Οι συμφωνίες αλλάζουν και τον χάρτη των εμπορικών χωρων

Ανακατατάξεις στην αγορά εμπορικών χώρων φέρνουν οι συμφωνίες με τις μεγάλες εμπορικές αλλυσίδες καθώς στο παζλ εμπλέκονται και εταιρίες rela estate. Ενδεικτική είναι η κίνηση της «Σκλαβενίτης»,με την εξαγορά των καταστημάτων της Μakro στην Ελλάδα, η ελληνική αλυσίδα σούπερ μάρκετ κάνει δυναμική είσοδο στον χώρο της χονδρικής πώλησης (Cash & Carry). Ετσιμε χθεσινή ανακοίνωση της η GRIVALIA PROPERTIES ΑΕΕΑΠ ενώ έκανε γνωστό ότι δεν έχει διεξάγει συζητήσεις με τη «Makro Cash & Carry» ή τη μητρική της με σκοπό την απόκτηση χαρτοφυλακίου ακινήτων της, επιβεβαίωσε ότι βρίσκεται σε συζητήσεις με τον όμιλο Σκλαβενίτη καθώς και με άλλους Ελληνικούς και διεθνείς επιχειρηματικούς ομίλους για την απόκτηση ακινήτων. Η «Σκλαβενίτης» φέρεται να εξασφάλισε τα απαιτούμενα κεφάλαια για το deal από την Grivalia (πρώην Eurobank Properties), η οποία απέκτησε τον έλεγχο του χαρτοφυλακίου ακινήτων της μέσω συμβάσεων sale & lease back. Η Grivalia Properties σε ανακοίνωση που εξέδωσε επιβεβαιώνει την ύπαρξη συζητήσεων με την αλυσίδα σούπερ μάρκετ Σκλαβενίτης, διευκρινίζει ωστόσο ότι ακόμη δεν έχει επιτευχθεί τελική και οριστική συμφωνία.

Να σημειωθεί πως η Μakro διατηρεί δώδεκα σημεία πώλησης στην Ελλάδα και έχει πωλήσεις που κυμαίνονται σε 300 εκατ. ευρώ, ενώ η αποχώρησή της θα προστεθεί στον κατάλογο των ξένων πολυεθνικών που εγκατέλειψαν την Ελλάδα την περίοδο της κρίσης. Στον αντίποδα, η «Σκλαβενίτης» την τελευταία διετία έχει προχωρήσει σε σειρά εξαγορών, με πιο χαρακτηριστικές αυτές των Extra, Δούκας, Μπαλάσκας, ενώ πρόσφατα συμφώνησε με τη «Βερόπουλος» για την απόκτηση του 60% της αλυσίδας «Χαλκιαδάκης» (με δίκτυο 38 καταστημάτων στην Κρήτη). Επιπλέον, από την επόμενη χρονιά ετοιμάζεται να κάνει το μεγάλο βήμα επέκτασης στην επαρχία, αρχής γενομένης από την Κόρινθο.

Υπενθυμίζεται πως μέσα στο 2014 πραγματοποιήθηκαν σημαντικά deals στον χώρο του λιανεμπορίου. Από τα πιο ενδεικτικά είναι η εξαγορά της Praktiker Hellas, της μεγαλύτερης αλυσίδας στην κατηγορία των ειδών επισκευής σπιτιού και οικιακού εξοπλισμού από την Fairfax, ένα από τα μεγαλύτερα επενδυτικά funds παγκοσμίως, αλλά και η υπογραφή συμβολαίου για τη μετατροπή, υπό καθεστώς δικαιόχρησης, του δικτύου των 149 καταστημάτων της αλυσίδας «Αρβανιτίδης Α.Ε.» σε Carrefour Μαρινόπουλος και Carrefour Express. Η προσθήκη των 149 καταστημάτων της «Αρβανιτίδης Α.Ε.» επιτρέπει στη «Μαρινόπουλος» να αυξήσει αισθητά τη θέση της στην αγορά της Βόρειας Ελλάδος. Εκτός όμως από τους μεγάλους «παίκτες», κινητικότητα υπάρχει και μεταξύ των μικρότερων εταιρειών, οι οποίοι ενώνουν τις δυνάμεις τους για να αντεπεξέλθουν στον ανταγωνισμό. Πρόσφατο παράδειγμα αποτελεί η εξαγορά της «Βιδάλης Μάρκετ», που δραστηριοποιείται με 12 σημεία σε νησιά των Κυκλάδων, από τα κρητικά σούπερ μάρκετ ΙΝΚΑ, τα οποία ελέγχονται από συνεταιρισμό εταιρειών και καταναλωτών και αριθμούν πάνω από 30 καταστήματα στην Κρήτη, καθώς και η συνεργασία της «Εμποροβιομηχανικής», η οποία είναι αποκλειστικός δικαιούχος διαχείρισης του σήματος Expert στην Ελλάδα και της ΗΛΜΑΚ, εταιρείας που ιδρύθηκε το 1988 από μια ομάδα εμπόρων ηλεκτρικών ειδών στη Βόρεια Ελλάδα και σήμερα αριθμεί 65 καταστήματα σε όλη τη χώρα.