 2030. Σημειώνεται ότι πάνω από το 55% των πολυκατοικιών και των μονοκατοικιών της χώρας έχει κατασκευαστεί πριν από το 1980, ενώ η πλειονότητα αυτών έχει χαμηλή ενεργειακή αποδοτικότητα (ενεργειακές κλάσεις Ζ ή Η).

Από την ΕΕ η χαριστική βολή σε μικροϊδιοκτήτες

Σε αναγκαστικές πωλήσεις ακινήτων «με το πιστόλι στον κρόταφο», πλήρη απαξίωση των περιουσιών των ιδιοκτητών και όξυνση του στεγαστικού προβλήματος οδηγεί η νέα Κοινοτική Οδηγία για την Ενεργειακή Απόδοση Κτιρίων που αναμένεται να δημοσιευθεί επίσημα στις 14 Δεκεμβρίου, σύμφωνα με την σχετική ενημέρωση από το Γραφείο Βρυξελλών της Διεθνούς Ενώσεως Ιδιοκτητών Ακινήτων (UIPI).

 

Η ΠΟΜΙΔΑ απηύθυνε σήμερα σχετική επιστολή προς τον πρωθυπουργό κ.Κυριάκο Μητσοτάκη και τον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ.Κώστα Σκρέκα σημειώνοντας ότι η Οδηγία θεσπίζει εξωπραγματικές και ανέφικτες ελάχιστες απαιτήσεις ενεργειακής απόδοσης για τα υφιστάμενα κτίρια οι οποίες, αν δεν τηρηθούν εμπρόθεσμα, τα κάθε είδους κτίρια δεν θα μπορούν ούτε να ενοικιαστούν αλλά και ούτε να πωληθούν παρά μόνο αν ο αγοραστής αναβαθμίσει το κτίριο εντός τριετίας από την πώληση.

 

Πρακτικά, εφόσον ισχύσει η Οδηγία το υπάρχον εκμισθούμενο κτιριακό δυναμικό τίθεται εκτός αγοράς.

 

«Στη χώρα του ΕΝΦΙΑ ο οποίος αποστερεί τους ιδιοκτήτες από κάθε οικονομική δυνατότητα παρέμβασης στα υπάρχοντα κτίρια, είναι εγκληματικό να υιοθετηθούν τέτοιοι εξοντωτικοί και πρακτικά αχρείαστοι κανόνες και προθεσμίες απαξίωσης της ιδιωτικής ακίνητης περιουσίας και αχρήστευσης των κτιρίων», τονίζει η ΠΟΜΙΔΑ.

 

Ακολουθεί το κείμενο της επιστολής.

 

Όχι στους εξοντωτικούς κανόνες και προθεσμίες αναβάθμισης των κτιρίων!

 

 

Αξιότιμοι κε Πρωθυπουργέ, κε Υπουργέ

 

Από το Γραφείο Βρυξελλών της Διεθνούς Ενώσεως Ιδιοκτητών Ακινήτων (UIPI) της οποίας είμαι Πρόεδρος, ενημερωθήκαμε ότι στις 14 Δεκεμβρίου θα ανακοινωθεί

επίσημα το σχέδιο της νέας Κοινοτικής Οδηγίας για την Ενεργειακή Απόδοση Κτιρίων (EPBD) που θα προβλέπει εξωπραγματικές και απολύτως ανέφικτες ποσοτικά, ποιοτικά και χρονικά, υποχρεωτικές ελάχιστες απαιτήσεις ενεργειακής απόδοσης για τα υφιστάμενα κτίρια. Υποχρεώσεις ριζικής και κοστοβόρας ενεργειακής αναβάθμισής τους, χωρίς καμιά ουσιαστική βοήθεια από το Κράτος, οι οποίες αν δεν τηρηθούν εμπρόθεσμα, τα κάθε είδους κτίρια δεν θα μπορούν ούτε να ενοικιαστούν αλλά και ούτε να πωληθούν, παρά μόνον με «το πιστόλι στον κρόταφο»!!!

Το σχέδιο αυτό, που είναι οικονομικά αδύνατον να εφαρμοστεί στη χώρα του ΕΝΦΙΑ,  απειλεί να αφήσει άστεγους και τους ενοικιαστές αφού θα θέσει σταδιακά εκτός αγοράς μισθώσεων το υπάρχον εκμισθούμενο κτιριακό δυναμικό, για το οποίο στο «ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΩ» προβλέπεται μέχρι στιγμής μειωμένη κρατική ενίσχυση, ώστε ουδείς εκμισθωτής μπορεί αντικειμενικά να αναβαθμίσει ενοικιαζόμενο ακίνητο! Η επί θύραις ένταξη και των κτιρίων στο ευρωπαϊκό «σύστημα εμπορίας ρύπων», θα δώσει τη χαριστική βολή στο κόστος στέγασης ιδιοκτητών και ενοικιαστών.

Το σχετικό κεφάλαιο του σχεδίου της οδηγίας προβλέπει τα εξής:

1.ΕΛΑΧΙΣΤΑ ΠΡΟΤΥΠΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗΣ ΑΠΟΔΟΣΗΣ ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΩΝ ΚΤΙΡΙΩΝ . Σύμφωνα με το άρθρο 7α του σχεδίου της νέας Κοινοτικής Οδηγίας για την Ενεργειακή Απόδοση Κτιρίων (EPBD), κάθε κράτος μέλος θα θεσπίσει ελάχιστα πρότυπα ενεργειακής απόδοσης για την ανακαίνιση των υφιστάμενων κτιρίων. Τα εθνικά ελάχιστα πρότυπα ενεργειακής απόδοσης σχεδιάζονται με γνώμονα τους εθνικούς στόχους που περιλαμβάνονται στο σχέδιο δράσης του κράτους μέλους για την ανακαίνιση κτιρίων και τη μετατροπή του εθνικού κτιριακού αποθέματος σε κτίρια μηδενικών εκπομπών έως το 2050. . Τα πρότυπα θα ισχύουν το αργότερο από το 2027. Έως το 2035, ολόκληρο το εθνικό κτιριακό απόθεμα θα καλύπτεται από ελάχιστα πρότυπα ενεργειακής απόδοσης.

 

2. ΜΟΝΟΚΑΤΟΙΚΙΕΣ - ΜΕΜΟΝΩΜΕΝΑ ΑΚΙΝΗΤΑ. Τα κράτη μέλη διασφαλίζουν ότι τα κτίρια και οι κτιριακές μονάδες που πωλούνται ή ενοικιάζονται σε νέο

μισθωτή, με εξαίρεση τις κτιριακές μονάδες σε πολυκατοικίες,

(α) θα έχουν επιτύχει τουλάχιστον την κλάση ενεργειακής απόδοσης [E], για

συναλλαγή που πραγματοποιείται μετά την 1η Ιανουαρίου 2027·

β) θα έχουν επιτύχει τουλάχιστον την κλάση ενεργειακής απόδοσης [D], για

συναλλαγή που πραγματοποιείται μετά την 1η Ιανουαρίου 2030·

(γ) θα έχουν επιτύχει τουλάχιστον κλάση ενεργειακής απόδοσης [C], για

συναλλαγή που πραγματοποιείται μετά την 1η Ιανουαρίου 2033.

Κατά παρέκκλιση από τα παραπάνω, ένα κτίριο ή κτιριακή μονάδα που δεν

συμμορφώνεται με το όριο που ορίζεται στην υποπαράγραφο 1 μπορεί να πωληθεί

υπό την προϋπόθεση ότι ο αγοραστής θα αναβαθμίσει το κτίριο με το όριο που

ισχύει τη στιγμή της πώλησης εντός τριών ετών από την ημερομηνία πώλησης.

 

3. ΠΟΛΥΚΑΤΟΙΚΙΕΣ. Τα κράτη μέλη διασφαλίζουν ότι τα κτίρια και οι κτιριακές μονάδες σε πολυκατοικίες:

α) θα έχουν επιτύχει τουλάχιστον την κλάση ενεργειακής απόδοσης [E] μετά την

1η Ιανουαρίου 2030·

β) θα έχουν επιτύχει τουλάχιστον την κλάση ενεργειακής απόδοσης [D] μετά την

1η Ιανουαρίου 2035·

(γ) θα έχουν επιτύχει τουλάχιστον κατηγορία ενεργειακής απόδοσης [C] μετά

την 1η Ιανουαρίου 2040, χωρίς την τριετή περίοδο χάριτος που προβλέπεται για

τα μεμονωμένα ακίνητα κατά την πώλησή τους.

 

Επειδή είναι απόλυτα σαφές ότι οι υποχρεώσεις αυτές είναι αδύνατον να τηρηθούν από τους ιδιοκτήτες των υπαρχόντων κτιρίων με αποτέλεσμα να οδηγηθούμε σε πλήρη απαξίωση των περιουσιών των ιδιοκτητών που κατ΄επέκταση θα καταστρέψει τις ζωές τους, αλλά και σε όξυνση του στεγαστικού προβλήματος

των ενοικιαστών, σας ζητούμε, πριν είναι αργά:

Πρώτον να συνειδητοποιήσετε ότι στη χώρα του ΕΝΦΙΑ ο οποίος αποστερεί τους ιδιοκτήτες από κάθε οικονομική δυνατότητα παρέμβασης στα υπάρχοντα κτίρια,

είναι εγκληματικό να υιοθετηθούν τέτοιοι εξοντωτικοί και πρακτικά αχρείαστοι κανόνες και προθεσμίες απαξίωσης της ιδιωτικής ακίνητης περιουσίας και αχρήστευσης των κτιρίων, μέσω της θέσης τους εκτός συναλλαγής και

Δεύτερον να παρέμβετε και να ζητήσετε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, όπως επιβάλλεται από την ιδρυτική αρχή της ΕΕ, σύμφωνα με την αρχή της «επικουρικότητας» (Subsidiarity), όχι μόνον οι προδιαγραφές, αλλά και οι προϋποθέσεις και κυρίως οι προθεσμίες υλοποίησης  Ελαχίστων Προτύπων Ενεργειακής Απόδοσης, να καθορίζονται από τα Κράτη - Μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης ανάλογα με τις ενεργειακές και κλιματολογικές συνθήκες της κάθε χώρας και τις πραγματικές οικονομικές δυνατότητες του λαού της.

Στον αέρα η οικοδόμηση στα εκτός σχεδιου

Παγωμένες είναι αυτή τη στιγμή οι εκδόσεις οικοδομικών αδειών στις περισσότερες εκτός σχεδίου περιοχές της χώρας και αυτό παρά το γεγονός ότι από το 2023 δεν θα επιτρέπεται η δόμηση στα οικόπεδα αυτά.

 

Σημειώνεται πως για τα οικόπεδα κάτω των τεσσάρων στρεμμάτων (δηλαδή 750, 1.200 και 2.000 τ.μ.) δόθηκε μια μεταβατική διετία προκειμένου όσοι ιδιοκτήτες το επιθυμούν να προχωρήσουν στην έκδοση οικοδομικών αδειών. Και αυτό επειδή, όπως προαναφέρθηκε, η δόμηση σε αυτά τα οικόπεδα δεν θα επιτρέπεται με βάση τα όσα προβλέπονται από το νόμο 4759/2020.

 

Αυτό συμβαίνει για τρεις λόγους: Ο πρώτος αφορά τον καθορισμό του οδικού δικτύου της χώρας, που μέχρι στιγμής έχει γίνει μόνο για λίγους δρόμους. Για να εκδοθεί άδεια δόμησης σε αυτά τα αγροτεμάχια θα πρέπει να έχουν πρόσωπο σε χαρακτηρισμένο δρόμο. Η απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας (848/2018) ακύρωσε όλες τις υπάρχουσες οικοδομικές αποφάσεις της Αυτοδιοίκησης για την αναγνώριση δημοτικών, αγροτικών και κοινοτικών οδών και απαγόρευσε να εκδοθούν νέες. Οι αποφάσεις αυτές αφορούν την πλειονότητα των οδών αυτών.

Ο δεύτερος λόγος, είναι η καθυστέρηση κύρωσης των δασικών χαρτών και εξέτασης των αντιρρήσεων που έχουν υποβληθεί. Σύμφωνα με τα Νέα στις περιοχές που έχουν κυρωθεί μερικώς οι δασικοί χάρτες και είχαν αναρτηθεί πριν από τέσσερα χρόνια, η εξέταση των αντιρρήσεων «τρέχει με ρυθμούς χελώνας». Στις περιοχές αυτές, όπου η διαδικασία υποβολής αντιρρήσεων κατά δασικών χαρτών είναι σε εξέλιξη, η πρόσφατη παράταση που δόθηκε έως την άνοιξη στην ουσία παγώνει κάθε δυνατότητα αδειοδότησης.

 

Ο τρίτος λόγος είναι η υποστελέχωση ορισμένων πολεοδομιών, σε συνδυασμό με την πολυνομία αλλά και την πανδημία, που οδηγούν σε μεγάλες καθυστερήσεις στην έκδοση οικοδομικών αδειών.

 

Πλέον, με το νέο σκηνικό που έχει διαμορφωθεί, η ανώτατη επιτρεπόμενη δόμηση για κατοικία στις εκτός σχεδίου περιοχές (έως το τέλος του 2023) καθορίζεται από τα 86 έως τα 186 τ.μ., ενώ η έκδοση των οικοδομικών αδειών για τις περιοχές αυτές επιβαρύνεται με νέο τέλος 250-5.000 ευρώ.

 

Τι θα γίνει με όσους δεν βγάλουν οικοδομική άδεια εντός της μεταβατικής περιόδου των δύο χρόνων; Σύμφωνα με πηγές του υπουργείου Περιβάλλοντος, αυτοί θα μπορούν να χτίσουν βάσει των όσων θα ορίσουν τα τοπικά ή ειδικά πολεοδομικά σχέδια που θα εκπονηθούν.

Ξεκινά το «Εξοικονομώ 2021»

Στις 12 το μεσημέρι -και όχι από το πρωί, όπως είχε αρχικά ανακοινωθεί- θα ανοίξει η πλατφόρμα για το πρόγραμμα «Εξοικονομώ 2021», ώστε οι ενδιαφερόμενοι να μπορούν να καταθέσουν τις αιτήσεις τους. Το σύστημα υποβολής αιτήσεων (στην ψηφιακή πλατφόρμα https://exoikonomo2021.gov.gr/) θα παραμείνει ανοιχτό για χρονικό διάστημα 50 ημερών και στόχος είναι η ενεργειακή αναβάθμιση περισσότερων από 50.000 κατοικιών σε όλη τη χώρα.

 

Το νέο πρόγραμμα «Εξοικονομώ» έχει κάποιες διαφορές σε σχέση με τα προηγούμενα, οι οποίες σχετίζονται με την κατάργηση της χρονικής προτεραιότητας στην αξιολόγηση των αιτήσεων, τη θέσπιση κοινωνικών κριτηρίων αξιολόγησης και τη δημιουργία λίστας επιλαχόντων. Επίσης, δημιουργείται ξεχωριστός προϋπολογισμός ύψους 100 εκατ. ευρώ για τα ευάλωτα νοικοκυριά, ενώ λαμβάνεται ειδική μέριμνα για μονογονεϊκές οικογένειες, πολύτεκνους και νοικοκυριά με ΑμεΑ.

 

Σημαντικότερο κριτήριο για τη βαθμολόγηση των αιτήσεων, ορίζεται η εκτιμώμενη ετήσια εξοικονόμηση ενέργειας βάσει του προτεινόμενου κόστους παρεμβάσεων σε ποσοστό 50% και ακολουθεί το ατομικό ή οικογενειακό εισόδημα σε ποσοστό 15%. Για νοικοκυριά με ατομικά εισοδήματα έως 5.000 ευρώ και με οικογενειακά εισοδήματα έως 10.000 ευρώ, η επιδότηση ανέρχεται στο 75%. Για τα νοικοκυριά αυτά, παρέχεται η δυνατότητα έκδοσης άτοκου δανείου με εγγύηση του Δημοσίου για το ποσοστό της ίδιας συμμετοχής.

 

Το πρόγραμμα χρηματοδοτείται με 632 εκατ. ευρώ και συνολικά αναμένεται να κινητοποιηθούν κεφάλαια πάνω από 1 δισ. ευρώ, με τη μέση εκτιμώμενη επιδότηση να διαμορφώνεται σε ποσοστό 62% επί της συνολικής δαπάνης, ενώ στόχο έχει να βελτιώσει αισθητά την ενεργειακή κλάση των νοικοκυριών, επιτυγχάνοντας εξοικονόμηση πρωτογενούς ενέργειας πάνω από 30% για κάθε κατοικία.

 

Οι κατοικίες που θα επιλεγούν για υπαγωγή στο πρόγραμμα πρέπει να πληρούν τις εξής προϋποθέσεις:

 

Να υφίστανται νόμιμα.

Να μην έχουν κριθεί κατεδαφιστέες.

Να χρησιμοποιούνται ως κύριες κατοικίες.

Να έχουν καταταχθεί βάσει του Πρώτου Πιστοποιητικού Ενεργειακής Απόδοσης (Ά Π.Ε.Α.) σε κατηγορία χαμηλότερη ή ίση της Γ.

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki